HUOMIO LELLU-79

katselin sun vastausta tohon 3-vee neuvolassa käyntiin ja mainitsit että käyt lapsesi kanssa puheterapiassa. kiinnostus heräsi.. minkä ikäinen lapsesi on tällä hetkellä ja kuinka kauan olette käyneet puheterapiassa?minkä ikäisenä aloititte ja minkälaisin perustein teidät sinne lähetettin vai menittekö kenties sinun omasta tahdosta? itselläni 2v8kk tyttö jonka puhe on vähän sitä sun tätä, yksittäsiä sanoja tulee, muutama kaksisanainen. ymmärtää kyllä puhetta,käytiin ylimääräinen neuvolakäyntikin, mutta siellä ei oltu lainkaan huolissaan vielä, panikoinko itse ihan turhaan???hiljainen tyttöni ei kyllä ole, mutta sieltä tulee sellaista "puhetta" mistä ei ota selvää.kerropa vähän mitä juttuja teitte siellä puheterapiassa ja kuinka nopeasti on tulosta syntynyt. kiitokset etukäteen. toki muutkin kenellä on samoja kokemuksia voi vastata!!!
 
En ole lellu, mutta voin kertoa omasta kokemuksesta. Meillä neuvolassa on täti enemmän huolissaan minun kahden tyttöni puheesta. Esikoinen sai neuvolasta lähetteen puheterapiaan, kun puuttuivat tärkeät äänteet ja puhe oli epäselvää. Puhetrapiassa tarkistettiin aluksi kokonaistilanne ja eipä tuo ollutkaan niin huono, kuin neuvolassa antoivat ymmärtää. Olemme käyneet parin vuoden ajan tarkistuskäynneillä ja saaneet yksilöllisiä vinkkejä puheen korjaantumiseen. Puheterapeutti on kuitenkin onneksi asiantuntija näissä asioissa ja niin se vain tytön puhe hiljalleen kehittyy parempaan suuntaan. Ystävien saamista moinen ei ainakaan ole estänyt. Nuoremman tytön vein puheterapeutille vähän ennen 3½ vuotis neuvolaa, kun puhe oli epäselvempää kuin esikoisellani. Tärkeät rakennusaineet puheterapeutti löysi tämänkin tyttäreni puheesta ja puolen vuoden päästä vasta seuraavaan kontrolliin. Arvatenkin neuvolsta olisi tullut lähete terapeutille, mutta minä ehdin ensin. Usko vain omaa neuvolan työntekijää, kyllä he asiantuntijoita ovat, mutta jos haluat vierittää kiven syämeltäsi, niin aina voi huolestunut vanhempi ottaa yhteyden puheterapiaan ja luoda oman näkemyksen lapsesi puheenkehityksestä. Kysyvä ei tieltä eksy. Hyvää joulun odotusta vain sinulle ja perheellesi.
 

Yhteistyössä