ihan hullua (lastensuojeluilmoitus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tilanne on vaan ikävä kyllä Suomessa sellainen, että ensin huostaanotetaan lapset ja sitten selvitellään. Selvittelyyn ja mahdollisiin oikeudenkäynteihin kuluu muutama vuosi ja lapset ovat ainakin sen ajan sijoitettuina.

hei
ootkos sinä se joka jokin aika sitten kertoi hoitajan/hoitajien valittaneen kun lapsi oli mummun luona yötä siellä mielenterveysongelmaisten hoitokodissa?
jos olet niin ymmärrän kyllä erittäin hyvin lastensuojeluilmoituksen.

Kuulehan, jos jätät lapsiasi hoitoon äidille, joka asuu hoitokodissa mielenterveysongelmien vuoksi, on ehkä syytäkin hoitokodin henkilökunnan olla huolissaan. Jos äitisi joutuu asumaan jossain tuetussa yksikössä sairautensa vuoksi, ei liene kyse ihan lievästä sairaudesta. Vaikka sanot tuntevasi äitisi ja luottavasi häneen, on kuitenkin kyse mieleltään sairaasta henkilöstä ja tila voi muuttua lyhyessäkin ajassa. Väsyttääkö lasten kanssa touhuaminen häntä? Jaksaako ja pystyykö huolehtimaan ihan kaikista lasten tarpeista? Mulle herää tuhat kysymystä, koska en ikinä jättäisi omia lapsiani hoitoon skitsofreniaa sairastavalle ihmiselle. Ehkäpä sille työntekijälle on herännyt myös epäilyksiä, että kaikki teillä ei voi olla ihan kohdallaan, koska joudut käyttämään sairasta äitiäsi hoitoapuna.

Ja vielä...oletko ihan varma ettei äitisi puhu omiaan teidän tilanteesta hoitokodin työntekijöille? Kyllähän tuohon sairauteen kuuluu, että asiat vääristyvät herkästi ihmisen päässä, joten jospa hän "satuilee" vaikka mitä työntekijöille sinun tietämättäsi?

Lastensuojelun asiakkuudessa on paljon hyvää.Mun elämäni on helpottunut monin tavoin sen jälkeen kun tähän on päädytty.Seitsemän vuoden tappelu exän kanssa alkaa saada ihan uusia piirteitä nyt kun astui lastensuojelu mukaan.Hän teki minusta lastensuojeluilmoituksen halutessaan aiheuttaa minulle hankaluuksia.
Tekikin tietämättään tosi ison palveluksen minulle ja lapsille mutta suuren harmin itselleen.
Nyt ei enää tarvitse tapella narsistia vastaan yksin,vaan minulla on tuki lastensuojelun puolelta tässä asiassa,minua kuunnellaan,voin aina soittaa kun haluan apua tai jutella ja minua autetaan ja kuunnellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja varastetut lapset:
Tilanne on vaan ikävä kyllä Suomessa sellainen, että ensin huostaanotetaan lapset ja sitten selvitellään. Selvittelyyn ja mahdollisiin oikeudenkäynteihin kuluu muutama vuosi ja lapset ovat ainakin sen ajan sijoitettuina.

Tätä ei kyllä todellakaan voi allekirjoittaa. Puuttumatta mitenkään ap:n tapaukseen, ennemminkin asia on niin, että huostaanotto monessa tapauksessa tehdään ihan liian myöhään, eli siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat jo ehtineet tehdä lapselleen peruuttamatonta vahinkoa. Se on kyllä totta, että selvittelyt kestävät liian kauan, mutta huostaanottoja tehdään todella harvoin liian nopsaan, päinvastoin. Se on kumma juttu, että aina etusijalla on vanhemman oikeus lapseen, kun pitäisi olla päinvastoin. Lapsen oikeus vanhempaan, joka pitää huolta ja rakastaa, oli sitten biologinen tai ei.

Olen edelleen sitä mieltä, että hoitokodin työntekijöiden olisi pitänyt ENSIN jutella äidin kanssa, kertoa oma näkemyksensä esim. jos äidin lapset ovat hoitokodissa yötä, sanoa, ettei se käy ja perustella miksi.
Tai jos he ovat sitä mieltä ettei äitiä ja lapsia saa kotilomalla jättää keskenään (minkä ikäisiä lapset muuten ovat??) heidän pitäisi puhua siitä.

