Huono äiti-fiilikset nosti taas päätään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei läheskään täydellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei läheskään täydellinen

Vieras
Lueskelin tuossa aikani kuluksi muiden n. 1vuotiaiden lasten ruokailusta, ja kylläpä täytyy sanoa että huonoksi äidiksi tunsin taas itteni.
Ensinnäkin, meidän lapsi on saanut pelkästään purkkiruokaa tähän asti, mitään soseruokia en ole itse tehnyt koskaan.
Itse ei osaa syödä vielä ollenkaan, muuta kuin sormiruokia (ruisleipää, hedelmiä tms.)
Tuttipullo on vielä käytössä, yritettiin tuossa muutama kuukausi sitten vieroitusta ja siirtyä nokkamukiin, mutta maidonjuonti loppui kokonaan joten pakko oli ottaa pullo takaisin (lapsi ei ole rinnassa).
Pakko myöntää että itkuun purskahdin kun tajusin miten vauvalta tuo meidän pian 1v täyttävä vaikuttaa verrattuna muihin samanikäisiin. :(

Mun keskimmäinen söi ensimmäisen vuoden purkkiruokia ja niistäkin lähinnä hedelmä- ja marjasoseita. Meni koko ajan -10 käyrällä ja oltiin painotarkkailussa. Ei ollut yks eikä kaks kertaa, kun itkin, että tuo ruipelo kuolee nälkään. No kun alko oleen sen 1v ja sai alkaa antaan samaa ruokaa kuin muu perhe söi, lapsi alko syömään nätisti lusikalla ruokansa. Niin nätisti ja siististi, että olin ihan ihmeissäni, että missä se sotkemisvaihe viipyy. Kolmas lapsi sitten söi kaikkea, mutta vieläkin kaksi vuotiaana sotkee kuin porsas ja söisi vain sormillaan. Lapset on erilaisia, anna vain aikaa lapselle kehittyä, äläkä tee syömisestä numeroa. Kyllä se siitä!

Älä murehdi, palstan jutuista ei kannata ottaa itseensä.
Olen huomannut, että palstalla saa aivan kummallisen käsityksen siitä, millaista nykyvanhemmuuden tulisi olla, eikä se vastaa todellisuutta... onneksi

Ei kannata alkaa vertaamaan sitä mitä oma lapsesi osaa tai juoko pullosta tms. Mikä ihmeen kiire meillä on tehdä lapsista isompia kuin he ovat? Pullosta vierotus onnistuu aikanaan. Minulla omat kaksoset olivat melkein 2v kun luovuttiin tuteista, ja sinneasti tarvisivat ne turvanaan. Tiedän että on perheitä joissa tutteja ei ole käytetty ollenkaan, enkä silti pidä itseäni sen huonompana äitinä.

Miksi äitiyden paremmuutta/ huonommuutta pitää mitata sillä mitä lapsi osaa tai ei osaa? Äidistäkö se aina on vain kiinni? Enpä usko. Lapset kehittyvät eri tahtiin.

No ei munkaan yksivuotias vielä lusikalla itse syö, ellen täytä lusikkaa valmiiksi ja laita käteen. :) Purkkiruokia syönyt pääosin, kotiruokaa tosin yhä useammin. Tuttipullosta ei ole juonut oikeastaan ikinä, joten kun kiinteitä alkoi saamaan, otettiin nokkamuki käyttöön ruokailuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ei läheskään täydellinen;23585972:
Lueskelin tuossa aikani kuluksi muiden n. 1vuotiaiden lasten ruokailusta, ja kylläpä täytyy sanoa että huonoksi äidiksi tunsin taas itteni.
Ensinnäkin, meidän lapsi on saanut pelkästään purkkiruokaa tähän asti, mitään soseruokia en ole itse tehnyt koskaan.
Itse ei osaa syödä vielä ollenkaan, muuta kuin sormiruokia (ruisleipää, hedelmiä tms.)
Tuttipullo on vielä käytössä, yritettiin tuossa muutama kuukausi sitten vieroitusta ja siirtyä nokkamukiin, mutta maidonjuonti loppui kokonaan joten pakko oli ottaa pullo takaisin (lapsi ei ole rinnassa).
Pakko myöntää että itkuun purskahdin kun tajusin miten vauvalta tuo meidän pian 1v täyttävä vaikuttaa verrattuna muihin samanikäisiin. :(

