huono omatunto: en jaksa harrastaa 5-kuukautisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "-p-"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"-p-"

Vieras
löytyykö täältä kohtalotovereita? mulla on siis 5-kuukautinen vauva ja poden huonoa omatuntoa, koska en jaksa/ei huvita harrastaa erilaisissa äiti-vauva-kerhoissa, esim. muskarissa, vauvauinnissa jne. olen yksinhuoltaja ja aika väsynyt päivisin, ja otan yleensä torkut silloin kun vauvakin nukkuu. muuten kyllä tietysti puuhaillaan kaikenlaista kotona: lorutellaan, "jumpataan", katsellaan kirjoja, kuunnellaan musiikkia, jutellaan ja vauva osallistuu kaikkiin kotitöihin sitteristä tai puuhamatolta käsin. annanko lapselleni tarpeeksi virikkeitä, vai pitäisikö hänen osallistua myös johonkin kodin ulkopuolisiin vauvajuttuihin? muita vauvoja hän kyllä tapaa, koska kavereilla on vauvoja, ja he käyvät kylässä tai me käymme heidän luonaan.

Ole huoletta, satunnaisia käyntejä lukuunottamatta, en ole harrastanut minäkään mitään kerhoja ja muskareita ja lapset on kohta 3v ja 1v. Etköhän sinä ehdi vielä.

Me kyläillään ja reissaillaan tai tehdään jotain muuta kivaa tai laiskotellaan, niin ettei mikään säännöllinen meno ole vielä tähän mennessä oikein onnistunut. Mä en oikein jaksa stressata et joka keskiviikko pitää olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa. Ei jaksa sellasta, mut kiva niissä on käydä sillon kun siltä tuntuu ja sattuu sopivasti tähä arjen menotilanteeseen.

Minäkään en osallistu kaikenmaailman kotkotuksiin, samoja puuhailen vauvan kanssa kuin sinäkin, enkä kanna siitä huonoa itsetuntoa. Ehtiihän tuota harrastaa myöhemminkin.

Vauva tuskin virikkeitä kaipaa enempää. Mutta etkö itse kaipaa aikuista juttuseuraa? Noissa kerhoissa ym. tapaa paljon samassa elämäntilanteessa olevia, samoihon naamoihin törmää sitten myöhemmin puistoissa ja muissa ja on kiva kun on tuttuja, joiden kanssa alkaa juttusille. Mutta jos sinulla sosiaalisia kontakteja muutenkin, niin älä missään tapauksessa huonoa omaatuntoa pode, vauvalle kyllä riittää sinun sylisi :)

[QUOTE="sss";23141058]vie päiväkotiin saamaan virikkeitä...;)sinnehän nykyään kaikki laiskat mammat työntää
muksunsa.[/QUOTE]

no niin. tulihan se sieltä, eli laiskuudesta on kysymys. onhan tää tietysti itsekästä, mutta kun mua ahdistaa ajatus bondata vieraiden mammojen kanssa. mieluummin olen kavereiden ja heidän vauvojensa kanssa, tai sitten puuhaillaan vauvan kanssa kahdestaan.

En mäkään jaksa kerhoja sun muita harrastaa 8kk ikäsen kanssa. Ei ole kavereita mutta en jaksa nähdä vaivaa tässä elämäntilanteessa, että jonnekin kerhoon raahautuisin. Käydään mielummin kävelyllä. Jokainen tyylillään. Ei oo pakko jos ei taho.

[QUOTE="poks";23141059]rauhallisempana pysyy vauva, kun ei raahata paikasta toiseen. ton ikäiselle riittää perustarpeiden tyydyttäminen ja vanhemman läsnäolo.[/QUOTE]

tää muuten on ihan totta. vauva on sen tyyppinen, että kaipaa säännölliset rutiinit ja aikataulun. jos on päivällä ollut jotakin erikoista tekemistä, niin nukahtaminen on sen jälkeen paljon vaikeampaa ja vauva on ihan ylikierroksilla.

Jos tuollaisesta alat kantamaan huonoa omatuntoa niin sitten sitä saatkin kantaa. Oikeasti, ota rennosti. Ei niissä harrastuksissa niinkään vauvan takia käydä, vaan siksi että vanhemmasta on kiva.

[QUOTE="-p-";23141078]no niin. tulihan se sieltä, eli laiskuudesta on kysymys. onhan tää tietysti itsekästä, mutta kun mua ahdistaa ajatus bondata vieraiden mammojen kanssa. mieluummin olen kavereiden ja heidän vauvojensa kanssa, tai sitten puuhaillaan vauvan kanssa kahdestaan.[/QUOTE]

Anna olla tuo kommentti, ilkeilijöitä ja vinoilijita riittää aina. Teet ihan sen, mitä jaksat, ihan varmasti vauva saa riittävästä virikkeitä ja onnellinen leikki- ja lauluhetkistä ädin kanssa. Kyllä niitä rientoja elämässä riittää myöhemminkin. Jaksamisia ja nauti vauvan kanssa rauhallisesta olosta!

