huonosti nukkuva lapsi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukeseen harmailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukeseen harmailee

Vieras
Nyt tarvitsisin vähän vertaistukea ja neuvoja teiltä, jolla lapset nukkuvat/ovat nukkuneet huonosti... Alkan itse olla niiiiiiin väsy näihin yövalvomisiin......

Elikä meillä kuopus 1v1kk ja on koko pienen ikäänsä nukkunut huonosti. Ensimmäisinä kuukausina hänelle oli aina aamuyöstä vatsavaivoja, jotka pitivät pojan hereillä. Nyt en tiedä ovatko vatsavaivoja vai mitä, mutta poitsu ei vaan nuku :( Illalla menee ihan hyvin nukkumaan klo 21 ja yleensä sinne klo 1 astiin nukkuu sikeästi. Mutta sitten sen jälkeen: yhtä pyörimistä, häärimistä ja vikinää.... Hän ei ihan herää, muttei nukukaan. Tuntuu, että hän ihan väkisi yrittää saada itsensä herelle ja ei sitten osaa enään millään nukahtaa. Ja sellaista menoa kestää välillä pari tuntia, välillä ihan aamuun astiin.
Muutama kuukausi sitten oli pari viikon jakson, kun tuntui, että nyt helpottaa. Pika heräili kyllä monesti, mutta nukahti nopeasti uudestaan, kunkävi silittelemässä ja laittamassa tutin. Mutta nyt on pari viimeistä viikkoa ollut taas aika kaameta, viime yönäkin meikäläisen unet jäivat reiluun 3tuntiin :(

Mitä tässä voisi tehdä, jotta yöt rahoittuisivat? Pojalla oli keväällä korvatulehduskierre, korvat putkitettiin juhnanuksen jälkeen. Tosin toissa viikkona oli korvatulehdus kuitenkin :( Voisiko hänellä olla joku allergia (atooppista ihottumaa jaloissa, mutta aika lievä)? Olen kyllä lääkärissä puhunut noista huonoistä öistä, mutta ei ole mitenkään kommentoitu.

Hei! Kuulostaa ihan meidän pojalta! Tosin meillä ei ole korvatulehduksia todettu. Poika on nyt vuoden vanha ja nukkunut levottomasti vauvasta asti eli pyörinyt ym pitänyt ääntä ja häirinnyt vanhempiaan, heh. Pahin vaihe oli noin 4-7 kk, poika itki unissaan parin tunnin välein, ei siis herännyt vaan itki ja rauhoittui tutilla ja silittelyllä. Mutta vanhempien uni jäi vähiin. Sitten itkut loppuivat, nyt vain pyöriin unissaan, vaihtaa sängyn päätyä, joskus nousee seisomaan unissaan. Eli nukkuu mutta pitää ainakin äidin hereillä. Aamuisin on virkeä ja iloinen, vaikka mietin että saako tolla veuhtomisella tarpeeksi unta.

Neuvolasta asiaa ei ole kommentoitu vaan käskettiin siirtää omaan huoneeseen, ettei häiritse vanhempia, en kuitenkaan ole vielä siirtänyt. Muutama tuttu on kertonut että heidänkin lapsensa pyörii ja melskaa, nimenomaan poika. Joten olen ajatellut että on normaalia. Tosin muista hyvin tuon väsymyksen noina pahimpina öinä, mutta en kanssa keksi että millä ne yöt rauhottuisi. Taitaa olla luonne/yksilökysymys että on vaan vilkas mies myös unissaan. Ei tästä varmaan apua ollut mutta et ole yksin ja olettaisin että tuokin menee aikanaan ohi eli tuskin ikuisesti melskaa öisin. Toivottavasti....

Voimia!

Onhan näköjään sitten muitakin huonosti nukkuvia! Voimia sinnekin!

Meillä poika siirrettiin 9kk ikäisenä omaan huoneseen, kun itselläni menivät jo univaikeudet niin pahaksi, etten uskaltanut enään iltaisin nukahtaa, kun koko ajan jännittyneenä odottelin, että milloinkohan kitinä taas alkaa.... Ja meillä poika kitis toisinaan koko sen aamuyön 15-30min välein, ei kyllä itse siinä vaiheessa paljon nukuta...

meillä esikoinen nukkui tuolla tavalla ensimmäiset 2,5v. Ihan kamalaa se oli ja sitten kun alkoi nukkumaan niin kesti pitkään, että pystyin itse nukkumaan kun aina odotti, että joko kohta herää. Meiltä löytyi kananmuna-allergia, mutta en usko että vaikutti tuohon tosin iho kutisi aika tavalla. Meilläkin nukkui jo vauvastaasti omassa huoneessa, että minä saisin edes muutaman tunnin yöunet. Kannattaa rauhoittaa illat, paljon ulkoilua, säännöllinen päivärytmi ja päiväunet. Näitä yritin minä noudattaa. Paljon voimia! :hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
meillä esikoinen nukkui tuolla tavalla ensimmäiset 2,5v. Ihan kamalaa se oli ja sitten kun alkoi nukkumaan niin kesti pitkään, että pystyin itse nukkumaan kun aina odotti, että joko kohta herää. Meiltä löytyi kananmuna-allergia, mutta en usko että vaikutti tuohon tosin iho kutisi aika tavalla. Meilläkin nukkui jo vauvastaasti omassa huoneessa, että minä saisin edes muutaman tunnin yöunet. Kannattaa rauhoittaa illat, paljon ulkoilua, säännöllinen päivärytmi ja päiväunet. Näitä yritin minä noudattaa. Paljon voimia! :hug: :hug:

2,5v?! Tässä olisi sitten vielä 1,5v edessä, huoh........... Mutta hyvää tietä, että ehkä edes jossain vaiheessa tämä meidänkin kuopus rupesi nukkumaan...

Meillä myös pari lapsista nukkunut vähän yli kaksi vuotiaaksi tosi huonosti.Oletko kokeillut antaa lapsen nukkua vieressäsi?Entä vaatetus,meillä on nukuttu pelkät vaipat jalassa,vaikka on tosi viileä asunto,mutta on auttanut nukkumaan paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä myös pari lapsista nukkunut vähän yli kaksi vuotiaaksi tosi huonosti.Oletko kokeillut antaa lapsen nukkua vieressäsi?Entä vaatetus,meillä on nukuttu pelkät vaipat jalassa,vaikka on tosi viileä asunto,mutta on auttanut nukkumaan paremmin.

Vauvana poika nukkui perhepedissä. Vähän aika sitten yritimme kanssa ottaa viekkuun, mutta sama meno jatkui kuitenkin. Tosin itse sain nukuttua vieläkin huonommin, kun poika pyörii niin kamalasti ja pelkäsin koko ajan, että tippuu sänkystä (on kovaa kiipeilemään). Täytyy yrittää vähentää vaatetta, jospa se auttaisi :)

Meillä on välillä myös tuollaista. Laitan usein korvatulpat, niin etten herää kun oikeaan itkuun. Suosittelen. Tämä meidän 9 kuukautinen herää syömäänkin vielä kaksi kertaa yössä. Alkaa nukkumaan n. 20 ja jo 23-24 pitää saada pullo maitoa ja sitten taas n. 3-5 aamuyöstä toinen pullo... Pitäis varmaan yrittää tehdä asialle jotain, mutta kun tuntuu,että ei jaksa ja on kiitollinen kun saa nukkua edes nuo välit.

Yhteistyössä