Hyvinvointi alkaa vatsasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaako?

Vieras
Haluaisin herätellä asiallista keskustelua aiheesta.

Itse ajattelen otsikon tavoin, että yksi oman hyvinvointimme perustekijöistä ruuansulatuselimistön virheetön toiminta. Ja että tämä nykyinen ruokakulttuuri ei sitä todellakaan tue! Etenkin heikkolaatuisesta ruuasta kerääntyy kuona-aineita ja muita haitallisia aineita elimistöön. Liika ruuan jalostus aiheuttaa sen, että elimistö ei osaa käyttää ruuan ravintoaineita oikein hyväksi.

"Kun esimerkiksi rasvattomaan maitoon lisätään D2-vitamiinia, niin miten ihmisen elimistö pystyy imeyttämään sen, kun ei ole rasvaa? Rasvaliukoiset vitamiinit eivät imeydy ilman rasvaa. D2-vitamiini on peräisin kasvimaailmasta. Ihminen tarvitsee D3 vitamiinia, mitä myös ihmisen oma iho syntetisoi auringonvalossa. Epidemianomaisesti lisääntyvä osteoporoosi johtuu juuri D3 vitamiinin puutteesta sekä eläinrasvojen vähyydestä ja siihen liittyvästä kalsiumaineenvaihdunnan häiriöstä."

(Helsingin Sanomista, jonka 22.8 oli kirjoittanut Outi Mäkitie, HYKSin Lasten ja nuorten sairaalan osteoporoosipoliklinikan erikoislääkäri.)

Palstamammatkin hehkuttavat usein sitä kuinka hyvin heillä syödään. Mutta miksi osteoporoosi sitten on lisääntynyt niin huimasti juuri lapsilla? Eihän näin voi olla jos lapset syövät hyvin ja saavat ruuasta kaiken.

Toinen asia: Että kuinka paljon aiheutamme itse sitä että ruoka ei imeydy. Ostetaan ravintolisiä, joissa kaupanpäälle saadaan monta muuta keinotekoista ainetta. Jääkö ne elimistöön, kuka tietää?

Mutta miksi tuo tieto ei tartu? Tiedetään, mutta mitään ei asian eteen tehdä! Miten saada tieto tarttumaan ilman syyllistämistä?

Samaa mieltä, aika iso osa ihmisestä myös, joten.....

Keinotekoinen ei korvaa aitoa.
Kohtuus pitää muistaa kaikessa, ruokahysterisoinnissakin.
Järjetöntä muokata ja muuttaa luontaista ja sitten napsia puuttuvia purkista.
Apteekkitavara juontaa juurensa luonnosta- turhaan siis hysterisoida kaikkea luontaistuotekaupasta saatavaa.
Kaikki ei ole allergiaa, osaksi on vain täysin sopimatonta.
Teollinen ei tarkoita automaattisesti terveellistä ja 100% turvallista.
E koodi ei ole aina sama kuin vaarallinen lisäaine- toisaalta E koodien puute ei automaattisesti tarkoita etteikö tuote sisältäisi jotain syömäkelvotonta.
Jokainen reagoi eritavalla- edelleen ei sotketa allergiaa tähän. Kun sama malli ei sovi kaikille.

Siinä mun teesini.

Minä oon samaa mieltä, että suolistolla ja meidän syömällä ruoalla on paljon merkitystä hyvinvoinnissa.

Mun miehellä on krooninen suolistotulehdus, ja sai siihen lääkkeet. Tulehdus ei vaan rauhoittunut. Yritin selvittää miehelle, että ruokavaliolla on ihan varmasti merkitystä, että tulehdus rauhoittuu, ja että olo paranee. Mutta lääkäri väitti meille pokkana, että ruokavaliolla EI ole merkitystä tämän taudin hoidossa. Siis oikeasti, suoliston kuntoon ei muka voisi vaikuttaa sillä, mitä syö. Me tapeltiin 2 vuotta, ennen kuin lääkäri suostui lähettämään miehen allergiatesteihin ja ravintoterapeutille. Ja löytyihän sieltä syytkin siihen, miksi pelkät lääkkeet ei parantaneet tulehdusta. Nyt, kun on ruokavalio kunnossa, on vatsakin miehellä kunnossa, ja nyt mekin sitten voidaan 4 vuoden tauon jälkeen toteuttaa tuota "rakkautta on..." :)

Voih, mä voisin keskustella tästä aiheesta vaikka viikon :) Harmi, että nyt ei ole kuin pieniä hetkiä aikaa kerrallaan.

