Identtiset IVF-kaksoset :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höpsöliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Höpsöliini

Uusi jäsen
20.04.2009
2
0
1
Moikka!

Olisin kysynyt teiltä, että sattuuko joku tietämään, onkohan miten yleistä, että IVF-hoidolla saadaan identtiset kaksoset?

Meillä kävi nimittäin niin, että vihdoin ja viimein 3. IVF-tuoresiirto toi kauan toivotun plussatuloksen ja saatiin aika pian klinikalle ensimmäinen ultra-aika (vko 7+1). Siellä mieheni kanssa seurattiin lääkärin ultraamista, tai siis hänen ilmeitään, ja jotenkn kasvon eleet saivat vähän varautuneeksi, koska lääkäri oli hyvin mietteliään oloinen ruutua tutkaillessaan. Sitten lopulta hän katsoi meihin ja toteaa, että masussa onkin kaksi sykkivää sydäntä!! Meille siis siirrettiin vain yksi alkio ja kuitenkin kaksi sydäntä - tulossa siis tuplapotti kerta heitolla ja identtisinä! :laugh:

Oletteko koskaan kuulleet, että miten yleistä mahtaa olla? Niin, siis ainahan se periaatteessa on mahdollista, kun alkiot/solut siellä jakaantuvat, mutta täytyy myöntää, ettei itsellä käynyt mielessä, kun ultrattavaksi mentiin, että kaksosuutisen kanssa tullaan huoneesta ulos. Ei tätä osannut ajatella, jotenkin kun on sellainen mielikuva, että IVF-alkiot ovat jo joutuneet kestämään niin paljon, ettei sentään ala kahdeksi vauvaksi jakaantumaan. Kaikenlaista :D Aika hämmentynyt olo on vähän vieläkin, mutta tottakai todella onnellisia ollaan tästä yllätyksestä! :D Oltiin ensin varauduttu jo, ettei tule lasta ollenkaan, koska hoitoja ei oltu enää ajateltu jatkaa, sitten saatiin plussatulos ja kolmisen viikkoa sen jälkeen kaksosuutiset :heart: Toivottavasti onni ei nyt enää käänny, vaikka näin alussa kyllä vielä ollaan...

Onnea sinulle hirmuisesti kahdesta pienestä sykkeestä!! :heart: :flower: :flower:

Itse olen raskautunut Ivf-hoidolla myöskin, minulle siirrettiin kaksi alkiota, mutta vain toinen alkoi kehittyä, toinen tuli pois rv 6+.

En tiedä tarkkoja prosentteja kuinka yleistä on, että yhden alkion siirrosta tulee kaksoset, mutta käsittääkseni aika harvinaista, koska kahdenkin alkion siirrosta tulee usein vain yksi lapsi.

Mutta onnea vielä sinulle, eikö ole ihanaa plussata, kun on jo ajatellut että jää kokonaan ilman lapsia!! Itse kärsin 12 vuotta lapsettomuudesta ennen plussaamistani, ja kaiken lisäksi vielä ekalla yrityksellä tärppäsi. Nyt rv 37+6, eli viimeisiä viikkoja viedään..!

Kiitoksia onnitteluista! =)

Unohdin laittaa tuohon alkupohdiskeluun, että vajaa viikko on tätä jo ihmetelty (nyt siis rv 7+6). Puolentoista viikon päästä on seuraava ultra jo, haluavat tutkaista, että onko molemmat omissa kalvoissaan.... En oikein vielä ymmärrä, mitä se tarkoittaa käytännössä, mutta selvinnee ensi viikolla.

Mulla on myös käsitys (myös lekurin ilmeistä päätellen), ettei kauhean yleistä tällainen ilmeisesti ole. Muuten katsoin, että normaalisti kaksosista identtisiä on noin kolmannes.

