Hyväksytkö Yle-veron?

Niin, on kaksi vaihtoehto, joko maksaa tai ei maksa. Televisiolupamaksu on 252 euroa vuodessa, minusta se määrä on täysin kohtuuton jos ei televisiota katso juuri ollenkaan. Minä lisäksi olen elänyt monta vuotta reilusti alle köyhyysrajan, niin en todellakaan alkanut maksamaan tuota maksua. En myöskään tässä asunnossa, koska olen kotona valveilla muutaman tunnin päivässä.

Ymmärrän kyllä, tv-maksu on suuri yhden hengen yksin maksettavaksi. Siksi uusi systeemi on parempi. Ja se tähänastinen vaihtoehto jättää maksamatta, vaikka tv:n omistaa, sehän ei ole ollut "laillinen" vaihtoehto.

Eli olet todellakin sitä mieltä, että minun olisi pitänyt maksaa tuo TV-vero silloinkin, kun rahaa jäi asumiskulujen jälkeen 150 euroa kuukaudessa? Ja vaikka en televisiota katsonut oikeastaan yhtään.

Olisit voinut sitten vaikka myydä sen telkkarin.
Olen sitä mieltä, että yhteisiä sääntöjä pitää noudattaa. Muuten yhä enemmän ja enemmän kaatuu niiden niskaan, jotka noudattavat.

Vapaamatkustaja.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Aikuisia lapsia samassa taloudessa Yle-vero Ero tv-maksuun
Pariskunta ja 1 aikuinen lapsi, joista jokainen ansaitsee vähintään 20 588 euroa vuodessa 420€ +168€
Pariskunta ja 2 aikuista lasta, joista jokainen ansaitsee vähintään 20 588 euroa vuodessa 560€ +308€

Minusta tuntuu kohtuuttomalta sen vuoksi, että pelkkiin asumiskuluihin menee minulla yli 40 % tilille tulevista rahoista. En ehdi kotona olla juuri ollenkaan ja pitää maksaa kuitenkin tuo Yle-vero, kyllä siitä tulee todella paha mieli, että pakotetaan maksamaan tuollaisia, kun ei ehdi kotona edes olla. Enkä sanonut, ettei mitään pitäisi verotuksessa maksaa, mutta kyllä siinä pitäisi huomioida mm. asumismenorasite, tuntuu todella kohtuuttomalta mm. omat asumiskuluni ja kaikki muut kulut myös. Kun ainakin omalla kohdallani tuntuu juuri nyt siltä, etten saa mitään yhteiskunnalta, mutta jokaisen sentin minulta kyllä vievät minkä pystyvät.

Luuletko sä, että sä olet ainoa ihminen maan päällä, joka maksaa omat menonsa ihan itse :D

• Tykkää
Reactions: päätön
Minusta tuntuu kohtuuttomalta sen vuoksi, että pelkkiin asumiskuluihin menee minulla yli 40 % tilille tulevista rahoista. En ehdi kotona olla juuri ollenkaan ja pitää maksaa kuitenkin tuo Yle-vero, kyllä siitä tulee todella paha mieli, että pakotetaan maksamaan tuollaisia, kun ei ehdi kotona edes olla. Enkä sanonut, ettei mitään pitäisi verotuksessa maksaa, mutta kyllä siinä pitäisi huomioida mm. asumismenorasite, tuntuu todella kohtuuttomalta mm. omat asumiskuluni ja kaikki muut kulut myös. Kun ainakin omalla kohdallani tuntuu juuri nyt siltä, etten saa mitään yhteiskunnalta, mutta jokaisen sentin minulta kyllä vievät minkä pystyvät.

vali vali, itse olet valinnut kalliimman asunon: varmasti löytyy jos haluat halvempi, ei saa olla LIIAN RONKELI!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27369760:
Olisit voinut sitten vaikka myydä sen telkkarin.
Olen sitä mieltä, että yhteisiä sääntöjä pitää noudattaa. Muuten yhä enemmän ja enemmän kaatuu niiden niskaan, jotka noudattavat.

Vapaamatkustaja.

Minun televisioni oli 14 tuuman Samsungin televisio, jossa ei edes kuva näkynyt kunnolla. Sitä ei olisi kukaan edes ostanut. Enkä todellakaan alkanut maksamaan sellaisella televisiolla katselusta 252 euroa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Pariskunta ja 1 aikuinen lapsi, joista jokainen ansaitsee vähintään 20 588 euroa vuodessa 420€ +168€
Pariskunta ja 2 aikuista lasta, joista jokainen ansaitsee vähintään 20 588 euroa vuodessa 560€ +308€

Ei se onneksi noin mene. Katto on 140 euroa/henkilö :)

[QUOTE="vieras";27369777]Ei se onneksi noin mene. Katto on 140 euroa/henkilö :)[/QUOTE]

just näin, halvempi se on kuin entinen tv-lupa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
vali vali, itse olet valinnut kalliimman asunon: varmasti löytyy jos haluat halvempi, ei saa olla LIIAN RONKELI!

