Hyväksytkö SINÄ homoparien AVIOLIITON?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kun puhutaan homoseksuaalisten oikeuksista ja niiden lisäämisestä, miksi joltakin pitää oikeuksia poistaa eikö voi ajatella että papilla ei ole velvollisuutta toimia vakaumuksensa vastaisesti. Kirkostakin löytyy varmasti pappeja joilla näkemys ja tulkinta on se että ristiriitaa oman vakaumuksen ja homoparien siunaamisen välillä ei ole.
Suomi ei ole enää mikään "puhdas" kristitty maa, vaan uskontokuntiin kuuluminen ja kuulumattomuus alkaa olla niin monimuotoista ja isoja joukkoja, että on epäreilua että on yksi valtionkirkko joka hyötyy suhteettoman paljon taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti asemastaan. On myös hyvin epäreilua että se yksi erityisasemaan nostettu kirkko saa osaltaan määräillä lakien säätämistä ja sitä miten hyväksytään (tai ei) uudistuksia jotka 2010-luvun yhteiskunnassa pitäisi olla jo itsestäänselviä.

Ihan ilman tätä koko homokeskustelua olen ollut samaa mieltä että kirkko ja valtio todellakin pitäisi erottaa ja vihkimisoikeus on kirkolla aivan turha. Hengellistä siunausta liitolleen voivat pyytää ketkä tahansa, myös homoseksuaalit jotka ovat parisuhteensa rekisteröineet, joten muutosta tulisi vain siihen että jokaisen pitää käydä ensin siviilivihkiminen hakemassa ja kirkkohäät sitten perään, kuten käsittääkseni tuolla suuressa maailmassa on jopa yleistä?

*Lisään vielä että jos kirkko kuitenkin yleisesti pitää kiinni kannastaan vastustaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoa ja yhtäläisiä oikeuksia, ei siihen paljon auta yksittäisten pappien hyväksyntä liiton siunaamiselle.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";22248089]Samaa miltä kuin edellinen avioliitti miehen ja naisen välinen , parisuhteen voi kyllä rekisteröidä halutessaan maistraatissa.[/QUOTE]

Parisuhteen rekisteröinti ei tuo samoja oikeuksia lain edessä, joten sitä ei voi samana asiana käsitellä.
 
jaa-a, siviilivihkiminen on ok minulle,se toisi homopareille samat oikeudet kuin heteropareillekin mm. perimistä ajatellen.
Mutta kirkollinen vihkiminen...ajatus kyllä tuntuu vähän kummalliselta, mutta eipä se minun päätettävissäni oleva asia ole.
Mutta ei se minun mielenrauhaani pahemmin järkyttäisi jos homoja vihittäisi myös kirkossa
 
Eheytynyt
En hyväksy! Jos vihkimyksessä lausutaan Raamatullisia säkeitä, niin se on väärin niitä ihmisiä kohtaan, jotka uskovat Jumalaan ja Raamatun sanaan. Homoliitto on Jumalan tahdon vastaista siltikin, että uskooko siihen vai. Miksei kirkko saisi pitää sääntökirjansa, eli Raamatun puhtaana ja koskemattomana!? Se on tekijän oikeus ja sitä on kunnioitettava.
Itse en kuulu kirkkoon, mutta alleviivaan elämänkatsomuksessani 80%:sesti Raamatun sanan.
 
"vieras"
en hyväksy, enkä ymmärrä miks he haluavat korkolliset häät ja mihin tarvitsevat pappia tai raamattua jos eivät usko kirkon oppien mukaan, eikö sillon vois vaan asua avoliitossa, samalla vois hyväksyä vaikka moniavioisuutta tai isäpuolen ja täysikäisen lapsen avioliittoa, rakkaudesta niissäkin tapauksessa voi olla kyse, johonki se raja on kuitenki laitettava että ketkä voivat avioitua keskenään...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22257008]en hyväksy, enkä ymmärrä miks he haluavat korkolliset häät ja mihin tarvitsevat pappia tai raamattua jos eivät usko kirkon oppien mukaan, eikö sillon vois vaan asua avoliitossa, samalla vois hyväksyä vaikka moniavioisuutta tai isäpuolen ja täysikäisen lapsen avioliittoa, rakkaudesta niissäkin tapauksessa voi olla kyse, johonki se raja on kuitenki laitettava että ketkä voivat avioitua keskenään...[/QUOTE]

siis kirkolliset häät
 
"vieras"
Hyväksyn.

Kirkko vihkiköön ja siunatkoon ketä haluaa, mutta sillä ei ole mitään oikeutta sanaan "avioliitto". Eli kaikki saavat solmia avioliiton sen sijaan, että joidenkin pitäisi rekisteröidä parisuhde. Kirkolliset toimitukset on kirkon ja parin oma asia.
 
"tina"
Alkuperäinen kirjoittaja Se_Alkuperäinen;22256600:
Kyllä, ehdottomasti hyväksyn. En voisi edes kuvitella, että sanoisin jollekin ihmiselle, etten hyväksy häntä? Homous ei ole verrattavissa mihinkään eläimiin sekaantumisiin tms, päinvastoin.
Ihmisen ja asian hyväksyminen ovat eri asioita. Itse en samaa sukupuolta olevien kirkollista vihkimistä hyväksy, mutta se ei tarkoita, ettenkö heitä ihmisinä hyväksyisi.
Ja miksi en hyväksy niin kannatan perinteisiä perhearvoja ja raamatun oppeja ei pidä muuttaa vaikka maailma muuttuu koko ajan.
 
vaikeaa
Kirkolla on oikeus pitäytyä Raamatun sanassa. Ja jos Raamattu ei tarkoita avioliittoa kahden samaa sukupuolta olevan välille solmittavaksi, niin asia on sillä selvä. Siihen, tarkoittaako vai ei, en ota kantaa. Pitäisi lukea enemmän Raamattua...Koska kirkko edustaa tiettyä maailmankatsomusta ja sen uskoon tulleet jäsenet tunnustavat tiettyä vakaumusta, pitäisi asiaa kunnioittaa.

Kuitenkin, rekisteröidyssä suhteessa eläville homopareille pitäisi mielestäni antaa kirkossa siunaus. Asain voisi kait muotoilla siten, että näitä Jumalalle arvokkaita ihmisiä siunattaisiin ihan vain, koska he ovat arvokkaita. Kristinuskossa on ytimeltään kait kyse kaikkien hyväksymisestä. Heteroiden, homojen, naisten, miesten, syntisten ja synnittömien.

Sitten taas homojen kaikenlainen syrjintä maallisessa yhteiskunnassa on väärin ja erittäin tuomittavaa. Vakaumusasiat kun eivät kuulu maallisen yhteiskuntaelämän puolelle.
 

Yhteistyössä