Hyvänlainen ja vääränlainen herkkyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä ketjussa rinnastetaan "herkkyys" ihan toiseen asiaan nimeltä "yliherkkyys" asiat yhteen sotkien.

Mutta olin tuubissa keskustelussa erityisherkkyydestä tässä taannoin, ja sain luettavaksi siitä seuraavan sivuston:

ja sieltä löysin linkin "Erityisherkkä lapsi", jota alla käsittelen:

Tässä kopio kommentistani:

"Saattaa olla, että aliarvioin geneettisten ominaisuuksien osuuden monessakin asiassa, tarkoittaen tässä synnynnäisten hermoston herkkyys- ym. ominaisuuksien vaikutusta. Lukiessani sivustolta löytämästäni linkistä ”Erityisherkkä lapsi” tällaisen lapsen ominaisuuksista, en kuitenkaan voi välttää ajattelemasta, että varhaisilla vuorovaikutuksilla ja olosuhteilla on olennainen osallisuus tämän ominaisuuskirjon synnyssä.

Esim. toteamukset otsikon ”Kuormittuminen on seurausta liian monesta ärsykkeestä” alla ovat mielestäni selvästi hyvin varhaisten kokemusten muovaamia eivätkä synnynnäisiä, kun lapsi ”valmistautuu yleensä huolellisesti eri tilanteisiin”, ”saattaa olla varautunut ja jännittynyt”, ”on itsekriittinen ja arvioi itseään tarpeettoman ankarasti”, ”kokee palautteen voimakkaasti”, ”saattaa olla muita heikompi itsearvostus (tämä varsinkin olennainen huomio!) ja aliarvioi kykynsä”, ”vierasta puolustaa ja tuoda esille itseään ja tarpeitaan” sekä ”päätösten tekeminen vaikeaa” jne. Loput kuvaukset vastaavat myös mielestäni hyvin ihan ympäristön muovaamia ominaisuuksia (huom! ”tunteakseen olonsa turvalliseksi”!).

Otsikon ”Erityisherkkyyden ilmeneminen” alla olevat luonnehdinnat (kohdat ”Sosiaalinen herkkyys” ja ”Psyykkinen herkkyys”) ovat mielestäni myös ihan selvästi kokemuksellisia seurauksia. Ehkä ainoa synnynnäisiä hermostollisia ominaisuuksia selvästi puoltava osuus löytyy kohdan ”Fyysinen aistiherkkyys ja muu kehollinen herkkyys” alta, mutteivät niidenkään kohdalla ole mielestäni täysin poissuljettua, että ne olisivat voineet aiheutua kokemuksellisten seikkojen pohjalta. Esim. toinen pojistani oli pienenä hyvin ärsytysherkkä (muistan elävästi kuinka hän sai raivareita juuri noista ihoa hiertävistä lapuista), mutta se liittyi selvästi kireisiin kotioloihimme ja lieveni vähitellen olojen rauhoituttua. Hermosto jännittyy (ja saattaa jopa tulehtua?) ja ylivirittyy psyykkisen stressin myötä.

Silmäiltyäni läpi otsikon ”Mitä erityisherkkyys ei ole”, missä verrattiin selviä psyykkisiä diagnooseja erityisherkkyyteen, on sekä todettava runsaasti yhteneväisyyksiä vähän jokaiseen diagnoosiin, kun myös se, että mainitut erilaisuudet myös ovat usein selvästi ”psykologisia” luonteeltaan - mikä mielestäni puoltanee psykologisen kehityksen (kokemuksellisuuden) katsomusta.

En siis kuitenkaan väitä, että erityisherkkyys on yksinomaan seurausta ”psyykkisestä traumasta”, kun jo paljon vaatimattomammatkin olosuhteet saattavat tuoda sitä esiin. Mielestäni olisi kuitenkin syytä, jo annettujen esimerkkienkin pohjalta, ottaa huomioon olosuhteiden muovaava vaikutus. Ehkä ilmiö syntyäkseen vaatii synnynnäisen predisposition, kun se kerran ei ilmeisesti kaikille kehity, mutta olosuhteiden osuus on silti mielestäni keskeinen
."
No mä tunnen erään oikeasti ääniyliherkän.
Mutta hänenkin herkkyytensä korostuu silloin kun on muitakin epävarmuustekijöitä tilanteessa, mutta heti kun on hyvän kaverin kanssa juttua ja turvallinen tilanne, niin vaikka pommi räjähtäis, ei haittais...ja ääntä tulee hänestäkin ihan kiitettävästi.

