Huono omatunto, vaikka tiedän ettei pitäisi... (purkkiruuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Mut voithan sä tehdä silleen, et laitat valmiita annoksia sitä lihaa pakkaseen raakana ja keität sit sieltä erikseen. .

Siis kaikki liha pitäis nimenomaan keittää? Siksi juuri tuntuu työläältä... Että jos esim. jauhelihaa ruskistan meille aikuisille jauhelihakastiketta varten, niin en voi ottaa siitä samasta vauvalle (toki ennen maustamista)... Rasvaa en paistamiseen käytä.

Säilyykö iso satsi tuollaista lihaisaa sosetta jääkaapissa jopa 3päivää?

Alkuperäinen kirjoittaja Nyyyh:
Mut voithan sä tehdä silleen, et laitat valmiita annoksia sitä lihaa pakkaseen raakana ja keität sit sieltä erikseen. .

Siis kaikki liha pitäis nimenomaan keittää? Siksi juuri tuntuu työläältä... Että jos esim. jauhelihaa ruskistan meille aikuisille jauhelihakastiketta varten, niin en voi ottaa siitä samasta vauvalle (toki ennen maustamista)... Rasvaa en paistamiseen käytä.

Säilyykö iso satsi tuollaista lihaisaa sosetta jääkaapissa jopa 3päivää?

Siis mä olen aina keittänyt se lihan. Mielestäni sitä ei suositella pienille paistettavaks. Kai? Ja siitä tulee pehmeämpää kun se paistaa. :) Mä olen katsonut sen lihan että siinä päiväys riittää ainakin 3 päivään.

Siis mä olen aina keittänyt se lihan. Mielestäni sitä ei suositella pienille paistettavaks. Kai? Ja siitä tulee pehmeämpää kun se paistaa. :) Mä olen katsonut sen lihan että siinä päiväys riittää ainakin 3 päivään.

juu, niin minäkin olen kuullut, ettei saisi paistaa... mietin vaan, että onko se sitten ehdoton kielto jos ei rasvaa kuitenkaan käytä paistamiseen...??

Miten kauan keität esim. jauhelihaa?

Läysin tälläisen jostain sivulta. Eli siis keitetään. :)

Jos haluat tehdä 15-20 liha-annosta samalla kertaa, varaa noin 250-400 grammaa jauhelihaa. Laita noin 2-3 dl vettä kattilaan, murustele jauheliha joukkoon ja keitä noin 7-8 minuuttia. Soseuta monitoimikoneella tai sauvasekoittimella liemen kera ja pakasta kerta-annoksina (noin 1-1,5 rkl) jääpalalokerikkoon tai pieniin pakastuspus-seihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyyyh:

juu, niin minäkin olen kuullut, ettei saisi paistaa... mietin vaan, että onko se sitten ehdoton kielto jos ei rasvaa kuitenkaan käytä paistamiseen...??

Miten kauan keität esim. jauhelihaa?

Mä oon ite laittanu kaikki yhtäaikaa kattilaan.

Läysin tälläisen jostain sivulta. Eli siis keitetään. :)

Jos haluat tehdä 15-20 liha-annosta samalla kertaa, varaa noin 250-400 grammaa jauhelihaa. Laita noin 2-3 dl vettä kattilaan, murustele jauheliha joukkoon ja keitä noin 7-8 minuuttia. Soseuta monitoimikoneella tai sauvasekoittimella liemen kera ja pakasta kerta-annoksina (noin 1-1,5 rkl) jääpalalokerikkoon tai pieniin pakastuspus-seihin.

Kiitos hyvästä vinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tietääkö joku?:
Kestääkö porkkana miten pakastusta?

Hyvin kestää porkkana pakastamista. Ja perunakin, kunhan ei pelkiltään pakasta. Kesäkurpitsa ei myöskään oikein toimi pelkiltään paksastettuna, mutta vaikka bataatin tai kukkakaalin kanssa hienosti.

Mä tein aikoinaan pojalle aina ison kattilallisen erilaisia soseita, jotka sit pakastin jääapalakuutioina. Niistä oli kätevä tehdä sekoituksia päivän fiiliksen mukaan. Ikinä en olisi jaksanut kans päiväannos-show'ta.

Työläämpäähän se purkkiruoka on, ainakin mun mielestä, siis kun niitä saa kantaa kotio selkä vääränä, pestä ja viedä sitten ne purkit taas kierrätykseen. Mä tein aikoinaan pojalle soseet itte (joskus oli purkkiruokaakin esim reissussa) ja pakastin niitä. Tein kerralla ison satsin pakastimeen pieniä annospaloja jääpalamuottiin ja niistä oli helppo koota päivän annos, esim pari palaa porkkanaa, pala parsakaalia, pala hernettä, pala lihaa, kippoon ja mikroon ja sitte sekasin. Perunan keitin jokaselle aterialle mutta onks se nyt niin suuri vaiva heittää peruna kattilaan ja levylle, se valmistuu ittestään eikä sitte tarvi ku kuoria ja haarukalla vähän muussata. :)

Yhteistyössä