Hyvä kaalilaatikon ohje?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Olisko jollakulla oikein hyvää kaalilaatikon ohjetta, mikä maistuisi lapsillekin? :)

Mä teen yleensä ihan perusohjeella (kaalia ja riisiä keitetään hetki, lisätään paistettu jauheliha ja uuniin) ja kyllähän siitä hyvää tulee, mutta lapset ei oikein välitä.

Kaalin veteen lisään lihaliemikuuion ja sipulin. Kaalien hieman pehmennyttyä lisään riisin.

Jauhelihan paistan sipulin kanssa. Mausteeksi jauhelihamaustetta + pippuria ja currya.

Uunipataan laitan edelliset kerroksittaia ja paljon siirappia väliin. Päälle kaadan keitinliemen + tiran vettä, jolla huuhtaisen pannun.

Ja uunissa vajaa neljä tuntia 200astetta + puolisen tuntia jälkilämmöllä. Kansi koko ajan päällä.

Paista kaalisuikaleet voissa pannulla. Samalla niitä voi jo maustaa. Itse laitan herbamarea ja jotain pippuria myllystä.
Paista jauheliha ja sipuli. Keitä riisi puolikypsäksi.
Sekoita kaikki yhteen ja lisää reilusti siirappia.
Kaada vuokaan ja lisää päälle purkki ruokakermaa.
Uuniin hautuun ja herkutellaan puolukkahillon kera.

paista kaali pannulla kauniin väriseksi. reilusti suolaa...
paista jauheliha, mausta suolalla (ja pippurilla)
uunivuokaan kaalit, jauheliha ja riisi ihan raakana ja vettä niin paljon että on yhtä paljon kuin itse ruokaa. lihaliemikuution voi heittää ja vähän vielä suolaa.
JA EI SIIRAPPIA.

tunti ensin isommalla lämmöllä, sitten ainakin 1½ tuntia muhimassa pienemmällä lämmöllä.

mies ei voinut sietää kaalilaatikkoa(äitinsä tekemää..) kun alettiin seurustella. minun tekemä on nykyisin hänen herkkuruokaa ;) ei voinut sietää just tuota keitettyä kaalia/vaalea lötköä kaalia ja siirappia...
ja kauheelta kaalilaatikon raiskaukselta kuulostaa nuo makaronit, curryt yms :(

[QUOTE="Vieras.";29873383]Nyt on pakko mennä tekeen kaalilaatikkoa:)
Tekee niin paljon mieli.[/QUOTE]

Nyt kaalilaatikko on uunissa.
Kaali oli jääkaapissa. Jauheliha jäässä mut se sulasi nopeasti.
Parin tunnin päästä syödään.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Kuullotan kaalin pannulla, sen jälkeen paistan sipulit, jauhelihan ja maustan.
Sitten kuullotan vielä riisit, heitän 7dl vettä perään jonne liemikuutio ja annan kiehahahtaa että lähtee kaikki maut mukaan.
Sekoitetaan kaalin joukkoon jonne 1prk kuohukermaa, siirappia, ja vielä tarvittaessa lisää vettä.

Haudutus 200 asteessa..en kato kellon mukaan mutta parisen tuntia siinä menee kun loppupuolella lasken vielä lämpöä. Pitää olla sopivan väristä ja hyvin muhinutta.

Kuullotan kaalin, porkkanan ja sipulit, keitän puuroriisiä kermassa (al dente). maustan hyvin, sekaan siirappia, nesteeksi puolet kermaa ja puolet lihalientä, päälle kirnuvoinokareita.

Syödään punajuurien ja puolukkahillon kanssa.

mä oon silpunnut kaalin ja sekoittanut joukkoon ruskistettua jauhelihaa ja riisiä. sitten on tehnyt lihaliemestä, siirapista ja suolasta ja meiramista liemen sinne joukkoon ja laittanut uuniin. hyvää on kaikkien niiden mielestä, jotka kaalia yleensä suostuu syömään

Minä laitan kaalilaatikkoon myös sipulia. Ruskistan kaali/sipulisilpun wokkipannulla voissa jauhelihan ruskistamisen jälkeen. Mausteeksi suolaa, valkopippuria, mustapippuria ja meiramia. Yleensä käytän riisiä, mutta ohrakin käy. Kaiken A ja O on tumma siirappi. Muhitutan laatikkoa pitkään uunissa, koska niin tulee paras lopputulos.

Kaali pitää paistaa!
Ja jauhelihan olla sikanautaa normirasvalla eikä mitään kevytversiota.
Siirappia!
Riisiä, sipulia, kermaa tai maitoa, miksei kananmunaakin, lihaliemikuutio, tilkka etikkaa tai lusikallinen hapankaalia, hieman mustaa-tai valkopippuria ja pari nokaretta voita pinnalle.

Hidas haudutus uunissa ja siinä se sit.

Yhteistyössä