Hyväksyisitkö lapsen LIEVÄN ruumiillisen kurittamisen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";24225633]Suomessa on olemassa ainoastaan pakottaminen sukupuoliyhteyteen, raiskaus ja törkeä raiskaus.[/QUOTE]

Niin, on helppoa olla yksimielinen siitä, että raiskaus on aina vakava rikos, mutta väkivallan käyttö PIENEEN LAPSEEN voi olla lievää? Hmph?
 
"vieras"
Niin, on helppoa olla yksimielinen siitä, että raiskaus on aina vakava rikos, mutta väkivallan käyttö PIENEEN LAPSEEN voi olla lievää? Hmph?
Suomen lain mukaan lapsen tukistaminen tai luunappien antaminen yleensä kyllä täyttävät vain lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön. Kaipa se johtuu siitä, kun vielä muutama kymmenen vuotta sitten lapsen ruumiillinen kurittaminen oli laillista.
 
klok
Hmm. En kyllä tukistaisi lapsia, sillä se sattuu.
Luunappeja oon antanu joskus :x
Luunappiko ei satu? Sattuu varmasti paljon enemmän kuin hento tukasta kiinni pitäminen.

Hyväksyn tukistamisen silloin, kun muu ei auta (eli asiasta on sanottu jo sen sata kertaa eikä mene perille) ja silloinkin vain varoituksen kera eli uhkaus (jos et lopeta nyt niin sitten tukistan).
 
sykolooki
Lapsen mielestä sanallinen moittiminen voi tuntua samalta kuin fyysinen kurittaminen. Siksi lapsi voi sanoa "äiti löi", vaikka äiti ei olisi koskenutkaan lapseen fyysisesti. On outoa, että halutaan tehdä ero muun rankaisun ja fyysisen kurittamisen välille.
 
"vieras"
En hyväksy enkä kertakaikkiaan ymmärrä sitä, että eikö se lapsi muka oikeasti tottele muuten kun että sille antaa luunapin tai tukistaa?? Mun mielestä silloin pitää katsoa aikuisen peiliin jos ei muita keinoja enään keksi.
 
"mä"
Mun äitini sanoo aina Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee, musta on tullut ihan fiksu. Oon poikaa ottanut korvasta kiinni ja vienyt huoneeseen. Onko se sit ruumiillista väkivaltaa, niiiiin...
Kyllä, jos teet kuten kirjoitat, se on väkivaltaa.

Kuri ei ole kurituksen synonyymi. Kuri tarkoittaa periaatetta, jossa lapsen on aina huomioitava vanhempien mielipide, koska he oavat vanhempia ja koska heidän on vastuu lapsen kasvatuksesta. Kuri on rakkautta ja rajoja, jotka asetetaan niin, että lapsi voi ne jotenkin sisäistää. Lapsen kuritta jättäminen on hänen henkistä pahoinpitelyä, joka on laissa kielletty.
 

Yhteistyössä