Juu, mutta itse pitää tiedostaa, milloin menee liian subjektiiviseksi se oma touhu. Milloin jostain kipukohdasta on haittaa joissakin tilanteissa ihmisten kanssa.

Mulla on kestänyt n.20 vuotta toipua siitä, kun viereisessä huoneessa on naurettu - minulle, opiskelukaverit ivasivat kerran, yhtenä iltana erittäin rankasti mua toisessa huoneessa. Sen jälkeen viereisessä huoneessa oleva nauru on tehnyt sen, että olen vaivihkaa, tikusta asiaa tehden, mennyt kuuloetäisyydelle, vaikka tajuan, että 99,9 % nauramisesta ei kohdistu muhun. Ja vaikka jos mulle nauretaan, niin se ei ole vakavaa, se on semmoista hyväntahtoista "hehheh, Echolla jäi toimistoon taas kahvikuppeja."

Mutta huomaan että monella on sama kokemus ja tekee samaa. Jos joku mainitsee etunimen keskustelussa, tulee lähistöllä ollut senniminen pian siihen huoneeseen hermostuneen oloisena.
Tai jos puhutaan vaikka 20 henkilön porukassa teiden huonosta kunnosta talvisin, on joku porukan tieinsinööri naama punaisena ja herkistyy, ja alkaa puolustautua.
Voi olla siis asian puolustamisesta kyse, mutta myös siitä, että ihmiselle tulee teilattu olo. "Tää porukka tietää, että olen tieinsinööri, mutta ei ota sitä keskustelussa huomioon, vaan haukkuu - eivätkö he tykkää minusta?"

Todella todella kurjaa kuulla ja olen pahoillani puolestasi.

Sitten kuitenkin kyseenalaistan sen toipumisen, koska sinä olet täällä todella usein hirveän ilkeä joitakin tiettyjä kirjoittajia kohtaan ja kirjoitat ilkeään sävyyn esim joistakin julkisuuden henkilöistä. Tiedät kyllä, mitä tarkoitan.

Pahimmillaan kiusattu syyllistyy hirmutekoihin, kuten olemme saaneet monesti kuulla, tai sitten muuten kiusataan muita, kun on itse tullut kaltoinkohdelluksi.

Mielestäni silloin ei olla toivottu ja jätetty kaikkea synkkää taakkaa taakse ja käyty se perusteellisesti läpi.

Vois olla aika rasittava tollanen äijjä jossain luonnonhelmassa missä haluaa vain nauttia hiljaisuudesta ja luonnon kauneudesta, pitää vaikka vain kädestä kiinni ja olla hiljaa.
No joo heitin mustavalkoisesti, eihän hän tietty aina välttämättä pälpätä, mut jos pälpättäis!

Kateus ei kannata. Jos tuntuu, että itsessään ja elämässään on parantamista niin sitä kohti vain.
Ja sitten se, että osaa olla onnellinen/innostua pienistäkin asioista on mielestäni tärkeää. Harva osaa (aidosti ja tuntuvasti) esim. arvostaa omaa terveyttä tai sitä että lapset ovat terveitä. Itsensä arvostaminen on myös erittäin tärkeää!
Mä kai jokseenkin osaan keskittyä olennaiseen koska en tiedä olenko kade mistään tai kenellekään. Osaan täydestä sydämestä olla onnellinen toisen puolesta etc. Joskus mieleen tulee, että ehkäpä joskus minullakin voisi olla noin, mutta ymmärrän että kaikki on itsestäni kiinni. Realismi toki mukana: esim lottovoittajia meistä ei tod.näk. tule.
No joo, joissain lajeissa tai aktiviteeteissa jos joku on parempi niin saatan suuttua (ainakin mielessäni), sitä en laske kateudeksi koska ei kertavoitto vielä toista paremmaksi tee.
No toki osasi hiljaakin olla. Ach säkin arvostat hiljaisuutta kun joskus tykkää kelailla vaan omiaan. Ku mä oon saannut sen käsityksen susta siis itte vaan miettinyt et sun seurassa pitää olla hyvä keskustelia ja hauskaa pitää olla paljon tai kyllästyt nopeasti :). Teen kyl monesti virheellisiä tulkintoja mut siis osaat keskustella vakavastikkin onhan sekin puoli tullut selväksi. Näissä jutuissa. Joo silloinkun on vapaa sydän ja lämmin ni näkee niin eritavalla elämän ja elämä on kevyttä riemuu ja haluaa kaikille hyvää kun se on niin super siistii. Pää vaan tekee monesti tepposet ja syöttää epäilystä ja epävarmuutta. Se statsi katoaa. Hitto tää oli kyl hyvä ketju sai miettiin niitä omia pelkoi ja henkisiä ongelmia. Uskallustahan se vaatii. Oikee henkinen läjä selvitettävänä. Mut joo nyt täytyy lähteä moikka.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Todella todella kurjaa kuulla ja olen pahoillani puolestasi.

