hyvä "refluksi-lääkäri" porin seudulta??

meillä jo 9kk poika ja olen itse epäillyt refluksia ja puhunut neuvolassa terkkarille ja lääkärille ongelmasta. Neuvola lääkäri totesi vaan, et poika on vielä niin pieni, ettei hänelle voi oikein mitään lääkettäkään vielä antaa!! nyt kun olen lukenut muiden refluksista täällä , niin monet kirjoitukset ovat kuin suoraan meidän päivästä. Ja paljon nuoremmat ovat jo saaneet lääkityksen.

Siispä, jos joku tietää hyvän tohtorin täältä porin seudulta, niin olisin hyvin iloinen jos laittaisit hänen nimensä ja vastaanottopaikkansa minulle. =)
 
Mä en tiedä Porista varsinaisesti ketään, mutta Turussa ottaa vastaan xxx, joka on aika pidetty. Onhan sinne vähän matkaa, mutta se on aika suhteellista. Me käydään keski-suomesta allergologilla Helsingissä, eikä kaduta :D

Viestiä moderoitu, nimet vain yksityisviesten.
 
xxx on kyllä hieman miten sen nyt sanois, antoi alkuun meille ihan vääriä ohjeita, mutta on hän ainakin yhden todella vaikeankin rakenteellisen refluksitapauksen nähnyt, meen pojan. Kyllä hän tosissaan ainakin ottaa asian vaikka onkin omalaatuinen :)
xxx taas ei ottanut kuuleviin korviinsa. Ollaan käyty ihan Satks:ssa josta kyllä jatkohoito ohjattiin suoraan Hesaan kun on sen verran vaikea tapaus ettei ole täällä kuulemma ennen nähty..

Moderoitu.
 
annemarik : En ota kantaa teidän tapaukseen mutta mun mielestä hyvä että ohjaavat eteenpäin. SatKs: ssä ei ole lasten gastrologia joka voisi esim. leikkaushoidolla lasta auttaa. Jos lapsi vaatii leikkaushoitoa, on Tyks yleensä seuraava hoitava sairaala. Taitavat nykyään keskittää Hyksiin noi pienten leikkaukset, se on niin oma maailmansa.
 
Joo siis tosi hyvä kun suoraan HYKSiin laittoivat jatkohoidon, ei olis muuten tullut mitään :) Mutta sitä jäimme ihmettelemään miten toinen lääkäri piti meitä vaan ylihuolehtivaisina vanhempina ja toinen taas otti tosissaan vakavan ongelman..
Mutta kyllä tuolla Satks:n lastenpolilla ihan luottavaisin mielin voi käydä kuitenkin, sen verran hyvä kokemus itsellä ainakin on. Eikä maksakaan niin paljoa kuin yksityisellä..
 
Ruokavalioasioista. Refluksi voi tosiaankin olla joko allergista tai rakenteellista tai molempia yhtäaikaa. Refluksin syy/syyt vaikuttavat suuresti sen hoitoon.

Allergista refluksia hoidetaan välttämällä allergian aiheuttajia. Nämä selviävät kokeilemalla eli välttämällä ja seuraamalla oireita. Joillakin lapsilla testit näyttävät allergiat, mutta läheskaan kaikilla lapsilla ne ne eivät ole luotettavia. Toisin sanoen allergiaoireita voi olla, vaikka testeissä ne eivät näkyisi. Luotettavin tapa on siis kokeilla.

Allergisessa refluksissa lapsen oireet vähenevät tai jopa poistuvat kokonaan, kun ruokavalio on kunnossa. Yleisimmät allergian aiheuttajat lapsilla ovat maito, kotimaiset viljat ja soija. Muillekin ruoka-aineille, d-vitamiinin aineosalle, lääkkeen aineosalle... tai mille tahansa voi olla allerginen.

Rakenteellista refluksia voidaan tutkia tähystämällä yms. Hoitona voi olla esim. lääkitys. Joissakin vaikeissa tapauksissa hoitona voi olla leikkaus.

Meillä oman pojan kohdalla lääkärin (lasten allergologi) suunnitelmana oli ensin selvittää ruokavalion vaikutus refluksiin. Selvisikin vaikea maitoallergia. Kun ruokavalio saatiin kuntoon käytännössä oikealla apteekin erityiskorvikkeella, lapsen vointi oli jo niin hyvä, että tähystystä ei tarvittu. Meillä on käytössä myös Losec Mups -lääkitys.

En ole itse käynyt lapsen kanssa lasten allergologi xxx. Mutta olen lukenut hänestä paljon hyvää! Hän on kuulemma todella asiantunteva sekä vanhempia hyvin kuunteleva lääkäri.

Moderoitu.
 
Meillä lapsella on myös refluksi allergiaoireena. Meidän tytöllä on käytössä myös korvikkeena Neocate, sillä on maitoallergiaa ja muut apteekin korvikkeet ei myöskään sovi. Meillä lapsi on moniallerginen eli refluksia aiheuttaa maidon lisäksi monet kiinteät. Tällä hetkellä ruokavaliosta on pois kaikki kotimaiset viljat, soija, peruna, possu, melkein kaikki hedelmät ja marjat sekä luita kasviksia. Myös öljyjen kanssa on ongelmaa ja tällä hetkellä sopii vain maissiöljy. Meillä refluksia on tullut myös D-vitamiinin ainesosista ja tällä hetkellä menee Dee tabletti, jonka jauhan hienoksi. Eka vuosi ja vähän päälle mentiin vain Neocaten vitamiineilla. Sopimattomia on myös maitohappobakteereissa ja joissain lääkkeissä jne. Käytännössä kaikki on siis testattava yksitellen.

Meillä oli myös hoitosuunnitelmana se, että ensin selvitellään mahdolliset allergiat ja jos sitä kautta ei selviä tähystetään, jotta nähdään rakenteellinen tilanne. Refluksi alkoi kuitenkin helpottaa sitä mukaa, kun ruokavaliota/korvikketta saatiin muokattua sopivaksi ja tähystystä ei sitten enää tarvittukaan. Meillä on lääkkeenä myös Losec Mups, jonka annosta on nyt saatu tosi hyvin laskettua, kun ruokapuoli on kunnossa ja kohta päästään toivottavasti siitä kokonaan eroon. Alkuun siitä oli varsinkin tosi hyvä apu, kun tilanne ei ruokien suhteen ollut vielä ihan hallinnassa ja ruokatorvi refluksin jäljiltä varmasti tosi kipeä.

Me käydään myös allergologilla, joka osasi kyllä heti ottaa huomioon myös rakenteellisen refluksin mahdollisuuden. Ensin kävimme parilla lasten lääkärillä, mutta he taas eivät osanneet ottaa allergia mahdollisuutta ollenkaan huomioon ja pääpaino hoidossa oli sitten rakenteellisessa refluksissa, jota meidän lapsella ei sitten ilmeisesti ole, koska ruokavalio auttaa tosi hyvin.
 

Yhteistyössä