Huono yleissivistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Möhkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Möhkö

Vieras
Apua! Olemme seurustelleet nykyisen poika- /miesystäväni kanssa muutaman kuukauden ajan. Meillä menee todella hyvin ja viihdymme toistemme seurassa erinomaisesti. Olen huomannut, että hän on tosi fiksu tapaus, siis älykäs ja hänellä on myöskin todella laaja yleissivistys. Itse olen tunneälykäs ja fiksu ja meillä synkkaa hyvin, mutta minua nolottaa hirveästi suhteellisen heikko yleissivistykseni. En jaksa seurata maailman tapahtumia kovinkaan tarkkaan ja en esim. tunne hirveästi julkkiksia. En siis välttämättä tunne paljonkaan ulkomaisia näyttelijöitä ja musiikin suhteen olen myöskin tosi tietämätön. Radio suoltaa hirveästi tuttuja biisejä, mutta en monestikaan tiedä niiden esittäjää. Tämä on alkanut häiritä itseäni suunnattomasti, kun pelkään, että tämä ""sivistymättömyyteni"" paljastuu. Miesystäväni tykkää harrastaa seurapelejä ja nimenomaan sellaisia, joissa tarvitaan tällaisia tietoja menestyäkseen. En todellakaan halua nolata itseäni hänen kavereidensa seurassa ja tuntuu loputtomalle savotalle alkaa preppaamaan itseä näissä asioissa. Tiedän, että tämä ei ole oleellisinta parisuhteessa, mutta silti häiritsee minua suunnattomasti... Tykkään miehestäni ja on kiva suunnitella tulevaisuutta yhdessä, mutta pelkään, että hän kauhistuu huonoa yleissivistystäni. Kuinka voisin prepata itseäni näissä asioissa? Kirjastossa kuuntelemalla illat pitkät levyjä ja katselemalla elokuvia? Voi olla, että soi joku Beatlesin, Rollings Stonesin klassikko, mutta minä en vain tunnista esittäjää. En edes Madonnan biisejä tunne kuin uusimmat pari listahittiä!

En välttämättä pitäisi hyvän yleissivistyksen mittarina sitä, että tuntee kaikki hittibiisit...

Yleissivistystä voi parantaa lukemalla paljon ja erilaisia kirjoja ja lehtiä.

Muuten kyllä neuvoisin sinua olemaan oma itsesi. Jossain vaiheessa mies kuitenkin huomaa, jos yrität jotain peitellä. Ei ""oikea"" suhde kaadu tällaisiin asioihin.

Kiitos! Näin itsekin olen yrittänyt järkeillä, mutta silti nolottaa. Tiedän, että hän itse tykkää siitä, kun saa päteä tiedoillaan ja ehkäpä siksi näitä pelejä tykkääkin harrastaa. Eihän tällaisia tietoja tarvitse normaalielämässä eikä pitäisi olla mikään suhteen kynnyskysymys, mutta silti nolottaa kamalasti, kun huomaan olevani keskimääräistä tietämättömämpi esim. musiikin saralla. Mutta täytyy vain olla oma itsensä ja tunnustaa tarpeen tullen rehellisesti, että mielenkiinto ei ole ehkä kovin suurelta osin kohdistunut viihdepuoleen, mun on jäänyt tiedot vähän hataraksi...

hm.... median seuraaminen (=julkkisten ja viimeisten juorujen) ja tunteminen ei välttämättä ole hyvän yleissivistyksen merkki.... naisilla tuo jopa katsottaisiin luultavammin ... pinnallisuudeksi?

No jopas olet ongelman kehittänyt! Kaikki me ollaan hyviä joissain asioissa ja kaikilla meillä on ovat vahvat puolemme. Eikä me kaikki voida olla hyviä samoissa asioissa ja heikkouksiakin löytyy. Sinun täytyy nyt vaan hyväksyä itsesi. Aivan turha on edes yrittää esittää mitään muuta. Jos sinua oikeasti kiinnostaisi julkkisten/laulajien jne. tekemiset, varmasti niitä seuraisit.

Sitä paitsi jos tietäisit niistä asioista enempi kuin miehesi, se voisi olla hänelle kova paikka, koska hän vaikuttaa kilpailuhenkiseltä. ;) Parempi, että myönnät reilusti, ettei tietyt asiat ole alaasi.

Niin ja ajan myötä saatat huomata, ettei miehesikään ihan ""joka alan"" mestari ole. Se vaan tuntuu ehkä alkuhuumassa siltä..

Ja lohdutukseksi vielä... en omista TV:tä eli en seuraa sitä. Toki katson mm. kylässä ollessa, jos isäntäväki tykkää katsoa. En tunne itseäni silti omituiseksi, vaikka en todellakaan tiedä mitä Kauniiissa ja Rohkeissa tapahtui viimeviikolla, tai jossain kilpailuohjelmassa.