Hei..hän täyttää vasta vuoden eikä tarvikaan olla vielä iso ja osata. Mä tapaan työssäni paljon 1v ja alle, tosi paljon vaihtelee juomistyyli jne eikä kukaan äiti oo huonompi toista =) Meette just sitä tahtia kun meette ja ruokaa sekin purkkiruoka on. Kyl sekin lusikka valkenee kun se on tarjolla ja saa mahdollisuuden opetella.

[QUOTE="Piu";23586021]Älä murehdi, palstan jutuista ei kannata ottaa itseensä.
Olen huomannut, että palstalla saa aivan kummallisen käsityksen siitä, millaista nykyvanhemmuuden tulisi olla, eikä se vastaa todellisuutta... onneksi[/QUOTE]

Totta. Kamalat vaateet niin lapsen osaamiselle kun aikuisille.

Voi..., ihan kun olisit kirjoittanut minun lapsestani. Kyllä se yksivuotiaskin on vielä aika vauva. Minä en ainakaan ole kokenut huonoa äitiyttä vaikka poika ei syökään muuta kuin purkkiruokaa, sormisuokaa ei laita suuhunsa(kaikkea muuta kylläkin) ja juo vielä maitonsa tuttipullosta. Ei teillä hätää ole etkä ole yhtään huono äiti. Tsemppiä äitiydestä nauttimiseen. Ei se lapsi ikuisuutta ole vauva.

[QUOTE="...";23586067]Siis ei oikeesti?! Eihän?[/QUOTE]

Juu.

Hän on autistinen lapsi jolla juominen on ollut hankalaa viimeaikoina ja ummetus ollut ongelmana. Paha pakottaa lasta juomaan, mutta nyt hän on sitten itse keksinyt sen tuttipullon ja sillä saa sitten nesteitä menemään. Kyllä itseäni aluksi otti päähän, mutta miehen mielestä tuollaisella ei ole mitään väliä kunhan lapsi juo. Samaa mieltä olivat sitten niin päiväkodin henkilökunta kuin autismicenterin väki ja tytön lääkäri.

Joten tuttipullon myötä me nykyisin viihdytetään yleisöä. :D

Juu.

Hän on autistinen lapsi jolla juominen on ollut hankalaa viimeaikoina ja ummetus ollut ongelmana. Paha pakottaa lasta juomaan, mutta nyt hän on sitten itse keksinyt sen tuttipullon ja sillä saa sitten nesteitä menemään. Kyllä itseäni aluksi otti päähän, mutta miehen mielestä tuollaisella ei ole mitään väliä kunhan lapsi juo. Samaa mieltä olivat sitten niin päiväkodin henkilökunta kuin autismicenterin väki ja tytön lääkäri.

Joten tuttipullon myötä me nykyisin viihdytetään yleisöä. :D

Sori, en tiennyt! Tärkeintä on tosiaan, että saa jostain juotua! :)

[QUOTE="vieras";23586006]Ei muuta kuin sosiaaliviranomaisiin yhteys, he kyllä auttavat etsimään lapselle hyvän uuden kodin.[/QUOTE]

:D

Oikeasti, annat lapsen olla vauva. Ehtii sitä oppimaan myöhemminkin. Jos nyt parin vuoden päästä vielä juo tuttupullosta ja syö vaan sormiruokaa niin vähän huolestuisin :) Mä tänään haikeana pakkasin kuopuksen tuttipullot pois kun ei enää niistä juo (ikää 1v 2kk) ja syöttää ei saa enää niin millään. Keittiö on taaperon syömisen jälkeen kuorrutettu ruualla.

Yhteistyössä