Hyvät ja huonot asuinaleet Espoossa

• Viestiketjun aloittaja asunnonostaja
  • Ensimmäinen viesti
..
Mikä teitä siinä Kilossa niin ahdistaa? Olen asunut siellä kahdessa paikassa ja mielestäni se on aika tavanomainen espoolainen alue. Siis ei mikään öky, mutta ei missään nimessä yksi huonoimmistakaan. Ehkä siellä on mamuja nyt vähän enemmän kuin silloin, olen ollut huomaavinani. Mitään mamujengejä siellä ei silloin ainakaan pyörinyt, korkeintaan suomalaisia metelöiviä teinejä joskus, mutta missäpä niitä ei olisi? Esim meidän auto sai aina olla rauhassa ja oli tien varressa parkkiksella.

Kertokaahan miten se meno on muuttunut sitten?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lisko vielä;22912685:
Saiskohan Säterinmetsästä kolmion tolla rahalla. Jos perhe ei enää kasva, niin Säterinmetsä olis mun suosikki noista. Sellainen englantilaistyylinen kortteli (oikeastaan oma kylänsä Etelä-Leppävaaran ja Laajalahen välissä).
Oikeastaan se on osa Etelä-Leppävaaraa ja paikan nimi on Säteri. Voipi saada kolmion juuri ja juuri sillä 300 000. SIellä ei ole mitään omia palveluita paitsi päiväkoti. Kaikki muu on Sellon ympäristössä. Kävelleen sinne on Sellosta n. 700 metriä, autotie kiertää pidemmän reitin.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";22912330]Nää on näköjään aikalailla mielikuvakysymyksiä. Itse olen asunnut sekä Matinkylässä että Olarissa ja noista valitsisin Olarin. Noista ehdottomista ei-kohteista olen samaa mieltä.

Mutta jos mamuja haluaa välttää, ei taida kannattaa muuttaa lainkaan Espooseen. Mamuja taitaa olla täällä enemmän tai vähemmän joka puolella.[/QUOTE]

On täällä alueita, joissa on vähemmän mamuja ja sitten alueita, jossa niitä on paljon. Jos mamuja haluaa vältellä, niin kannattaa ainakin vältellä Espoon keskustan aluetta, myös Sunaa, sillä sen alueen kouluissa mamuja on.

Mankkaallakin on vuokra-asuntoja ja niissä asuu myös mamuja, mutta Mankkaan kouluissa heitä on todella vähän. Keskimmäisemme koulussa ei ole ainuttakaan mamua, mutta käy ruotsinkielistä koulua, ja pääkaupunkiseudulla ruotsinkielisissä kouluissa on aika vähän mamuja.

lisko vielä
[QUOTE="vieras";22912773]Oikeastaan se on osa Etelä-Leppävaaraa ja paikan nimi on Säteri. Voipi saada kolmion juuri ja juuri sillä 300 000. SIellä ei ole mitään omia palveluita paitsi päiväkoti. Kaikki muu on Sellon ympäristössä. Kävelleen sinne on Sellosta n. 700 metriä, autotie kiertää pidemmän reitin.[/QUOTE]

No jos pilkkua viilataan, niin niinpäs onkin. Mutta ihan oikeasti käytännössä oma yksikkönsä. Mutta Sellon palvelut kävelymatkan päässä. Joo, mun mielestä 700m on kävelymatka. Vaikka ei tietysti yhtä lyhyt kuin siitä edellisestä asunnostamme, josta oli 3 minuutin kävelymatka Selloon, mutta jaksettiin kuitenkin Säterinmetsään kävellä leikkipuistoon.

"poikia3"
Mikä teitä siinä Kilossa niin ahdistaa? Olen asunut siellä kahdessa paikassa ja mielestäni se on aika tavanomainen espoolainen alue. Siis ei mikään öky, mutta ei missään nimessä yksi huonoimmistakaan. Ehkä siellä on mamuja nyt vähän enemmän kuin silloin, olen ollut huomaavinani. Mitään mamujengejä siellä ei silloin ainakaan pyörinyt, korkeintaan suomalaisia metelöiviä teinejä joskus, mutta missäpä niitä ei olisi? Esim meidän auto sai aina olla rauhassa ja oli tien varressa parkkiksella.

Kertokaahan miten se meno on muuttunut sitten?
Kilosta en paljon tiedä, se pientaloalue radan lähellä näyttää jopa houkuttelevalta. Mutta kun kävin Siwassa, siinä heilui tosi nuoria lapsia humalassa, eikä vain kerran vain useamman kerran. Mun poika on 13-vuotias, ja ne lapset ovat olleet jopa nuorempia, ei kaunis näky ja siltä haluaisin lapseni suojella. Mutta rehellisyyden nimessä, samaan törmäsin kyllä mankkaalla kesällä, mutten ikinä talvella ole siellä tähän törmännyt, kuten Kilossa.

