Hyvät ohjeet jäätelökoneeseen!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En saisi tähän vastata kun ostin vasta tänään jäätelökoneen ja yllätyin miksi niissä ohjeissa on keltuaista. Mitä se sille sitten tekee ja eikö tule yhtä hyvää ilman?
 
Jos pelkää raakaa keltuaista, sen massan voi myös kiehauttaa, mutta silloin pitää olla tosi tarkkana, koska salmonella kuolee 65-asteessa, mutta keltuainen hyytyy 70-asteessa... Lisäksi massa pitää keittämisen jälkeen jäähdyttää jääkaappikylmäksi, mikä hidastaa valmistusta. Kokonaan munattomia ohjeitakin on paljon, mutta itse ainakin tykkään laittaa kananmunaa.

Tässä vielä pari ohjetta, joihin ei tule kananmunaa, ja joita oon testannut.

Banaanijäätelö

250 g kypsiä banaaneita
100 g sokeria
1 rkl sitruunamehua
0,75 dl kuohukermaa
2,5 dl täysmaitoa

Soseuta banaanit sokerin ja sitruunamehun
kanssa. Lisää kerma ja maito ja sekoita
banaaniseos huolellisesti.
Kytke jäätelökoneeseen virta ja kaada seos
jäähdytyskulhoon.
Valmistusaika: 40–50 minuuttia.

Hedelmäinen jogurttijäätelö

250 g tuoreita hedelmiä tai marjoja
(esimerkiksi mustikoita, vadelmia tai
mansikoita)
100 g sokeria
0,5 dl kermaa
3,75 dl jogurttia
1 rkl sitruunamehua

Pese hedelmät ja marjat. Lisää sokeri ja
sitruunamehu ja soseuta. Lisää jogurtti ja
kerma marja- tai hedelmäsekoitukseen. Sekoita
kaikki ainekset huolellisesti.
Kytke jäätelökoneeseen virta ja kaada seos
jäähdytyskulhoon.
Kuvassa on tarjoiluehdotuksia.
Valmistusaika: 35–45 minuuttia
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä