Huomioitteko tarjoiluissa pitkän matkan vieraat?

En huomio erikseen kaukaa tulleita tai muutenkaan nälkäisiä/paljon syöviä. En minä "kiitä" paikalle tulemiseta sillä että tarjoilen erikseen lihapataa ja perunamuusia. Kyllä vieras osaa itse ajaa mäkkärin kautta tai napata ABC:lta metsästäjänleikkeen ennen kuin tulee juhliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29536820:
Mä pidän ruokaisena esim. fetapiirakkaa tai voileipäkakkua. Eli jotain muutakin kuin täytekakkua.
Entä ne juustot ja keksit?

Mutta joo...mä ajattelen asian niin, että mentiinpä sitten synttärikahville, kihlajaiskahville tai ihan vaan päiväkahville, niin sinne ei mennä nälkäisenä. Ne kahvit ei siis ole kenenkään lounas eikä päivällinen vaan pikemminkin jälkiruoka tai korkeintaan välipala. Sitten on eri asia, jos on kutsuttu päivälliselle.

• Tykkää
Reactions: mamatsu
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29536832:
Entä ne juustot ja keksit?

Mutta joo...mä ajattelen asian niin, että mentiinpä sitten synttärikahville, kihlajaiskahville tai ihan vaan päiväkahville, niin sinne ei mennä nälkäisenä. Ne kahvit ei siis ole kenenkään lounas eikä päivällinen vaan pikemminkin jälkiruoka tai korkeintaan välipala. Sitten on eri asia, jos on kutsuttu päivälliselle.

Mulla on taas ajatus, että jos tulee tyylii naapurista kakkukahville niin sillon on sitä kakkua ja kahvia. Mutta jos on tulossa pidempää meille niin sillon teen pöytään myös suolasta tarjottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29536844:
Mulla on taas ajatus, että jos tulee tyylii naapurista kakkukahville niin sillon on sitä kakkua ja kahvia. Mutta jos on tulossa pidempää meille niin sillon teen pöytään myös suolasta tarjottavaa.
No siis mullakin on myös naapurista tulevalle synttärikahveilla jotain suolaista, mutta ei silti niin, että sillä voisi korvata lounaan tai päivällisen. Eli nälkäisenä ei pidä tulla kahville. En mä itsekään mene kenenkään synttärikahville nälkäisenä vaan syön kotona tai jos on pitkä matka, käydään syömässä jossain matkalla. Ihan siis riippumatta siitä, onko kyläpaikassa kahvipöydässä jotain suolaista vai ei.

En huomio erikseen kaukaa tulleita tai muutenkaan nälkäisiä/paljon syöviä. En minä "kiitä" paikalle tulemiseta sillä että tarjoilen erikseen lihapataa ja perunamuusia. Kyllä vieras osaa itse ajaa mäkkärin kautta tai napata ABC:lta metsästäjänleikkeen ennen kuin tulee juhliin.

Tässäkin on niin erilaisia ajattelutapoja. Minä en osaa pitää paikalletulosta "kiittämisenä" sitä, että tarjoaa esim. ruokaa kaukaa tuleville. Minusta se on kohteliasta ja muut huomioivaa :)

Toisaalta, ei kai kukaan ketjussa ole olettanutkaan, että juhlapöydässä olisi kakkuvadin kyljessä lihapata pottumuusseineen?

Kiva kuulla että keittiönoita ajattelee samoin kuin itsekin. Hän on mielestäni sivistynyt.

Minusta on typerää tehdä oletuksia ja mitä muuta se on kuin oletusten tekemistä että joku tarjoaa sinulle ruoan jos on kutsunut synttäreille. Synttäreillä saa kakkua ja kahvia ja ehkä pullaa ja keksia ja ehkä karjalanpiirakkaa. tai jotain.

Sitten kun on ihmisiä, joiden ruokahalu on aivan helvetin hyvä. Pystyvät syödä kerralla satsin joka on tarkoitettu 4-8 hengelle, eli joku normi 400 gramman jauhelihapaketti tai saman kokoinen kanapaketti tai pihvipaketti menee kevyesti, jopa useampi. Jos ruoka on hyvää niin sitä syödään ja kehdataan syödä paljon, tällainen esim. miehen veli joka anoppilassa tyhjentää ihan helposti padan yksin jos ruoka on jotain kokolihaa tai vastaavaa. Rasittavaa kun pitää kerralla miettiä paljonko syö koska lisää ei ikinä ole. siksi varmaan mieskin oli tosi alipainoinen kun tavattiin!!! (heh, vitsi vitsi)

Minusta on jotenkin moukkamaista mennä kahville nälkäisenä. Jos ei ole varaa maksaa matkoja ja ruokkia itseään niin ei mene. Tai jos ei halua sitä aikaa tuhlata.

[QUOTE="heh";29537120]Kiva kuulla että keittiönoita ajattelee samoin kuin itsekin. Hän on mielestäni sivistynyt.

Minusta on typerää tehdä oletuksia ja mitä muuta se on kuin oletusten tekemistä että joku tarjoaa sinulle ruoan jos on kutsunut synttäreille. Synttäreillä saa kakkua ja kahvia ja ehkä pullaa ja keksia ja ehkä karjalanpiirakkaa. tai jotain.

