hysteriaa ehkä mutta... voiko olla että kehitysvammaisuutta ei olla huomattu synnärillä/neuvolassa?

  • Viestiketjun aloittaja winhis
  • Ensimmäinen viesti
winhis
Meidän tytöllä (3kk ) on vähän "vinot" silmät, sellaiset kuin down-syndroomassa, mielestäni. Ja nenän puolella on sellainen pieni poimu alaluomella. Lisäksi tyttö on km lyhyempi , 3 kk neuvolassa 58 cm pitkä. Mua on ruvennut kalvamaan ihan kauheasti, että onkohan th:lta/lääkäriltä jäänyt jotain huomaamatta. Kun ne silmät on musta nyt ihan selvästi down-lapsen silmät... Tää kullostaa kyllä itsestänikin aika ylihuolehtimiselta, mutta jotenkin en saa asiaa mielestäni. Mitenkä muut kehitysvammat, milloin/miten huomataan yleensä?
 
JONSERED Karhunkantaja
Vauvan naama on littana ja turpea, silmien poimut korostuvat sellaisessa. Katsele vaikka pienten vauvojen kuvia jostain ja kiinnitä huomiota juuri asiaan, joka sinua vaivaa. Alkaa löytyä joka kuvasta...

En usko, että mitään syytä huoleen on. Kyllä terveydenhoidon ammattilaiset olisivat jotain huomanneet.
 
Sen verran voin lohduttaa että kyllä nuo päänsääntöisesti huomataan heti syntymän jälkeen. :hug: Meidänkin pojulla oli kätilön epäilykset heränneet heti lapsen nähtyään vaikka piirteet olivat ns. heikot, itse emme huomanneet mitään.

Ja niitä vinoja silmiä voi olla muutenkin. Siskoni 3,5kk ikäisellä vauvalla on aivan vinot silmät pienine poimuineen, kasvojen yläosa "platta" ja vielä down-tyyppiset korvatkin. Yhdennnäköisyyttä meidän pojun vauvakuviin löytyy todellakin, vaikka siskon lapsi on ihan terve. Eli noita merkkejä löytyy terveistäkin lapsista. :D
 
vieras
No kyllä tossa down-lapsella on muutakin erilaista kuin silmät. Yleensä kyl tietääkseni synnärillä huomataan. En sano et sataprosenttisesti. Itsellä on kehitysvammainen lapsi josta todettiin vasta 6v tämä. Siis ei geeneistä riippuvaa. On ihan semmoinen että syytä ei ole löytynyt.
 
Salama McQueen
Kyllä mä sanoisin, että ne piirteet on sen verran vahvat, etteivät jää huomaamatta. Olen nähnyt pari down-vauvaa ja eipä ole jäänyt epäilyksen sijaa jo pariviikkoisena.
 
vieras
Valtaosalla piirteet ovat niin vahvat että huomataan heti sairaalassa. Jonkun harvan tapauksen tiedän missä on selvinnyt vasta myöhemmin, mutta ne ovat varmasti niitä poikkeuksia jotka vahvistavat säännön.

Noita vinoja silmiä poimuineen löytyy paljonkin terveiltä ihmisiltä, eli tuon puolesta en olisi huolissani lainkaan. Lapset myös kasvavat eri tahtia, eli ei senkään puolen syytä huoleen. Mutta kysy ihmeessä neuvolasta niin saat mielenrauhan. Voi terkka sitten käydä siellä kanssasi läpi down-tunnuspiirteet.
 
niin kai se on, että olis huomattu. Mutta kun noista merkeistä (luin noita jo aikaisemminkin) kiinnitti huomion myös se, että kädet on sellaset leveet pallukat ja tytöllä on todettu hypotonisuutta, eli on vähän sellainen lötkis, ei kovin jäntevä... Mutta tosin kyllä nuo silmät ja kädet taitaa olla isältä peräisin, samanlaiset on. On tää äitiys kyllä semmosta huolehtimista...
 

Yhteistyössä