Ihan oikeastiko luulette, että länsimainen ylipaino-ongelma johtuu vaan itsekurin puutteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpä vaan

Vieras
Juuri niin luterilainen lähestymistapa ongelmaan, kuin suomalaiselta osaa odottaakin...
Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat...

Eikö voitais vihdoin myöntää, että jotain on yleisesti vinksallaan kun porukka vaan paisuu kuin pullataikina, lapsista alkaen..?

Länsimaissa me ilmeisesti olemme jo tartuttaneet tämä itsekurin puutteen lemmikkeihimmekin, sillä nekin lihovat samaa tahtia omistajiensa kanssa :D

Vai oliskohan syynä siihen, että emme ruoki lemmikkejämme luonnonmukaisesti? Esimerkiksi koirien teollinen ruoka EI todellakaan ole karvaisille ystävillemme parasta mahdollista, saati luonnonmukaista.

Koiran kuuluisi syödä enemmän lihaa, lihaisia luita ja vähemmän, tuskin lainkaan VILJAA.

Ihan samalla lailla ihminenkin lihoo vääränlaisesta ruokavaliosta, joka on sopimaton perimällemme.

Jos ihmiset syöttäisikin lemmikeilleen niille tarkoitettuja ruokia, eikä omia ruuanjämiään. Tottakai koira lihoo, kun sille annetaan aina ruuantähteet oman ruuan lisäksi. Ja monta kertaa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Onko se itsekurin puutetta jos ei kykene/halua syödä siten, että ei liho?

Joka tapauksessa. Ei ne kilot tyhjästä tule, vaan ihminen ne syömällä hankkii.

Aamen!
Tätä paremmin ei asiaa voi sanoa. Ketju voidaan lopettaa tähän.

Mä luulen että hiilihydraatteihin jää jotenkin koukkuun, sen huomaa siitä että kun on pari viikkoa ollut ilman niitä niin niitä ei enää tee mieli. Joku kansainvälin viljantuottajien huiputus on tuo ruokaympyräkin. Mun mielestä :saint:

Itse sanoisin, että lemmikkien lihominen johtuu luonnottomasta ravinnosta.
Esim. koira EI ole viljansyöjä. Ja kissa taas on LIHANSYÖJÄ, mutta sille ei anneta lajinmukaista ravintoa.

Sama pätee ihmiseenkin.
Teollinen ruoka ei ole ihmiselle hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Mä luulen että hiilihydraatteihin jää jotenkin koukkuun, sen huomaa siitä että kun on pari viikkoa ollut ilman niitä niin niitä ei enää tee mieli. Joku kansainvälin viljantuottajien huiputus on tuo ruokaympyräkin. Mun mielestä :saint:

Just näin.

Ei se ole se teollinen ruoka joka lihottaa, vaan se että sitä ruokaa koirille annetaan ihan liikaa ja että annetaan myös niitä herkkuja. Mulla koirat syö ihan vaan kuivamuonaa ja yksikään noista ei ole lihava, tosin nuo pojat hieman itsekin säännöstelevät syömisiään, mutta jos antaisin tuolle terrierinartulle niin paljon kuin se haluaisi, niin läskihän se olisi, se on ihan pohjaton.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät voi vastustaa koiran kerjäämistä, annetaan kun se niin haluaa tai sanotaan että siitä tulee niin kamalan kiukkuinen jos se ei saa, no kait siitä tulee, kun se on huomannut, että sillä tavalla sitä herkkua saa. Ei ne koiratkaan mitään tyhmiä ole, paitsi siinä, että monet ovat valmiit syömään itsensä sikapossuiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Just näin.

Olen samaa mieltä.

Suomessa virallista ravitsemusympyrää/pyramidia on ollut tekemässä esim. leipomoteollisuus ja Leipätiedotus. Oma lehmä ojassa siis.

Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä vaan:
Juuri niin luterilainen lähestymistapa ongelmaan, kuin suomalaiselta osaa odottaakin...
Kärsi, kärsi, niin kirkkaimman kruunun saat...

Eikö voitais vihdoin myöntää, että jotain on yleisesti vinksallaan kun porukka vaan paisuu kuin pullataikina, lapsista alkaen..?

