Huomioitteko tarjoiluissa pitkän matkan vieraat?

No mun kohdalla rajoittaa sekin etten juuri osaa laittaa ruokaa (paitsi puuroa ja perunoita yms), olettaisin että vieraat käyvät syömässä muualla. Suolaista toki tarjolla esim. piirakkaa.

Entä jos ei ole sovittu yöpymisestä ja silti vieras olettaa että jää yöksi kun tulee niin kaukaa? Voiko tästäkin tehdä vain oletuksia omassa päässään?

Että on kutsuttu synttäreille mutta vieras onkin menossa vähän bed and breakfast tyyliin mutta isäntäväki ei ole tiennyt tästä asiasta kun mitään puhetta ei ollut.

Vai pitäisikö kuitenkin etukäteen kysyä että sopiiko/onko tilaa jäädä yöksi ja onko lämmn ruoka vai kahvipöytä?

Vai ei sulla ole ongelmaa muiden tarjoilujen kanssa.
Aloitustasi lainaten:

" onneksi aavistelin niukat tarjoilut ja kävimme syömässä ennen kutsuja. Olisi ollut todella kurjaa olla heillä, kun nälkä kurnii mahassa. "

Jos sä näät tossa ongelman niin se on sun asias. Tosin jotkut on tosi herkkiä ja näkee kaikessa sanomisessa ongelman.

Meillä on synttäreillä pöydässä sekä suolaista (suolaista piirakkaa, karjalanpiirakoita, juustosarvia..) sekä kakkua, pullaa, jätskiä, pikkuleipiä ym. Meillä on niin pienet lapset vielä että he eivät tuolla "kahvipöytätarjoilulla" pärjää, joten syömme itse aina matkalla jos olemme synttäreille menossa ja näin toivoisin meillekin tulevien tekevän mikäli kahvipöytäjutut ei oo riittäviä aterioita. Meillä ei riitä keittiötila eikä istuinpaikatkaan lämpimän ruuan tarjoiluun synttäreillä, eri juttu sitten kun kutsutaan kylään esim. perhe kerrallaan.

Ompas tähän ketjuun eksynyt typerää porukkaa.

Ja ap:n kysymykseen, niin kyllä otan huomioon vieraat niin läheltä kuin kaukaakin. Minä, kun kutsun meille vieraita niin en koe heitä rasitteeksi vaan on ilo saada heidät luoksemme. Tästä ketjusta voi päätellä kuinka moni pitää juhlia vastentahtoa, kerta ne vieraat ovat välttämätön paha. Oma veikkaus on, että lahjojen takia ylipäätänsä pyydetään kylään eikä sen seuran takia.

Itse varaan ruokaisampaa syömistä, jos tiedän että osa vieraista tulee pitkän matkan takaa. Ei välttämättä ihan koko ateriaa, mutta esim. voileipiä. Ja itse vierailulle lähtiessä varaudun siihen, että ruokatarjoilua ei ole, ja varaan aikaa syömiseen matkan varrella. Ja jos ihan tutusta porukasta on kyse, uskallan kyllä itsekin sanoa, jos ottaisin mieuummin jotain suolaista kuin makeaa mahan täydeltä. Nykyisin usen kahvipöydästä meneekin suolaiset atrjottavat paremmin kuin makeat herkut.

Yhteistyössä