Huuhteluaina vauvan vaatteille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RV 32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RV 32

Vieras
Hei! Olen viikon päästä aloittamassa äitiyslomaa ja ajattelin heti joulun jälkeen alkaa pesemään vauvan vaatteita ja petivaatteita. Siksi kyselenkin teiltä kokeneemmilta, että käytättekö vauvan vaatteissa huuhteluainetta. Onko vauvan vaatteille joku oma huuhteluaine, vai mitä merkki olisi hyvä vauvan vaatteille? Itselläni on tällä hetkellä aika tuoksuinen huuhteluaine ja olen miettinyt, että ehkä se ei kuitenkaan vauvalle ole hyvä. Tuoksuu aika voimakkaalle.

Olen pessyt aluksi vauvan vaatteet sensitive pesuaineella ja huuhteluaineella. Kuten ilmeisesti useimmat. Mutta vauvalla ei ollut herkkä iho, eikä allergioita niin jossain vaiheessa siirryin "tavallisiin" pesuaineisiin.

Ja jossain vaiheessa oli pakko laittaa vielä "supermykkyjä", että saa vauvan vaatteet puhtaiksi, kun tahroja on joka lähtöön. Toki laitoin kunnon huuhtelun.

Mutta pese aluksi vaikka noilla "miedoilla" aineilla.

Alusta asti pessy vauvan vaatteet samassa koneessa omien kanssa. Pesuaineena Ariel ja huuhteluaineena Comfort. Ite oon atoopikko, muttei iho oo koskaan ärsyyntyny pesuaineesta. Meillä ainaki lapsella sen verran vähä vaatteita, et jos täyttä koneellista niistä oottaisin, loppuis vaatteet kesken. Sen takia alusta asti pesty omien kanssa.

Suositushan on, että vauvan vaatteet pestään jollain sensitive-pesuaineella pienellä annostuksella, ja huuhteluainetta ei käytetä, vaan pehmeys saadaan silittämällä. Tällöin ei tule niin suurta kemikaalikuormaa vauvalle.

Mutta jokainen tehköön, kuten parhaaksi näkee.

Huuhteluaineen käyttö on kiinni vauvan ihosta. Meillä esikoisen ihottuma-ura alkoi kaksiviikkoisena. Huuhteluaine pahensi ihoa, joten en voinut sitä käyttää. Koska karhea vaate kuitenkin ärsyttää atooppista ihoa, vaatteet piti sitten aina silittää. Mutta pikkuisten vaatteiden silittäminen nyt on silkka hupi! Itse jättäisin huuhteluaineen aluksi pois ja kokeilisin sen sietoa myöhemmin.

Alussa käytin noita vauvalle suositeltuja pesuaineita. Nyt vauva pian 4 kk ja jossain välissä olen alkanut pesemään vauvanvaatteet yhdessä muiden vaatteiden kanssa. Nyt taitaa olla huuhteluaineena joku Pirkka-purkki tai ei ollenkaan. Olen ajatellut, että pikkuhiljaa vauva tottuu muutenkin normaali elämänmenoon. On ollut terve, hyväihoinen vauva, joten en ole miettinyt asiaa sen enempää. Jos vauvalla olisi vähänkään huono iho, kiinnittäisin huomiota myös pesu- ja huuhteluaineisiin.

Vauvan synnyttyä pesin hänen vaatteet erikseen kahden kuukauden ajan Erisanin hajusteettomilla aineilla.Sitten aloin laittamaan miedosti tuoksuvaa huuhtelua sekaan ja myös meidän vaatteet samaan koneeseen.

Huuhteluainetta ei suositella, jos vaatteissa on elastaania tai lycraa, koska se menettävät kimmoisuutensa. En ymmärrä, miksi vauvaa pitäisi rasittaa ylimääräisillä kemikaaleilla. Pelkkä pesuaine riittää.

Pesin vauvanvaatteet alkuun puolisen vuotta luonnonmukaisilla pesupähkinöillä. Nyt olen siirtynyt allergiaystävälliseen Mini Riskiin. Huuhteluainetta en käytä, tuntuu ihan turhalta altistaa lasta ylimääräisille kemikaaleille ja hajusteille. Vauvanvaatteet pyörii meillä erikseen 60 asteessa.

Kestovaippojen (harsot) huuhteluun suositellaan loraus etikkaa, ja sitä olen käyttänyt niihin ja muuhun valkopyykkiin. En kyllä tiedä onko siitäkin jotakin haittaa. Ainakin pyykit ovat hajuttomia, mikäli käyttää myös hajustamatonta pesuainetta.

Yhteistyössä