Ihan v*tun kiva perhe mulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot meni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No eipä sulla ole pahemmin ruoanvalmistustaidot hallussa.

Ihan hyvin osaan ruokaa valmistaa, mutta totta hitossa jonkun neljän annoksen valmistamiseen menee enemmän aikaa kuin yhden useimmissa ruokalajeissa, joissa esim. täytyy pestä, kuoria ja paloitella kasviksia tai paistaa jotain niin monta palaa, ettei ne mahdu kerralla pannulle. Ei nyt tietenkään nelinkertaisesti enempää, mutta enemmän kuitenkin.

Toisekseen en viitsisi alkaa täyttä ateriaa tehdä lapsille, jotka ovat just märssynneet niitä murojaan eikä nälästä ole ollut tietoakaan ennenkuin näkevät ruokaa mun lautasella. Suurimmalla todennäköisyydellä se jäisi enimmäkseen syömättä kuitenkin jos olis jotain perusruokaa. Voin vaan arvata, että jos ap olis laittanut ruokaa lapsillekin heti, niin ne olis vaan huudelleet että me syötiin jo, ei meillä oo nälkä. Tai sit närppineet jotain ruokapöydässä ja väännelleet vaan naamaansa.

[QUOTE="vieras";22684622]Öö. Tarkennusta tähän kommenttiin.[/QUOTE]

Laitat veden kiehumaan, kun vesi kiehuu niin laitat sinne makaroonit/riisin. Laitat paistinpannun lämpiämään jauhelihaa varten. Peset kasvikset salaattia varten ja alat pilkkoa niitä. Laitat jauhelihan pannulle, ruskistat ja maustat sen. Sen ruskistamisen aikana jatkat kasvisten pilkkomista. Kun jauheliha on ruskistettu niin laitat sekaan vehnäjauhoja ja sekootat ne hyvin sinne sekaan. Vähän aikaa saa ruskistua. Sitten kaadat sekaan vettä, katto tarkkaan nesteen määrä ettei kastikkeesta tuu liian paksua tai litkua.

[QUOTE="vieras";22684654]Siis lapset oli syöneet muroja , leipää ja eilisen munakkaan tähteet ja sillä pitäis nälkä lähteä????
Mä laitan ainakin kunnon ruuan aina iltaseks ettei kenenkään tartte mennä nälkäsenä nukkumaan, ei munakas pitkäksi aikaa nälkää pidä![/QUOTE]

Munakkaan kanssa leipää päällisineen ja lautasellinen muroja? Ei lähde nälkä tuolla määrällä ruokaa? Kyllä vaan lähtee. Ja välipala syöty paria tuntia aiemmin.

[QUOTE="vieras";22684671]Ihan hyvin osaan ruokaa valmistaa, mutta totta hitossa jonkun neljän annoksen valmistamiseen menee enemmän aikaa kuin yhden useimmissa ruokalajeissa, joissa esim. täytyy pestä, kuoria ja paloitella kasviksia tai paistaa jotain niin monta palaa, ettei ne mahdu kerralla pannulle. Ei nyt tietenkään nelinkertaisesti enempää, mutta enemmän kuitenkin.

Toisekseen en viitsisi alkaa täyttä ateriaa tehdä lapsille, jotka ovat just märssynneet niitä murojaan eikä nälästä ole ollut tietoakaan ennenkuin näkevät ruokaa mun lautasella. Suurimmalla todennäköisyydellä se jäisi enimmäkseen syömättä kuitenkin jos olis jotain perusruokaa. Voin vaan arvata, että jos ap olis laittanut ruokaa lapsillekin heti, niin ne olis vaan huudelleet että me syötiin jo, ei meillä oo nälkä. Tai sit närppineet jotain ruokapöydässä ja väännelleet vaan naamaansa.[/QUOTE]

Niin mäkö teen ruokaa vain yhdelle enkä osaa suurtalouskokin koulutuksella sanoa kuinka kannattaas tehdä. Jep jep.

[QUOTE="vieras";22684671]Ihan hyvin osaan ruokaa valmistaa, mutta totta hitossa jonkun neljän annoksen valmistamiseen menee enemmän aikaa kuin yhden useimmissa ruokalajeissa, joissa esim. täytyy pestä, kuoria ja paloitella kasviksia tai paistaa jotain niin monta palaa, ettei ne mahdu kerralla pannulle. Ei nyt tietenkään nelinkertaisesti enempää, mutta enemmän kuitenkin.