Aikani ei riitä TV:n katseluun (ei siis mitään periaatteellsia syitä tv:tä vastaaan).

En piidä itseäni sivistymättömänä, vaikka en tunne TV:n ohjlemistloa ja niiden sisältöä. TV on.... 80 vuotta vanhako? Eli tuskin sivistyksen mitta. Minusta.

Pintajulkkiksia ja poppareita menee ja tulee. Ei niiden tietäminen tai tunteminen ole mitään yleissivistystä vaan triviaalihömppää. Mutta kysypäs poikaystävältäsi (ja itseltäsi) esim. keitä ja mitä olivat: Gaudi, Satie, Renoir, Le Corbusier, Breuer tai Moussorsky? Jos tiedätte vastaukset, niin yleissivistystä on hallussa edes jonkin verran.

Vähän arveluttavaa tuommonen triviaaleilla tiedoillaan päteminen. Voi olla, että tuommonen tyyppi vaatii samaa myös muilta. Ainahan sitä voi toisia arvostella vaikka millä turhalla perusteella, jos ei parempaan pysty.

Keskity siihen, mikä on oikeasti tärkeää. Tuskin todella viisaat ja älykkäät ihmiset, joka ainoa ydinfyysikko esim. tietää jonkun Madonnan biisejä. Ei niin, etteikö muutama tietäisi nekin ja entäs sitten? Tiedät ehkä jotain parempaa ;)

Mulla on tavallaan vähän samanlainen tilanne mieheni kanssa. Tosin en koe sen olevan minkäänlainen ongelma. Tosin pointti meillä ei ole varsinainen yleissivistys, olemme molemmat akateemisesti koulutettuja ja yleissivistys on molemmilla ihan hallussa, mutta meillä on ihan täysin erilaiset kiinnostuksen kohteet. Mieheni seuraa ahkerasti uutisia yms ja varsinkin talouden kehitystä ja minä en vain jaksa kiinnostua esim. pörssikursseista ja keskustelu jostain talouden mielenkiintoisuuksista on minusta ekstratylsää (ei siis talousuutisia minulle kiitos). Lisäksi mieheni on aika kiinnostunut kaikenlaisesta mielestäni tyhjänpäiväisestä ja tuntuu tietävän kaikenlaiset julkkisjuorut yms. tasan tarkkaan. Minä en yleensä edes tunnista puolia niistä julkkiksista, joista hän tietää vaikka mitä. Minä taas tunnen kulttuurillisia asioita jo työnikin puolesta aika paljon ja olen kiinnostunut niin musiikista, elokuvista kuin kirjoistakin ja tiedän niistä paljon. Toisin kuin mieheni.

Kuitenkaan meillä ei silti tunnu olevan mitään hankaluuksia puhua kaikenlaisesta eikä suhde tunnu mitenkään mahdottomalta. On mielestäni vain rikkaus, että on kiinnostunut erilaisista asioista, oppii aina kaikenlaista uutta sellaisistakin asioista, joista ei ennen tiennyt yhtään mitään. Esim. exäni oli (ja epäilemättä on edelleenkin) hirvittävän kiinnostunut autourheilusta ja vaikka se ei minua kiinnostanut eikä kiinnosta vieläkään, pystyn aika lailla asiantuntevasti vieläkin keskustelemaan yhdestä jos toisestakin ralliin tms. liittyvästä asiasta. Aiheutan hienoista hilpeyttä kaveripiirissäni, kun saatan johonkin miesten autourheilukeskusteluun heittää jotain ihan oikeasti paikkansapitävää mitä ei ehkä olettaisi jokanaisen tietävän.

Koita, ap, vain pitää silmäsi ja korvasi auki maailman menolle, vaikka et niin tarkkaan mitään seuraisikaan. Ja jos sinua itseäsi häiritsee kovasti ""sivistymättömyytesi"", etsi itsellesi jonkin mielenkiintoinen asia ja seuraa sitä / lue siitä. Ei kaikkien tarvitsekaan olla kaikkitietäviä.

Tyhmyyskin on sallittua eikä ole hyvän ja onnellisen elämän este. Ilkeä ja typerä pikkunäppärä poikaystävä voi kyllä olla. Toivottavasti et ole sellaiseen törmännyt.

Lohduttaudu sillä, että Suomen tietoviisas Erik Toivanenkaan ei ymmärrä eikä tiedä juuri mitään ns populaarikulttuurista/ massaviihteestä. Jos ei missit ja popmusiikki kiinnosta niin paljoa, että nimet jää päähän, ei se tarkoita että olisit tyhmä tai sivistymätön.

Maailman tapahtumien seuraamiseen ja kärryillä pysymiseen riittää usein uutisten katsominen päivittäin, siis oikeiden, ei viihdeuutisten.