Jos äiti "höpisee omiaan" ap.n perhetilanteesta, edelleenkin henkilökunnan tehtävä on ENSIN jutella äidin kanssa ja selvittää mistä on kyse.

SITTEN he voivat kertoa, että ovat huolissaan ja tekevät lastensuojeluilmoituksen.

Se kuuluu hyvään eettiseen toimintatapaan.

Ja ap kertoi tuolla aiemmin miksi on ollut LS:n asiakkaana aiemmin.

Ja lastens.ilmoituksia voidaan kyll ätehdä ihan väärin olettumuksin ja korostan sanaa olettamus. lastensuojelussa ei aina se maalaisjärki tai arkijärki ole paikalla kun asioista puhutaan.
Ehkä he kohtaavat niin paljon laiminlyöntiä, että ajattelevat kyynisesti että jokainen äiti on mahdollinen potentiaalinen uhka lapselleen.... paitsi he itse ja ne ilmoituksen tekijät.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Kuulehan, jos jätät lapsiasi hoitoon äidille, joka asuu hoitokodissa mielenterveysongelmien vuoksi, on ehkä syytäkin hoitokodin henkilökunnan olla huolissaan. Jos äitisi joutuu asumaan jossain tuetussa yksikössä sairautensa vuoksi, ei liene kyse ihan lievästä sairaudesta. Vaikka sanot tuntevasi äitisi ja luottavasi häneen, on kuitenkin kyse mieleltään sairaasta henkilöstä ja tila voi muuttua lyhyessäkin ajassa. Väsyttääkö lasten kanssa touhuaminen häntä? Jaksaako ja pystyykö huolehtimaan ihan kaikista lasten tarpeista? Mulle herää tuhat kysymystä, koska en ikinä jättäisi omia lapsiani hoitoon skitsofreniaa sairastavalle ihmiselle. Ehkäpä sille työntekijälle on herännyt myös epäilyksiä, että kaikki teillä ei voi olla ihan kohdallaan, koska joudut käyttämään sairasta äitiäsi hoitoapuna.

Missä vaiheessa minä sanoin että äidin tila muuttuu hetkessä? en missään sillä näin ei ole. jos hän on saamassa kohtauksen se alkaa todella lievänä ja hän tietää itsekkin sen osaa soittaa jos jokin sillä aikaa sattuu kohtaus tulemaan (joita siis ei ole ollut noin vuoteen yhtään) ja se aika kun jätän lapsen yksin äitini kanssa on korkeintaan muutama tunti ei öitä/ei kokonaisia päiviä tms. lähinnä sen aikaa jos minä käyn esim hammaslääkärissä tai lääkärissä muuten tai neuvolassa kuopuksen kanssa (kuopusta en jätä hänen kanssaan koska on vielä niin pieni ettei tavitse olla ilman isää tai äitiä missään)

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Ja vielä...oletko ihan varma ettei äitisi puhu omiaan teidän tilanteesta hoitokodin työntekijöille? Kyllähän tuohon sairauteen kuuluu, että asiat vääristyvät herkästi ihmisen päässä, joten jospa hän "satuilee" vaikka mitä työntekijöille sinun tietämättäsi?

Sanoo ettei ole puhunut mitään meidän elämästä eikä siitä mitä meillä tekee kun on täälä. ja uskon kyllä. eikä hän rasita itseään meillä ollessaan. ja osaa lähteä kyllä kotiin jos ei jaksa olla. hän siis ei meillä ole kovinkaan usein yksin lapsen kanssa vaan minä olen kotona lähes aina mutta silloin kun odotin kuopusta viimeisilläni äiti käytti pojan melkeen joka päivä ulkona koska minusta ei ollut seisomaan pihalla pitkään. äiti ei siis todellakaan ole mikään kotiorja vaan leikkii esikoisen kanssa paljon ym ja sen tekee ihan vapaasta tahdostaan. jos mä tarvitsen esikoiselle yön yli hoitajan jostain syystä niin sillon hän menee anopin luokse yöksi.

