Ihan uusia vauvahaaveita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa hei!
Voi Lenaki, älä vaan missään tapauksessa syytä itseäsi. Et varmasti ole tehnyt mitään väärin tai huonosti. Et ole huono, eikä sinussa ole mitään vikaa. Olet super. Tottakai nämä tunteet pitää käsitellä, etteivät ne jää vaivaamaan ja kalvamaan. Minäkin uskon, että seuraava raskaus menee niin kuin pitääkin, eikä mitään tällaista tapahdu. Paljon voimia teille.

Joo-o, se olis sitten taas perjantai. Vitsit kun ei oikein viikonloppuna ehdi tehdä mitään hauskaa, kun pitäis tehdä muutamaankin koulujuttua. Huh, kyllä se tästä.

Pauliina, kiva kuulla, etta kaikki oli kunnossa. Tuo sun laakari kuulostaa varsin mukavalle (kaikkien naiden kauhutarinoiden jalkeen).

Lenaki, kiva, etta jaksoit tulle meille kirjoittamaan eilisesta. Onneksi kaikki sujui hyvin, ja paaset nyt toipumaan. Varmaan on ihan normaalia, etta sita kyselee itseltaan syita tilanteeseen ja etsii vikaa itsestaan. Tiedathan kuitenkin, etta keskenmenoja tapahtuu ihan suunnaton maara ilman mitaan erityisia ennaltaehkaistavia syita. Luin muuten jostakin keskenmenokeskustelusta, etta jalkitarkastuksessa tulisi ehdottomasti ottaa verikoe HCG-arvon toteamiseksi, joten ajattelin siita sinulle mainita (jollakulla ei oltu otettu, ja kaikki vauvamateriaali ei ollutkaan poistunut kunnolla, mika todettiin vasta todella myohaan). Pidahan mielessa, etta tekevat sinulle oikeat kokeet sitten, kun aika tulee (naita torppolaakareita kun nayttaa olevan liikenteessa...).

Me mennaan miehen kanssa tanaan perinnollisyyslaakarille, tarkoituksena on selvitella millainen riski meilla on geeniongelmiin vauvan kanssa. Miehen veljella on down-syndrooma ja suvussa kai aiemminkin ollut ainakin yksi tapaus kauan sitten. Miehelta (ja minulta varmaan siina sivussa) otetaan verikokeet geenien selvittamiseksi, josko sielta loytyy mitaan altistavia tekijoita. Lahtotietojen perusteella emme usko, etta tuloksista loytyy mitaan poikkeavaa, mutta selvitamme asian kuitenkin, jo senkin takia, etta lapsivesitutkimus olisi ilmainen mikali poikkeamia loytyy. Olemme menossa joka tapauksessa lapsivesitutkimukseen, vaikka se tulisikin meidan itsemme maksettavaksi. Tiedan, etta joistakin tama saattaa kuulostaa julmalta ja laskelmoidulta, mutta emme ole valmis ottamaan sita riskia, etta saisimme vammaisen lapsen (miehen veli tulee ehka tulevaisuudessa meidan 'hoidettavaksemme', mikali vanhemmat kuolevat tai eivat kykene enaa huolehtimaan veljesta). Nykylaaketiede antaa mahdollisuuden naihin tutkimuksiin, joten kaytamme ne hyvaksemme. Saatte kommentoida, jos omaatte mielipiteita asiasta, suuntaan tai toiseen.

Viikonloppu olis onneksi edessa, pitanee levata, koska olo on ollut viime viikot tosi naatti. Toissa jaksat juuri ja juuri yllapitaa normaalia imagoa, mutta iltaisin kotona ei kiinnosta tehda mitaan ylimaaraista. Eilen meni illallinen uusiksi, koska haju ei miellyttanyt, ei vaan pystynyt syomaan. Piti sit turvautua pakastepizzaan kakkosvaihtoehtona. Onneksi ekan kolmanneksen loppu haamottaa jo edessa, olisi mukavaa jos olotila palaisi lahemmaksi normaalia.

Hyvaa viikonloppua kaikille!
Ms. Feelgood rv 10+5

Lenaki, kiva kuulla, että toimenpide on nyt takana ja kaikki sujui kuitenkin hyvin. Älä nyt syytä tai soimaa itseäsi mistään. Luonto hoiti tehtävänsä, kuten Alice kirjoitti. Sinulla ei varmasti ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen. Nyt vain kaikki tarmo toipumiseen!