Olen samaa mieltä siitä, että hyvinvointi - siis yksilön - alkaa vatsasta. Katson mielelläni ruokaa ja elintarviketuotantoa koskevia asiaohjelmia. Olen muuttanut ruokailutottumiksiani siten, että pyrin välttämään lisäaineita ja lihan ostan luomuna. En kuitenkaan ole fundamentalisti asian suhteen ja kodin ulkopuolella syön sitä mitä on tarjolla. Meillä on kahden aikuisen talous ja koska pidän ruuanlaitosta, kokkaileminen perusraaka-aineista ei ole mulle kohtuuton urakka. Ja jos laiskottaa, voidaan syödä ravintolassakin.

Olen vältellyt lisäaineita tammikuusta 2010 lähtien ja sen jälkeen kuopuksella ei ole ollut ensimmäistäkään flunssaa. Sattumaa ehkä, en tiedä. Myöskin omat nivelkipuni ovat olleet paremmin hallinnssa sen jälkeen, kun muutin ruokailutottumuksiani. Ruokavalio ei ole parannuskeino nivelreumaan, mutta oireita se tuntuu lievittävän. Olkoon sitten plasebovaiktusta tai ei, pääasia on, että se toimii.

Lisäaineiden välttämäni on tarkoittanut sitä, että ostoskärrystä on kadonnut kevyttuotteet. Itse asiassa suurin osa kaupan valikoimasta ei enää päädy ostoskärryyni. Alussa mua ärsytti se, että paikallisessa Citymarketissa saan juosta koko marketin läpi saadakseni ne muutamat tuotteet, joita olen ostamassa. Nykyisin otan sen ravaamisen hyötyliikuntana enkä enää samalla tavalla kaipaa kauppaan lisäaineettomien elintarvikkeiden osastoa kuin kaipasin aiemmin.

Kuulun niihin ihmisiin, jotka elävät syödäkseen eikä päinvastoin. Rakastan ruokaa. Hyvä ruoka, parempi mieli...niin se vaan on. Tänä vuonna kokeilin ensimmäistä kertaa ruukku- ja laatikkoviljelyä. Melko kehnolla menestyksellä, mutta en lannistu. Ensi vuonna saan ehkä jo vähän suuremman kurkkusadon kuin yksi avomaankurkku :D Saatan kokeilla nokkoskäytettä, jos se ei ole este naapurisovun säilymiselle. Kemiallisia lannoitteita en aio ensi vuonnakaan käyttää, mutta poltettua hevosenlantaa ehkä. Pitää talven aikana perehtyä lisää hyötykasvien viljelyyn.

Teollisuus ja muutoksen vaikeus..Äiti on syöttänyt meille pullaa ja sitten olemme siitä riippuvaisia. Luemme mainoksia ja uskomme virallisia terveyssuosituksia, vaikka ne eivät olisi totta. Ajattelemme että lääkkeet sitten parantavat, ja terveys ei ole omissa käsissämme. Haluamme uskoa että myrkkylannoitteet ja torjuntaaineet ovat ok, ruoka kuuluu tappaa ja säilöä höystettynä haitallisilla aineilla, ja kaupan hyllyt notkuvat juuri tälläistä prosessoitua, sairaaksi tekevää ruokaa. Haluamme uskoa, että meidän kuuluu elää juuri näin väsyneinä, ärtyneinä ja onnettomina sensijaan että ottaisimme vastuuta itsestämme, lähimmäisistä, ympäristöstämme ja suostuisimme syömään vain oikeata ravintoa, jonka elimistömme tarvitsee.

Olen ehdottomasti sitä mieltä että suolisto on hyvinvoinnin perusta kuten sanoo Paula Heinonen, asiantuntija jonka oppeja olen lukenut ja käynyt kuuntelemassa.
Itse käytän pysyvästi maitohappobakteereja ja d-vitamiinia muulloin kuin kesällä ja olen flunssassa kerran vuodessa aikaisemman noin 6 kerran sijasta. Syön pääosin terveellisesti ja liikun paljon.
Tämän kaiken yhteisvaikutus on hyvinvoiva minä :)
Erilaisista vatsavaivoista kärsineenä osaan arvostaa nykyistä olotilaani.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
Olen myös aivan juuri äskettäin herännyt tähän asiaan. Sitä ennen söimme aika paljon einespohjaista ruokaa eikä kuin nimeksi ravintorikkaita ruokia. En voi käsittää, että joku lääkäri on sanonut noin mitä äsken joku mainitsi miehensä suolisto-ongelmassa! Ne ovat varsinaisia koulutuksesna vankeja monet lääkärit. Ei ihme, että meillä voidaan niin pahoin. Itse kävin jopa funktionaalisen lääketieteen ravintoneuvojalla, koska halusin tietää lisää ja oli oikein kiintoisa käynti.