Huono omatunto, vaikka tiedän ettei pitäisi... (purkkiruuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyyyh

Vieras
Taas olen pääasiassa antanut noita valmiita soseita. Tuntuu muka niin työläältä alkaa itse tekemään tai sitten ollaan just jossain liikenteessä eikä ehdi. Nyt kyllä olisi ollut aikaa, mutta tulinpa mieluummin tänne... :(

Yritän puolustella iseäni, että tarvitsen omaa rentouttavaa aikaa ja mieluisaa tekemistä, että jaksan taas touhuta lapsen kanssa, kun se herää. Mutta silti huono omatunto, kun en ole nyt tekemässä ruokaa...

Ja varsinkin kun luin vasta lehdestä, ettei vauva sitten ehkä opi kotiruualla koskaan, jos aina vaan saa kaupan soseita... :(

Täällä mennään kans pelkällä valmiilla soseilla, ei vain ole intoa tehdä itse. Kaupasta sen saa niin helposti ostettua ja helppoa antaa niistä. Itselle todellakin jää aikaa muuhun, et ole ainut :)
Kyllä musta tuntuu, että jokainen lapsi oppii jossai vaiheessa syömään kotiruokaa...

Noh noh. Itse olen antanut jokaiselle valmiita ja ainakin maistuu ruoka kuin ruoka edelleen. Joten oisko sitten tottunut jo vauvana hyvin eri makuihin, kun valmiissa tuota valikoimaa piisaa. Tai sitten sattumaa... Mutta ei tuossa mitään pahaa minusta ole :)

kyllä se kotiruualle oppii :) mäkin annoin pojalle varmaan 1 vuotiaaksi asti pelkkiä purkkiruokia ja hyvin on syönyt kotiruokaa siitä asti kun sitä rupesin antamaan. tytölle olen antanut myös purkkiruokia, tyttö nyt 7 kk. annan kotiruokaa sitten kun siltä tuntuu. ei kaikesta tarvitse syyllisyyttä tuntea :hug:

:hug: No höpöhöpö!Tottakai tarvitset välillä aikaa rentoutua.Kyllä varmasti oppii tavalliselle ruualle.Meilläkin syötiin joskus silloin aika paljon noita valmiita soseita enkä totisesti ottanut siitä sen suurempaa stressiä.Pääasia kuitenkin lienee,että lapsi saa ruokaa ja kasvaa,on iloinen ja energinen!Äitiys tuntuu välillä olevan loputonta huonoa omaatuntoa.Ota vaan välillä rennommin niin jaksat paremmin lapsenkin kanssa! =)

ei opi kotiruoalla koskaan? tottakai oppii, eihän kukaan vauva ole itseään nälkään näännyttänyt jos tarjolla on "vain" kotiruokaa.
Kuka niin sanoo että purkkiruoka on huono vaihtoehto vauvalle? :)
voihan sitä tarjota vaikka molempia vaihdellen?
olet ihan hyvä äiti!

Kyllä meilläkin on muksut saanut pienenä suurimman osan suoraan purkista ja hyvin kelpaa tavallinenkin ruoka. On se vaan helppoa, kun suostuvat edelleen syömään purkkiruokaa (2 ja 3 vuotiaat), kun kiire yllättää. Toista se on monilla kavereilla, kun lapset eivät koskaan suostu syömään valmis ruokia =)

Kyllä meilläkin mennään suurimmaksi osaksi purkkiruoalla, eikä se mun omatuntoa kolkuta että toinen saa valmista ruokaa jos äiti ei jaksa tehdä :whistle: Pääasia että toinen saa ruokaa. Helpompi se on sitten myöhemmin, kun voi samaa ruokaa kaikki syödä.

Mulla taas tulee huono omatunto siitä jos en saa aikaiseks tehtyä lapselle ruokaa. Olen sen verran pihi, et jos jostain voi säästää niin purkkiruoista ja maidonkin teen jauheesta. Mutta en syyllistä niitä jotka ostavat ruoan valmiina. On mullakin aina pari purkkia kaapissa varuiks, jos sattuu niin ettei "jaksa" tai kerkee tehdä.
Ei mulla mene kuin reilu 10 minuuttia tarvikkeiden kuorimiseen ja paloitteluun. Joten en yleensä pistä "laiskuuden" piikkiin. :) Meillä tuo poika ei kovin innoissaa syö purkkiruokia.

Äitiys on huonoa omaatuntoa aika usein siksi, että nainen on naiselle susi :whistle:

Purkkiruoka on aivan kelvollista ruokaa lapselle. Meidän muksu ei vaan suostu syömään sitä, ainakaan vielä. Eikä sekään ole ongelmatonta, kun mitä sitä sitten reissussa antaa lapselle, kun ei purkkimuona kelpaa? Koetan opettaa kyllä syömään edes jotain kaupan ruokaa, että pääsisi joskus helpommalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Ei mulla mene kuin reilu 10 minuuttia tarvikkeiden kuorimiseen ja paloitteluun. Joten en yleensä pistä "laiskuuden" piikkiin.

No näinhän se on... taidankin mennä kuoriamaan perunan ja porkkanan ja laittaa kattilan tulille... Jos sitten illalla liharuokaa purkista...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyyyh:
Ei mulla mene kuin reilu 10 minuuttia tarvikkeiden kuorimiseen ja paloitteluun. Joten en yleensä pistä "laiskuuden" piikkiin.