"niin"
Tässäpä hieman juttua Leppävaarasta, tää ei näköjään anna mun laittaa suoraa linkkiä joten toi osote täytyy kopsia ja poistaa välilyönnit alusta

http:// www. iltalehti.fi/uutiset/200808208134483_uu.shtml

..
[QUOTE="poikia3";22912862]Kilosta en paljon tiedä, se pientaloalue radan lähellä näyttää jopa houkuttelevalta. Mutta kun kävin Siwassa, siinä heilui tosi nuoria lapsia humalassa, eikä vain kerran vain useamman kerran. Mun poika on 13-vuotias, ja ne lapset ovat olleet jopa nuorempia, ei kaunis näky ja siltä haluaisin lapseni suojella. Mutta rehellisyyden nimessä, samaan törmäsin kyllä mankkaalla kesällä, mutten ikinä talvella ole siellä tähän törmännyt, kuten Kilossa.[/QUOTE]

Ei mukavaa. Sinänsä uskon kyllä, että jotkut nuoret ryyppää vuodenajasta ja lähiöstä riippumatta, mutta että ovat pienessä lähiössä noin näkyvällä paikalla, kertoo mielestäni siitä, että vanhemmat ei välitä vaikka näkisivätkin ja se on surullista.

Joka tapauksessa, ainakaan Leppävaara tai Tuomarila ei ole sen parempi paikka kuin Kilo. Mankkaa kylläkin, sekä nämä rantojen alueet, joista yllä on ollut mainintaa. Viherlaakso/Lähderanta alueet ovat itselleni aika vieraita, mutta niihin verrattuna Kilo on keskeisellä paikalla ja liikenneyhteyksien varrella. Siksi vähän vilkkaampikin, hyvässä ja pahassa.

"vieras"
[QUOTE="niin";22912946]Tässäpä hieman juttua Leppävaarasta, tää ei näköjään anna mun laittaa suoraa linkkiä joten toi osote täytyy kopsia ja poistaa välilyönnit alusta

http:// www. iltalehti.fi/uutiset/200808208134483_uu.shtml[/QUOTE]

Ja nämä tapaukset on taatusti lähes 100 %:sti tapahtuneet siellä vanhalla puolella, Pohjois-Leppävaarassa.

Etelä-Leppävaara, josta itse kirjoitin on turvallinen alue. Pienetkin lapset voi huoletta laittaa yksin pihalle, koska liikennettäkään ei juurikaan ole, koska alueella ei ole läpikulkuajoa.

..
[QUOTE="vieras";22913011]Ja nämä tapaukset on taatusti lähes 100 %:sti tapahtuneet siellä vanhalla puolella, Pohjois-Leppävaarassa.

Etelä-Leppävaara, josta itse kirjoitin on turvallinen alue. Pienetkin lapset voi huoletta laittaa yksin pihalle, koska liikennettäkään ei juurikaan ole, koska alueella ei ole läpikulkuajoa.[/QUOTE]

Näissähän näkyy ravintoloiden läheisyys eli kyllä varmasti actioniä on tilastojen mukaan ollut myös siellä eteläpuolella Sellon kupeessa. Mutta pieniähän nuo luvut oli suhteessa Leppävaaran kokoon, kun vertaisi monen muun kaupugin lukuja. Esim. nyt joku Korso tai Petonen Kuopiossa.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja myös asuntoa etsimässä;22913056:
Alberganesplanadin alue ihan hyvää aluetta? Siellä on välillä asuntoja myynnissä, vaikuttaa ihan kivalta alueelta.
On.

Tässä kohtuuhintainen kolmio Etelä-Leppävaarassa, jonka pihalta lähtee suoraan lenkkipolut ja metsän takana on se aiemmin tässä ketjussa puhuttu kiva SÄterin alue, jossa englantilaistyyppiset talot.

Myynnissä - Kerrostalo, Leppävaara, Espoo: 3h, k, s - Säterinrinne 8, 02600 Espoo | Oikotie

Myös AP huom, näyttö huomenna!

"Alissa"
[QUOTE="vieras";22913011]Ja nämä tapaukset on taatusti lähes 100 %:sti tapahtuneet siellä vanhalla puolella, Pohjois-Leppävaarassa.