Ms. Feelgood, tiedätkö jo, kauanko verikokeiden tulosten saamiseen menee? Minä ainakin olen kanssasi samoilla linjoilla, mitä tuohon vammaisuuteen tulee. Olen varma, että jos saisimme vammaisen lapsen, rakastaisimme sitä yhtä paljon kuin tervettäkin, mutta jos saisin jo nyt tietää odottavani vaikeasti vammaista lasta, en tiedä, mitä tekisin. Ainakin harkitisin vakavasti raskauden keskeyttämistä, niin itsekkäälle kuin se saattaa kuullostaakin. Olen vieraillut pari kertaa laitoksessa, jossa hoidetaan vaikeasti kehityshäiriöisiä lapsia, ja voin sanoa, että kokemus oli jokseenkin järkyttävä.

Muakin erilaiset hajut tuntuvat "kiusaavan" nyt huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Olen kyllä muutenkin todella "herkkänenäinen", mutta nyt voimakkaat hajuvedet, ruoan käry jne. saavat kyllä sisuskalut heittämään volttia. Onneksi en ole vielä kertaakaan joutunut oksentamaan, vaikkakin pari kertaa on pitänyt käydä veskissä oksentamassa. Mutta kummallinen etova olo on oikeastaan koko ajan. Ja toisaalta ihan kauhea nälkä, mutta toisaalta mikään ruoka ei oikein "sytytä".

Pauliina rv 7+3 (eilisen UÄ:n perusteella. Neuvolan terkkarin mukaan nyt olisi 8+1, mutta eiköhän tuo ultra ole luotettavampi)

Ms. Feelgood: Mä kysyin sitä samaa eilen sairaalassa, että otetaanko verikokeita hcg-arvojen seuraamista varten. Sanottiin, ettei oteta. Että tää on sillä selvä. Ainakin mitä mä oon lukenut, niin lääketyhjennyksissa hcg:tä seurataan, koska siinä ei voi olla varma, onko kaikki tavara poistunut. Mutta mä odottelen nyt ensin patologin tuloksia ja jälkitarkastusta, ja jos niissä tulee ilmi jotain tarvetta verikokeille, niin sitten täytyy mennä. Kroppa kyllä tuntuu jo erilaiselle kuin vielä eilen, mm. tissit eivät ole enää pinkeät ja arat.

Joo, ei tässä parane itseään syytellä. Toisaalta hyvä olisikin, jos patologi ei löytäisi mitään syytä tälle. Silloin voisi ajatella, että meille kävi nyt vaan tosi huono tuuri. Ja kyllä mulla sellainen outo tunne tuon raskauden suhteen oli alusta alkaen. Näin kummallisia unia (useampi uni oli, että rupesin vuotamaan. Yksi uni oli sellainen, että pidin kädessäni ihan minikokoista vauvaa.) ja muutenkin oli jotenkin varovainen ja säikky olo. Vaikka kai useimmilla vähän sellainen olo raskauden aikana on.

Me ollaan myös miehen kanssa puhuttu paljon viime päivinä aiheesta vammainen lapsi. Tultiin siihen tulokseen, että toisaalta ollaan tyytyväisiä, että luonto päätti meidän puolesta. Ettei itse olisi tarvinnut tehdä sitä päätöstä, että mitä tehdä sikiölle, joka elää mutta joka on vaikeasti sairas. Luultavasti olisimme tehneetkin keskeytyksen siinä tilanteessa, ja se se vasta olisikin varmaan kamalalta tuntunut!

Lenaki, tuo sun kokema outo tunne vastaa aika paljon sita, mita anoppini on kertonut omasta kuopuksen odotusajastaan (eli siita, josta syntyi mieheni down-syndroomainen veli). Han vaatimalla vaati paasta tarkempiin tutkimuksiin, koska tunsi jotain olevan vialla. Mutta koska seulat eivat halyyttaneet ja ikaakin oli vain 30, ei jatkotutkimuksia tehty (en tieda oliko seulat ihan samat kuin nykyaan, mutta siis jotain tutkittiin, mutta lapi meni, ja laakarit pitivat anoppia vainoharhaisena). Tuo hanen kokemuksensa on myos osaltaan vaikuttanut siihen, etta olemme jokseenkin skeptisia seulontojen tuloksia koskien, ja haluamme lapsivesitutkimukseen.

Pauliina, en tieda kauanko nuo meille verikokeesta tehtavat geenimaaritykset kestavat. Kerron kunhan saan tanaan asiasta kuulla tarkemmin. Olen ymmartanyt joka tapauksessa, etta ne ehtivat hyvin tulla ennen lapsivesitutkimuksen ajankohtaa, joka olisi alkaen 15. viikolta. Minulla tuo osuu toukokuun puoleenvaliin. Toki haluamme tutkimukseen niin pian kuin mahdollista, koska siina on aina pienen pieni keskenmenoriski ja myohaisilla viikoilla se olisi raskasta. Ja korjaan viela omaa tekstiani sen verran, etta eihan tuo lapsivesitutkimus kokonaan takaa tervetta lasta - vain geenihairiot voidaan siina tunnistaa joidenkin muiden ongelmien lisaksi. Ainahan voi sattua jotain ikavaa esim synnytyksessa tai myohemmallakin ialla, mutta niille ei voi kuitenkaan mitaan.