On se taas hyvä sinunkin valittaa, kun et asiasta tiedä yhtään mitään.

Tämä asunto on AIVAN HELVETIN HUONO. En todellakaan tässä asuisi jos olisi joku vaihtoehto. Kadulla asuminen ei valitettavasti tule kysymykseen.

Tässä ei ole parveketta, kesäisin on kuin sauna, talvisin ja jo nyt lokakuussa kuin jääkaappi, aina on kylmä. Ulko-ovi on täysin löystynyt ja melkein irti, ei ole parveketta, lattia aivan naarmuilla, ei mitään keittiötä, todella vähän neliöitä, ei saunaa, ei pesutupaa koko talossa, vaatteet pitää kuivattaa tässä yksiössä. Asunnon taso on järkyttävä, tämän kerrostalon huoltoyhtiö on naurettavaa tasoa, asioista pitää soittaa, laittaa sähköpostia jne. mutta mitään ei tapahdu.

Luuletko, etten ole etsinyt edullisempaa asuntoa? Tietenkin olen, muttei niitä asuntoja noin vain löydä. En todellakaan asuisi tässä jos olisi vaihtoehto. Koko ajan olen etsimässä uutta asuntoa, sellaista ei vain tunnu löytyvän. Jo tästä menee tunti aina päivässä pelkkään työmatkaan yhteen suuntaan, en voi kauemmaksi muuttaa, nyt jo menee 10 tuntia päivästä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Mitä nuo summat + merkin jälkeen ovat?

Minun televisioni oli 14 tuuman Samsungin televisio, jossa ei edes kuva näkynyt kunnolla. Sitä ei olisi kukaan edes ostanut. Enkä todellakaan alkanut maksamaan sellaisella televisiolla katselusta 252 euroa vuodessa.

Television voi viedä myös asianmukaiseen kierrätyspisteeseen, jos sitä ei katso.
Television merkillä ja laadukkuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa pitääkö tv-lupa maksaa vai ei.

Kiitos sunkaltaisten, se maksu on vuosi vuodelta noussut pilviin. Nyt se touhu on onneksi loppu, ja sinäkin maksat.

On se taas hyvä sinunkin valittaa, kun et asiasta tiedä yhtään mitään.

Tämä asunto on AIVAN HELVETIN HUONO. En todellakaan tässä asuisi jos olisi joku vaihtoehto. Kadulla asuminen ei valitettavasti tule kysymykseen.

Tässä ei ole parveketta, kesäisin on kuin sauna, talvisin ja jo nyt lokakuussa kuin jääkaappi, aina on kylmä. Ulko-ovi on täysin löystynyt ja melkein irti, ei ole parveketta, lattia aivan naarmuilla, ei mitään keittiötä, todella vähän neliöitä, ei saunaa, ei pesutupaa koko talossa, vaatteet pitää kuivattaa tässä yksiössä. Asunnon taso on järkyttävä, tämän kerrostalon huoltoyhtiö on naurettavaa tasoa, asioista pitää soittaa, laittaa sähköpostia jne. mutta mitään ei tapahdu.

Luulenko, etten ole etsinyt edullisempaa asuntoa? Tietenkin olen, muttei niitä asuntoja noin vain löydä. En todellakaan asuisi tässä jos olisi vaihtoehto. Koko ajan olen etsimässä uutta asuntoa, sellaista ei vain tunnu löytyvän. Jo tästä menee tunti aina päivässä pelkkään työmatkaan yhteen suuntaan, en voi kauemmaksi muuttaa, nyt jo menee 10 tuntia päivästä.

Kuinkahan moni meistä palstalaisista osaa jo ulkoa tämän saman valitusvirren asunnostasi?Eikä se asuntotilanne parane sen enempää vaikka miten lähes joka ketjuun samasta valitat.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
Television voi viedä myös asianmukaiseen kierrätyspisteeseen, jos sitä ei katso.
Television merkillä ja laadukkuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa pitääkö tv-lupa maksaa vai ei.

Kiitos sunkaltaisten, se maksu on vuosi vuodelta noussut pilviin. Nyt se touhu on onneksi loppu, ja sinäkin maksat.

Eli olet todellakin sitä mieltä, että se, että minä katsoin pari ohjelmaa silloin tällöin aiheutti TV-luvan nousun? Jos TV:n katsominen olisi mennyt täysin luvanvaraiseksi eli niin, ettei ilman TV-lupaa olisi tullut asuntoon TV-lähetystä, niin en olisi sitten katsonut TV:tä. ELi TV-luvasta saatava raha olisi tässäkin tapauksessa ollut 0 euroa minun kohdallani.

