Hyttysallergisten lasten vanhemmat, ois kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oo jotain sähköisiä hytysansoja tai vastaavia? Mitkä houkuttelee pikkuhiljaa kaikki seudun hyttyset? Jos siis omasta pihasta kyse niin tuommonen vois olla kannattava hankinta. Jossain huvila ja huussityyppisessä ohjelmassa oon niitä nähny.

Mä sain lääkäriltä allergialääkkeet lapselle, Aerius joka päivä kerran päivässä ja atarax tarvittaessa 1-3 kertaa päivässä. Ja hyttyskarkotetta laitan vaatteisiin ja lippikseen aina ovesta ulosmennessä, iholle en laita ihan joka kerta mutta käytän karkotetta myös ihan iholla ja hiuksissa.

[QUOTE="minä";26502790]Mä sain lääkäriltä allergialääkkeet lapselle, Aerius joka päivä kerran päivässä ja atarax tarvittaessa 1-3 kertaa päivässä. Ja hyttyskarkotetta laitan vaatteisiin ja lippikseen aina ovesta ulosmennessä, iholle en laita ihan joka kerta mutta käytän karkotetta myös ihan iholla ja hiuksissa.[/QUOTE]

Niin ja hydrokortisonia laitan pistokohtien päälle tarvittaessa.

Ei niitä pistoja voi kokonaan estää mutta lapsen oloa voi näin helpottaa.

Niin ja joku sanoi mulle että jos syö paljon B-vitamiinia niin hyttyset ei halua pistää. En ole testannut.

Miten tuo alllergia imenee? Mun tytöllä (2,5v) nuo pistokohdat ovat todella punaisia ja suuria ja paranemiseen menee monta päivää hydrokortisonista huolimatta. Vai reagoivatko pienet lapset hyttysiin noin vahvasti yleensäkkin?

[QUOTE="aliina";26502868]Miten tuo alllergia imenee? Mun tytöllä (2,5v) nuo pistokohdat ovat todella punaisia ja suuria ja paranemiseen menee monta päivää hydrokortisonista huolimatta. Vai reagoivatko pienet lapset hyttysiin noin vahvasti yleensäkkin?[/QUOTE]

Meillä pistokohdat turpoaa ilman allergialääkettä isoiksi ja koviksi ja kuumottavat. Ja erityisesti jos pisto tulee lähelle kyynertaivetta tai polvitaivetta niin turpoaa niin pahaksi ettei käsi tai jalka kunnolla pysty taipumaan. Ja kutinan lisäksi ovat selkeästi kipeitä. Lääkkeen kanssa pistokohdat on yhä tosi punaisia ja paukamat pysyvät pitkään mutta eivät vaivaa lasta. Meillä lapsi 3v. Vuoden vanhempaan isoveljeen ei tule paukamia oikeastaan ollenkaan, ei ole pienempänäkään tullut eikä hyttyset juuri taida hänen kimpussa edes olla.

[QUOTE="minä";26502944]Meillä pistokohdat turpoaa ilman allergialääkettä isoiksi ja koviksi ja kuumottavat. Ja erityisesti jos pisto tulee lähelle kyynertaivetta tai polvitaivetta niin turpoaa niin pahaksi ettei käsi tai jalka kunnolla pysty taipumaan. Ja kutinan lisäksi ovat selkeästi kipeitä. Lääkkeen kanssa pistokohdat on yhä tosi punaisia ja paukamat pysyvät pitkään mutta eivät vaivaa lasta. Meillä lapsi 3v. Vuoden vanhempaan isoveljeen ei tule paukamia oikeastaan ollenkaan, ei ole pienempänäkään tullut eikä hyttyset juuri taida hänen kimpussa edes olla.[/QUOTE]

okei, kiitos. Tuolla lapsellani oli sääressä yksi paukama, joka oli kanssa tosi kova ja iso. Lisäksi lapsi oli kai sitä raapinut, joten siinä oli pari pientä rupea. Naamaan tullut pisto oli ihan kirkuvan punainen ja tosiaan paranemiseen mennyt jo 4 päivää, eikä vieäkään ole hävinnyt kokonaan. :/

Olen lapsesta asti ollut allerginen sekä hyttysen- että ampiaisenpistoille, ja vanhemmat viis välittivät. Kesällä oli ovet auki eikä mitään estettä ollut itikoiden tulla sisälle, ikkunoissa sentään oli hyttysverkot. Että semmoista suojausta itse sain.