Mukava, että Lenaki olet jaksanut tulla tänne meille kertomaan kuulumisia ja juttelemaan! Olet nimittäin kovasti ollut ajatuksissa ja olen miettinyt miten voit. Hyvä, että olette miehen kanssa puhuneet paljon, koska yhteys puolisoon on kriisin hetkellä todella tärkeä.

Mie oon tehny vuosia töitä eriasteisesti kehitysvammaisten kanssa ja paljon olen asiaa miettinyt matkan varrella. Nyt asia on kuitenkin tullut läheisemmäksi näiden vauvahaaveiden myötä. Se olisi varmasti valtava kriisi, jos lapsi olisikin kehitysvammainen, mutta olen omalla kohdallani tullut siihen tulokseen, että keskeytyksen harkinta riippuisi niin testien tuloksista.

Jos lapsella todettaisiin todella heikot selviytymisen mahdollisuudet tai erittäin vaikeita epämuodostumia, olisi keskeytystä mahdollinen ajatuksissani. Downin syndrooma tai lievät kehitysvammat ei antaisi mun omalle tunnolle periksi keskeyttää raskautta. Mutta luulen, että todelliset tunteet ja päätöksn voi läpikäydä ja tehdä vasta sitten kun se on ajankohtaista miettiä. Nyt voi vain kuvitella omia periaatteitaan, mutta voisi olla, että todellisessa tilanteessa mielipiteet heittäs häränpyllyä.

Nyt olen myös ollut hieman ajatuksissani tämän päivän. Olin taas tutkimuksissa ja nyt endodiagnoosi tuntuu taas varmemmalta. Nyt tämänpäiväinen lääkäri heitteli jo ilmaan, että jos diagnoosi varmistuu, voisi harkita ivf-hoitoja pian ja suoraan. Jotenkin helpottaa, kun asiat on lähempänä selviämistä, mutta toisaalta pelottaa tuo diagnoosin läheneminen. Mulla tuntuu nyt olevan niin rajua tämä eteneminen, että aikaa miettiä ja pohtia erilaisia vaihtoehtoja ei taida hirveesti jäädä.

Mutta varmaan menee vähän mietiskelyn merkeissä viikonloppu. Ja levätä ajattelin kunnolla. Tämän viikon kivut oli niin rankat, että olen nyt ihan poikki.

Lenaki, olet todella urhea nainen, sinussa on sellaista sisua ja selviytymistä, että ajan kanssa varmasti pystyt taas nauttimaan elämästä täysillä ja sinusta tulee jonain päivänä loistava äiti!!! Monet ovat jo sitä sanoneet, mutta luonto on armollinen ja hoitaa asiat lopulta parhainpäin vaikka se sillä hetkellä ei siltä tuntuisikaan.
Minusta on ihan ok, että osa haluaa lapsivesitutkimuksen ja varmemman vakuuden lapsen terveydestä. Myönnän, että itselläni voi olla naivin tietämätön käsitys kaikenlaisista kehitys- ja kromosomihäiriöistä ja elämä pahasti kehitysvammaisen lapsen kanssa olisi varmasti rankkaa. Kyllähän se itselläkin välillä mielessä pyörii, että entä jos. Jälkeenpäin myös mietin, että olisi kannattanut mennä sinne np-ultraan ihan näiden muidenkin ongelmien takia, mutta se on nyt myöhäistä. Ensi kerralla, jos sellainen tulee, menen kyllä. Sehän on usein myös ensimmäinen tilaisuus nähdä lapsi. Kuitenkin olen pääasiassa tällä hetkellä autuaan luottavaisessa olossa.
Pomon kansa meni loistavasti, sain siirretyä osan töistäni muille, rankin juttu jouduttiin perumaan ja nyt olen siellä siis muutaman kerran viikossa, passaa minulle oikein mainiosti.
Mitenkä Pope, oletko vieläkään kertonut raskaudestasi töissä? Entä kavereille? Voi olla että olet kirjoittanut aiheesta, minulla on vaan mennyt ohi.
Talitinttinen, mahtavaa, että asiasi etenee. Mitä ovat ivf-hoidot?
Oireista, minä olen muutaman viime viikon aikana alkanut nähdä lähes joka yö seksiunia kaikista vuodoista huolimatta. Tämä on jo hieman hämmentävää. Onko muilla vastaavaa? Mies on aamuisin aina kateellinen, kun hänelle ei kuulemma näytetä ollenkaan niin hyviä elokuvia. Joskus olen jopa herättänyt miehen keskellä yötä pupuilemaan kun uni ei ole tullut. Ei tuo ainakaan vielä ole pahakseen pistänyt.

