Huuhteletteko aina vessanpytyn asioinnin jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
Aika onnettoman säästön tuolla saa aikaan, vanha vessa kuluttaa vedolla 10l vettä, uudemmat 2-4. Jos lasketaan vaikka tuolla 10llä litralla, 4 henkinen perhe josta molemmat vanhemmat töissä, lapset hoidossa. Kotona ollaan siis n 16 h päivässä josta nukutaan se 8:n.. Hereillä siis 8h. Vessassa käynti väli jokaisella vaikka se 4h, eli yhteensä vessassa pitäisi vetää noin 8kertaa päivässä. Vettä kuluu siis 80l päivä, se kertaa 7 on 560l, kuukaudessa siis noin 2400l. Kylmän veden kuutiohinta on keskimäärin 3.60€ joten kuukaudessa säästää onnettomat 8.64€...

Ei ehkä ihan sen hajun arvoista.. Pissa kun ikävä kyllä haisee, oli se sielä pöntössä tai lattialla.
 
dgs
No kerropas nyt sitten että paljon teillä oli vesilasku silloin kun vielä veditte vessan kuin normaalit ihmiset ja paljonko se nyt on kun ette vedä vessaa joka käynnin jälkeen? Eli paljonko säästätte ton menettelyn avulla?
 
"vieras"
Tottakai huuhtelen, eihän sitä kusen hajua kestäis erkkikään. Saatika jos jättäis pökäleet sinne seuraavalle pöntön käyttäjälle ihasteltavaksi. Hyi hitto, vaikka siinä säästäisi mitä, niin en kyllä jättäis. Vessan pitää olla raikas!
Yöllä minäkin pissit jätän pönttöön, ettei lapsi herää kun sänky on just siinä seinän toisella puolella, mutta vetäsen sen heti aamulla, tai sitten mies vetäsee kuitenkin yöllä. Ja sitten pesen sen pöntön aamulla, ettei haise.
Entäs jos tulee yllätysvieraita? Siellä on viikon paskat ja kuset pöntössä muhimassa ja varmaan teillä saa ottaa vain yhden ruudun vessapaperia kans... Tai entäs jos oksennus tulee yhtä-äkkiä? Sinne vaan kakomaan pökäleen päälle, ah ihanaa.
 
ohjeet
Olen sitä mieltä, että kusi pitää huuhdella, muuten tulee hajua. Sen sijaan kiinteä paskapökäle uppoaa, se ei sieltä veden alta haise laisinkaan. Silloin ei huuhdella. Jos kakka jää kellumaan, mikä kertoo karppaamisesta, on pytty syytä huuhdella.
 
"gen"
[QUOTE="gen";22908999]Ja mulla ainakin on hirveen herkkä nenä virtsan hajulle, joskus tekee ihan pahaa mennä jonku jälkeen vessaan. Miehenki kusi haisee ihan järkky voimakkaalle... :x[/QUOTE]

Siis vaikka on huuhdeltu! Saatikka sitte jos siellä ne kuset vielä lilluis....
 
Huuhtelen aina oli yö tai päivä tai millainen jätös tahansa. Vessa-asiat on yksi juttu, josta en säästä. Vessapaperia käytän vaikka puoli rullaa jos on tarvetta, tässä ei säästellä. Ja pöntön vedän usein useamman kerran yhden käynnin jälkeen. Ja huuhtelen myös käsisuihkulla. Koskaan en myöskään käytä sitä vessanpöntön pientä huuhtelua vaan aina sitä isompaa. Olen kuullut, että se pieni huuhtelu vain tukkii viemärit.

Minua ällöttää jos vessassa on edelliset jätökset, ne haisee ja ei ole kiva näkykään.
 
no huh
Huuhtelen aina oli yö tai päivä tai millainen jätös tahansa. Vessa-asiat on yksi juttu, josta en säästä. Vessapaperia käytän vaikka puoli rullaa jos on tarvetta, tässä ei säästellä. Ja pöntön vedän usein useamman kerran yhden käynnin jälkeen. Ja huuhtelen myös käsisuihkulla. Koskaan en myöskään käytä sitä vessanpöntön pientä huuhtelua vaan aina sitä isompaa. Olen kuullut, että se pieni huuhtelu vain tukkii viemärit.

