Huono äiti..???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä vaan

Vieras
Onko kellään sama tilanne kun mulla...poika vajaa 2vko:n ikäinen eikä oikein juo rinnalta kun oppi laitoksella pullolle seurannan ja huonon maidon tulon vuoksi..nyt lypsän maitoa ja juotan pullosta mutta tuntuu että maito alkaa vähentyä.On vain kamalan huono omatunto tai ajatus että olen huono äiti jos näin varahin lopetan rintamaidon.Onko siis ketään joka on varahin lopettanut imettämisen ja onko siitä seurannut esim.allergioita tai jotain herkemmin?kuinka muut suhtautuneet? :ashamed:

:flower: Et todellakaan ole huono ÄITI, mulla rupes aikoinaan maito "hiipumaan" kahden viikon jälkeen. Näin oli jo ekan kohdalla, myös toisella ja kolmannen kohdalla sit sanoin jo heti sairaalassa ku kyselivät et mitenkäs tuntuu maito nousseen, "sitä tulee jos on tullakseen ja tuttelii annan jos tarve vaatii, en rupee panikoimaan sen takia." olivat hoitajatkin sitä mieltä et ei se maito lasta pahenna... ymmärsivät täysin! :flower:

Ei sinun kannata huonoa omaatuntoa siitä kantaa, jos et imettämään pysty. Itse imetin tyttöäni vain 3 vkoa täysimetyksellä. Minulta ei tullut tarpeeksi maitoa ja siksi siirryttiin korvikkeeseen.

Aika pian neiti sitten hylkäsi koko tissin ku hoksasi että pullostahan maito tulee vähemmällä työllä ku tissistä. Eikä mitään allergioita tai sairauksia ole vielä tähän päivään mennessä ilmennyt. Neiti on nyt puoli vuotias.

Eikä kannata välittää ja ottaa itseensä jos jotkut ihmiset mainitsevat jotakin imetyksen lopettamisesta tms. Omalla kohdallani ainakin paljon ihmeteltiin sitä, että mitenkä on mahdollista ettei minulta tule maitoa. Kyllähän se välillä tympäs, mutta kannattaa antaa tollasten juttujen mennä toisesta korvasta ulos eikä jäädä sen kummemmin miettimään.

vastaanpa minäki.itsellä kolme poikaa nuorin 7kk.en ole imettäny kertaakaan,esikkoa yritin mutta ei onnistunut.pumppasin sitten jonku aikaa pulloon mutta siirryin korvikkeeseen kun pumpattu määrä ei riittäny.kahdella lapsella ei ole allergioita,nuorimmalla kyl maitoallergiaet todellakaa ole huono äiti!minäkin alkuun koin itseni huonoksi mutta huonompi olisin ollu masentuneena ja tapellessani imetyksen kanssa :).

Täällä on reilu 3 viikkoa vanha äiti, joka ei imetä "kunnolla".
Poikamme on siis saanut koko ajan tuttelia, jo sairaalassa siis. En päässyt kunnolla imettämään, kuin vasta n. 7 tuntia synnytyksen jälkeen. Silloinkaan imetys ei kunnolla lähtenyt käyntiin. Itselläni on myös matalat rinnanpäät, joten imetys ei ole helppoa. Sairaalassa sekä minulla, että lapsella oli imetys hieman hakusessa ja maitoa ei siis kunnolla koskaan edes noussut.

Rintakumien avulla imetän nyt sen mitä tulee, joka on siis todella vähän. Itse tunnen oloni huonoksi äidiksi useita kertoja päivässä tämän takia. Samalla tiedän, etten asialle voi mitään. Olen ajatellut imettää näin niin kauan kuin se onnistuu. Tiedän ettei imetyksellä varmaankaan ole merkitystä syönnin tai lapsen kylläisyyden kannalta, mutta saanpahan ainakin itse paremman mielen. Olen ainakin yrittänyt imettää!

Pahimman kommentin antoi eräs kätilö sairaalassa: "Ei kai se imetys voi lähteä käyntiin, jos ei sitä kunnolla halua"!!!! Niin kuin se omasta halustani olisi ollut kiinni! Jos olisi, niin maitoa saisi tulla vaikka kuinka!

Mukavaa tietää, ettei tämän asian kanssa ole yksin. Tuntuu siltä, että joka puolelta saa vain tietoa siitä kuinka helppoa imetys on ja miten hyvin se "kaikilta" onnistuu.