Tosi hienoa Laureli, että sun työtilanne ratkesi parhain päin! Oma odotus sujuu varmasti rennommin kun ei tarvitse koko ajan stressata, että jaksaako töissä. Mun pari kaveria, jotka on olleet raskaana, on kertoneet myös, että jossain vaiheessa raskautta hormonit on hyrräänneet ylikierroksilla ja seksi maittanut paremmin kuin hyvin! Ja että seksi on ollut mielessä koko ajan ja himot hyrränneet. Tuosta ajasta kannattaa varmasti nauttia täysillä! ;)

Ivf tarkoittaa koeputkihedelmöitystä. Usein vissiin ensin kokeillaan jotain muita hoitoja ennen kuin siirrytään koeputkihedelmöitykseen. Tuo eilinen lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että mun kohdalla voisi harkita suoraan siihen siirtymistä kun tää mun tilanne näyttää heikentyvän aika vauhdilla. Nyt menen parin viikon päästä kuulemaan tulokset niistä monista labrakokeista, joita otettiin. Jos niistä ei löydy mitään poikkeavaa, niin sitten työterveyslääkäri kirjoittaa lähetteen sinne erikoislääkärille. Pääsen onneksi samalla lääkärille, jonka luona jo kävinkin. Siellä sitten pääsee miettimään, että mikä tapa olis paras ratkaista tää mun kiputilanne.

Vähän mua jäi mietityttään se, kun mun oikeasta munasarjasta löytyi kysta. Parin kuukautta sitten kun kävin ultrassa, ei mitään vielä ollut. Pitää varmaan kysellä lääkäriltä, että liittyykö se tähän endoon ja miten siihen pitäisi suhtautua. Ilmeisesti niitä tulee ja menee naisilla, mutta jäi silti vähän huolestuttamaan. No onneksi ei tarvi toivottavasti montaa viikkoa asiaa yksin miettiä.

Mitäs viikonloppusuunnitelmia naisilla on? Mie ajattelin nyt ihan levätä ja ottaa rennosti, viime viikko oli niin rankka näitten lääkärikäyntien ja kipujen kanssa. Ajattelin leipoa ja siivoilla kaappeja. Pihaa olin ajatellut alkaa möyrimään tänään, mutta yöllä oli satanut lumi maahan, joten se taitaa saada odottaa jonkin aikaa.

Tosiaan, oli hassua, kun aamulla herätessä maa oli valkoinen. No, nyt lunta näyttää olevan enää varjoisissa paikoissa. Oleskelin äsken parvekkeella, ja siellä lämpömittari näytti jo 11 astetta. Viiniköynnös ja ruusu olivat talvehtineet hyvin, molemmissa oli jo tosi isot silmut. Kärhökin näytti selviytyneen talvesta, vaikka olin varma, että joudun hankkimaan nyt keväällä uuden. Mitähän sitä parvekkeelle istuttaisi tänä vuonna... mansikoita ainakin! Ajattelin myös kokeilla lumpeen kasvattamista isossa vesiruukussa. Pitäisi käydä jonain päivänä mökilläkin, niin näkisi, mikä siellä on talven jälkeen tilanne. Meri varmaan ainakin on jo sula. Onneksi mökkimatka ei ole kovin pitkä, vain noin 45 minuuttia, joten siellä voi hyvin käydä vaikka ihan arki-iltana.

Täällä ei ole mitään kummoisia viikonloppusuunnitelmia. Tänään pitäisi vähän siivota ja pestä pyykkiä. Huomenna täytyy mennä varmaan muutamaksi tunniksi töihin tekemään rästihommia.

Ms. Feelgood, tuli mieleeni, että oletko asunut jo kauan ulkomailla? Tai siis keskusteletko vaikkapa lääkäreiden kanssa nykyisen kotimaasi kielellä vai esim. englannilla (tai siis varmasti englannilla siinä tapauksessa, jos kotimaasi kieli on englanti:)).

Oikein mukavaa lauantaipäivän jatkoa kaikille!

Hei pitkästä aikaa!
Olen kyllä ahkerasti käynyt lueskelemassa juttujanne, mutta en ole ehtinyt kommentoimaan ja kertomaan omista kuulumisista.

Ollaan kerrottu raskaudesta vasta molempien vanhemmille ja sisaruksille. Maanantaina aion kertoa pomolle. Kavereita nään ison liudan tulevana viikonloppuna. Silloin täytyy varmaan kertoa asiasta, koska tiedossa olisi viinikekkerit...

