Icepeakin takki, vesipilari 2000mm riittääkö sateessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkuma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkuma

Vieras
Katselin kevääksi aikuisten ulkoilutakkia jossa ilmoitettettiin vesipilariarvoksi 2000 mm. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Pitääkö se kunnon vesisadetta? Se näytti ihan tuulitakilta. En tiedä paljonko tuulipuvun vesipilariarvo on joten en pysty vertaamaan että kuinka paljon parempi tai huonompi tämä on. Tiedän vain kokemuksesta että kaatosadetta tuulipuvun takki ei pidä yhtään eikä tihkuakaan kauaa. Onko kellään kokemusta 2000 mm takista/puvusta vesisateessa? Toimiiko se sadeasuna rankassa sateessa? Ja ihan tavanomaisesta ulkoilusta on kyse jossa ei tarvitse kaatosateessa koko päivää olla, korkeintaan tunti.

Toi 2000 pitää ehkäpä just ja just sen tihkusateen. 5000 -> pitäis olla, että kestää sateen. Itsellä ulkoilupuvussa vesipilariarvo 10 000, kestää rankkasateenkin.

Mitä merkkiä sun oma ulkoilupukusi on? Ja jos saat rankassa kuurossa vettä niskaasi kuin saavista kaatamalla niin eikö sulla edes hartiat ja rinnukset kastu joihin sade pahiten ropisee? Ja mitä maksaa sellanen 10 000 mm puku?

Nostetaan vielä kerran. Onko kellään itsellä ollut sellaista tai vastaavaa? Vedenpitävänä sitä ainakin myytiin mut jos se pitää vain tihkua niin eihän se silloin ole vedenpitävä.

3000 on raja minkä jälkeen saa sanoa vedenkestäväksi. Olkapäistä, repun kanssa, polvista, kyynärpäistä kangas on eniten alttiina läpimenolle ja jokaisessa pesussa kalvo hieman heikkenee.

Mä luotan eniten goretexiin (40000mm) - se kestää pesua 10 vuotta ja voi olla suihkussa kastumatta. Tunti kaatosadetta on erittäin vaativa testi muuten vedenpitävyydelle (varsinkin jos esim ajat pyörällä ja polvet hinkkaavat kangasta). Mulla on Marmot Precip puku, jossa kalvo on 10000mm. Se on asuna vähemmän kulutusta kestävä, mutta ihan kivasti on pysynyt vedenpitävänä jo useamman vuoden.

Ja tuulipuvussa ei ole mitään kelmua, joten eihän sellainen tietystikään pidä myös vettä. Se että josku suihkautettava kyllästys on päällä, ei ole sama asia kuin vedenpitävä kalvo.

Viimeksi muokattu:
Tuulipukuni on nimen omaan tuollainen kelmuton malli ja siis kaatosateessa laskee vedet läpi ihan heti. Mutta sattuisitko tietämään kuinka paljon vesipilariarvo on tällaisessa vedenhylkivyyskyllästetyssä tuulipuvussa jotta voisi suhteuttaa sen tuohon 2000 mm pukuun? Tuossa käsittääkseni on jo ainakin jonkinlainen kalvo. Ja tarkoitatko että kastun ihan litimäräksi jos pyöräilen vaikka puolen tunnin työmatkan kaatosateessa 2000 mm puvulla? Jos olkapäät kastuvat vähän niin pientähän se on verrattuna siihen että tuulipuku päällä olen täysin läpimärkänä jo ekan viiden minuutin jälkeen. Onko sinulla muuten joskus ollut 2000 mm puku?

hylkivyyskäsittely tulee purkista ja se häviää muutamassa pesussa. Ei sellaiselle voi vesipilareita laskea varmaankaan. Kalvo on erillinen kalvo kankaan sisäpinnalla ja esim saumat pitää erikseen teipata.

Onko saumat teipattu tuossa 2000mm puvussa? En ostaisi sitä itse, koska jos haluaa pysyä 100% kuivana, niin siihen se ei ole tarkoitettu ja aikuisten vaatteiden on tarkoitus kestää useampia vuosia. Markkinoilla on oikeasti edullisiakin vaihtoehtoja, joissa ei tarvitse sitä vedenkestoa arvuutella. 2000mm tarkoittaa sitä veden painetta mitä kangas kestää ilman että vesi menee läpi. Mutta jos juuri sen puvun haluat ja kastuminen jostain ei haittaa, niin siitä vaan.

Käsitin että siinä on kalvo ja teipatut saumat. Eli olet sitä mieltä että se pitää kuitenkin paljon paremmin kuin tuulipuku muttei silti vastaa sadeasua. Mutta tuulipukua ei mainostettukaan vedenpitäväksi toisin kuin tätä. Onko se 3000 mm raja että pitää kunnolla veden kaatosateessa tai suihkussa? Pitänee katsella jos samalla rahalla saisi pitävämmän.

[QUOTE="vieras";23084639]En ostais tuota vaikka työmatkakäyttöön. Liian pieni vesipilariarvo kyllä. Tihkun pitää, mutta muutaman pesun jälkeen ei pidä mitään.[/QUOTE]

Tuota pesuhommaa rupesin itsekin miettimään. Jos vesipilari kuluu vähän pesuissa niin pian minulla on jäljellä vain tuulipuku ja olen taas litimärkänä. Kai se pitäis olla vähintään joku 5000 että olis kulutusvaraa.

osta sadetakki, äläkä mieti turhia.

Pitää varmasti veden. Muuten hyvä idea mutta entä jos se ei ole mukana ja matkalla kova kuuro yllättää matkalla? Vaikka sade alkaa vasta puolivälissä niin varttitunnissa rankkasade menee pelkästä tuulipuvusta tosi kivasti läpi jos ei ole tiennyt ottaa sadeasua mukaan. Tai jos aamulla on pouta ja kotiinlähtiessä onkin rajuilma niin on litimärkänä. Ja hiostaa melkoisesti joten menettelee lähinnä syksyllä.

Yhteistyössä