Huono rahatilanne ja raskaus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhyys

Vieras
ahdistaa. Mies opiskelee, minä kotiäitinä (ei ammattia vielä), 6kk ikäinen lapsi ja nyt olen taas raskaana! En haluaisi tehdä aborttia, mutta miten tässä kurjassa rahatilenteessa pystyy kahta elättämään, ja kun se jatkuu vielä pitkään. Minä menen opiskelemaan kun esikko on valmis päiväkotiin, mutta sekin tietysti venyy jos tulee toinen perään...

Mitä te tekisitte? onko mahdollista pärjätä rahallisesti kahden pienen kanssa kahden aikuisen pienillä tuloille (tuilla...)
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhyys;23838635:
ahdistaa. Mies opiskelee, minä kotiäitinä (ei ammattia vielä), 6kk ikäinen lapsi ja nyt olen taas raskaana! En haluaisi tehdä aborttia, mutta miten tässä kurjassa rahatilenteessa pystyy kahta elättämään, ja kun se jatkuu vielä pitkään. Minä menen opiskelemaan kun esikko on valmis päiväkotiin, mutta sekin tietysti venyy jos tulee toinen perään...

Mitä te tekisitte? onko mahdollista pärjätä rahallisesti kahden pienen kanssa kahden aikuisen pienillä tuloille (tuilla...)

Pitäisin toisenkin lapsen ja pärjäisin, koska ei olisi vaihtoehtoja. Saattehan te tukia jos minkälaisia, jos mieskin opiskelee jne.? Voisiko hän tehdä opiskelujen ohessa töitä? Missä asut?
 
Jos raha on ainut syy miksi ajattelet noin, niin en tekisi aborttia. Vauva ei vielä paljoa kuluta, ja olettehan tottuneet jo nyt pieniin menoihin. Voit kierrättää edellisen tavarat jne. eli kakkosesta tulee paljon vähemmän kuluja kuin ekasta vauvasta.

Vanha sanonta on että lapsi tuo leivän tullessaan. Kyllä ne asiat jotenkin järkkääntyvät.
 
Esikoisen mukana kuopuskin voinee mennä jo vähän nuorempana päiväkotiin, tällöin ei niin hirveästi venyisi opintojesi alku.
Voitko etäopiskella yhtään kotona? Voiko miehesi työskennellä opintojensa ohella?
Varmasti pärjäätte!
 
Te pärjäätte :hug:
Sossusta haette apua, ellei muuten pärjää. Meillä kävi samoin, ikäeroa lapsille tuli 1v 2kk. Ihanaksi se huoli muuttui. Ei sitä rahaa koskaan liikaa ole, mutta nyt täytyy sanoa kliseisesti, että ei se raha vaan rakkaus tekee onnelliseksi. Nuo meidän lapset ovat olleet kuin kaksoset, kaikessa kavereita. Yhä nyt koululaisina. =)..suosittelen!!
 
mä en kans mitenkään vi ymmärtää miks raa ois peruste abortille suomenkaltaisessa maassa. kyllä teille sitä rahaa tulee tukiaisten muodossa. ja voithan itsekin tehdä vaikka ilta tai viikonlopputitä, vaikka siivousta jos ei mitään työkokemusa oo.
 
nimenomaan en halua tehdä aborttia vain rahan takia! En ole valmis luopumaan lapsestani vain sen takia että rahaa on vähemmän kuin muissa perheissä... Mietin vain kuinka sitä sitten pärjää.

Itse käyn nyt etänä lukion loppuun, ei ole enää paljoa jäljellä. Sitten kun muksu(t) menee hoitoon niin ammatin opiskelen... Mies ei voi tällä hetkellä käydä töissä, tai ainakaan minä en haluaisi että olisin kokoajan sitten yksin kotona.

Ja teille, jotka ihmettelette tätä raskautumista, niin ihan pillereitä söin. Ensimmäinenkin raskaus alkoi heti ensimmäisestä kierrosta ilman sen kummempia miettimisiä. Mietinkin, että kun on tuota ylipainoa niin pillereiden teho on laskenut... Eli ei enää niitä minulle. Että kiitoksia vaan kannustavista kommenteista...
 
Te pärjäätte kyllä. Sossu on velvoitettu auttamaan etenkin lapsiperhettä. Meille on tulossa toinen lapsi ja osaksi juuri siksi, että ei ole muuten varaa asua tässä :D.
 
Kaippa sitä pärjää... Olen vain koko lapsuuteni saanut kuulla kuinka pohjasakkaa kaikki tukia tai sossussa käyvät ihmiset ovat... Mutta ei kai tässä muukaan auta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Touhuäiti;23844040:
Asiat menee omalla painollaan =)

Ei ne muuten aina mene. Kun ei se raha puussa kasva ja jos sitä ei oikeasti ole, tuo tokaisu ei ketään auta, eikä tuo lisää rahaa. Kyllä yksi lapsi lisää perheeseen tuntuu aina, ainakin meillä. Siksi meidän lapsiluku on 2 toistaiseksi määräämättömän ajan.
 
