Hyvä kirjoitus niin monesta mammasta! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hihiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Toinen tuttavani näki oluttölkin kädessäni, kun olin juuri saanut lapseni nukkumaan. Hän oli kauhuissaan. ”Kun me saimme lapsen, emme käyttäneet alkoholia puolisoni kanssa kolmeen vuoteen. Silloin ehti olla paremmin lapsen kanssa”. No onneksi olkoon vaan. Mitali tulee postissa."

Niiiiin tätä palstaa :D

Ihan hauska. Kunhan sitä ei vaan ymmärretä niin, että hällä väliä meinikin on ok. Monella menee överiksi, se on totta. Arvostelu ei ole mukavaa ja vanhemmuutta arvostellaan kovalla kädellä. Mutta minusta on ihan oikein joskus puolustaa lapsen oikeuksia ja korostaa sitä, että jos lapsen on hankkinut, niin sitä on silloin sitouduttava hoitamaan parhaalla mahdollisella tavallla. Pienelle lapselle on oikeasti haitallista olla erossa monta yötä vanhemmista. Pienelle lapselle on oikeasti haitallista, jos kotona ei ole ajokuntoista vanhempaa. Pienelle lapselle on oikeasti haitallista olla tupakoivat ihmisen vieressä jne. jne. jne. Toki moni tekee asioita jotka on haitallisiakin lapsille, suhteellisuudessa piilee se juju. On mahdollista olla riittävän hyvä vanhempi, vaikka kävisi lomareissuilla yksin, tekisi uraa, joisi silloin tällöin alkoholia jne. Kaikki riippuu kokonaisuudesta. Lapsi ei varmasti muistele pahalla sitä, että on ollut muuataman kerran vuodessa mummolassa yökylässä vanhempien etelänmatkan ajan, jos kaikki muut asiat on kotona kunnossa. Sen sijaan lapsi vaurioituu varmasti, jos molemmat vanhemmat ottavat usein lapsen nähden pienet pöhnät, tupakoivat lapsen läheisyydessä säännönmukaisesti, jättävät lapsen hoitoon milloin kellekkin ja ties kuinka pitkäksi aikaa, ovat välinpitämättömiä lasta kohtaan jne.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Loistava kirjoitus!

Ja loppu "Filosofiani lastenkasvatuksessa on tämä: kun lapsi oppii, että elämä ei ole ohjekirjoista opittavaa suoritusta, jossa kaikki pitää tehdä tismalleen oikein, ehkä myös hän tulee ottamaan elämän rennosti ja on parhaassa tapauksessa jopa joskus onnellinen".

Niinpä. :)

[QUOTE="hmm";27015223]Anatolia kyllä itsekin kuuluu noihin mammoihin, onneksi kuitenkin harvoin.[/QUOTE]

Joo, mä oon se mamma, jolla on oluttölkki kourassa. En se, joka siitä tölkistä järkyttyy.

Mutta on toki paljonkin sellaisia lastenhoitoon ja -kasvatukseen liittyviä asioita, joiden laiminlyöminen on mun mielestä huono juttu.

Hyvä kolumni ja niin totta. Ja Tuomas nyt tarkottaa, niinkuin jokainen toivottavasti ymmärtää, että parin kaljan ottaminen, tupakan polttaminenkin tai lapsen yökyläily silloin tällöin on ihan ok ja normaalia. Eli ns. kultainen keskitie, ei dokata hulluna lasten nähden, mutta saunakalja esim. ok. Ja tupakkaa ei tarvitse polttaa ihan naaman edessä, että sitä savua joutuu hengittämään.
Enemmänkin ihmetyttää nämä vanhemmat, useimmiten äidit, jotka käy tupakalla salaa lapsiltaan jossain kulman takana. Liekkö olevinaan sitten jotenkin parempia vanhempia, kun julkisesti polttavat. Ja ei, itse en polta, enkä ole koskaan polttanutkaan.
Ja tuo lapsille huutamis juttu.. En itekkään usko että on olemassa vanhempia jotka ei koskaan ikinä milloinkaan lapsilleen huutaisi. Itse ainakin myönnän joskus huutavani tuolle 3,5 vuotiaalle.
Tuhma minä, tuhma!

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pumpe
Musta huono kolumni. Mielestäni ei ole mitenkään kummallista, että pientä lasta on vaikea jättää yöhoitoon tai että äiti ei halua reissutyötä tehdä. Itse olen sellainen aika rento ja nuori äiti, mutta silti minulle on ollut todella vaikea paikka laittaa pientä lasta muiden hoidettavaksi, vaikka toki joskus on ihan pakko ollut. Kumpikaan meistä vanhemmista ei pystyisi pientä lasta jättämään USEAKSI yöksi hoitoon. Hienoa jos joku pystyy, mutta meillä ei todellakaan ole sille tarvetta, enkä ole edes sitä mieltä että se olisi hyvästä. Jokainen kuitenkin toimii omalla tyylillään..

Alkoholia saa käyttää kohtuudella, hyvää esimerkkiä se lapselle on (siis se 1-2 annosta). Se ei todellakaan ole ollut mitään sädekehän kiillottelua, että olen muille purkanut jännitystäni lapsen hoitopäivästä tai yöhoidosta! Joillekin äideille ne on vaan isoja juttuja :)

"Pienelle lapselle on oikeasti haitallista, jos kotona ei ole ajokuntoista vanhempaa." Tämä nyt on ihan typerä kommentti, meillä ei ole edes autoa ja minulla ei korttia. Onko pienelle lapselle myös haitallisia nämä tilanteet? Taksi kuljettaa tarpeen mukaan.

[QUOTE="muu";27015602]Musta huono kolumni. Mielestäni ei ole mitenkään kummallista, että pientä lasta on vaikea jättää yöhoitoon tai että äiti ei halua reissutyötä tehdä. Itse olen sellainen aika rento ja nuori äiti, mutta silti minulle on ollut todella vaikea paikka laittaa pientä lasta muiden hoidettavaksi, vaikka toki joskus on ihan pakko ollut. Kumpikaan meistä vanhemmista ei pystyisi pientä lasta jättämään USEAKSI yöksi hoitoon. Hienoa jos joku pystyy, mutta meillä ei todellakaan ole sille tarvetta, enkä ole edes sitä mieltä että se olisi hyvästä. Jokainen kuitenkin toimii omalla tyylillään..

[/QUOTE]

Nimenomaan sehän se tuossa pointti olikin, että pidetään kummallisena että äiti TEKEE reissutyötä, ei se että on kummallista jos ei halua tehdä. Et tainnut oikein kunnolla lukea tuota juttua... Jokainen toimii tavallaan, mutta heitä pidetään kummallisena koska he toimivat toisin kuin marttyyrivanhemmat.

Huono kolumni, vanhaa liibalaabaa. Kumma kun se on aina samat vanhemmat jotka kokee joutuvansa pahennuksen kohteeksi kaikkien tahojen toimesta. Tai sit se on vaan omassa päässä.

Henk. koht. mua ei kiinnosta mitä äidit niille muksuillensa tekee. Oli se sitten reissutyö tai jotain mutta shaibaa. Aina tästä jaksetaan jauhaa! Jos nyt ei ihan narkki ole, niin eiköhän niistä jotain semifiksua tule. Tai sitten ei.

Yhteistyössä