Hyväksytkö abortin?

• Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Hyväksyn. Minusta jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus syntyä vanhempiensa toivomana. Aborttia ehkäisykeinona - siis että ei vaivauduta käyttämään muuta ehkäisyä, kun aborttikin on mahdollinen - en sen sijaan oikein hyväksy ihan sen vuoksi, että mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse maksaa yksilön ehkäisyä vaan jokainen on velvollinen huolehtimaan siitä itse.

nou
En hyväksy. Murha ei missään tapauksessa ole hyväksyttävä ehkäisykeino. Entä miltä kuulostaa jos lapsi ei enää 2 vuotiaana olekaan vanhempiensa toivoma? Pitäisikö silloinkin saada ilman tuomiota hankkiutua lapsesta eroon?

jaa-ah..
"En hyväksy. Murha ei missään tapauksessa ole hyväksyttävä ehkäisykeino. Entä miltä kuulostaa jos lapsi ei enää 2 vuotiaana olekaan vanhempiensa toivoma? Pitäisikö silloinkin saada ilman tuomiota hankkiutua lapsesta eroon?"
Entä jos kyseessä on raiskaus? Pitäisi pitää se jonkun ällötyksen siittämä lapsi? En halua tässä vetoamista siihen, että "no eihän se sen lapsen vika ole.."

Keittiönoita
En hyväksy. Murha ei missään tapauksessa ole hyväksyttävä ehkäisykeino. Entä miltä kuulostaa jos lapsi ei enää 2 vuotiaana olekaan vanhempiensa toivoma? Pitäisikö silloinkin saada ilman tuomiota hankkiutua lapsesta eroon?
Perheensä hyljeksimä lapsi joutuu aina elämään traagisen lapsuuden. 2 v on kuitenkin jo huomattavasti kehittyneempi olento kuin joku 8 viikkoinen sikiö. 2 veen elämässä on paljon muutakin kuin möllöttäminen lapsivedessä. Tunnen kuuskymppisiäkin ihmisiä, joiden koko elämää on varjostanut se, että he eivät ole olleet vanhempiensa toivomia. Ja varjostaa vieläkin.

Lunatic

Kyllä murhalla joskus voidan jotain ehkästä, jos esim salamurhaaja ampuu diktaattorin joka aikoo suorittaa kansanmurhan.. niin murhalla ehkäistään sillon kansanmurha.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24576461:
Perheensä hyljeksimä lapsi joutuu aina elämään traagisen lapsuuden. 2 v on kuitenkin jo huomattavasti kehittyneempi olento kuin joku 8 viikkoinen sikiö. 2 veen elämässä on paljon muutakin kuin möllöttäminen lapsivedessä. Tunnen kuuskymppisiäkin ihmisiä, joiden koko elämää on varjostanut se, että he eivät ole olleet vanhempiensa toivomia. Ja varjostaa vieläkin.
Mä oon ajatellut, että jokainen vanhempi kyllä rakastaa ja haluaa lapsensa vahinkoraskauksissakin, kunhan alkujärkytys menee ohi.
Oikeasti se ei taida mennä aina ihan niin, sen verran usein saa lukea tarinoita lapsista joiden vanhemmat eivät ikinä välittäneet..

Ja ompahan mun lähipiirissäkin tuollainen ei-toivottu lapsi, nimittäin mun omani. :O
Isänsä puolelta siis.
Toivottavasti se asia ei varjosta lapseni elämää tulevaisuudessa.

vier

Taas tää. Ei, minusta se alkio ei ole ihminen joten sen poistaminen ei ole murha. Jo syntynyt lapsi on sitten taas aivan toinen juttu. Sitäpaitsi lapsestahan saa hankkiutua eroon ilman tuomiota, eiks vaan? Sitä sanotaan adoptioksi.

Keittiönoita
Mä oon ajatellut, että jokainen vanhempi kyllä rakastaa ja haluaa lapsensa vahinkoraskauksissakin, kunhan alkujärkytys menee ohi.
Oikeasti se ei taida mennä aina ihan niin, sen verran usein saa lukea tarinoita lapsista joiden vanhemmat eivät ikinä välittäneet..