Paljonko miehelläsi on opintoja vielä jäljellä?

Me saatiin esikoinen kun mies vielä opiskeli. Kakkosen syntymän aikoihin mies oli edelleen koulussa. Ollaan pärjätty niillä tuilla joita kuka tahansa saisi kelasta jos raha tilanne on sellainen (esim asumistuet) ja on ollut aikoja ettei olla saatu mitään tukia miehen työn teon johdosta hänen valmistuttuaan. Minä olin kotona lapsia hoitamassa nelisen vuotta ja aloitin opiskelut viime syksynä (kuopus nyt 2v) ja ensi syksynä mies menee myös opiskelemaan (ei ole saanut töitä nykyiseltä alalta, onneksi tuleva koulutus on lyhyt) ja aiomme edelleen pärjätä.
Ei meillä ole rahaa niin paljon käytettäväksi asti kun toisissa perheissä, mutta mukavasti pärjäillään :) Lapsilla on asiat hyvin ja esikoinenkin on päässyt harrastamaan sitä mitä on halunnut. Ulkomaanmatkoja toki ei tehdä, mutta ei niitä tee kaikki muutkaan :)
 
[QUOTE="näin on";23844069]Te pärjäätte kyllä. Sossu on velvoitettu auttamaan etenkin lapsiperhettä. Meille on tulossa toinen lapsi ja osaksi juuri siksi, että ei ole muuten varaa asua tässä :D.[/QUOTE]

What?! Toivottavasti tää on vitsi.
 
Eli siis rahan kyllä voi saada riittämään pienemmilläkin tuloilla. Ja opinnot ei ole koko elämän kestävä asia :)
Pelkästään rahan takia en menisi abortoimaan jos muuten haluaisin lapsen pitää.
 
Paljonko miehelläsi on opintoja vielä jäljellä?

Me saatiin esikoinen kun mies vielä opiskeli. Kakkosen syntymän aikoihin mies oli edelleen koulussa. Ollaan pärjätty niillä tuilla joita kuka tahansa saisi kelasta jos raha tilanne on sellainen (esim asumistuet) ja on ollut aikoja ettei olla saatu mitään tukia miehen työn teon johdosta hänen valmistuttuaan. Minä olin kotona lapsia hoitamassa nelisen vuotta ja aloitin opiskelut viime syksynä (kuopus nyt 2v) ja ensi syksynä mies menee myös opiskelemaan (ei ole saanut töitä nykyiseltä alalta, onneksi tuleva koulutus on lyhyt) ja aiomme edelleen pärjätä.
Ei meillä ole rahaa niin paljon käytettäväksi asti kun toisissa perheissä, mutta mukavasti pärjäillään :) Lapsilla on asiat hyvin ja esikoinenkin on päässyt harrastamaan sitä mitä on halunnut. Ulkomaanmatkoja toki ei tehdä, mutta ei niitä tee kaikki muutkaan :)

Kiitos, tämä lohdutti minua paljon!

Mies valmistuu vuoden päästä, mutta ala on sellainen, josta on todella vaikea löytää töitä ellei ala yrittäjäksi. Hän kuitenkin sanoi, että menee mihin työpaikkaan tahansa, jos siitä vaan maksetaan. Että tämä toinen muksu olisi silloin vasta parin kuukauden ikäinen, ja silloinhan vauva ei vielä hirveästi rahaa vie... Tuntuu vaan että olen huono äiti kun tällä lailla sikiän enkä voi tarjota lapsilleni parasta..
 
Kyllä sitä pärjää!
Meillä mies opiskelee, kesän ajan on kyllä töissä. Itselläni on ammatti mutta olen äitiyslomalla, kolmas lapsi tulossa piakkoin.
Välillä tekee tiukkaa mutta pärjätään kuitenkin. Itse teen pientä bisnestä äitiysloman ajallakin ja ansaitsen parikymppiä sieltä, toisen täältä.
Kolmas lapsi oli "vahinko" mutta emme hetkeäkään miettineet aborttia. Vauva ei tosiaankaan juurikaan kuluta ja nykytilanne on vain väliaikainen. Kun mies valmistuu ja menee töihin, tulot kohoavat huimasti. Ja itselläni nyt btw äitiysrahalla on tulot puolet suuremmat kuin mitä olivat opintojen aikana. Äitiysraha on lähes 500e/kk, opintotuki alle 300e/kk..
 

Yhteistyössä