Hyvin epätodennäköinen yhtälö, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TiiviTaavi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TiiviTaavi

Vieras
Hei,

olen 26-vuotias nainen ja olen syönyt Yasmin-pillereitä vuoden alusta. Yleensä otan pillerit aina aamuisin, mutta viime kuussa olimme poikaystäväni kanssa Jenkeissä lomalla ja ensinnäkin pillereiden ottamisajankohta aikaeron vuoksi kiepsahti päälaelleen ja toiseksi useammin kuin kerran sattui niin, että unohdin pillerin ottaa aamulla ennen kaupungille lähtöä ja takaisin tulimme usein vasta iltasella jolloin otin pillerin vasta ennen nukkumaanmenoa.

Kuukautiseni tulivat kuitenkin normaalisti lopetettuani pilleriliuskan ja palattuamme kotimaahan. Olimme (suojaamattomassa) yhdynnässä kierron kolmantena päivänä. Onko mitenkään mahdollista, että epäsäännöllisesti ottamani pillerit olisivat mahdollistaneet munasolun irtoamisen ollessamme Jenkeissä ja että hedelmöittyminen olisi tapahtunut tuona yhtenä kertana taukoviikolla kuukautisteni aikana?

Nimittäin nyt muutaman päivän ajan olen ollut erittäin väsynyt, joutunut nukkumaan päiväunet ja silti yöunet 9-10 tunnin mittaiset ja alavatsassa on koko ajan tietynlainen paineen tunne, ei käy kipeää vaan ns. jomottaa koko ajan, vähän niin kuin ennen menkkoja, mutta nyt menkkojen alkamiseen on aikaa vielä 11 päivää. Lisäksi minua palelee sisällä koko ajan vaikka ulkona on lämmin. Olen myös laihtunut pari kiloa kahden viime viikon aikana.

Onko siis mitenkään mahdollista tulla raskaaksi pillereiden taukoviikon aikana jos pillereiden ottaminen on ollut mitä sattuu (jokainen pilleri on siis otettu mutta hyvinkin vaihtelevina ajankohtina)? Myös uuden liuskan ensimmäinen pilleri myöhästyi sen verran, että otin ensimmäisen pillerin aamun sijasta illalla.

Eikös se oo, että jos ei oo kulunu yli 12h niin ehkäisyteho säilyy?
Itse söin ko. pillereitä miten sattui, eli mihin aikaan päivästä vaan ja välistä jäi kokonaan ottamatta. En tullut raskaaks. Aika hyvin se teho niissä kuitenkin säilyy. Mutta sinä et ole minä joten testaa ihmeessä jollei menkkoja kuulu.
Ainahan se on MAHDOLLISTA.

Paha vain, että menkkojen alkamisajankohtaan on vielä se 11 päivää, eli aika kauan saa kärvistellä ennen kuin testi kannattaa tehdä. Lapsi saa kyllä tulla jos on tullakseen, mutta onhan se piinaavaa odottaa kaksi viikkoa..

Alkuperäinen kirjoittaja w:
Eikös se oo, että jos ei oo kulunu yli 12h niin ehkäisyteho säilyy?
Itse söin ko. pillereitä miten sattui, eli mihin aikaan päivästä vaan ja välistä jäi kokonaan ottamatta. En tullut raskaaks. Aika hyvin se teho niissä kuitenkin säilyy. Mutta sinä et ole minä joten testaa ihmeessä jollei menkkoja kuulu.
Ainahan se on MAHDOLLISTA.

Ne pitää ottaa joka päivä samaan aikaan että ehkäisyteho säilyy.

Minäkin olen käsittänyt, että ei pitäisi olla paha jos ei ole yli 12 tuntia kulunut, mutta en voi kyllä mennä vannomaan, etteikö näin olisi tapahtunut, aikaeron kanssa pelaaminen varsinkin oli hiukka hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja TiiviTaavi:
Minäkin olen käsittänyt, että ei pitäisi olla paha jos ei ole yli 12 tuntia kulunut, mutta en voi kyllä mennä vannomaan, etteikö näin olisi tapahtunut, aikaeron kanssa pelaaminen varsinkin oli hiukka hankalaa.

Kyllä sillä on väliä. Mulla alkoi viime kierrossa menkat kp 15 koska olin ottanut pillerit parin tunnin heitolla. Eli hormonit oli ihan sekasin.

Mulla alkoi kyllä menkat ihan oikeaan aikaan, mutta tosiaan saattoi olla 8-14 tuntia pilleri myöhässä toisinaan, edellisen ovulaation aikoihinkin, liekkö tarpeeksi munasolun kypsymiseen ja irtoamiseen? Se olisi juuri se 14 päivää siihen kertaan kun oltiin yhdynnässä kuukautisten aikana..Ja tosiaan lomareissulla saatettiin olla yhdynnässä jopa 4 kertaa vuorokauden aikana, mutta menkat tosiaan alkoivat normaalisti niin raskaus tuskin sen pidemmällä..

Minä söin pillereitä aina vähän miten sattuu, saatoin välillä unohtaakin, mutta silti en raskaaksi ole koskaan pillereiden aikana tullut, eikä hormonit ole menneet sekaisin. Raskaaksi olen kuitenkin 2 kertaa tullut todella helposti, kun ollaan vaan annettu raskaudelle mahdollisuus.

Mä olen ollut siinä uskossa kans että piisaa että ottaa noin suunileen samaan aikaan ennen kun mua valistettiin että ne pitäisi ottaa aikalailla samalla kellonlyömällä joka päivä.

Eihän se nyt voi olla tunnista tai kahdesta kiinni? Ymmärrän kyllä jos lähennellään kymmentä tuntia ettei välttämättä ole teho enää entisensä, mutta että muutama tunti?

Minipillereissä on ainakin tärkeetä toi täsmällisyys, mutta e-pillereissä, mikäli unohtaa ajallaan ottaa, riittää se 12 tuntia pitämään sen ehkäisytehon. Eli mielellään kannattaa ottaa pillerit samana ajankohtana, mutta ei pitäisi olla niin vaarallista, mikäli sillon tällön ottaa sen 12 tunnin sisään kuitenkin.

Yhteistyössä