Sitten kun on ihmisiä, joiden ruokahalu on aivan helvetin hyvä. Pystyvät syödä kerralla satsin joka on tarkoitettu 4-8 hengelle, eli joku normi 400 gramman jauhelihapaketti tai saman kokoinen kanapaketti tai pihvipaketti menee kevyesti, jopa useampi. Jos ruoka on hyvää niin sitä syödään ja kehdataan syödä paljon, tällainen esim. miehen veli joka anoppilassa tyhjentää ihan helposti padan yksin jos ruoka on jotain kokolihaa tai vastaavaa. Rasittavaa kun pitää kerralla miettiä paljonko syö koska lisää ei ikinä ole. siksi varmaan mieskin oli tosi alipainoinen kun tavattiin!!! (heh, vitsi vitsi)

Minusta on jotenkin moukkamaista mennä kahville nälkäisenä. Jos ei ole varaa maksaa matkoja ja ruokkia itseään niin ei mene. Tai jos ei halua sitä aikaa tuhlata.[/QUOTE]

Mähän en ole olettanutkaan, että jossain olisi tarjolla ruokaa. Ja toi rahakysymys??? Miten se liittyy mihinkään? Varsinkin, kun kysyin palstalta, että ottavatko he tarjoiluissa pitkämatkalaiset huomioon.
Täällähän voi kysellä, että miten muut tekevät. Sehän tämän palstan idea onkin. Se, että joku on vääntänyt tästä keskustelusta jotain mitä se ei ole, ei liity minuun mitenkään.
Mähän en sille mitään voi jos täällä keksitään omassa pikku päässä jotain mitä ei aloituksessa ole tarkoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja selvennätkö;29537173:
Millaiset aloittajan mielestä on ruokaisat tarjoilut entä kahvitarjoilut?

Mielestäni olen jo monta kertaa ne kertonu.
Ja tosiaan olen täällä jo tätä asiaa jauhanu ja hyviä vastauksia saanutkin niin ei mua kiinnosta enää tästä puhua. Lopputulos on vaan asioiden vääristelyä niin ei kiinnosta.

Lapsen kummi tulee synttäreille 200 km päästä. Kutsukin heidät pari tuntia ennen muita. Teen ruuan heille ja ehdin siivota ruokajutut ennen kakkuvieraita. Ovat monesti iltaan saakka ja tarjoan vielä voileipää ennenkuin lähtevät.

Eikö vaikka voileivät kahvin kanssa ole kahvitarjoiluja?
Oliko tosiaan se välimatka 1v synttäreille niiiiin valtava, ettei voinut kotona syödä ennen juhlia?

Alkuperäinen kirjoittaja Mieti hetki vielä;29537200:
Eikö vaikka voileivät kahvin kanssa ole kahvitarjoiluja?
Oliko tosiaan se välimatka 1v synttäreille niiiiin valtava, ettei voinut kotona syödä ennen juhlia?

Edeleenkin tuo alotuksessa oleva asia oli esimerkki. Ei mulla ole ongelmaa muiden tarjoilujen kanssa. Itsellä on vaan eri tavat ja kuten ketjussa tulikin ilmi niin on monella muullakin.
Tehän noista juhlista olette vääntäneen jonkun ongelman.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29536813:
Lapsella on kyllä aina omat ruuat mukana.

Minusta taas on epäkohteliasta mennä juhlapöytään omin eväin! Eri asia on, jos kyseessä on vauva-ikäinen.

Yleisesti ottaen pitkän matkan vierailussa niin vieraana kuin emäntänä on ollut tapana kysyä ja sopia ruokailusta etukäteen. Lähisukulaisilta ja muutamalta hyvältä tutulta kehtaa kysyä suoraan. Muuten voi varautua syömällä kevyesti jo kotona, jolloin jaksaa kylässä maistella suolaisia herkkuja/ruokaakin, jos tarjotaan. Jos taas ei tarjota, ei aivan kiljuva nälkä kuitenkaan jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29537208:
Edeleenkin tuo alotuksessa oleva asia oli esimerkki. Ei mulla ole ongelmaa muiden tarjoilujen kanssa. Itsellä on vaan eri tavat ja kuten ketjussa tulikin ilmi niin on monella muullakin.
Tehän noista juhlista olette vääntäneen jonkun ongelman.

Vai ei sulla ole ongelmaa muiden tarjoilujen kanssa.
Aloitustasi lainaten:

" onneksi aavistelin niukat tarjoilut ja kävimme syömässä ennen kutsuja. Olisi ollut todella kurjaa olla heillä, kun nälkä kurnii mahassa. "

[QUOTE="heh";29537120]Kiva kuulla että keittiönoita ajattelee samoin kuin itsekin. Hän on mielestäni sivistynyt.

Minusta on jotenkin moukkamaista mennä kahville nälkäisenä. Jos ei ole varaa maksaa matkoja ja ruokkia itseään niin ei mene. Tai jos ei halua sitä aikaa tuhlata.[/QUOTE]

Kiitos :)

Meillä ainakin jo pelkästään tuo kuopus olisi saattanut teini-iässä vetäistä puolikkaan voileipäkakun (ei tietenkään kyläpaikassa, koska on opetettu käytöstavat) ja siitä yhdestä pienestä siivusta se olisi jäänyt edelleen nälkäiseksi :D Eli ei olisi ollut mitään järkeä mennä kahvipöytään nälkäisenä.

Yhteistyössä