Hyperin vaara

Hei

Kävimme eilen viimeisessä ultrassa ennen punktiota, joka varmistui maanantaiksi. Hyperin riski suuri, kummallakin puolella oli ainakin 10-15 munista, vaikka annostus Puregonissa on ollut ilmeisesti suht pieni. Aloitus 150 iU ja viimeiset 4 pvää menty 125 iU annostuksella.

Lääkäri meinasi, että todennäköisesti ei siirtoon edes päästä, sillä hyperin vaara on sen verran suuri. Tuntuu melko surkealta. Kaikki nämä hormonit nyt turhaan ja ei siirtoon päästä. Pelottaa myöös minkä laatuisia nuo munikset ovat, joita tuolla on tulossa.

Lääkäri kertoi myös, että osa muniksist sen verran isoja että maanantaina punktio jo tehtävä. Pistospäiviä tulee tosiaan 10 ja tänään viimeinen pistos. Huomenna vipat Synarelat ja sitten Ovitrelle illalla.

Onko muilla ollut tilannetta, että punktio tehty mutta siirtoa ei. Lääkäri kertoi, että katsotaan kuitenkin ke se tilanne, että voidaanko siirtää, mutta epäili että ei onnistu. Lasketaanko tämä kuitenkin yhdeksi hoidoksi vaikka siirtoa ei voida tehdä? Kyseessä eka ivf julkisella puolella.

Pitääkö nyt oottaa siis yhdet vai kahdet kuukautiset, että siirtoon päästään jos alkiot ovat ok?

Ja miten mahdollinen sairasloma, jos hyperin vaara suuri? onko pitempi vai sen perus 3 päivää vaan? Ja mitä sairaslomatodistukseen kirjoitetaan, jos kyseessä on hyper?

Auttakaa, pää räjähtää Sad
 
Minulla oli vastaava tilanne vuosi sitten. Folleja oli niin paljon, ettei lääkärit edes alkaneet niitä laskemaan ja soluja niistä saatiin 24. Puregonia käytin ekat 4pv 150 annoksella ja sen jälkeen (muistaakseni) 6pv 50. Olen käsittänyt, että yhdeksi hoidoksi lasketaan ivf + passit kokonaisuutena, eli minulla vuoden takainen ivf + sen jälkeen tehdyt pakastealkionsiirrot ovat ensimmäistä hoitokertaa.
Riippuu ihan hyperin asteesta, toipumisesta, klinikasta ja lääkäristä, kuinka pian pääsee siirtoon. Meillä lääkäri suositteli 3n kierron toipumisaikaa, mutta koska kierto normalisoitui ja munikset toipui nopeammin, toinen lääkäri suostui siirtoon jo toisella kierrolla. Sairasloma on tietty myös tapauskohtainen, minulla se oli muistaakseni n.1,5vkoa (olisin saanut enemmän). Työnantaja ei ilmeisesti ole velvollinen korvaamaan, jos diagnoosina on hyperstimulaatio ivf:ssä... kannattaa asia ottaa puheeksi lääkärin kans.

Muistan kyllä varsin selkeästi miten pettynyt itse olin, kun siirtoon ei päästy ja tiesin, että joutuu odottamaan :( Minua lohdutti kuitenkin se, että lääkäreiden mielestä olisi ollut alkioiden tuhlausta tehdä siirto niin huonovointiseen kroppaan.. eli siis diagnosoitu hyperi laskee onnistumismahdollisuuksia. Ivfn jälkeinen kiertoni oli tosi pitkä, mikä kertoi siitä, että kroppa ei ollut palautunut tarpeeksi ja munikset oireilivat vielä seuraavankin kierron alussa.
Munasolut tarvii hcg-annoksensa kypsyäkseen loppuun (irrotuspiikki), mutta hcg on juuri se joka pahentaa hyperin vielä entisestään. Vaikka punktiossa tuhjennetään follikkelit, ne täyttyvät heti nesteestä uudelleen ja jos tätä nesteen erittymistä ei saada hallintaan, on tila hengenvaarallinen (hyperiin ei ole parannusta, sitä voidaan vain yrittää lieventää). Itse en pettymykseltäni käsittänyt edes oikein miten vakava tilanne oli, vasta myöhemmin aloin ymmärtämään, että kannattaa vain luottaa asiansa osaaviin lääkäreihin.

Paljon tsemppiä huomiseen! Toivottavasti saisit kuitenkin hyviä uutisia.... :hug:
 

Yhteistyössä