Huomionkipeä lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Nyt 7-vuotias lapseni on vauvasta asti ollut hyvin huomionkipeä. Nykyään kotona menee melko hyvin, mutta jos olemme esimerkiksi kylässä, en saisi tehdä muuta kuin pitää häntä sylissä tai leikkiä tai pelata hänen kanssaan. Varsinkin, jos yritän tehdä jotain muuta tai jutella rauhassa jonkun kanssa, hän yrittää päästä syliin tai vaatii leikkimään. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

On, meidän esikoinen vaati melkein nelivuotiaaksi huomiota ETENKIN silloin, kun yritin puhua muiden vanhempien kanssa. Sitten saatiin ihan ulkopuolelta neuvoja:

Lapselle ei anneta huomiota silloin, kun vanhemmat keskustelevat. Lapselle sanotaan, odota vuoroa. Tai mene leikkimään. Nyt on aikuisten hetki. Ei lapsi saa jyrätä vanhempaa tuossakaan asiassa. Vanhemman tehtävä ei myöskään ole olla lapsen leikkikaveri. Senkin voi tuolle lapselle jo sanoa.

Jos lapselle tulee itkupotkuraivari siitä, ettei pääse syliin tai saa keskeyttää äidin keskustelua muiden kanssa, niin jäähylle rauhoittumaan. Ei siltikään saa keskeyttää. Ohjaat vain napakasti muihin tekemisiin. Menee siinä aikansa, että oppii uuden säännön, kun on jo noin iso. Sinulta vanhempana vaatii napakkuutta ja johdonmukaisuutta.

Meillä myös äidin kahvihetki on lapsilta rauhoitettu. Kestää yleensä peräti 5min ja silloin en lähde lasten leikkeihin, enkä ota syliin, ellei ole oikeasti hätä. Ei ole minusta turvallistakaan ottaa riehuvaa lasta kainaloon, kun se kuuma kuppi on toisessa kädessä.

Se joka meille näin raakaa peliä ehdotti, sanoi, että itse olen opettanut lapseni siihen, että voi keskeyttää puheeni muiden kanssa. Kun kerran aina annan sen huomion, enkä käske pois. Ihan totta oli.

Mymyltä tuli hyviä neuvoja :). Mun 9-vuotias tuppaa aina vähän keskeyttämään ja edelleen sanon vaan kylmästi, että nyt ei ole sun vuorosi. Ei onneksi vaadi leikkimään missään, mutta tuo keskeyttäminen on ihan hemmetin ärsyttävää.

Ap, sun pitää vaan sanoa seuraavaksi kun meette kylään, että nyt on sitten semmonen juttu, että sä annat mun juoda kahvia rauhassa ja höpöttää isäntäväen kanssa, ja sinä meet muiden lasten kanssa leikkimään. Jos muita lapsia ei ole, varaa mukaan vaikka tabletti tai kirja tai värityskirja tms.

Kiitos vinkeistä! Itsehän minä tuon olen opettanut, kun vielä jossain muualla neuvotaan, että huomionkipeille lapsille pitää antaa tarpeeksi huomiota. Joskus kun menemme mummolaan muutamaksi päiväksi, luulisi että saisin vähän hengähtää, kun olisi isovanhemmatkin hoitamassa lasta, mutta he eivät kelpaa, vaan pelkästään äiti kelpaa, ja koko ajan pitäisi pelata ja leikkiä. Kotona viihtyy jonkin verran itsekseenkin.

[QUOTE="mamma";30397270]Kiitos vinkeistä! Itsehän minä tuon olen opettanut, kun vielä jossain muualla neuvotaan, että huomionkipeille lapsille pitää antaa tarpeeksi huomiota. Joskus kun menemme mummolaan muutamaksi päiväksi, luulisi että saisin vähän hengähtää, kun olisi isovanhemmatkin hoitamassa lasta, mutta he eivät kelpaa, vaan pelkästään äiti kelpaa, ja koko ajan pitäisi pelata ja leikkiä. Kotona viihtyy jonkin verran itsekseenkin.[/QUOTE]

Tietysti huomiota pitää antaa mutta nyt ei ole kyse mistään yksvuotiaasta mikä tarvii sen huomion just hetipaikalla. 7-vuotias (ja paljon pienempikin) osaa kyllä odottaa, lapselle voi hyvin sanoa että pelataan/leikitään ruuan jälkeen/illalla tms. Nyt on äidin oma hetki/aikuiset keskustelee/äiti puhuu nyt puhelimessa jne.

Yhteistyössä