[QUOTE="-p-";23141078]no niin. tulihan se sieltä, eli laiskuudesta on kysymys. onhan tää tietysti itsekästä, mutta kun mua ahdistaa ajatus bondata vieraiden mammojen kanssa. mieluummin olen kavereiden ja heidän vauvojensa kanssa, tai sitten puuhaillaan vauvan kanssa kahdestaan.[/QUOTE]

Laiskuutta en tuossa näe, mutta vastaus tuli jo itseltäsi. Nuo vauva-harrastukset on tosissaan äitejä eikä niinkään vauvoja varten. Eli jos äiti ei itse niitä kaipaa niin ei niihin tarvi avuvankaan takia lähteä. Vauvalle varmasti riittää ne normaalit kodin virikkeet ja jos äiti saa tarvitsemansa seuran omista kavereistaan niin missään tapauksessa ei kannata itselleen ottaa mitään velvollisuutta noista harrastuksista.

Mulla on nyt 2,5kk ikäinen vauva ja kerran käytiin muskarissa tutustumassa, nyt mietin jaksanko lähteä sinne käymään kun matkaa on jonkin verran. Avoimeen päiväkotiin menen varmaan käymään joskus kun tuntuu siltä, vielä en ole sitä inspistä löytänyt.

Jos tuollaisesta alat kantamaan huonoa omatuntoa niin sitten sitä saatkin kantaa. Oikeasti, ota rennosti. Ei niissä harrastuksissa niinkään vauvan takia käydä, vaan siksi että vanhemmasta on kiva.

no joo. järjellä ymmärrän tuon, mutta silti mietityttää. eka lapsi ja otan äitiyden vakavasti, joten hieman kaikesta tulee podettua huonoa omatuntoa...mutta parempi kai tämäkin kuin että ei kiinnostais pätkän vertaa.

[QUOTE="-p-";23141150]no joo. järjellä ymmärrän tuon, mutta silti mietityttää. eka lapsi ja otan äitiyden vakavasti, joten hieman kaikesta tulee podettua huonoa omatuntoa...mutta parempi kai tämäkin kuin että ei kiinnostais pätkän vertaa.[/QUOTE]

Mullakin eka lapsi, mutta myönnän itselleni olevani nyt kotihiiri ja että tykkään eniten olla vauvan kanssa ihan arkikuvioissa. :) Jotkut käy vauvauinneissa ja muskareissa, me jumppaillaan ja lauleskellaan kotona.

Vitsiksi se varmaan oli tarkoitettu, siinä oli ;) -hymiökin.

Höpsis,mun mieletä olet fiksu äiti kun et rahaa joka paikkaan noin pientä,stressaavaa vaan vauvalle. Eikä noi kyseiset harrastuket edes ole niinkään vauvan mieleen, vaan lähinnä vanhempia varten. Mun mielestä teidän päivät kuulostaa oikein mukavalle :)

Meillä lapsi syntyi pikkukeskosena ja hänellä oli kotiutuessa vielä lisähappi. Lisäksi infektioriski oli suuri. Sairastui helposti ja sairastuessaan joutui pikkuflunssastakin sairaalaan. Tämän vuoksi meillä oli lääkärin kehoitus 1½-vuotiaaksi välttää vieraita ihmisiä. Emme siis käyneet kerhoissa, jumpissa ja kaupaankaan ei vauvaa ekana elinvuotena otettu mukaan.
Ihan normaali ja tasapainoinen lapsi tuosta on kasvanut. Eikä mitenkään sosiaalisesti rajoittunut :D

Itselle tuo 'eristyksissä' olo oli rankinta. Kaipasin vauvakahviloita yms lähinnä seuran vuoksi. Vanhempia varten ne taitavatkin lähinnä olla :)

En minäkään ole käynyt missään harrastuksissa vauvani kanssa, en edes leikkipuistossa. Ei noin pieni lapsi kaipaa mitään kodinulkopuolista toimintaa, joten älä huoli! Voitte pitää muskaria kotonanne ja keksiä muutakin mukavaa. :)

Tuon ikäselle riittää ihan vaan se oma äiti virikkeeksi:D Jas näin on vielä pitkään! Meillä alettiin käydä äiti-lapsi kerhoissa vasta tossa 2v paikkeilla. Ja harrastaa n.6v:nä.

Yhteistyössä