Lääkärit haluavat tsekata, että onko molemmat omissa vesipusseissa vai ei. Sikiöt ovat joka tapauksessa yhteisen suonikalvon sisällä, joka on se ulommainen kalvo. Jos on erilliset vesipussit (sisemmät kalvot), niin raskaus on tyypiltään monokoriaalinen-diamniaalinen. Mutta jos siköt on samassa lapsivesipussissa, niin kyseessä melko harvinainen monokoriaalinen-monoamniaalinen raskaus, joka erittäin riskialtis. Joten pidetään peukkuja että kysessä mo-di-versio!

Käyhän kurkkaamassa: http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/tietoa_odotus_paa.php

t: HW ja tuplatytöt 10kk

Ihanaa, onnittelut tuplista. Itsekin olisin tuplia tavallaan toivonut, mutta meille siirrettiin vain yksi alkio, joten en edes odottanut tuplia, tuplat olisi silti ollut mukavat. Tosin minä taas olen sellaisessa uskossa, että IVF-hoidoilla alkaneista raskauksista kaksosraskauden riski on luomuhedelmöitystä suurempi. Myös yhden alkion siirrossa. Se, että kuinka yleistä se sitten on en tiedä (varmaan aika harvinaista), mutta että yhden alkion siirrosta alkaakin kaksosraskaus on käsittääkseni suurempi, kuin että saisi identtiset kaksoset luomusti.
¨
Haltia ja Pikkupeikko 7 + 6

Alkuperäinen kirjoittaja Höpsöliini:
Moikka!

Olisin kysynyt teiltä, että sattuuko joku tietämään, onkohan miten yleistä, että IVF-hoidolla saadaan identtiset kaksoset?

Meillä kävi nimittäin niin, että vihdoin ja viimein 3. IVF-tuoresiirto toi kauan toivotun plussatuloksen ja saatiin aika pian klinikalle ensimmäinen ultra-aika (vko 7+1). Siellä mieheni kanssa seurattiin lääkärin ultraamista, tai siis hänen ilmeitään, ja jotenkn kasvon eleet saivat vähän varautuneeksi, koska lääkäri oli hyvin mietteliään oloinen ruutua tutkaillessaan. Sitten lopulta hän katsoi meihin ja toteaa, että masussa onkin kaksi sykkivää sydäntä!! Meille siis siirrettiin vain yksi alkio ja kuitenkin kaksi sydäntä - tulossa siis tuplapotti kerta heitolla ja identtisinä! :laugh:

Oletteko koskaan kuulleet, että miten yleistä mahtaa olla? Niin, siis ainahan se periaatteessa on mahdollista, kun alkiot/solut siellä jakaantuvat, mutta täytyy myöntää, ettei itsellä käynyt mielessä, kun ultrattavaksi mentiin, että kaksosuutisen kanssa tullaan huoneesta ulos. Ei tätä osannut ajatella, jotenkin kun on sellainen mielikuva, että IVF-alkiot ovat jo joutuneet kestämään niin paljon, ettei sentään ala kahdeksi vauvaksi jakaantumaan. Kaikenlaista :D Aika hämmentynyt olo on vähän vieläkin, mutta tottakai todella onnellisia ollaan tästä yllätyksestä! :D Oltiin ensin varauduttu jo, ettei tule lasta ollenkaan, koska hoitoja ei oltu enää ajateltu jatkaa, sitten saatiin plussatulos ja kolmisen viikkoa sen jälkeen kaksosuutiset :heart: Toivottavasti onni ei nyt enää käänny, vaikka näin alussa kyllä vielä ollaan...

itse oon toivonu kaksosia kun meillä niitä suvussa mutta eipä vaan oo tullut.onnea oikeen kovasti

:wave:

Onnea hirveästi höpsöliini! Miten ihanaa! Olen itse asiassa kuullut, että IVF-hoidoissa siirretyillä alkioilla on suurempi tuo identtisten kaksosten mahdollisuus! Olisko ollut peräti väestöliiton lääkäri joka tuon kertoi.
Kaikkea hyvää raskauteesi, olet todella nyyttisi ansainnut!

t.mandel ja ivf-vauveli rv 34

Yhteistyössä