Maha alkaa olla jo kunnon kokonen, vaatevalikoima alkaa olla vähissä, koska haluan mahaani peitellä vielä... Aina sama paita päällä... ;) Housut menee ihan ok:sti vielä päälle, kun ovat lantion kohdalla, matalavyötäröisiä. Tällä viikolla alkoi ihan uusi oire: maidon tihkuminen rinnoista. Meni ihan rintsikoistakin läpi ja kasteli t-paidankin! Kylläpä se aikaisin alkoi... Enää 29 päivää, niin "äitiysloma" alkaa. Jään siis ammatttini puolesta pitkälle kesälomalla ja siitä suoraan äitiyslomalle.

Lenaki: Hyvä, että kauhea fyysinen koettelemus on nyt ohi, henkinen puoli onkin sitten ihan toinen juttu. En tiedä lohduttaako, mutta aika parantaa. Itseä ei tapahtuneesta kannata syyttää. Et voinut tehdä mitään toisin, sinä et ole keskenmenoa aiheuttanut. Pienellä vauvallasi oli todennäköisesti joku vakava kehityshäiriö. Eikö lääkärikin sanonut, että niskaturvotusta oli? Itse et voi elintavoillasi keskenmenoa aiheuttaa. Toivon sinulle ja miehellesi voimia jaksamiseen. Ihan varmasti saatte lapsen. Alkanut raskaushan se jo todistaa, että lapsen alullesaanti on mahdollista ja aika nopeastikin.

Itse olen ihmeenkaupalla säästynyt kaikilta pahoilta vaivoilta. Ei ole vuotoja yms. Ainoana haittana on edelleenkin se huono, etova olo. Ei loppunut minulla siihen 12 viikoon. Ei ole onneksi päivittäistä, vaan tulee toisinaan. Tössä olen käynyt raskauden alkamisen jälkeen jokaikinen työpäivä, vaikka vähän vaikeaa on joskus ollut. Nyt on alkanut tulla mahakipuja. Ilmeisesti johtunee kohdunkasvusta, repii niitä tukikudoksia.

Seulonnoista: Me emme käyneet lapsivesipunktiossa, koska NP-ultrassa kerrottiin, että kaikki ok ja mahdollisuus downlapsen syntymään mitatuilla arvoilla (turvotus ja vereni on 1:40 000. Nyt toivotaan, että kaikki on kunnossa vappuviikolla olevassa rakenneultrassakin. Siinähän voidaan nähdä vielä pahoja kehityspoikkeamia. Olisin myös itse valmis keskeyttämään raskauden, jos tietäisin, että lapsi on todella pahasti kehitysvammainen. En ehkä kumminkaan down-tapauksessa.

Mutta mukavaa viikonloppua kaikille.

Pope+ masuasukki 17+5

Tinttinen, kokemus kystasta: Minulla todettiin pari vuotta sitten kysta vasemmassa munasarjassa, muutaman kuukauden kuluttua se oli jo niin suuri, että sattui kävellessä. Sanoivat, että se pitää leikata, mutta kun menin polille se olikin kadonnut. Säikähti varmaan leikkausta koko kysta. Että niitä tosiaan tulee ja menee. Myös rinnassani todettiin kysta, en ole ottanut siitä paineita.

Joko Pope on jo viikolla 17 ja päälle!! Kylläpä se aika menee ihan kamalan nopeasti. Jee! Kohta saadaankin ihmetellä vauvoja! :) Heh!

Jännä juttu tuo eilinen lumisade. Tai oikeastaan mikä sade? Ei täällä minun Helsingin osassani mitään lunta ollut. Tämä on tapahtunut ennenkin, eli täällä meillä ei ole ollut lunta, mutta muualla kylläkin. Joku oma ilmasto varmaan. :P

Mutta mepäs hankittiinkin eilen ne kävelysauvat. Hih, mieskin on nyt ihan innoissaan tuosta uudesta harrastuksesta. Heippa vaan hei kaikki niska- ja hartiakivut!

Hauskaa sunnuntaita kaikille! :)

Hih, nyt mullekin on iskenyt himo ostaa sauvat! On meinaan niska-hartiakipuja enemmänkin ja kävelyllä käyn muutenkin.
Flox, mistä hommasit ne sauvat? Paljonko maksoivat?

Juu pk-seudulla ei kyllä lunta näkynyt, oli niin keväinen sää auringonpaisteineen että. Paitsi kamala tuuli ja kylmä! Eli loppujen lopuks vaan sisältä katsottuna keväinen ilma.. mur. Toivottavasti vappuna olis kaunis ja lämmin sää!