Toisekseen en viitsisi alkaa täyttä ateriaa tehdä lapsille, jotka ovat just märssynneet niitä murojaan eikä nälästä ole ollut tietoakaan ennenkuin näkevät ruokaa mun lautasella. Suurimmalla todennäköisyydellä se jäisi enimmäkseen syömättä kuitenkin jos olis jotain perusruokaa. Voin vaan arvata, että jos ap olis laittanut ruokaa lapsillekin heti, niin ne olis vaan huudelleet että me syötiin jo, ei meillä oo nälkä. Tai sit närppineet jotain ruokapöydässä ja väännelleet vaan naamaansa.[/QUOTE]

voisihan siinä näinkin käydä. ja 4 annoksen tekemiseen menee enemän aikaa kuin yhden.

Laitat veden kiehumaan, kun vesi kiehuu niin laitat sinne makaroonit/riisin. Laitat paistinpannun lämpiämään jauhelihaa varten. Peset kasvikset salaattia varten ja alat pilkkoa niitä. Laitat jauhelihan pannulle, ruskistat ja maustat sen. Sen ruskistamisen aikana jatkat kasvisten pilkkomista. Kun jauheliha on ruskistettu niin laitat sekaan vehnäjauhoja ja sekootat ne hyvin sinne sekaan. Vähän aikaa saa ruskistua. Sitten kaadat sekaan vettä, katto tarkkaan nesteen määrä ettei kastikkeesta tuu liian paksua tai litkua.

Ei, ei, ei.. Kohtaan mihin kommentoit noin. Pakastettuun ruokaan. Mikä ongelma siinä oli?

[QUOTE="vieras";22684094]koululaisella ihan varmasti on nälkä iltapäivällä ja haluaa lämpöisen ruoan.
munakkaalla ja muroillako niiden tulisi aamuun pärjätä?
Itse olen koulun keittäjä,ja jo nyt kannan huolta kuinka jotkut lapset pärjäävät joululoman kun eivät saa koulun tarjoamaa aamupalaa,lounasta ja välipalaa,eikä kotonaan lämmintä ruokaa.[/QUOTE]

mun lapsi ei saa koulussa lämmointä ruokaa ku siellä on niin huonot safkat :/ Ei syö mitään siellä. Tänäänkin pääs suoraan melkein ruokailusta kotiin, niin ekana oli syömässä. Eli lomalla hän syö kaksi lämmintä ateriaa :) Eli ei ainakaan huolta meidän lapsesta tartte kantaa

[QUOTE="vieras";22684676]Munakkaan kanssa leipää päällisineen ja lautasellinen muroja? Ei lähde nälkä tuolla määrällä ruokaa? Kyllä vaan lähtee. Ja välipala syöty paria tuntia aiemmin.[/QUOTE]

Mä olen sitten varmaan kummallinen kun mun mielestä välipalan jälkeen tulee päivällinen eli lämmin ruoka.

[QUOTE="vieras";22684701]Ei, ei, ei.. Kohtaan mihin kommentoit noin. Pakastettuun ruokaan. Mikä ongelma siinä oli?[/QUOTE]

No ongelma on siinä, että ei osata tehdä ruokaa nopiasti tai ennakoida tekemällä perusruokaa pakkaseen.

Niin mäkö teen ruokaa vain yhdelle enkä osaa suurtalouskokin koulutuksella sanoa kuinka kannattaas tehdä. Jep jep.

Suurtalouskeittiöissä se ruoanlaitto onkin nykyään enimmäkseen sitä, että kaadetaan valmiit palaset, pyörykät tai mitä ikinä onkaan säkistä vuokaan ja pistetään höyrykaappiin muhimaan. Siinä ei tietenkään juuri merkkaa, monta annosta tekee, kun esim. perunat tulee vakuumiin pakattuna valmiiksi kuorittuna. Kotona yleensä on vähän eri meininki. Eikä asiakas tule emännän ollessa ruokatauolla vinkumaan tämän eväitä itselleen.

Ja ymmärtääkseni ap:n lapset eivät inahtaneetkaan mitään nälkäänsä siinä vaiheessa, kun ap ALOITTI ruoan valmistuksen.

Vinkki ap:lle: tee aina kerralla ainakin 5 litran kattilallinen keittoa, esim. kanakeittoa tai lihakeittoa. Siitä syö useamman päivän ja saa lapsetkin mättää sitä sitten tarvittaessa vaikka useampaan kertaan illassa, jos niin nälkäisiä ovat (tai kiusallaan mankuvat sulta ruokaa). Riittää silti sullekin.

olisko ollut niin vaikeeta laittaa samalla lämmintä sapuskaa myös lapsille kun laittoi itselleenkin sitä kanaa?? Vaikka ne söikin niitä muroja sitä ennen?!?! Ei ne murot nälkää pidä samalla lailla kun esim se kana. Eli kerralla ruokaa kaikille kun tekee itselleenkin oli sitten vaikka puolivalmista!

