hyppykiikku

mun mielestä tohon ei oo mitään yksiselitteistä vastausta. Vauvat on niin erilaisia ja eri kokoisia. Esim. meillä esikoispoika on aika isokokoinen ja jäntevä: oli hyppykiikussa jo 4kk iässä ja rakasti sitä suunnattomasti. Tää toinen, tyttö, on vähän pienempi kokoinen, eikä niin älyttömän jäntevä.. saa nähdä milloin uskalletaan kiikkua kokeilla. Menee varmaan reippaasti yli 5kk.
 
Mä olen kuullut, ettei hyppykiikku ole kovin hyväksi lapselle.. Siinä rupeaa varvistmaan kuulemma.. Oma poikani ei ollut kertaakaan sellasessa, mutta kaverini poika oli paljon.. Ei osaa oikein kävellä :( Ja sit se oli paljon kävelytuolissa, niin se ei oikein oppinu kantaan painoa jaloilla, ku siinä saa istua..
 
Meillä oli pienenä tällainen käytössä ja mielestäni kävelen ihan hyvin ;)
Nyt on veljen muksu muutaman kuukauden pomppinut tällaisessa kiikussa ja kovasti olisi jo lähdössä käveleen. Ja ikää pojalla on nyt 8kk! Että eiköhän kaikki ole aika yksilöitä. Ja kyllä ite voisin kuvitella tälle meijän tulevalle taaperolle homaavani myös tämän.
 
Olen kosmetologin tutkintoani suorittaessa opiskellut jalkahoitoa ja jalkojen anatomiaa yms. Silloin jalkahoidon asiantuntija kertoili näistä hyppykiikuista ja sanoi ettei niitä kannattaisi käyttää, koska jalkoihin voi tulla kaikennäköisiä rakennevaurioita ja jalat voivat alkaa vanhemmassa iässä vaivaamaan. Voihan sitä kokeilla, ainakin vähän kerrallaan, varmasti lapset tykkäävät... =) =) =)
 
Meillä on kaikki lapset hyppiny hyppykiikussa, sanotaanko että noin pari kertaa viikossa, ja alkaen jostain 6-7kk:n iästä. Aikasin ovat oppineet myös kävelemään, ja ihan normaaleja muutenki...eikä vielä ainakaa oo jalkavaivoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:05 vierailija kirjoitti:
Mä olen kuullut, ettei hyppykiikku ole kovin hyväksi lapselle.. Siinä rupeaa varvistmaan kuulemma.. Oma poikani ei ollut kertaakaan sellasessa, mutta kaverini poika oli paljon.. Ei osaa oikein kävellä :( Ja sit se oli paljon kävelytuolissa, niin se ei oikein oppinu kantaan painoa jaloilla, ku siinä saa istua..
ja pojan kävelyongelmatko johtuivat varmasti hyppykiikusta ja kävelytuolista...? Meillä esikoinen tosiaan pääsi hyppykiikkuun 4kk iässä ja kävelytuoliin 6kk iässä. Päivittäin oli noissa vempeleissä ja paljonkin. Oppi kävelemään vuoden ikäisenä, kintut on ihan normaalit. Joten.. sanoisimpa että jos lapsen geeneissä on taipumusta johonkin "vikaan", niin se tulee ennemmin tai myöhemmin esille, oli lapsi ollut hyppykiikussa tahi ei.
 