Miten muuten popen ystävät ottivat vauvauutiset vastaan? Tuliko heille yllätyksenä? :)

Liinuska81, ostettiin sauvat Forumin Intersportilta. Me ostettiin Exelin sauvat ja ainakin myyjä sanoi, että nuo olisivat kestävät käytössä. Siellä näytti kävelysauvat olevan alennuksessa. Nämä meidän olivat nyt ihan kivan hintaiset. Eli lähtöhinta oli 50€ ja nyt maksoivat 29,90€. Tuolla voit laske minkä mittaiset sauvat kannattaa hankkia --> http://www.exelpoles.com/portal/fi/nordic_walking/vinkit/

Kyllä meillä oli tosiaan eilen aamulla maa ihan valkoinen, vaikka pk-seudulla asunkin. Ilmeisesti sateet olivat tosi paikallisia. Nythän ei enää siitä sateesta ole kyllä jälkeäkään. Ja tuuli on tosiaan älyttömän kylmä.

Mulla on viikonloppu mennyt enimmäkseen sohvalla pötkötellen. Eilen jaksoin just ja just siivota. Etova olo on oikeastaan koko ajan, ja väsyttääkin kamalasti. Olen molempina päivinä nukkunut parin tunnin päikkärit ja silti väsyttää. Tänään ajattelin illalla houkutella miehen leffaan katsomaan sitä ruotsalaisjännäriä "Miehet jotka vihaavat naisia", mutta katsoin netistä, että leffa kestää 2,5 tuntia. Eli jos menisimme vaikka klo 20 näytökseen, oltais vasta 23 jälkeen kotona. En mitenkään pysy hereillä niin myöhään, joten saa leffailta nyt jäädä väliin. No, jospa kävis katsomassa läheisen videovuokraamon valikoimaa. Oliskos kellään mitään hyviä leffavinkkejä?

Taalla tuli nyt ilmeisesti mutkia matkaan... eilen illalla myohaan alkoi pahat vatsakiput, tuntui kuin koko vatsa olisi ollut tulessa. Sita pahinta vaihetta kesti pari kolme tuntia, ja sit se vahan helpotti, mutta nukkua en pystynyt kuitenkaan ennen aamuyon tunteja, silloinkin patkissa. Verenvuotoa ei ole ollut tippaakaan, mutta eihan sita ollut Lenakillakaan kuin vasta reilun viikon paasta... Olin yolla aivan varma, etta kyseessa oli keskenmeno, mulla ei tolla tavalla vatsa kipuile koskaan. Soitin synnarin paivystykseen, josta neuvottiin odottamaan, koska vuotoa ei tosiaan ole ilmennyt. Jotenkin pinkea olo ollut alavatsassa koko taman paivan, vaikka kipu onkin mielestani poissa. Aion huomenna soittaa NT-ultran ajankohdasta (ke 29.4), josko sita saisi aikaistettua talle viikolla, jotta saisimme nopeammin selvyyden tahan tilaan. Lahdemme myos vappuaattona rapakon taakse lomalle, joten pakko olisi saada sita ennen selvyys ja asiat kuntoon, mikali huonosti on kaynyt... :( Olen nyt viela optimistinen, mutta olemme jo jokseenkin henkisesti valmistuneita kuulemaan huonot uutiset. En ymmarra, mika jarkeenkaypa selitys olisi voinut kivut aiheuttaa, ellei jokin kohdussa (vaikka kipu olikin koko vatsan alueella). No toivotaan, etta selviaa. Ei ole raskausaika stressitonta, ei tosiaankaan...

Pauliina, mulla on kohta 10 vuotta taynna ulkomailla, ja siita suurin osa taalla nykymaassa, joten ihan paikallisessa kielella kommunikoin laakarien kanssa. Jos en aina heti ymmarra, niin pyydan selittamaan uudestaan, ja ei siina yleensa mitaan ongelmia ole.

Sielta perinnollisyyslaakarilta sellaisia uutisia, etta miehelta selvitetaan geenit ja piilevat mahdollisuudet kromosomihairioihin. Taalla on kahdessa yksityissairaalassa mahdollisuus uudenlaiseen yhdistelmaseulontaan, jossa nt-ultra ja verikokeet suoritetaan samana paivana. Laakarin mukaan tuo menetelma on osoittanut antavan 99% varmuuden tuloksiin, joissa downriski ei ole erityisen kohonnut (siis jos riski on pienempi kuin 1/1500). Korkeampien riskien osalta menetelma ei ole aivan yhta tarkka. Ajattelimme tutkia hieman tutkimuskirjallisuutta tuota uutta menetelmaa koskien (ollut kaytossa kuulemma 1.5 vuotta), josko uskaltaisimme luottaa siihen ja lopa luopua lapsivesipunktiosta, mikali tulokset olisivat positiiviset. Siis jos tuo eilinen vatsakipu ei vienyt vauvaa mukanaan :( Palailen tarkemmin kunhan paastaan huomiseen ja soittelen muutamia puheluita.

Pauliina, ekana leffasuosituksena tuli mieleen Lucky Number Slevin, jonka nain vahan aikaa sitten, oli aivan loistava. Ja siina on mun suosikki Josh Hartnett :)

Hyvaa sunnuntai-illan jatkoa kaikille.