Sitten kuitenkin kyseenalaistan sen toipumisen, koska sinä olet täällä todella usein hirveän ilkeä joitakin tiettyjä kirjoittajia kohtaan ja kirjoitat ilkeään sävyyn esim joistakin julkisuuden henkilöistä. Tiedät kyllä, mitä tarkoitan.

Pahimmillaan kiusattu syyllistyy hirmutekoihin, kuten olemme saaneet monesti kuulla, tai sitten muuten kiusataan muita, kun on itse tullut kaltoinkohdelluksi.

Mielestäni silloin ei olla toivottu ja jätetty kaikkea synkkää taakkaa taakse ja käyty se perusteellisesti läpi.
Ei ole sama tilanne.
Mä en IRL kiusaa muita. Sen sijaan julkisuuden henkilöt _haluavat olla julkisuudessa_vaikkemme usein ole heitä kaikkia saaneet sinne äänestää, joten jos Sieppi uhriutuu jostain ihan tyhjänpäiväisestä ja tienaa rahaakin sillä, niin kellä tahansa on oikeus sanoa siitä.

Ja mitä tulee muihin kirjoittajiin joista valitan, niin käsitellääs nää:
-pau_la. En valita hänestä enää, vaikka on tullut uudelleen palstalle. Aikoinaan tukki 1/2-2/3 ketjun kuin ketjun viesteistä, ja silloin valitin.
-m1es. Olemme tasavertaiset, mä v*ttuilen sille ja se mulle :)
-Alepa-täti. Se ilkeilee mulle ja koko palstalle kerran päivässä. Yritän taas olla huomaamatta, mutta vaikeaa on.

Ei noi 3 nyt mitään "yhyy, mua sorretaan SYYTTÄ" -tyyppejä ole...

Viimeksi muokattu:
Kenelle sä tota showta vedät? Ootko ihan tietoisesti noin läpinäkyvä vai luuletko tosissas että kukaan ei tajua mitä teet? Oot kyllä totaalinen reppana.

Just sopivan kokoinen lauma paimennettavaksi täällä. Eri mieltä olevia vastaan hyökkäät itse keksimäsi muurahaisarmeijan turvin ja sitten noille yksinkertaisille esität että on niin hyvä meininki, tulkaa minun klaaniin, kuunnelkaa mielipiteitäni kuinka elää. Kunnon kulttimeininkiä. Ja sinä vissiin ihan oikeesti saat tästä hommasta jotain irtikin ja kuvittelet olevasi joku tärkeäkin jumalan lahja suunnannäyttäjä. Mua puistattaa se mielikuva mikä susta on tullut. Iljettävin ihmistyyppi ikinä.

No toki osasi hiljaakin olla. Ach säkin arvostat hiljaisuutta kun joskus tykkää kelailla vaan omiaan. Ku mä oon saannut sen käsityksen susta siis itte vaan miettinyt et sun seurassa pitää olla hyvä keskustelia ja hauskaa pitää olla paljon tai kyllästyt nopeasti . Teen kyl monesti virheellisiä tulkintoja mut siis osaat keskustella vakavastikkin onhan sekin puoli tullut selväksi. Näissä jutuissa. Joo silloinkun on vapaa sydän ja lämmin ni näkee niin eritavalla elämän ja elämä on kevyttä riemuu ja haluaa kaikille hyvää kun se on niin super siistii. Pää vaan tekee monesti tepposet ja syöttää epäilystä ja epävarmuutta. Se statsi katoaa. Hitto tää oli kyl hyvä ketju sai miettiin niitä omia pelkoi ja henkisiä ongelmia. Uskallustahan se vaatii. Oikee henkinen läjä selvitettävänä. Mut joo nyt täytyy lähteä moikka.
Kyllä nuo arviot jokseenkin väärin meni.
En mä kaipaa mitään sirkushuveja toiselta, osaan järjestää ne ihan itse, mutta yhdessä kepposteleminen on kivaa!❤
Muutama paikka tai tilanne on missä suu pidetään kiinni ( muistatko mitä Gene Hackman sanoi Denzelille sukellusveneen katolla auringon laskiessa Crimson Tide elokuvassa :D ).