ET OLE HUONO ÄITI!
Höpsistä!
Meillä 3v lapsi jota imetin reiluun vuoteen asti ja täysimetyksellä puoli vuotiaaksi. Pojalla allergioita enemmä nkun laki sallii =) ja putket jo toistamiseen korvissa. Että minä en ainakaan usko että imetyksellä ja allergioilla on niin paljon merkitystä kun sanotaan..

Älä murehdi kun tee niin kuin itse parhaaksi näet ja koet.

sairaalassa antoivat maidon nostamiseksi primperania, postafen on muistaakseni samaa ainetta. Sitä voi ottaa puoltbl/tbl maitoa lisäämään, yleensä tehoaa nopeasti eikä tavitse ottaa kuin kerran tuota lääkettä. Ja jos alkaa taas maito väheneen niin voihan sitä ottaa kai myöhemminkin. Postafen on ainakin reseptivapaa matkapahoinvointilääke

Meillä esikoinen ei imeny tissiä ku kuukauden ja sinäki aikana ei kunnolla, annoin korviketta.Esikko nyt 1v3kk ja ei ole kertaakaan ollu mitään allergioita ja terveenä on pysyny.Nyt on toinen vauva ja imee ihan kohtalaisesti tissiä, maitoa tulee jonkun verran mut ei tarpeeksi ku pitää korviketta antaa lisäksi...Olen tuntenu itteni huonoksi äidiksi monet kerrat...

oho,aloin jo miettiä olenko itse kirjoittanut ap:n tekstin,itkut tullut ja turhautuneisuutta ollut kun omista rinnoista ei saa tarpeeksi maitoa:(nyt sitten tajusin etten ole huono äiti jos pikkuiseni juo pullosta ja korviketta välillä.ja se on minullekin helpompaa kun en tressaa.
Sairaalan yksi kätilö oli himo uskovainen ja rohkasin vihdoin itseni puhumaan ja kysyin mitä hän ajatteli pulloruokinnasta ja että olen ajatellut sitä,hän paukautti"rakastatko sinä edes lastasi"??itkin koko yön ja olin aivan maassa.en tiennyt että hän uskovainen.

Et todellakaan ole huono äiti jos imettäminen ei onnistu. Minulla oli myös ongelmia imetyksen kanssa, tyttöni ei edes osastolla syönyt rintaa vaan vellitutti piti aina olla välissä.. Maitoa riitti, mutta raskasta se oli kun piti tavallaan itse lypsää maitoa siihen tuttiin.. Muutaman viikon onnistui, mutta tyttö alkoi vähän liikkumaan ja tutti lensi aina minne sattuu, maidon tulo heikentyi jotan päätin siirtyä Nan maitoon. Hyvin on tyttö kasvanut!! :heart:

..Et ole lainkaan huono äiti. Nauti vain äitiydestä hyvällä omallatunnolla. En imettänyt kahta vanhempaa lastani (16v. ja 12 v.) ja he ovat olleet terveitä ei korvatulehduksia eikä allergioita, joten erittäin hyviä lapsia kasvaa myös korvikemaidolla. Hyvää jatkoa ja temppiä sinulle :hug:

Moi!

Itse imetin noin viisi viikkoa, vaikka tyttö tarvikin korviketta. Ei ole tytöllä vielä havaittu kuin vähän porkkanasta johtuvia vatsanväänteitä. Ei ole ollut kipeä eikä selvää allergiaa ole huomattu, vaikka korviketta joi kolmeen kuukauteen asti ja sitten rinnalle aloitettiin kiinteät ruuat. Suuri helpotus huomat, että tytöllä ei ole allergioita, koska itselläni on muutamia. Olen itsekin pullolapsi ja pomaan mielestäni erittäin hyvän vastustuskyvyn.

Et ole huono äiti vaikka imetys ei onnistukkaan. Eräs ystäväni, joka on yli 60-vuotias sanoi, että pullolapsi on helppo ruokkia, koska todellakin tietää, että lapsi on kylläinen. Älä ota muiden ihmisten kommenttien pilata tätä elämäsi ihaninta aikaan. Kyllähän niitä kommentteja on itsekukin kuullut tässä, mutta unohtamalla ne menee paljon paremmin. Tsemppiä sinulle!

Yhteistyössä