[QUOTE="a p";29425134]Keskusteluissa usein puhutaan siitä, kuinka joissain maissa yli kahdenkymmenen lapsen ryhmät ovat tavallisia ja lapsilla on ehkä yksi hoitaja. Ei onnistu mitenkään täällä Suomessa. Sanoisin, että kaikki kahdenkymmenen lapsen ryhmät ovat jo aika toivottomia. Lapset käyttäytyvät sillä tavalla, että vanhemmat eivät varmasti uskoisi jos näkisivät. Suoraan sanottuna tulee mieleen muut lajit kuin ihmiset.[/QUOTE]
Onko sulla omia lapsia ja pitkäkin kokemus suomalaisten lasten ja lapsiperheiden kanssa työskentelystä? Onko sulla minkäänlaista koulutusta lastenkasvatukseen liittyen?
Kun mä en vaan voi allekirjoittaa sellaista että muka suurin osa suomalaislapsista olisi jotenkin huonokäytöksisiä. Ja 5 vuotiaat jotka istuu 2 h hissukseen paikallaan ravintolassa kun aikuiset seurustelee keskenään, on mun nähdäkseni piesty aikoinaan hiljaisiksi, tai sitten niillä on joku vakava kehitysvamma. Kyllä pienestäkin lapsesta pelottelemalla seinäruusun saa, eipä siinä mitään..
Omat lapset on hyväkäytöksisiä, mutta ei ne jaksa 2 tuntia seistä pönöttää jonottaa ilta kympiltä kirkon pihalla, enkä moista niiltä koskaan vaatiskaan. Työelämässä lapset on toki riehakkaita, koska isossa lapsiryhmässä innostus yms tarttuu. Harvassa kuitenkaan on ne lapset joilla on oikeasti vakavia käytöshäiriöitä, ryhmän rauhallisuus ym on pitkälti kiinni hoitajan/open ryhmänhallintataidoista ja päivän ohjelman järkevästä suunnittelusta. Kaaosta mun työpäivään luo lähinnä ainoastaan huonot resurssit; huonot tilat ja työkaverin sairastaminen jolloin ei sijaista saa. Kaaosta ei luo se että lapset olisi erityisen huonosti kasvatettuja.