Minä saan nälästä aina nälkäpäänsäryn, joka äityy migreeniksi ja siihenpä loppuilta sitten meneekin. 15 minuuttia voi joskus olla hyvinkin ratkaiseva aika siinä, saanko ehkäistyä migreenin nälän vuoksi vai en. Ymmärrän siis aloittajaa aivan hyvin. Minulla ongelma on se, että en muista syödä ajoissa, koska en aina tunne nälän tunnetta ja siinä vaiheessa, kun pääsen töistä kotiin, saatan olla yhtä riemuisalla tuulella kuin aloittaja ensimmäisessä viestissään.

Sille, jonka mielestä munakas ei ole oikeaa ruokaa, sanoisin, että aivan oikeasti oikeata ruokaa ovat muukin kuin peruna ja makaroni. Samoin lämmin ruoka itsessään ei ole autuus vaan se voi olla pelkkiä tyhjiä kaloreita tyyliin makaronia ja makkaraa. Kylmäkin ruoka voi olla ruokaisaa ja vitamiinipitoista.

Niin, ymmärrän tunteen mikä aloittajalla oli, itse olen nälkäisenä varsinainen pirttihirmu... Mutta... kasvavalle lapselle ei ritä illan ruuaksi murot ja leipä ja edellisen päivän munakkaan rippeet, se on välipala, ei päivällinen.
Meillä kaikki syl samalla noin kello 18.00 kun olen tullut kotiin. Toisinaan valmistelen ruuan edellisenä iltana, kasvikset voi esimerkiksi kuoria veteen valmiiksi. Ja jokainen perheenjäsen istuu ruokapöytään klo 18.00 vaikka olisi mitä vetänyt sitä ennen - eikä kertaakaan ole ruoka syömättä jäänyt.
Ja jos minä olen ollut päivän huonommalla syönnillä, otan ruokaa tehdessäni vaikka palan ruisleipää juustolla ensi hätään.
Ja mulla ei ole miestä joka voisi näitä tehdä ja aina ollaan pärjätty ja lämmin ruoka noin klo 18 pöydässä jokaiselle.

Mä ratkaisen tuon ongelman tulemalla jonkun take away -paikan kautta kotiin ja ottamalla sieltä sapuskat koko perheelle. Kun avaan kotioven, huudan "SYÖMÄÄN!!!"

[QUOTE="joo";22684071]no huh. onko oikeasti paha juttu jos lapsilla on nälkä? koulun ruoka on huonoa ja harva lapsi saa sillä mahan täyteen. meidän lapsilla hirveä nälkä koulun jälkeen. ja muroilla ei tule myöskään maha täyteen. ja eilisestä munakkaasta tuskin kaikille riitti.

Mutta ymmärrän kyllä ahdistuksen. Minua väsyttää ihan samalla tavalla se jatkuva nälklä ja sen huutaminen. Kun koulusta tullaan huudetaan nälkää ja kohta taas huudetaan nälkää. Se on rankkaa tarjota sitä sapuskaa jatkuvasti.

Tiedän tunteen.[/QUOTE]

Koulun ruoka huonoa? Oletko maistanut? Meillä ainakin tosi hyvää ja hoitopaikassakin oma keittiö ja siellä oma henkilö laittamassa ruokaa. Ja maittavaa, meillä aina kehutaan. Laita lapsillesi eväät, jos on pitkä päivä.

Millä työpaikalla ei muka voi syödä yhtään mitään päivän mittaan?

tämä ei tietenkään päde joka päivä, eikä joka toinenkaan, mutta joskus esim.kampaajalla on todella kiire, ja jos seuraava as odottaa jo vuoroaan kun toisen päästää tuolista pois niin en minä ainakaan kehtaa sanoa että odotatko vähän, syön ensin.. jos ei ole joku todella tuttu ihminen.
ja onhan nuita kiirus ammatteja muitaki.
aapeelle tsemit vaan, mullaki tuntuu joskus ettei voi leipää syödä ilman että pitää ensin tehä se lapsillekki joilla ei ole nälkä kuitenkaan ja leipä jää syömättä. oma ruoka aina jähtyy kun lapset vinkuu anna sitä ja anna tätä, eikä se kivaa ole mutta kestettävä on. kohtahan ne on jo isoja ja toivoisin niitten vinkuvan äitiä tekemään jotaki ;)
mies viikot erillä paikkakunnalla niin ei siitäkään mulle ( eikä monille muillekkaan työleskelle ) apua ole viikolla. ei ole kukaan ruokaa laittamassa valmiiksi. kaikki pitää itse siivota ja tehdä töitten jälkeen, ja joskus on päiviä että haluais vaan olla rauhassa. onneksi semmosia päiviä ei ole aina, niin jaksaa paremmin..