ihan mielenkiinnosta,ä-pväraha ja verotus..

monellako on alle veroprosentti alle 20% äitiys ja vanhempainrahasta?itse hain etuuksia varten uuden verokortin,kun oletin että veroprosentti tippuu,kun tulotkin on pienemmät kun töissä ollessa..
no,kävikin niin että multa menee veroja 21% :O kaipa sieltä sitten ens vuonna tulee palautuksia,mutta ei nyt niin kauheasti lohduta,kun käteen jäävä osuus on niin pieni.. :snotty:
 
Etuuksista menee aina enemmän veroa ja monella on käynyt niin että jos laittaa pienemmäksi kuin 20 veroprosentin äitiyspäivärahalle tai kotihoidontuelle niin tulee kuitenkin kamalat mätkyt.
Mä oon antanut mennä sen 20% ja jonkun verran tullut takaisin päin aina, kamalasti ei vois pienentää.
 
"..."
etuuksista ei tule tiettyjä vähennyksiä, joten niistä maksetaan enempi veroa. Samoin eläkkeistä siis, saikkurahoista, työttömyysrahoista... eli takaisin ei ole tulossa kuitenkaan sen enempää rahaa... kun siis joutuu alunperinkin maksamaan enempi veroa,googlettele... Tuntuuhan se joo epäreilulta... mullakin pieni sairauspäiväraha, niin maksan tosiaan sen 20 prossaa veroa, samasta määrästä ansiotuloja, olis veroprossa paaaaaljpn alempi, varmaan jotain 10 prossaa max...
 
-
No jos verotoimistoon soittaa ja pyytää verokortin vuoden tuloille ja muistaa erikseen ilmoittaa, että osa tuloista on äitiyspäivärahaa, eli sosiaalietuutta, niin ei siitä mitään mätkyjä tule.
Itsellä prosentti muistaakseni 16%.
 
No jos verotoimistoon soittaa ja pyytää verokortin vuoden tuloille ja muistaa erikseen ilmoittaa, että osa tuloista on äitiyspäivärahaa, eli sosiaalietuutta, niin ei siitä mitään mätkyjä tule.
Itsellä prosentti muistaakseni 16%.
soitinkin verotoimistoon tänään,kun en uskonut laskuriin..ja olen siis ainakin marraskuun alkuun asti kotona..ä-loma alkoi 27.12..
 
Mä meinasin saada mätkyjä toissa vuodelta vaikka olin koko vuoden työttömänä/äitiyslomalla/vanhempainvapaalla ja prosentti koko ajan vähintään sen 20..Sillä mäkin ihmettelen et miten joillakin on niin pirun pieniä prosentteja..
 
"vieras"
ok,tuli vaan mieleen kun täälläkin on ollut ketjuja joissa joillain menee veroja vaan joku 4%..mutta eihän siinä mitään,maksellaan veroja kiltisti vaan :)
Tämä onnistuu silloin kun tekee osan vuotta töitä ja on vain pienemmän osan äitiyspäivärahalla. Jaa miten sitten;

olet esim. alkuvuoden töissä 6 kk , nostat näiden kuukausien veroprosenttia, 100-200 € / kk enemmän veroja ei välttämättä käteenjäävässä palkassa tunnu mutta siinä pienessä äitiyspäivärahassa se tuntuu kyllä.
Sitten kun saat tiedot äitiyspäivärahasta niin haet uuden veroprosentin sitä varten käyttäen hyväksesi nuo alkuvuonna maksetut " ylisuuret verot".


Mutta silloin kun alkuvuodesta aloittaa äitiysloman niin ei kauheasti ole mitään palkkatuloja joilla noita veroja voisi kikkailla.
 
"Äiti"
Jos on ensiasuntoon otettua asuntolainaa, voi hakea verokortin sosiaalietuutta varten. Asuntolainan korot vaikuttaa siihen paljonko veroprosentti laskee.
Minulla oli veroprosentti äitiysrahaa varten 7, silloin kun asuntolaina saatiin. Ja sain silti veonpalautuksia, sen olisi pitänyt olla kuutisen prosenttia ettei palautuksia olisi tullut.
 

Yhteistyössä