Raaka kananmuna ja raskausaika.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----

Vieras
Vältteletkö raakaa kananmunaa raskaana ollessasi? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun joskus olen netissä törmännyt ohjeeseen, jossa ei raskaana olevalle suositeltu raakaa kananmunaa. Neuvolan ohjeissa kananmunasta ei mainita mitään. Galluppia siis kiitos! :)

Siinä kai on salmonellavaara. Söin ja en syönyt. Joissain uunittomissa leivonnaisissahan voi olla, mut en kysellyt. Itse paistoin kananmunan niin että jäi hiukan löysäksi keskeltä.

Mulle neuvolassa manittiin, ettei raakaa kananmunaa. Salmonellavaara siinä kai on olemassa. Kun sitten mainitsin, että olin justiin syönyt leivonnaisessa raakaa kananmunaa ennen kuin tiesin olevani raskaana, täti alkoi vähättelemään. Voit sä vaikka suklaamussea syödä, eikös siihen tule raakaa kananmunaa? Mutta älä ihan pelkilteen mene rakaa kananmunaa syömään.
-Ai miten niin? Mun käsityksen mukaan sen salmonellan tai minkä lie voi yhtä hyvin saada siitä moussesta kuin jostian voimapirtelöstäkin!

Jännä juttu, että jossain neuvolassa on mainittu, ettei raakaa kananmunaa. Itse kun asiasta neuvolassa kysyin, oli terkka lähinnä ihmeissään. Ei löytänyt mistään oppaistaan tms. mitään mainintaa ja oli kuulemma kollegaltaankin asiasta kysynyt. :O

Ei kai se salmonella sinänsä vaarallinen oo sikiölle vaikka inhottava tauti muuten? Mutta yhtäkaikki en oo syöny raakaa kananmunaa raskausaikana, periatteena oon pitäny ettei mitään raakaa lihaa/kalaa tms muutenkaan. En siis oo ees maistellu piparitaikinaa jne. Mutta olenkin näissä vähän hysteerinen.

Suomessa ei ole salmonellariskiä. Sen sijaan raakaan kananmunaan ilmeisesti liittyy pieni toksoplasmoosin vaara, jonka takia itse välttelin sitä (joskaan en mitenkään hysteerisesti, tiramisuakin söin kerran). Ainakaan meilläpäin kananmuna ei kuitenkaan ole neuvolan vältettävien elintarvikkeiden listalla.

Toksoplasmoosista lukiessani minäkin törmäsin siihen suositukseen, että sitä raakaa kananmunaa vältettäisiin raskausaikana. Ja olen parhaani mukaan välttänytkin. Kerran kävin Pancho Villassa syömässä hampparin ja en hokannut silloin, että siinä remu-kastikkeessa on raakaa kananmunaa. :(

Yhteistyössä