Viimeksi muokattu:
No toki osasi hiljaakin olla. Ach säkin arvostat hiljaisuutta kun joskus tykkää kelailla vaan omiaan. Ku mä oon saannut sen käsityksen susta siis itte vaan miettinyt et sun seurassa pitää olla hyvä keskustelia ja hauskaa pitää olla paljon tai kyllästyt nopeasti . Teen kyl monesti virheellisiä tulkintoja mut siis osaat keskustella vakavastikkin onhan sekin puoli tullut selväksi. Näissä jutuissa. Joo silloinkun on vapaa sydän ja lämmin ni näkee niin eritavalla elämän ja elämä on kevyttä riemuu ja haluaa kaikille hyvää kun se on niin super siistii. Pää vaan tekee monesti tepposet ja syöttää epäilystä ja epävarmuutta. Se statsi katoaa. Hitto tää oli kyl hyvä ketju sai miettiin niitä omia pelkoi ja henkisiä ongelmia. Uskallustahan se vaatii. Oikee henkinen läjä selvitettävänä. Mut joo nyt täytyy lähteä moikka.
Ysimillinen, olet hyvä tyyppi mut pitäis pistää 10 vuodeksi kokoomuslaisten leirille. Se tekisi sulle hyvää. Älä kysy, miksi. :)

(Vaikka inhoankin Kokoomusta)

Kyllä nuo arviot jokseenkin väärin meni.
En mä kaipaa mitään sirkushuveja toiselta, osaan järjestää ne ihan itse, mutta yhdessä kepposteleminen on kivaa!
Muutama paikka tai tilanne on missä suu pidetään kiinni ( muistatko mitä Gene Hackman sanoi Denzelille sukellusveneen katolla auringon laskiessa, Grimson Tide elokuvassa ).
Nojoo sit siitä innostumisesta se on niin kivaa kun pikku asiat innostaa ja tio iloa mä kadotin sen siis se rakkaus elämää kohtaan et näkee pinkkiennlasien takaa eikä mustien. Aah mua hymyilyttää haluun niin kovin sen takas. Mitä grimson tide on suomeksi? En vissiin oo nähnyt sitä leffaa koskaan. Noh mä en oo koskaan ollut kovakeppostelia sillain hyvällä tavalla. Ku mua on nolottanut liikaa ryhtyä semmoiseen ku kelailen et mitä muut ajattelee. Siis olisi mulla sellasia hauskoi leikkei mielessä mitä voisi pariduhteessa tehdä tai siis omasta mielestä tai siis sellasia. Mut mitä se gene sanoi?

• Tykkää
Kenelle sä tota showta vedät? Ootko ihan tietoisesti noin läpinäkyvä vai luuletko tosissas että kukaan ei tajua mitä teet? Oot kyllä totaalinen reppana.

Just sopivan kokoinen lauma paimennettavaksi täällä. Eri mieltä olevia vastaan hyökkäät itse keksimäsi muurahaisarmeijan turvin ja sitten noille yksinkertaisille esität että on niin hyvä meininki, tulkaa minun klaaniin, kuunnelkaa mielipiteitäni kuinka elää. Kunnon kulttimeininkiä. Ja sinä vissiin ihan oikeesti saat tästä hommasta jotain irtikin ja kuvittelet olevasi joku tärkeäkin jumalan lahja suunnannäyttäjä. Mua puistattaa se mielikuva mikä susta on tullut. Iljettävin ihmistyyppi ikinä.
Mikä show? Mikä itse keksitty muurahaisarmeija?? :eek: Ootko...seko?

Mä puhun koko ajan omana itsenäni, vain yhdellä nikillä, haluan herättää keskustelua sellaisista aiheista joita ei usein käsitellä täällä.