Ja ompahan mun lähipiirissäkin tuollainen ei-toivottu lapsi, nimittäin mun omani. :O
Isänsä puolelta siis.
Toivottavasti se asia ei varjosta lapseni elämää tulevaisuudessa.
Ei se aina tosiaankaan mene niin. Ja sitten jos kysytään, miksei lasta voinut antaa adoptioon, niin yhteisön paine voi olla liian suuri siihen. Raskautta on varsinkin loppuvaiheessa vaikea salata eikä nykyisin voi enää häipyä puoleksi vuodeksi jonnekin, minne voi synnytettyään jättää lapsen ja palata sitten muina naisina takaisin. Lapsi siis pidetään, koska yhteisö ei hyväksy lapsensa hyljännyttä äitiä. Abortin kohdalla raskaus ei vielä näy eikä koko abortista tarvitse kenenkään muun tietää. Silti en koskaan suosittelisi aborttia ensimmäisenä vaihtoehtona kenellekään, jonka kohdalle ei-toivottu raskaus osuu.

vier
Alkuperäinen kirjoittaja tulitikkutyttö;24576477:
itse uskon uudelleensyntymiseen ja muuhun henkiolentohömppään niin en näe asiaa nuin :)

Mulla ei oikein nuo henkimaailman hommat... Toisaalta sillonhan vois ajatella että se mahdollisuus lähtee vaan seuraavalle kierrokselle, odottaan soveliaampaa ajikaa/paikkaa?

Keittiönoita
Mulla ei oikein nuo henkimaailman hommat... Toisaalta sillonhan vois ajatella että se mahdollisuus lähtee vaan seuraavalle kierrokselle, odottaan soveliaampaa ajikaa/paikkaa?
Mä uskon myös jälleensyntymiseen ja henkiolentohömppään ja ajattelen juuri noin. Väärä hetki, väärä elämä...siirrytään seuraavaan. Ajattelen samalla tavalla keskenmenojen kohdalla.

"vieras"
En hyväksy. Sikiö näyttää ihmiseltä muutaman viikon vanhana ja onkin ihminen heti hedelmöityksen jälkeen. Sillä onhan sillä alkiolla sielu, ei se vasta synnytyksessä saa sitä.

huvittavaa
tää abortti juttu on samanlainen tabu kuin sekin ettei kaikki edes halua lapsia ja ovat valmiita tekemään mitä tahansa sen eteen ettei niitä saa koskaan.. aina saadaan tappelu aikaseks pienillä asioilla.. mutta tässä vaan nähdään se miten eritavalla me jokainen ajatellaan asioista.. joku tyrmätään sen takia että on tehny abortin ja toinen tyrmätään sen takia kun ilmoittaa ettei koskaan halua lapsia.. miksi?? no sen takia et kuvitellaan et kaikki haluaa samoja asioita mitä muutkin..
huomoikaa nyt ihan oikeesti se et jokaisella meillä on omat tahtomme asioihin ja jokainen meistä saa päättää mitä elämältämme haluamme.. ei siihen muiden mielipiteet vaikuta.. tai ei ainakaa sais vaikuttaa..
ite hyväksyn abortin jos äiti niin haluaa.. ja mä en todellakaan aio ikinä hankkia lapsia tähän ylikansoittuneeseen maailmaan.. ongelmia on jo ihan riittävästi ja jos lapsen haluan niin mieluummin adoptoin sitten muualta semmoisen lapsen jolla ei ole rakastavaa kotia.. mutta omaa en koskaan tule synnyttämään.. tuskin koskaan myöskään abortoin..

"mama"
Muiden abortit ei mua oikeastaan kiinnosta. Itse tekisin sen vaan jossain todella hankalassa tilanteessa jos ei esim olisi minkäänlaista tukiverkostoa enkä tietäisi kuka isä on. Tai jos lapsia olisi jo monta. Poikani oli vahinko ja kun menin tekemään aborttia silloin 19-vuotiaana niin en siihen pystynyt joten vaikea sano pystyisinkö nytkään kun tiedän mikä ihanuus siitä toukasta kasvaa.

en YMMÄRRÄ (ja on musta väärin) jos aborttia käytetään esim. toistuvasti ehkäisykeinona, eli ei huolehdita ehkäisystä. kyllä, jos raskaus on saanut alkunsa ehkäisystä huolimatta tai jos nainen on vaikka raiskattu ja raskautunut sen takia.

Ajatukset voi muuttua...
Ennen olin sitä mieltä että abortti on jokaisen oma asia, nyt oon ihan hämilläni koska olen alkanut ajatella hieman toisin... voipi johtua siitä että itsellä on muutaman kuukauden ikäinen vauva. Sanotaan näin, että jokainen saa päättää miten haluaa, mutta pitäisi olla pakotettu katsomaan ultrakuva. Mieli voi muuttua, mutta jos on edelleen sitä mieltä ettei se ole ihminen, niin antaa mennä vaan.

Yhteistyössä