Etelä-Leppävaara, josta itse kirjoitin on turvallinen alue. Pienetkin lapset voi huoletta laittaa yksin pihalle, koska liikennettäkään ei juurikaan ole, koska alueella ei ole läpikulkuajoa.[/QUOTE]

Höpö höpö. 7 vuotta Lintuvaarassa ja nyt noin 20 vuotta Leppävaaran ja Lintuvaaran rajalla eikä ole tapahtunut mitään sen kummempaa. Kyyhkysmäki voi olla vähän kyseenalainen alue, koska siellä on paljon vuokrataloja. Mutta Vallikallio on erinomainen asuinalue. Että sillee!

"Vieras"
[QUOTE="Alissa";22913081]Höpö höpö. 7 vuotta Lintuvaarassa ja nyt noin 20 vuotta Leppävaaran ja Lintuvaaran rajalla eikä ole tapahtunut mitään sen kummempaa. Kyyhkysmäki voi olla vähän kyseenalainen alue, koska siellä on paljon vuokrataloja. Mutta Vallikallio on erinomainen asuinalue. Että sillee![/QUOTE]

Tarkoitin Pohjois-Leppävaaralla juna-aseman jälkeistä aluetta. Vallikallio on Vallikallio. Olen ollut Vallikalliossa töissä ja se oli rauhallinen alue.

..
[QUOTE="Alissa";22913081]Höpö höpö. 7 vuotta Lintuvaarassa ja nyt noin 20 vuotta Leppävaaran ja Lintuvaaran rajalla eikä ole tapahtunut mitään sen kummempaa. Kyyhkysmäki voi olla vähän kyseenalainen alue, koska siellä on paljon vuokrataloja. Mutta Vallikallio on erinomainen asuinalue. Että sillee![/QUOTE]

Minä asuin puoli vuotta ihan siinä vanhan puolen sydämessä, pari sataa metriä Gallerista pohjoiseen. Sinä aikana muistan nähneeni kerran uutisen lehdessä, että meidän kulmilla joku nuorisoporukka oli ryöstänyt keskellä yötä jonkun yksinäisen miehen. Mitään muuta rikollista en nähnyt tai kuullut sinä aikana. Toki spurguja istuskeli Gallerian kulmilla, mikä oli vähän epämukavaa joskus ja vähäosaisempaa porukkaa näki joskus Alepassa, mutta mitään ei kukaan tehnyt tai huudellut edes koskaan. En nyt ehkä lapsen kanssa voi suositella sitä aluetta, jos muistakin voi valita, mutta ei se nyt oikeasti _vaarallinen_ alue ole.

Leppävaara näyttää jakavan mielipiteitä. Meillä on huippu hyvä ja rauhallinen talo sellon lähellä. Sitten on taas noita kaupungin vuokra-asuntoja joihin en muuttaisi. Myöskään vanhalle puolelle en muuttaisi. Itse alueessa ei ole mitään vikaa. Kaikki uutta ja palvelut lähellä. Ja palvelut vaan lisääntyy koko ajan.
Me asutaan täällä Etelä-Leppävaarassa myös ja hui, jopa ihan kaupungin kämpässä! Ihan tavallisia perheitä tässä talossa asuu eikä häiriöitä ole juuri ollut.

Palvelut on tosiaan loistavat. Päiväkodeista ei ole kokemusta, mutta koulu on hyvä. Olen itse mukana koulun vanhempainyhdistyksessä. Terkut vaan, jos joku tunnistaa! :D

Jos Jorviin menet töihin niin siinä lähellä on esim Lippajärvi joka on tosi kiva ja rauhallinen pientaloalue, tosin siinäkin on pari kaupungin vuokrataloa mutta suurin osa on omakotitaloja ja rivareita. Siitä kilometri Jorviin ja kehä2 lähellä josta pääsee Tapiolaan helposti. Libiksen lähellä myös Järvenperä joka kans kiva, luonnonläheinen alue. Siitä jos vielä pohjoisempaan menee niin Niipperi on kiva omakotitaloalue josta myös kehä3:n kautta lyhyt matka Jorviin ja pääsee sieltä Tapiolaankin. Jupperi on kans kiva, Laaksolahti, Lähderanta, Mankkaa, Haukilahti, Latokaski... Sijainnin puolesta suosittelisin tuota Lippajärveä ehkä eniten!

[QUOTE="vieras";22912467]Leppävaarasta osa kommenteista aivan käsittämättömiä. Asun täällä uudella puolella lähellä Selloa. Asunto on kerrostaloasunto ja neliö ja tämän arvo on 380 000. Erikoisia hintoja slummin talolle? Kolmio myytiin juuri viereisestä talosta hieman alle 350 000. ASunnot on tosi kivoja, alue rauhallista, en ole täällä juoppoja saati hulluja nähnyt. Kaikki palvelut on lähellä, junalla Helsinkiin 11 minuuttia. TApiolaan bussilla 10 minuuttia. Jorviin menee useampi bussi. AP:ta siis ajatellen.