Voisithan sanoa kaverillesi ettei sinua kerta kaikkiaan kiinnosta tuollaiset vähäpätöiset asiat, onhan maailmassa tärkeämpääkin tiedettävää.

Itse olen jo 57-vuotias, mutten ole ikinä välittänyt kauheasti musiikista, saati sitten että tietäisin esittäjiä, ja hyvin olen pärjännyt virassani töissä.

Minua ei kyllä ole ikinä kiinnostanut politiikkakaan, joskus tunnen itseni hölmöksi kun en tiedä kansanedustajia enkä heidän puolueitaan.

Olen ajatellut, että miksi minun pitäisi välittää sellaisista asioista joista en ole kiinnostunut...olen pärjännyt ihan hyvin muutenkin, luulen että sinäkin.

Onhan normaalia, että eri ihmiset ovat kiinnostuneita eri asioista, ja sehän on vain rikkaus. Varmasti on aihealueita, joista sinä tiedät enemmän kuin poikaystäväsi.

Ei meilläkään kotona sivistystaso ole samalla tasolla molemmilla. Mies tietää huomattavasti enemmän esim. historiasta. Toisaalta sitten kielioppi ja kielet on kyllä meikäläisellä paremmin hallussa. Tätähän voi myös hyödyntää ja pyytää toiselta apua silloin, kun liikutaan hänen vahvoilla alueillaan.

Akateemisuus ei minusta takaa yleissivistystä. Hyvään yleissivistykseen kaiketi kuuluu jonkinlainen historian ja kulttuurin tuntemus.

Aloittaja ei taida olla kiinnostunut juuri mistään.

Miten tunneälykyytesi ilmenee? Huumorina, tilannetajuna?

Ei miehiä haittaa jos nainen on tietämätön joissain asioissa.
Mies haluaakin jopa että nainen on tyhmempi, niin sitten mies saa olla se joka ""opettaa"" ja herättää naisessa ihailua.

Ei kuule kannata tuolle linjalle lähteä, että sun pitäsi muka opiskella kaikki mitä miehesi tietää-

Ainoa milloin voi ehkä tosin tulla tiukka paikka , on silloin kun joku toinen naispuolinen tietää noista samoista asioista ja jää miehesi kanssa suustaan kiinni. Silloin voi tulla mustis mieleen, kun ei voi pärjätä tilanteessa jossa on kilpailijakin.

Mutta muuten, miehesi varmaan jo tietää aivan hyvin millä viivalla sinä olet pop-triviaalin tietämisessä.
Turha luulla että voit tietämättömyyttä salata.
Kiinnostunutta voit toki teeskennellä, siitä miehet pitää että joku jaksaa kuunnella heidän höpinäitään. Aina vaan parempi jos se joku on heitä hölmömpi, uppoaa brassailu paremmin eikä koira perään hauku jos menee asian vierestäkin välillä.

NAurattaa monesti sellaiset snobit, jotka antaa ymmärtää tietävänsä jotain enemmän kuin muut, jos tietää jonkun Star Warsin sivuhenkilön nimen ja horoskooppimerkin.
Ja kaikki muut on tyhmiä jos ei ""tiedä"". Ne ihan oikeesti luulee että muillakin hulluna kiinnostaa, ja kun muut eivät ole samanlaisia tuputtajia niin erehtyvät luulemaan olevansa ainoita, jotka tietävät omasta alueestaaan.
Ja usein ne tyypit on niin ylpeitä ja varmoja siitä snobismistaan, että äkkiseltään saavat muutkin ihmiset hämääntymään ja kuvittelemaan että pitäisi hallita se kaikki jos meinaa olla ""joku"". Varsinkin sellaiset ihmiset, jotka ei ole vielä löytäneet sitä OMAA alaansa, ovat herkkiä noille vaikutteille ja säikkyvät turhaa, että he ovat jotenkin heittäneet oman elämänsä hukkaan. Saattaa siis olla että silloin olisi korkea aika etsiä mikä itseä kiinnostaa, kymmenen vuoden päästä olet sen alan asiantuntija jos nyt alat sitä rakentamaan.

En minä nyt sitä vielä valtavana sivistyksenä osaa pitää, jos pää on täynnä nippelitietoa ja nimiä joilla voi päteä seuraleikeissä. Itse kyllä seuraan niin populaarikulttuuria kuin taidettakin, mutta minulla on hirveän huono nimimuisti.

Maailmantapahtumien seuraaminen on toki hyvä asia, mutta pop- ja Hollywodotähtien tekemisiä tuntemattakin pärjää hienosti. Itse asiassa ne oikeasti tärkeät asiat maailmalla tapahtuvat ihan muualla kuin Hollywoodissa.

Hille, tunnustan sivistymättömyyteni. En tunne kuin yhden Renoirin ja senkin heikosti. Vielä hunommin hallitsen automerkit.