Jos hoitohenkilökunta on sitä mieltä ettei äitisi pitäisi hoitaa lapsiasi lainkaan, on liian kuormittavaa ja vaarallista - kuka on vastuussa jos jotakin tapahtuu? Äitisi on hoitajien vastuulla ja sitä kautta myös lapsesi. Eivät he voi ottaa sellaista vastuuta! Se että äitisi tarvitsee tuettua asumista kertoo jo sen ettei häntä voi jättää vastuuseen lapsista, koska ei osaa vastata itsestäänkään. Epäilen kyllä että olet se sama jonka lapsi oli hoitokodissa yötäkin, et vain halua myöntää asiaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Jos hoitohenkilökunta on sitä mieltä ettei äitisi pitäisi hoitaa lapsiasi lainkaan, on liian kuormittavaa ja vaarallista - kuka on vastuussa jos jotakin tapahtuu? Äitisi on hoitajien vastuulla ja sitä kautta myös lapsesi. Eivät he voi ottaa sellaista vastuuta! Se että äitisi tarvitsee tuettua asumista kertoo jo sen ettei häntä voi jättää vastuuseen lapsista, koska ei osaa vastata itsestäänkään. Epäilen kyllä että olet se sama jonka lapsi oli hoitokodissa yötäkin, et vain halua myöntää asiaa...
Mä olen kyllä tästä samaa mieltä että ihminen joka asuu hoitokodissa eikä kykene huolehtimaan edes itsestään niin en kyllä jättäis lapsia hoitoon hänelle.
Eli siinäkin mielessä se lastensuojeluntarpeen kartoitus on ihan hyvä.Hoitoapua ilmiselvästi tarvitaan.

Hoitajat tosiaan tietävät paljon äitisi sairaudesta ja varmasti ovat kykeneviä arvioimaan onko äitisi ok hoitamaan lapsia. En usko yhtään että, tässä on huvikseen tehty ilmoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Mä olen kyllä tästä samaa mieltä että ihminen joka asuu hoitokodissa eikä kykene huolehtimaan edes itsestään niin en kyllä jättäis lapsia hoitoon hänelle.
Eli siinäkin mielessä se lastensuojeluntarpeen kartoitus on ihan hyvä.Hoitoapua ilmiselvästi tarvitaan.

asuu hoitokodissa koska 2 vuotta sitten sinne joutui koska lääkitys ei toiminut ja sairaalajaksot oli pitkiä. nyt kahden vuoden aikana on tilanne se että hänelle ollaan etsimässä omaa kotia. mä en tällä hetkellä tarvitse apua ja mulle on ihan sama käykö mun äiti täälä vai ei mutta mun lapsi rakastaa mun äitiä ja haluaa olla hänen kanssaan niin ei mulla ole oikeutta sitä estää. varsinkaan kun lapsi ole hänen kanssaan yksin kuin korkeintaan kerran kuukaudessa mä tosiaan en juokse hammaslääkärillä tai lääkärissä joka päivä. niin sairas ihminen minä en ole. vai väitättekö te että mun lapsi on jossain vaarassa silloin kun minun äitini on täälä ja minä olisin jotenkin aivoton joka ei osaa hoitaa lastaan silloin kun sattuu olemaan äiti kylässä? kuten jo aijemmin sanoin olen kotona lähes aina silloin kun minun äitinikin on täälä ja jos hoitokodista oltaisiin huolissaan siitä miten minun äiti jaksaa esikoisen kanssa ei varmaan olisi määrätty että äiti saa käydä meillä vain silloin kun minulla on jotain menoa enkä ole kotona. joka sekin sitten kumottiin myöhemmin koska äiti teki omahoitajalleen selväksi että hän ei tule tänne ainoastaan minun lasta katsomaan vaan myös minua tapaamaan. ja kyse nyt ei ole lapsesta joka ei oisaisi puhua tai kävellä. kumpaakin tehnyt jo vuosia. ehkä mä olen sitten huono äiti koska jätän mun lapsen noin 1-2h mun äidin hoitoon. täytyy varmaan pyytää sitten että vievät lapset multa pois. ja joku väitti tietävänsä että mun poika on ollut äidin luona yökylässä niin on väärässä. poika on kyllä halunnut mennä monia kertoja mutta ei ole koskaan ollut kahden minun äidin kanssa yötä. ja jos joku edelleen on sitä mieltä että asia kuitenkin olisi näin niin olkoot sitten rauhassa, en ala tästä ketjusta mitään sotaa laittamaan pystyyn. kiitos että teitte minullekkin selväksi kuinka kelvoton äiti sitten todellisuudessa olenkaan.