Olisikin kätevää, jos kaikki voisivat arvottaa omat maksunsa ja asiansa.
"En todellakaan maksa tästä hammaslääkärikäynnistä 45 euroa, ei minusta ollut sen arvoista, saat 8euroa."

:rolleyes:

• Tykkää
Reactions: päätön
Kuinkahan moni meistä palstalaisista osaa jo ulkoa tämän saman valitusvirren asunnostasi?Eikä se asuntotilanne parane sen enempää vaikka miten lähes joka ketjuun samasta valitat.

Yleensä on aina ne samat ihmiset haukkumassa ja naureskelemassa minulle. Ihmiset, joista osa elää sossun tuloilla, osalle tulee Kelan elatustukea jne. Helppo se on silloin naureskella, kun asutaan edullisimmissa asunnoissa.

Hyväksyn, vaikka kalliimmaksihan tuo tulee 2 työssäkäyvälle aikuiselle, kun entinen maksu. Loppuuhan vapaamatkustelu isolta osalta ihmisiä. Sama kai millä nimellä sitä veroa kerätään, on sitten Yle-vero tai "Olen olemassa"-vero. Jos valtio tarvitsee rahaa, niin veroillahan se on kerättävä.

No, itsehän sä olet päätöksen tehnyt asua kamalassa asunnossa sekä hankkinut työn missä joudut raatamaan.

Kuten kirjoitin niin en todellakaan asu tässä asunnossa mielelläni. TYö ei ole ongelma, vaan tämä asunto. Siitä työstä tulee nimenomaan raatamista, kun niin ison summan joutuu tästä läävästä maksamaan ja silloin tulee juuri se tilanne, että vaan raataa ja mitään ei tunnu siitä saavan itselleen. Aika menee ja rahat menee.

Yleensä on aina ne samat ihmiset haukkumassa ja naureskelemassa minulle. Ihmiset, joista osa elää sossun tuloilla, osalle tulee Kelan elatustukea jne. Helppo se on silloin naureskella, kun asutaan edullisimmissa asunnoissa.

Juu, saan Kelalta elatustukea sen n.130€/kk vielä 4,5 v, sillähän kattaakin kokonaan lapsen kulut.Ja ei, en suunnitellut olevani yh ( no, sitähän en enää ole ) tukien toivossa.

Eli olet todellakin sitä mieltä, että se, että minä katsoin pari ohjelmaa silloin tällöin aiheutti TV-luvan nousun? Jos TV:n katsominen olisi mennyt täysin luvanvaraiseksi eli niin, ettei ilman TV-lupaa olisi tullut asuntoon TV-lähetystä, niin en olisi sitten katsonut TV:tä. ELi TV-luvasta saatava raha olisi tässäkin tapauksessa ollut 0 euroa minun kohdallani.

Ei tietenkään yksin sinun, mutta kun teitä on niin monta.
Olen itsekin sitä mieltä, että nykyinen maksu on törkeän kova ja epäoikeudenmukainen, koska ei ole ollut vastaanotin, vaan huoneistokohtainen, tai paremminkin perhekohtainen (kakkosasunnon tv:stä ei ole lupaa tarvinnut maksaa, jos sitä ei katsota samaan aikaan kuin ykkösasunnossa)

Uusi systeemi on mielestäni todellakin oikeudenmukaisempi.

Ymmärtäisin, että kyrsisi, jos tähän asti tv:n katselu olisi ollut kaikille ilmaista ja nyt alettaisiin verottaa. Ajattele, että sinä olet säästänyt tässä tuhansia euroja kuitenkin.

Ruotsinkielinen puoli saa viidenneksen Ylen rahoituksesta, lisäksi SVT:n ohjelmisto ostettiin Suomeen mutta osa Suomea jätettiin ilman noita SVT:n ohjelmia koska olisi tullut liian kalliiksi. Mutta FST:tä on siis varaa rahoittaa.
Nyt siis merkittävä osa suomalaisista näkee Fem-kanavalta vain kuutisen tuntia päivässä ohjelmaa.

Lisäksi uusintojen osuus on huomattava, ei ole tavatonta että sama ohjelma tulee vuodesta toiseen uusintana. Moni ohjelma/elokuva uusitaan jo muutaman kuukauden kuluttua edellisestä lähetyksestä.

Ylen taso on romahtanut viime vuosien aikana.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
meidänkin asunto on kallis, asumistuenkin jälkeen jä kohtuuttoman paljo vuokraa maksettavakis tuloihin nähden, mutta kun Olemme halunneet muuttaa lähemmäs kaupunkia nin en valita. Kunto ei tässäkän oo mikän hyvä, mutta viihdyn tässä silti. Liian iso tämä ei oel, mutta neliöihi nähden liian kallis. Silit en valita yle-verosta, koska kun katson telkkua,myös maksan siitä.

Yhteistyössä