Meidän poika oli liki päivittäin hyppykiikussa pienen hetken kerrallaan ja oppi kävelemään 9 1/2 kuukauden iässä. Alusta asti käveli varmasti, ihan kun olis aina kävellyt. Hyppykiikku pitää laittaa niin, että lapsen koko jalkaterä osuu maahan, meillä poika ei ainakaan edes hyppinyt varvasasennossa, vaan ihan koko jalkaterällä. Mitään jalkaongelmia ei ole ollut...
 
meille fysioterapeutti sanoi että hyppykiikusta ja kävelytuolista voi olla haittaa. Sehän on selvä että vähän kerrallaan voi molempia käyttää, mutta jos on paljon niin saattaa tulla ongelmia. Hyppykiikusta just se varvastaminen ja sit se kertoi yhdestä sen potilaasta joka ei ollut kävelytuolin takia osannut nousta ylös eikä kaatua oikein. tönkkönä vaan muksahtanut alas. Siis käveleen oli oppinut, ku se oli aina laitettu siihen tuoliin, mutta ne välivaiheet oli jäänyt oppimatta kunnolla
 
No, meillä on lapsi käynyt ortopedin, fysioterapeutin, kirurgien ym. vastaanotoilla lukuisia kertoja ja kerroin käyttäneeni hyppykiikussa 4 kk iässä 5 min ajan. Ortopedi sanoi, että oikein hyvä homma, vahvistaa jalkoja (lapsella on synn. selkäydinvamma), joten tuskin mitään kosmetologin mielipidettä kuuntelen.. Kävelytuoli myös suunnitelmissa, koska lapsi pystyy jalkojaan liikuttamaan, mutta jäntevyyttä ei ole tarpeeksi, sitä pitää vahvistaa.
 
Hyppykiikkua ei suositella käytettävän pitempään ku 10-15min kerrallaan. Ei tuo hyppykiikku mielestäni vaaraksi lapsen kehitykselle ole kohtuudella käytettynä. Kannattaa kuitenkin seurata lapsen jalan asentoa hyppiessä, jos näyttää siltä että varvastaa paljon niin hanki kunnolliset kengät hyppimistä varten.
 
Ja hyppykiikuissa on ohjeissakin maininta tuosta suositusajasta joka on tosiaan sen viitisentoista minuuttia päivässä, ei enempää. Ja kuten joku mainitsi, kannattaa sitä jalkojen asentoa hieman seurailla. Meidän tyttö ainakin hyppii koko jalkapohjallaan, aluksi koitti hieman varvastaa. Seisoo jäntevästi tuettuna sylissä yms. En usko että kohtuullisella käytöllä saa vahinkoa aikaan.
Meidän likka on ollut noin 4 kk ikäisestä asti aina silloin tällöin kiikussa =)
 
Meillä kummatkin lapset on ollut hyppykiikussa eikä mitään varvastamista ole ollut ikinä eikä muutakaan vikaa jaloissa. Ihan on kehityksestä kiinni istuminen,käveleminen,varvastaminen ym. Kaverini lapsi ei ikinä ole ollut hyppykiikussa ja kävelee varpaisillaan ja nouseminenkin tuli myöhempää mitä yleensä. Eikä siinä hyppykiikussa olla tuntitolkulla,järkikäteen hei =) Jokaisen oma asia käyttääkö hyppykiikkua :)
 
Meijän 8-kiloinen ja 70-senttinen jäntevä viisi ja puolikuinen oli tänään eka kerran. Pidin noin 5 minsaa, viihtyi hyvin sen hetken. ajattelin, että jatkossa olisi joka päivä noin 10 min, eli sen ajan kun laitan ruuan alulle.

piika-äiti
 
Itse olin pienenä kuulemma todella useasti hyppykiikussa ja rakastin sitä yli kaiken. Opin kävelemään 10kk ja 3pv ikäisenä ja ikinä ei ole mitään jaloissa ollut. Samoin pikkuveljeni. Nyt ostin myös omalle pojalle kaappiin odottelemaan niitä aikoja kun koitetaan tykkääkö olla kun hyppii ja tassuttelee nyt jo tuettuna sylissä vaiks on vasta 2½kk. Kyllä mä olen sitä mieltä et jos se vauvoille jotenkin vaarallinen juttu olis ni ei sitä ees myytäis. Ajatelkaapa sitä. :attn:
 

Yhteistyössä