Eiköhän ap tiedä paremmin kuin me täällä palstalla onko hänen äitinsä kykeneväinen katsomaan lapsen perään pari tuntia :headwall: ja pitäisikö isovanhempia kieltää tapaamasta lapsenlapsia jos ovat jotenkin sairaita/mielisairaita? sitten taitaakin olla lastensuojeluilmon paikka monessa perheessä kun lapset tapaavat esim masentuneita isovanhempiaan :whistle:

Mummillani oli skitsofrenia. Kyllä hän kykeni meitä hoitamaan, kun olimme pieniä. Ei tietenkään aina, mutta kyllä äitini osasi sen nähdä, milloin mummi pystyi meidän kanssamme olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mummillani oli skitsofrenia. Kyllä hän kykeni meitä hoitamaan, kun olimme pieniä. Ei tietenkään aina, mutta kyllä äitini osasi sen nähdä, milloin mummi pystyi meidän kanssamme olemaan.

aivan.. skitsofrenia kun ei hyppää esiin puuntakaa vaan se kohtaus etenee hitaasti. ja mun äiti ainakin osaa jo itse tunnistaa heti alkuvaiheessa koska hänelle on tulossa kohtaus ja mä nään kyllä hänestä koska kohtaus on tulossa. mä tiedän jopa puhelimessa puhuessa koska hän on kunnossa ja koska ei. jos ei ole kunnossa vastailee vaan kysymyksiin mutta ei muuten puhu mitään.

mielenkiintoinen ketju ja aihe ja kävin hakemassa tämän taas että mityä uutta on tullut.

Olen edelleen sitä mieltä että hoitokodin henkilökunnan olisi pitänyt ensin jutella ap:n kanssa ennenkuin ilmoituksen tekevät. Jos ollaan ammattilaisia, hoitoalan ammattilaisia, ja toimitaan hoitajan roolissa, silloin voidaan puhua vaikeista tai hankalistakin asioista, se on ammatillisuutta.
Jos ollaan huolissaan, jos välitetään aidosti, silloin puhutaan suoraan ihmiselle itselleen.

Tällä tavalla tehty ilmoitus on vain halu vahingoittaa. Ei halu auttaa.

Kyselen itse mahdollisuutta ryhtyä lomaperheeksi meistä tehdystä ls.ilmoituksesta huolimatta, katsotaan miten käy. siksikin seuraan tätä, on oma omena niin lähellä.

Kurja tilanne ap :( Toivottavasti asiat selviää!
Sen halusin sulle tulla sanomaan, että ootpa ihana tytär äidillesi ? Kaikilla pitäisi olla tuollaisia omaisia...

Nostan hattua sinulle ap kun pidät huolta äidistäsi! Kaikki eivät ole väleissä edes terveen äitinsä kanssa.
Äidillesi on varmasti tärkeää saada olla lapsensa ja lastenlastensa kanssa, eikäpä hän sairaudelleen mitään voi. Minusta on ihana asia, että voitte olla tekemisissä ja väleissä.
Mielisairaudethan on "kausiluontoisia" ja lääkityksellä pystytään pitämään ihminen oikeinkin ihmisenä.

Toiset ihmisethän usein ovat hyvinkin viisaita muiden ihmisten asioiden suhteen kuten äitisi hoitopaikan hoitsu tuntuu olevan. Muodostetaan ihmisistä johtopäätöksiä jonkin pienen asian vuoksi vaikkei kyseistä ihmistä edes kunnolla ulkonäöltä tunne, kuulopuheetkin riittävät tuomitsemaan.. Kuten tälläkin palstalla on paljon viisaita jotka tietävät miten toisten tulisi elää tai olla elämättä.

Voimia sinulle ap!!

Yhteistyössä