Eli tämä on tätä uutta puolta, vanha puoli on aika kamala, mutta se on junaradan toisella puolella ja aivan eri alue.

Tässä ainoa rivitalo, jonka löysin:

Myynnissä - Erillistalo, Leppävaara, Espoo: 4-5mh, oh, k, s, 2kph, wc, 2vh, khh, p - Ruusutorpanpolku 13, 02600 Espoo | Oikotie

Tämä Leppävaaran uusi puoli on myös kokonsa puolesta sopiva. Rajoittuu siis Kehä 1, junaradan ja golfkentän välille ja on arviolta vain n. 700 m x 500 m kokoinen alue. Alueella kaikki palvelut, valtavasti päiväkoteja, hyvä uusi koulu, leffateatteri, keilahalli, Sello, kirjasto, hotelli jne. Kaikki löytyy!

Alueella on myös histroallisesti arvokkaita rakennuksia, joista osa on muutettu kodeiksi kuten Turuntien vanha apteekki.[/QUOTE]

Asut lähellä Selloa etkä ole muka ikinä nähnyt juoppoja tai hulluja?!? Minä näen niitä joka kerta kun käyn Lepuskissa, eli päivittäin! Ja juurikin tällä uudella puolella. Sori nyt vaan mut sinne en ikinä muuttaisi. Talot on vieri vieressä ja ihan ylihintaisia. Olen paljasjalkainen espoolainen ja joskus asunutkin Lepuskissa mutta en ikinä muuttaisi sinne takaisin. Asun kylläkin lähellä, Helsingin puolella. Muualle Espooseen kyllä voisinkin muuttaa mut meillä on nyt hyvä koti täällä!

..
Suurleppävaarassa on muuten 60000 asukasta. Se on Espoon suurin "kaupunginosa". Miettikääs hetki vaikka Rovaniemeä, Hämeenlinnaa tai Vaasaa, jotka on suunnilleen saman kokoisia (vaikkakin paljon isommalla alueella). Kuinka paljon niihin mahtuu erityyppisiä alueita, taloja, kouluja, ihmisiä ja rikoksia. Toki Kilot, Lintuvaarat sun muut kuuluu tuohon suurleppävaaraan, mutta silti.

Alkuperäinen kirjoittaja Slummien miljoonitär;22913227:
Asut lähellä Selloa etkä ole muka ikinä nähnyt juoppoja tai hulluja?!? Minä näen niitä joka kerta kun käyn Lepuskissa, eli päivittäin! Ja juurikin tällä uudella puolella. Sori nyt vaan mut sinne en ikinä muuttaisi. Talot on vieri vieressä ja ihan ylihintaisia. Olen paljasjalkainen espoolainen ja joskus asunutkin Lepuskissa mutta en ikinä muuttaisi sinne takaisin. Asun kylläkin lähellä, Helsingin puolella. Muualle Espooseen kyllä voisinkin muuttaa mut meillä on nyt hyvä koti täällä!
Sellon vieressä asun minäkin, joten päivittäin tulee liikuttua ympäristössä. Ja ei, enpä ole pahemmin juoppoihin ja hulluihin törmännyt. Yömyöhään niitä varmaan liikkuu joka puolella, mutta eipä itse tule siihen aikaan ulkoiltua :D

Sellon vieressä asun minäkin, joten päivittäin tulee liikuttua ympäristössä. Ja ei, enpä ole pahemmin juoppoihin ja hulluihin törmännyt. Yömyöhään niitä varmaan liikkuu joka puolella, mutta eipä itse tule siihen aikaan ulkoiltua :D
On se silti kumma että minä niitä sitten näen harva se päivä. Sellon edustoilla notkuvat ja Albergan esplanadilla yms. Ja mikä se aurinkolasipäinen hörhö on joka pyörii aina Lepuskissa ja säikyttelee ohikulkijoita? Muistan sen jo 9v sitten kun asuin Lepuskissa ja vieläkin näen joskus sitä siellä uudella puolella pyörimässä nykyisin. Ihan sekaisin koko kaveri... :(

"vieras"
Samoin. Liikun päivittäin alueella ja en ole törmännyt juoppoihin saati hulluihin. Kauppakeskuksen pihalla olen kyllä nähnyt monta kesää sitten yhden ympärikännisen naisen, mutta en silti laske sitä siinä määrin merkittäväksi, että sanoisin, että täällä on juoppoja. Alkohan tuolla kauppakeskuksen puolella on, Prisman ja Cittarin välissä. Olen siellä käynyt useinkin, mutta sielläkään en ole nähnyt juoppoja pullonhakureissulla.

Yhteistyössä