Huoneiden jaosta, tämäkin

• Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Aloittaja"
Mäkin kysyn mielipiteitä/ kokemuksia, kun tuli tuosta toisesta ketkusta mieleen.
Eli me ollaan muuttamassa, nykyisestä kolmiosta neliöön.

Meillä kaksi pientä lasta 2,5 v ja 10 kk, nykyisessä kämpässä isommalla ollut oma huone ja kuopus nukkunut meidän huoneessa. Ei olla viitsitty siirtää samaan, kun yöt olleet niin levottomia, mutta nyt pienempikin alkanut nukkumaan yönsä joten se ei enää ongelma.

Nyt ton uuden kämpän kanssa mietin että laitanko molemmille oman huoneen, vai tehdäänkö toisesta ns. Leikkihuone? Jotenkin olen aina tykännyt ajatuksesta että olisi huone jossa saa rauhassa leikkiä, rakennelmat olla jne. Ja makuuhuone olisi sitten pelkistetympi. Noilla kun niin pieni ikäerokin, niin jaettu huone ei haittaisi ja toisaalta leikit yhteisiä tulevaisuudessa?

Mutta mutta, onko siinä mitään järkeä kun kyseessä 2 kerroksinen asunto ja makuuhuoneet yläkerrassa. Kun ainakin nyt isomman leikit on olohuoneessa, jossa muutkin viettävät aikaansa. Niin tuskinpa nuo alkavat sitten leikkiä eri kerroksessa, jos itse olisin alhaalla ( enkä edes uskaltaisi jättää niitä).

Eli leikit luultavasti kuitenkin ovat alhaalla olohuoneessa, niin huone olis turha? Toisaalta sitten sinne saisi vuodesohvan ja voisivat satunnaiset yövieraat siellä majoittua? Ja olisiko lapsista kivempi/turvallisempi nukkua samassa huoneessa?

Käytäntöhän sen kertoo, mutta näin alustavasti pohdiskelen.

Mä laittaisin varmaan lapset samaan huoneeseen, ylimääräinen makkari voi sitten olla esim. vierashuoneena. Siitä olen samaa mieltä, että noin pienet lapset ei varmaan tule paljon leikkimään yläkerrassa erillään vanhemmista vaan viihtyvät alakerrassa silloin kun vanhemmatkin ovat siellä.

"vieras"
Meillä leikkihuone ja makuuhuone erikseen. 5v ja 2v nukkuvat makuuhuoneessaan, 0,5v nukkuu vielä vanhempien makuuhuoneessa, mutta muuttaa puolen vuoden sisällä lasten makuuhuoneeseen.

Pidän siitä, että nukkuminen/rauhoittuminen ja leikki tehdään eri tiloissa, lisäksi lasten makuuhuone vanhempien mh:n vieressä. Leikkihuone kauempana. Ja lapset vielä niin pieniä. Isompina (koululaisina) saavat sitten omat huoneet.

"..."
Onko alakerrassa yksi makuuhuoneista, olohuone ja keittiö, ja sitten kaksi makkaria yläkerrassa? Jos näin on, niin laittaisin leikkihuoneen alakerran makkariin, ja yläkerrassa toisen huoneen vanhemmille ja toisen lapsille nukkumishuoneeksi. Sitten kun alkaa lapsilla käydä kouluiässä kavereita niin miettisin omia huoneita.

Alkuper
Molemmissa on puolensa,mutta jotenkin mua viehättää tosiaan tuo ajatus leikkihuoneesta. Mua itseäni ärsytti pienenä kun piti aina siivota lego rakennelmat yms. illalla syrjään. Tuolla ne saisi olla, ja voisi ola joku pieni pöytäkin, pikkusilla palleilla :)
Ja makuuhuoneessa sitten vaan sängyt ja kirjahylly ja vaikka nojatuoli satujen lukua varten?

Mutta sitten tuo jos ne ei leiki siellä kuitenkaan. Isompina varmaan kyllä? Voishan siellä toisaalta säilyttää lelut ainakin ja alas tuoda vain muutamia.