Ainut automerkki, jonka varmasti tunnistan on vuoden 1962 Anglia. Auto löytyi lehtitietojen mukaan varkaiden jäljiltä.
Lentävä auto Harry Potterissa. Samanlaisella autolla ajeli isävainaja. Sain kerran työntää autoa rautatieasemalla ja hävetä silmät päästäni. Ajajan vieressä oli vesitonkka ja ikkuna ei mennyt kiinni.

Hävetä olen saanut ikäni ja nykyään häpeän eniten itseäni.

Katselin eilen telkkarista Salkkarit ja palan O.C. sarjaa.
Säätiedotuksen hutaisten. Hyvin tässä on pärjätty.
Samalla hotkin muutaman osan Sunnuntain Hesaria. Huomasin kuollin ilmoituspalstalta, että Naapurilähiön Harri Hyttinen on poistunut keskuudestamme.

Taidesivut laitoin talteen myöhempää lukemista varten. Tytär mainitsi sunnuntaina menevänsä Amsterdamiin katsomaan ko. taidenäyttelyä.

Ei pieneen päähäni mahdu monta asiaa. Tänään en hosu kodinhoito-ongelmien kanssa. En enää googleta pakettiautojuttuja. Se asia on jo pois päiväjärjestyksestä.

En liiku ihmisten ilmoilla häpäisemässä itseäni. Elän ex-yh-elämää ja tyhmistyn päivä päivältä. Ehkä joku päivä alan taas opiskella jotain järkevää.

Aamulla ihmettelin, miksi HBL ei julkaise kaikkien ylioppilaiden nimiä. En enää ihmettele miksi juopa bättre folkin ja tavisten välillä on niin syvä ja pakkoruotsiviha on vieläkin vallalla.

Syitä on heissä itsessäänkin.

En saanut syntymälahjana älyä isolla lusikalla. Vähälläkin olen pärjännyt.

Sivistynyttä keskustelua olisi ihan mukava käydä, mutta se vielä yleensä valtavan paljon aikaa. Sivistyneet istuvat kauan pitopöytien äärellä. Ei minulla ole sellaiseen aikaa, halua eikä mahdollisuutta. Ikävystyn kultivoituneessa seurassa. Parhaiten viihdyn tavallisen kansan parissa.

Rakastan savon murteella louskutusta. Kun elän Kehä III:n huonommalla puolella, niin ainut mahdollisuus vetristellä leukoja on kirjoitella Naisen elämää Poeka vietiin viestiketjussa.

Tuo viestiketju on ollut jo kauan hengissä eikä loppua näy.
Sivistyneet ihmiset tuskin ketjussa viihtyvät. Siksi onkin niin ihanaa olla ei sivistynyt.

By the way. Olin kerran exäni kanssa Seurahuoneella ja viereisessä pöydässä istui Erkki Toivanen. Ehkä joku päivä joku Elli istuu jossakin toisessa paikassa ja kehuu nähneensä ilmi elävänä Ruoppahoosun. Elämä on ihmeellistä. Ken elää se näkee.

Sinäkö se minua hauskuutat siellä anoppipalstalla?! Voe tokkiisa, on niin mehevät jutut.

Minnoun niin penteleen arkinen ja yksinkertanen, jotta kehtuuttoo ruveta kilipasille, verryttelen siellä vain poskilihaksiani. Sitäpaitti, mun murrekielet on männeet suhkuks tuolla mualiman turkuja kierrellessä.

Kiitosta vuan, elekee iletkö lopettoo.

Samaa mieltä olen: naiselle on ennemminkin haittaa siitä jos on parempi yleissivistys kuin miesystävällä. Ainakin omassa suhteessani tämä aiheuttaa riitoja aina silloin tällöin, koska mies ei kestä sitä että tiedän monesta asiasta enemmän kuin hän ja pystyn perustelemaan kantani tiedolla eikä mutu-tuntumalla. Ja vaikka en pyri tuomaan tietojani esille, mahdotonta sekin olisi että rupeaisin jatkuvasti myöntelemään jotain miehen sanomaa minkä tiedän olevan täysin puppua...

Se on sitten toinen asia, mitä tämä yleissivistys edes on. Omasta mielestäni siihen ei edes kuulu viimeisimpien juorujen tunteminen vaan enemmänkin jonkinlainen perustietämys historiasta, musiikista, taiteesta yleensä, kirjallisuudesta, politiikasta, jne. Ja vaikka mitä väitettäisiin niin kyllä Trivial pursuitit ja muut tietovisat kertovat jotain tällaisen tietämyksen olemassaolosta tai puutteesta. Ei niin että kaikki knoppitieto pitäisi osata vaan niin että kun on tarpeeksi yleissivistystä, knoppeihinkin osaa usein päätellä vastauksen ilman varsinaista tietoa.

Yhteistyössä