Minua ällöttää jos vessassa on edelliset jätökset, ne haisee ja ei ole kiva näkykään.
Melko sakiaa on kusesi, kun oikeen viemärit tukkii. Onneksi meillä ei ole tollasta tervaa kusevia asukkeja.
 
kun jättää kopan kaljaa kuussa ostamatta niin eiköhän sillä jo perheen vesimaksun melkee hoitele ;) ei tollasessa asiassa tulis säästää... oma hygienia pitäis mun mielestä olla tärkeämpää kun muutaman euron menetys ... tai sitte kannattaa muuttaa telttaan ja käydä puskassa...
 
kertokaa
Kertokaa nyt viisaat, miten ne taudit leviää jos pöntössä kelluu pökäle tahi kusi?
Onko olemassa jotain lentäviä paskoja tahi kusenhajusta tarttuvia tauteja.

Ja ei, meillä ei vedetä joka käynnin jälkeen, vain kerran päivässä.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja järkeilijä;22908355:
WTF?? No kalsiumhan imeytyy luustoon, joten ei ole mahdollista että virtsassa on kalsiumia ellei sitten popsi liikaa sitä
Ai ei ole mahdollista? Sano se mun urologille ja perustele tutkimustiedolla!

On olemassa esim. kalsiumin imeytymishöiriö jonka vuoksi kalsiumia todellakin kertyy virtsaan ja joillakin ihmisillä (kuten minulla) myös kalkkikiviks virtsateihin ja munuaisiin. Ja todellakin; jos jätän pönttöä vetämättä pissan jälkeen niin alkaa kertyä melkoinen määrä kalkki jota on vaikea poistaa.
 
"mä"
Tietysti vedetään! Lapsikin vetää automaattisesti vaikka olisin juuri sanonut, että älä vedä kun tulen heti perääsi.

Meidän lapsen eskarissa on yksi lapsi, joka ei koskaan vedä vessaa jälkeensä (kotona ei ilmeisestikään vedetä käytön jälkeen) ja kyllähän tuo lapsiraasu saa siitä sitten muilta eskareilta ja ekaluokkalaisilta kuulla.
 
Siinä on myös wc-paperia mukana ja ihan olen putkimiehiltä kuullut, että se pieni huuhtelu vain tukkii viemärit eivätkä suosittele sitä käyttämään missään nimessä.
Mullakin on putkimies ihan kotona ja ei todellakaan pieni huuhtelu tuki jos ei sitä paperia tosiaan hölvää sitä puolta rullaa yhden kusen mukaan. Ja sellanen uus "kaikenkestävä" paperi tukkii kyllä äkkiä vaikka huuhtelis aina isolla.
 
"vieras"
No todellakin vedän ja voisin melkein vannoa, että mulla jää kuussa vähemmän käyttörahaa käteen kuin sulla. Ruoasta en säästä enkä hygieniasta enkä pakollisista lääkkeistä. Kaikki muut asiat melkein sitten onkin semmoisia, mistä voi säästää. En esim. polta enkä juo, en ramppaa kahviloissa, ei ole autoa vaan kuljen pyörällä, kännykkä ja tietokone on ikivanhoja eikä muuta viihde-elektroniikkaa ole ollenkaan, harrastukset ovat ilmaisia.

Huomattavasti tehokkaammin rahaa säästää muutenkin säästämällä lämmintä kuin kylmää vettä. Eli suihkussa hana päällä vietetty aika minimiin, ja pesee vain täysiä koneellisia, ei tiskaa koskaan juoksevan veden alla.

Jos tahtoo säästää vettä vielä vessan vetämisissäkin, kannattaa suihkussa ja esim. käsiä huuhtoessa kerätä likavettä ämpäriin ja huuhdella pönttö sillä, niinkuin jonkun mummo teki, niin ei tarvitse vetää mut vessa ei silti löyhkää.
 

Yhteistyössä