Voi Ms. Feelgood, mä tosiaan tiedän, kuinka stressaavaa toi voi olla!! Sulla ei siis kipu ollut selkeästi alavatsassa? Mullahan tuli viikkoa ennen tuhruvuotoa se kummallinen supistelu, mutta se oli kyllä selkeästi ihan alavatsassa. Vaikka lääkäri vakuutti mulle, että ummetusta se vain oli, niin kyllä mä osasin paikallistaa sen sinne kohdun alueelle... Joskin monelta taholta kuulin, että kaikenlaiset vatsakivut ja supistuksen tunteet ovat ihan normaalia raskaudessa. Että tiedä sitä sitten, mikä on normaalia ja mikä ei. Mä kyllä toivon sydämeni pohjasta, että toi sun kipu oli jotain ihan muuta.. vaikka sitten sitä ummetusta ;-) Ja jos se tosiaan oli koko vatsan alueella, niin se voiskin olla jotain ruoansulatukseen tms. liittyvää. Mutta kuten sanoin, tiedän tuon hermoilun, joten mene ihmeessä sinne ultraan ennen reissua, niin saat mielenrauhan.

Mulla kans hermoilu jatkuu. Ei riitä, että sai tuon kaavinnan pois alta, vaan nyt jännitän, että onko kaikki toimenpiteen jälkeen kunnossa. Vuoto ei näytä loppuvan ja vatsassa nipistelee. Jos muutosta ei tule pian, taidan soittaa lääkäriin ja vaadin tarkistettavan, ettei kyseessä ole kohtutulehdusta tai että jotain tavaraa ois jäänyt tuonne sisuksiin... Ihan kun ei riittäisi, että joutuu nämä henkiset asiat ja surun käymään läpi!

Pauliina: me käytiin pari viikkoa sitten katsomassa Gran Torino ja tykkäsin tosi paljon siitä leffasta!

Ms. Feelgood: tsemppiä vielä sulle! Tule kertomaan, saitko ultra-ajan siirrettyä.

Voi Ms. Feelgood! Nyt pidetään peukkoja, sormiä, käsiä kaikkia mahdollisia ristissä, että pikkuisella olisi mahassasi kaikki hyvin. Oudolta kuulostaa nuo kipuilut, mutta raskauteenhan kuuluu kaikenlaisia ihme kiputiloja. Toivottavasti pääsette mahdollisimman pian varmistamaan, onko pikkuisella kaikki hyvin. Nyt vaan laitetaan supertehokasta tarraa masuusi, että vaavi siellä pysyisi. Tosi kurja kuulla tällaisia uutisia.

Aion kertoa kavereilla vasta ensi viikonloppuna, en siis vielä nyt... Yllättyvät varmasti pahemman kerran... Pomolle pitäisi valottaa asiaa huomenna. Saapa nähdä, mitä sanoo...

Mulla maitoa ruutaa rinnoista niin että! Suihkun jälkeen on taas paita aivan märkänä maidosta. On meillä kaikilla vaivamme kyllä. Kyllä tiesin, että esimaitoa voi tulla, mutta että jo nyt! Tosi kiusallista. Ei huvittaisi vielä mitään liivinsuojia alkaa käyttämään.

Uskotteko muuten horoskooppeihin? Mun mielestä ne kertovat jotain ihmisestä. Lasketunajan mukaan meidän mukelosta tulee joko neitsyt tai vaaka. Todennäköisemmin vaaka, koska tuppaa nuo ekaraskaudet yleensä vissiin menemään yli.

Onko jännääjillä mitää uutisia meille muille? Onko tärppien mahdollisuuksia?

Jaksamista sinulle Lenakin! Toivottavasti kaikki raskausmateriaali olisi nyt kerralla poistunut kohdustasi, niin pääsisitte tästä koettelemuksesta ainakin fyysisesti yli.

Ms. Feelgood, täällä on peukalot pystyssä sulle, että masussa olis kaikki hyvin ja kivut ois johtunut jostain ihan muusta. Toivottavasti pääsisit ultraan, niin että asiaan tulisi selvyys mahdollisimman pian. Epätietoisuus on stressaavaa.

Lenakin puolesta myös toivon, että kaikki olisi saatu pois kohdusta, jottei surun päälle tarvitsisi vielä huolehtia ja huolestua fyysisestä tilasta. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että keskenmenon jälkeen vuoto voi kestää aika pitkäänkin. Mutta kannattaa soittaa lääkärille jos alkaa huolestuttamaan vähänkin. Yksin ei kannata jäädä miettimään kun lääkärit on olemassa sitä varten!