No näinhän se on... taidankin mennä kuoriamaan perunan ja porkkanan ja laittaa kattilan tulille... Jos sitten illalla liharuokaa purkista...

Vink, vink...Mä teen 3 paivän annoksen kerralla. Näin säästyy vaivaa. :)

Ihan suotta podet huonoa omaatuntoa.Kaupassa myydään juuri siksi niitä soseita, että jos ei kerkiä/jaksa tai muuten innosta itse tehdä soseita, niin sitten ostaa kaupasta valmiita.
Meillä nuorimmainen 8kk:ta syö sekä kaupan soseita, että kotiruokaa; jos on sellaista että voi tarjota, niin otan vauvalle oman annoksen ennen kuin laitan mausteet.
Ei se soseiden tekeminen ole mikään äitiyden mittari ;)

Miten säilytät? Pakastatko? Mites peruna, sitä ei vissiin oikein voi pakastaa..? Eniten tuntuu, että on vaivaa liharuokien teossa... Nuo potut ja porkkanat kehtaa kyllä kuoria.

Älä sure. Meillä poika on saanut sekä itsetehtyjä että purkkisoseita. Hyvin on mennyt alas molemmat.

Sitä vaan jäin miettimään, että MIKÄ siinä soseiden tekemisessä tuntuu niin hankalalta? Kun eihän siinä ollut työtä nimeksikään - siis mun mielestäni.

Miten säilytät? Pakastatko? Mites peruna, sitä ei vissiin oikein voi pakastaa..? Eniten tuntuu, että on vaivaa liharuokien teossa... Nuo potut ja porkkanat kehtaa kyllä kuoria.

Mulla nyt 9kk lapsi. Kuorin noin 7 keskikokoista perunaa, pari kolme porkkanaa ja jauhelihaa tai muuta lihaa tai kanaa muutama ruokalusikallinen. Kaikki sekasin kattilaan ja sitten ku ne on valmiita niin soseutan sauvasekoittimella. Tosin nyt tein viimeks silleen et pilkoin ne ihan millin palasiks jo ennen keittämistä, kun ei tartte enää olla ihan sileetä. Poika syö pari kertaa päivässä aika ison annoksen.
Ja en pakasta. Mut voithan sä tehdä silleen, et laitat valmiita annoksia sitä lihaa pakkaseen raakana ja keität sit sieltä erikseen. Mulla on kans minigrip pusseissa sitä jauhelihaa tai muuta lihaa. Niin se peruna menee pakastimessa aika "nihkeeks" ja rakeiseksi.

Opettele ottamaan rennosti.. Äitiys on jatkuvaa syyllisyyttä, jos siihen kierteeseen lähtee. Teit niin tai näin, aina teit väärin (jonkun mielestä ). Vaikka tekisit itse kaikki ruoat, keksit luultavasti jonkun muun asian minkä teet väärin.

Se purkkiruokakausi on loppujenlopuksi lyhyt, kukaan (terve) vauva ei ruokalautasen ääressä nälkään kuole. Vaikka saattaa aluksi vähän protestoida jos on tottunut kaupan soseisiin. :hug:

Meillä kaksoset syövät purkkiruokaa. Silloin kun olen ite tehny, ei ole oikein tullu syötävää. :D Ainoa asia, mikä ottaa päähän siinä, on hinta. Kaksoset kun syövät päivässä PALJON ja kalliiksi tulee. Mutta niin, onhan ne ihan erilaisia kuin kotitekoiset. Ovat saaneet maistella paljon myös normaalia ruokaa, ovathan ne jo pian 1v...

Alkuperäinen kirjoittaja Näin on:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimurantti:
!Äitiys tuntuu välillä olevan loputonta huonoa omaatuntoa.

Näin on :(

Tiedän tunteen... :| Mäkin olen JOPA kaksi kertaa tehnyt soseet itse vaikka mulla on semmonen ihanne... :whistle: ..että tekis kaikki soseet, mutta en tiedä, kolmannen kanssa on vaan puhti poissa. Ekan kanssa jaksoin olla tosi innokas, tokankin vielä..mut nyt, ei vaan jaksa. Mäkin tartten tätä ihan omaa aikaa..
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Älä sure. Meillä poika on saanut sekä itsetehtyjä että purkkisoseita. Hyvin on mennyt alas molemmat.

Sitä vaan jäin miettimään, että MIKÄ siinä soseiden tekemisessä tuntuu niin hankalalta? Kun eihän siinä ollut työtä nimeksikään - siis mun mielestäni.

Se ryhtyminen..kerrallahan sitä tietysti saisi isonkin satsin, mutta argh, se juuresten kuoriminen. Siksi mä en tee keittojakaan mielelläni. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Alina:
Opettele ottamaan rennosti.. Äitiys on jatkuvaa syyllisyyttä, jos siihen kierteeseen lähtee. Teit niin tai näin, aina teit väärin (jonkun mielestä ). Vaikka tekisit itse kaikki ruoat, keksit luultavasti jonkun muun asian minkä teet väärin.

Se purkkiruokakausi on loppujenlopuksi lyhyt, kukaan (terve) vauva ei ruokalautasen ääressä nälkään kuole. Vaikka saattaa aluksi vähän protestoida jos on tottunut kaupan soseisiin. :hug:

Juu, syyllisyys pois. Pääasia, että vauva saa mahan täyteen. Eikä soseissa mielestäni mitään pahaa ole muutenkaan. =)

Yhteistyössä