Länsimaissa me ilmeisesti olemme jo tartuttaneet tämä itsekurin puutteen lemmikkeihimmekin, sillä nekin lihovat samaa tahtia omistajiensa kanssa :D

Vai oliskohan syynä siihen, että emme ruoki lemmikkejämme luonnonmukaisesti? Esimerkiksi koirien teollinen ruoka EI todellakaan ole karvaisille ystävillemme parasta mahdollista, saati luonnonmukaista.

Koiran kuuluisi syödä enemmän lihaa, lihaisia luita ja vähemmän, tuskin lainkaan VILJAA.

Ihan samalla lailla ihminenkin lihoo vääränlaisesta ruokavaliosta, joka on sopimaton perimällemme.

Juuri näin. Länsimaalainen syö aivan liikaa hiilihydraatteja ja saa siitä sitten itseenä läskejen lisäksi sokeritaudinkin ynnä kaikki sen seurannaissairaudet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jakob Creuzfeldt:

Syy on selkeä: Ylensyöminen.

Ja seuraava kysymys kuuluu; Miksi ihmiset syövät liikaa?

Mm. ahneuttaan.

niin ne väittävät, että ei suklaatakaan tee mieli, jos on muutaman viikon syömättä, mutta ei se kyllä mun kohdalla ole paikkaansa pitänyt. Raskauden alussa pahoinvointi vei makean himon kokonaan, erityisesti suklaata ei tehnyt mieli ollenkaan, mutta kyllä se taas on alkanut maistua.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Ei se ole se teollinen ruoka joka lihottaa, vaan se että sitä ruokaa koirille annetaan ihan liikaa ja että annetaan myös niitä herkkuja. Mulla koirat syö ihan vaan kuivamuonaa ja yksikään noista ei ole lihava, tosin nuo pojat hieman itsekin säännöstelevät syömisiään, mutta jos antaisin tuolle terrierinartulle niin paljon kuin se haluaisi, niin läskihän se olisi, se on ihan pohjaton.

Tiedän ihmisiä, jotka eivät voi vastustaa koiran kerjäämistä, annetaan kun se niin haluaa tai sanotaan että siitä tulee niin kamalan kiukkuinen jos se ei saa, no kait siitä tulee, kun se on huomannut, että sillä tavalla sitä herkkua saa. Ei ne koiratkaan mitään tyhmiä ole, paitsi siinä, että monet ovat valmiit syömään itsensä sikapossuiksi.

Teollinen ruoka on koiralle vääränlaista, ei luonnonmukaista, ravintoa.

Ihan samalla tavalla se koirakin lihoo jos sen antaa ahtaa ihan miten paljon ruokaa se haluaa, ihan samoin kuin ihminen. Ihmisellä ja koiralla vaan on se ero että ihminen päättää kuinka paljon ja mitä koira syö mutta ihminen saa ihan itse valita syömisensä ja määränsä. Ja tässä tulee juuri se itsekuri kysymykseen. Tuskin Suomestakaan löytyy montaa niin tyhmää ihmistä joka ei tietäisi mitä on terveellinen ruoka ja paljonko sitä pitäisi syödä.

Liikuminenkin on jäänyt tosi vähäiseksi - tarkoitan siis jokapäiväistä ns. arkiliikuntaa. Joka paikkaan mennään autolla, istutaan pitkät illat töllön ääressä tai koneella, töissäkin suuren osa vain istuu tai seisoo...

Alkuperäinen kirjoittaja Jakob Creuzfeldt:

Syy on selkeä: Ylensyöminen.

Ja seuraava kysymys kuuluu; Miksi ihmiset syövät liikaa?

Mä syön siksi koska en vaan voi vastustaa hyvää ruokaa. Mä en syö mitä vaan. Jos kotona ei ole mitään mistä saa tehtyä hyvää ruokaa, enkä pääse kauppaan, niin mä en syö ollenkaan. Mutta selkeästi olen riippuvainen hiilareista. Se, etten lopeta niiden syömistä on ihan itsehillintäkysymys. Ja nyt raha-kysymys, on niin vähän rahaa että on pakko syödä kaapista makarooneja ja riisiä kun ei ole varaa käydä kaupassa. Vähät kasvikseni syötän lapsille. :ashamed:

Yhteistyössä