Emmä tiiä!

Alkuper.
[QUOTE="...";25701629]Onko alakerrassa yksi makuuhuoneista, olohuone ja keittiö, ja sitten kaksi makkaria yläkerrassa? Jos näin on, niin laittaisin leikkihuoneen alakerran makkariin, ja yläkerrassa toisen huoneen vanhemmille ja toisen lapsille nukkumishuoneeksi. Sitten kun alkaa lapsilla käydä kouluiässä kavereita niin miettisin omia huoneita.[/QUOTE]

Kaikki makuuhuoneet on siis ylhäällä. Muutenhan toi oiskin täydellinen ratkaisu.
Isompina saavat sitten omat huoneet, kun tarvitsevat jo rauhaa läksyille ja omille jutuilleen.

"vieras"
Omat huoneet. Nukkumiseen tarvitsee rauhaa. Ei ole reilua, että esim. sairastellessa toinenkin joutuu valvomaan, vaikka talossa olisi tilaa. Ja kohta pienempi on siinä iässä että alkaa kuitenkin sotkemaaan isomman leikkejä.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";25701706]Omat huoneet. Nukkumiseen tarvitsee rauhaa. Ei ole reilua, että esim. sairastellessa toinenkin joutuu valvomaan, vaikka talossa olisi tilaa. Ja kohta pienempi on siinä iässä että alkaa kuitenkin sotkemaaan isomman leikkejä.[/QUOTE]

Totta tämäkin puoli.
Vaikka haaveilisin kyllä siitä että tulevaisuudessa leikkisivät yhdessä, kun ikäero pieni ja ovat vielä samaa sukupuoltakin, saa nähdä kuin käy!

"vieras"
[QUOTE="Vieras";25701756]Totta tämäkin puoli.
Vaikka haaveilisin kyllä siitä että tulevaisuudessa leikkisivät yhdessä, kun ikäero pieni ja ovat vielä samaa sukupuoltakin, saa nähdä kuin käy![/QUOTE]
Varmaan tulevatkin leikkimään yhdessä, mutta sitten molemmilla on oma tila, jossa ne omat jutut.

"minä"
Meillä pian 5 ja 7 vuotiailla yhteinen nukkumahuone, ja yhteinen leikkihuone. Ja tämä siksi, että itse niin tahtoivat. Syksyllä kun vanhempi aloittaa koulun, niin luultavasti jaetaan kummallekin oma huone.

Mä laittaisin varmaan samaan huoneeseen nukkumaan, ja sitten sen leikkihuoneen.
Kiva kun saa iommatkin leikit hyvin rakennettua, tai kun tulevaisuudessa tulee kavereita kylään niin mahtuu leikkimään. Luultavasti kaverit alle kouluikäisillä ovat lasten kanssa yhteiset? Ja toisaalta varmaan on paljon yhteisiä leluja, niin ovat sitten vapaasti molempien käytettävissä.
Ja mikäs sen mukavampaa kun illalla nukahtaa siskon/ veljen kanssa höpöttelyyn :)

"Misty"
Meilläkin on alakerrassa vain olohuone ja keittiö, ja olen yhden nurkan olohuoneesta pyhittänyt leikeille. Yläkerrassa lapsilla on yhteinen makuuhuone (kolme lasta), vierashuone ja meidän makuuhuoneemme.

sdfffaa
Samaan huoneeseen nukkumaan. Meillä 1v2kk ja 3 vuotias, ja pian siirretään tuo nuorempi samaan huoneeseen isosiskon kanssa. Pienempi on siis vihdoinkin alkanut nukkua yönsä kunnolla. Minusta noin pienet voivat hyvin olla samassa huoneessa nukkumassa. Eivät ne kaipaa vielä mitään omaa tilaa. Ekstrahuone säilytetään vielä vierashuoneena. Sitten kun lapset kasvavat niin sitten saavat omat huoneet.

Yhteistyössä