En tiedä kuka olet, oletko mies/nainen, en ole käymässä henkilökohtaisesti sua vastaan, mutta sen sanon: olet luulemisissasi väärässä. Totaalisen väärässä.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Äh, en saa tuota boldausta pois em.viestistäni...

Kyllä olet. Kai mä nyt itse tiedän (ja vaikka jos modelta kysyisi) kirjoittavani 1 nikillä, aina ja iankaikkisesti.

Miks sulle on vaikee tajuta että joku muu voi olla mun kans jostain asiasta samaa mieltä?

Nojoo sit siitä innostumisesta se on niin kivaa kun pikku asiat innostaa ja tio iloa mä kadotin sen siis se rakkaus elämää kohtaan et näkee pinkkiennlasien takaa eikä mustien. Aah mua hymyilyttää haluun niin kovin sen takas. Mitä grimson tide on suomeksi? En vissiin oo nähnyt sitä leffaa koskaan. Noh mä en oo koskaan ollut kovakeppostelia sillain hyvällä tavalla. Ku mua on nolottanut liikaa ryhtyä semmoiseen ku kelailen et mitä muut ajattelee. Siis olisi mulla sellasia hauskoi leikkei mielessä mitä voisi pariduhteessa tehdä tai siis omasta mielestä tai siis sellasia. Mut mitä se gene sanoi?
Korjasin lehvan nimen, se meni väärin.
Suomeksi elokuva on nimetty Purppuravyöhykkeeksi.

Tässä yks hienoimmista elokuvista Hans Zimmermanin upealla musalla!❤️

• Tykkää
No kun mä tunnen entisiä kadun kasvatteja. Ei ne raitistuttuaan koskaan ihan täysin saavuta nuoruudesta asti tasapainoisen IT-insinööri-Samun ajattelua, jossa on miljoona vivahdetta.
Ovat ärhäköitä, riitaisia jos pintaa raaputtaa.
Mä näkisin sen niin ettei Mauri alkais haastamaan kadunkasvattia vaan ymmärtäis, koska on itse sen läpikäynyt ja osais puhua samaa ''kieltä''.
Maija sensijaan yrittäis olla joku äiti Theresa ja kohtelis kadunkasvattia kuin pientä lasta, joka voisi jopa loukata toista.

• Tykkää
J

Ja muistutan, että Mauri oli KATUOJASTA. Sä tiesit sen. Siis voihan joku psykologikin tai koodari löytää itsensä katuojasta jos elämä heittelee, mutta yleensä puistokemisteillä on käyty kassi-Almojen "elämäm kovaa koulua".
Niin on ja siksi he ymmärtävät parhaiten kaltaisiaan...siksi Mauri.

Maija menköön Rasmusryhmään kyynelehtimään siitä miten hyvä ihminen hän on kun voi itkeä huonompiosaisten puolesta.

• Haha
Reactions: Echo ja Lispetti
Mä näkisin sen niin ettei Mauri alkais haastamaan kadunkasvattia vaan ymmärtäis, koska on itse sen läpikäynyt ja osais puhua samaa ''kieltä''.
Maija sensijaan yrittäis olla joku äiti Theresa ja kohtelis kadunkasvattia kuin pientä lasta, joka voisi jopa loukata toista.
Hmm...ymmärsitköhän aivan täysin tuon asetelman?

Heitetään sairaalan sisätautiosaston hommiin tai rekrytilanteeseen tasapainoinen Maija/Samu vs.ex-juoppo Mauri, ei ne mitään kadunkasvatteja kohtais pelkästään. Vaan muita hoitajia, lääkäreitä, potilaita.

Toki jossain päihdetyössä voi Mauri olla paikallaan.

Heitetään sairaalan sisätautiosaston hommiin tai rekrytilanteeseen tasapainoinen Maija/Samu vs.ex-juoppo Mauri, ei ne mitään kadunkasvatteja kohtais pelkästään. Vaan muita hoitajia, lääkäreitä, potilaita.

Mitäs luulisit näiden potilaiden ”pääsääntöisesti” olevan. :unsure:

• Tykkää

Kuka Samu?? Grrrrr!

Mauri on hyvä tyyppi, Samu kuulostaa joltain limaselta pervolta ja Maija on ituhippi.

• Haha

Yhteistyössä