Mä ajattelin pitää tolla tenavalla ainakin pahimman hyttysajan hyttyshattua pihalla, mutta niitä ei ilmeisesti saakaan lasten kokoa.

Täälä ei tk:sta suositeltu etukäteen jatkuvasti otettavaksi... allergialääkettä siis.

Pojalla tuli siis launtaina sellanen reilu kananmunan kokonen pahkura takaraivoon, pahkuran laskiessa siinä oli havaittavissa selvä pistojälki. En voi kyllä tietenkään olla varma että kyse oli hyttysenpistosta mutta niin mä nyt oletan.

Ajattelin vaan että ois kiva ku sais suojattua pään ja kaulan alueen kun ei siinä noin isot pahkurat oo oikein mukavia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä on pihalla hyttysansa, juuri tuollainen Mosquito Magnet jonka joku aikaisemmin ketjussa mainitsi. Piha on tuulelta suojassa, vanhan lehtimetsän vieressä ja pihan perällä on puro, eli hyttysiä piisaa, samoin mäkäräisiä ja paarmoja myöhemmin kesällä. Siksi päätettiin sijoittaa tuohon hyttysansaan vaikka hävyttömän kallis olikin. Yksi lapsista reagoi voimakkaasti pistoihin, niihin on käytetty hoidoksi toistaiseksi kortisonivoidetta ja antihistamiinia.

Mä en mielellään vie 2v tyttöä mökille juuri ton takia, kun tulee niin pahat jäljet puremista, turpoaa silmät umpeen ja puremat tulehtuvat. Onneksi meillä kotona ei ole hyttyiä paljoa. Zyrtec (nestemmäinen) kaksi kertaa päivässä ja pantysonia puremiin, ja yleensä joudutaan hakemaan antibiootti-kuuri.

Meillä Aerius-oraaliliuosta (antihistamiini) ja kortisonia laitetaan sitten puremiin, jos ja kun niitä tulee. Lastenlääkäri sanoi että tuota allergialääkettä voi ottaa ennakkoonkin, jos on todennäköistä että menee paikkaan jossa hyttysiä on.

Vaatteilla yritän suojata, ja vielä on pari pulloa Thaimaasta ostettua kasviöljyistä tehtyä vauvojen hyttyskarkoitetta joka on aika toimivaa. Tuoksuukin hyvälle.

Lapsella iho turpoaa ja jopa tulehtuu hyttysenpuremasta. Esim. jos hyttynen pistää keskelle otsaa, molemmat silmät turpoavat umpeen. Antihistamiinia syödessä ei näin käy. Itse olen edelleen aikuisena todella yliherkkä hyttysenpistoille, itse syön Telfastia.

Keskimmäinen 3-vuotias saa hyttysistä ankarat paukamat ja tietenkin ne kutisee yöllä älyttömästi:/ Jotain hyttysmyrkkyjä olen kokeillut vaatteisiin, mutta ei ole kauheasti ollut apua. hydrokortisonia ja jääkaappikylmää aloe vera geeliä olen niihin laittanut. Mutta tuo onneton raapii ne yön aikana joka tapauksessa verille. Karun näköinen poika kun rupinen joka paikasta.

Nyt huomasin myös pojalla silmien alla pussit..toinen silmä enemmän turvoksissa. Voiko tuokin tosiaan johtua allergiasta?

Viime vuonna turposi silmä umpeen kun hyttynen pisti, tänä vuonna mennään aika samoilla linjoilla. Kananmunan kokoisia paukamia tulee ja kun turvotus laskee niin alkaa mätiminen.. Joka ikinen paukama mätii Aeriuksesta, Zyrtecistä ja Hydrokortisonista huolimatta.. Toivotonta!! :(

Yhteistyössä