Pope+, aika hurjaa, että maitoa tulee jo nyt! Mie olen aina kuvitellut, että meijeritoiminta käynnistyy vasta loppuraskaudesta! Varmaan tosi kiusallista, jos oikein paitakin kastuu.

Mulla meni sunnuntai kokonaan ulkoillessa! Aloitin pihan kevätraivauksen. Kaivoin muutamia rumia kasvustoja ylös pihasta ja tein uusia penkkejä joihin ajattelin istuttaa vadelmaa, pensasmustikkaa, pensaita ja kukkia. Osa pihasta on vielä niin märkää ja jäässä, ettei voinut haravoida tai kaivaa, mutta osa oli onneksi jo ihan sulaa. Tuonne meidän pihaan ei ole edelliset asukkaat pahemmin tehneet mitään, joten kasvustot on saaneet rehottaa ihan valtoimenaan. Mutta toisaalta on mukava alkaa luomaan uutta ja harjottelemaan. Ens viikonlopun ohjelmassa on pienen kasimaan tekeminen ja alustustyöt. Ajattelin istuttaa vähän mansikkaa, porkkanaa, ruohosipulia ja salaattia ainakin. Olen ihan innoissaan tuosta pihan hoitamisesta!

Kiputilanne on pysynyt jollain lailla kurissa viikonlopun aikana. Oikealla puolella alavatsassa on jomottanut aina aika ajoin kipeesti, etenkin peittojen heilutuksen jälkeen. Sillä puolellahan on se kysta. Tässä nyt vaan odottelen, että koska alkaa tiputtelu ja kouristukset taas. Vielä on reilu viikko piinaviikkoa jäljellä. Menkkojen pitäisi joskus ens viikon puolen välin paikkeilla alkaa viimeistään. Peittojen heiluttelun puolesta pitäs olla mahdollista tärpätä, mutta en edes uskalla nyt toivoa. (Paitsi tottakai sisällä elää toive ja usko siihen, että kyllä se sieltä tärppää...)

Iloista alkavaa viikkoa!

Ms. Feelgood, tsemppiä, toivottavasti saat ajan mahdollisimman pian!
Ja Lenakille edelleen voimasäteitä!
Tinttinen, minäkin niin haluaisin oman, pienen ryytimaan, nyt iski kateus! Vaan eipä ainakaan vuoteen vielä täältä kerrostalosta muuteta. Ihanaa on kuitenkin, että pihallamme kasvaa marjapensaita, jotka ovat asukkaiden vapaassa käytössä ja suurin osa ei sieltä keräile, joten minäpä aina olen keräillyt suuret sadot.
Minä olin tosiaan viikonloppuna töissä ja vuotoa tuli vähän fyysisessä rasituksessa. En kuitenkaan nyt enää siitä ota paineita vaan uskon viisaampiani, että vauvelilla on kaikki hyvin.

Heip!
Voi käsittämättömyys kun oli aamulla vaikea päästä sängystä ylös.

Ms. Feelgood, voi kun kaikki olisi hyvin. Toivottavasti pääset ultraan pian, että saat selvyyden asiasta. Peukut on pystyssä täälläkin. bd bd

Onpas kummaa, että Popella on maitontuotanto jo alkanut. Minäkin olen luullut, että maidoa alkaa tulla vasta paljon myöhemmin. Aina oppii uutta. On kyllä varmasti aika hämmentävää, että paidat kastuu jo maidosta.

Kivalta kuulostaa Tinttisen keväiset puutarhatyöt. Minun sisko ja äiti ovat kanssa tuollaisia pihan laitto intoilijoita. Tuossa yksi päivä ne miettivät, että pitäisikö ostaa pieni kasvihuone.

Eilen me käytiin ensimmäistä kertaa sauvakävelylenkillä. Muuten oli ihan hauskaa, mutta tuuli vaan niin ikävästi ja KYLMÄSTI! Joku päivä taas uudestaa.

Mukavaa maanantaita kaikille! :)

Semmoisia valiaikauutisia olis, etta synnarin ultraa ei saa siirrettya (kuulemma ihan taytta toukokuun puoleenvaliin saakka), mutta voin kayda nayttaytymassa tanaan paivystavalle laakarille, joka voi tsekata onko masuasukki elossa. Tarkoituksena on kayda siella lounaan aikoihin, vaikka siella on varmaan jonoa ja odotus tulee kestamaan. Vuotoa ei ole vielakaan ja kipuja ei ollut yolla eika tanaan aamulla. Toivotaan parasta.

Pikaisesti kesken työkiireiden (tosi uskottavia työkiireitä kun on aikaa käydä lukemassa teidän viestejä... :P):
Paljon tsemppiä Ms. Feelgoodille, toivotaan että masu-asukilla kaikki hyvin!! Kiva että pääsit nopeasti lääkärille jotta epätietoisuus loppuu. bd

Yhteistyössä