Huomenta!

Ihana syksyinen aamu, kuppu kuumaa kahvia ja uusi aamu..
Tänään olis neitin 4 kk neuvola, viime yönä tuli ihka eka nuha ja kun esikoisesta on kyse, niin kovasti huolissaan oltiin.
Lämpimästä säästä huolimatta, neiti oli varmasti eilen liian kevyesti puettu(pitkäh.body, housut, sukat)ja pääsi kylmettymään, harmittaa!
Mikä tuohon pienen nuhaan avuksi, kun nukkumisesta ei meinannut tulla mitään ja tutia kovasti halusi syödä, niin tuntui ettei henki kulje?
 
sisutar
Meillekin iski nuha eilen. Keskimmäinen (kohta 4v) niiskuttaa ja lämpöilee.

Pienen vauvan nuhaa voi koettaa hoitaa vesitipoilla (saa apteekista) tai Nasolin-tipoilla (muistaakseni ne oli 3 kk eteenpäin, mutta kannattaa tarkistaa sekin). Lisäksi on olemassa nenänniistäjiä, sellaisia imuja, joiden kanssa vauvan nenää voi putsata, jos se on kovin tukkoinen eikä saa esim. imettyä/syötyä ruokaa.
 
Vesitippoja meillä onkin, mutta tuntuu että se lima pyörii siellä onteloissa nenän ja nielun välissä. Aamun syöttö tuli kaikki karmeella paineella ulos, voiskohan johtua tästä nuhasta?
 
No se nuha tai flunssa ei kyllä kylmästä tule. Nyt on kaikenmaailman pöpöt taas liikenteessä eikä niiltä oikein voi välttyä, jos haluaa ihmisten ilmoilla liikkua :) . Lämmin kylpy helpottaa oloa. Keittosuolatippoja voi laittaa vauvan nenään, jos menee ihan tukkoiseksi. Ei muuta kuin hellää hoivaa pikkuiselle!

Meidän esikoinen sairasti ekan flunssansa vasta vajaan vuoden ikäisenä (syntynyt keväällä), mutta kuopuksella (kolmas lapsi) oli eka yskä jo parin kuukauden iässä. Että kyllä ne pöpöt tarttuu, jos on tarttuakseen (vaikka meilläkin on esim. täysimetetty 8 kk:n ikäiseksi). Onneksi meillä ei ole korvatulehduksia sairasteltu lainkaan.
 
Niinhän se taitaa olla, että pöpöt tarttuu. Tosta niistäjästä vielä sen verran (minulla ei kokemusta), miten usein olette käyttäneet (tunneittain, paristi pvässä..)ja ärsyttääkö se sitten lisää limakalvoja?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2005 klo 09:27 Iitu kirjoitti:
Niinhän se taitaa olla, että pöpöt tarttuu. Tosta niistäjästä vielä sen verran (minulla ei kokemusta), miten usein olette käyttäneet (tunneittain, paristi pvässä..)ja ärsyttääkö se sitten lisää limakalvoja?
Mä en ole koskaan käyttänyt niistäjää. Jotenkin ne pari pahinta räkäpäivää on aina kestänyt eli jaksanut nousta yöllä ylös hoivaamaan ja heijaamaan. Sängyn päätyä kannattaa myös nostaa hiukan esim. laittamalla puhelinluettelon patjan alle. Ja jos teillä on ilmankostutin, nyt on hyvä aika ottaa käyttöön. Voit myös ripustella kosteita pyyhkeitä makuuhuoneeseen. Räkä kyllä useimmiten tulee ihan luonnollisesti pois - ainakin meidän pirpanoilla on tullut eli ei ole sen takia jouduttu turvautumaan lääkäriin.
 
Ok, kiitos vinkeistä ja kaikki vinkit edelleen tervetulleita. Konkareiden mielestä kyselen varmasti tyhmiä (eikö se itse osaa ajatella,mutta näyttää maalaisjärki pakenevan kun tarpeeksi huolestuu)!
Jotkut kehuu apteekin niistäjää, toiset sanoo että ihan turha peli. tänään koetetaan lämmintä suihkua/kylpyä ja vaikka niitä pyyhkeitä. Masullaa kantelun luulisi helpottavan, jos lima pääsisi valumaan vähän uloskin..
 
Musta nenänniistäjä oli ihan ehdottoman hyvä! Ostin ihan kaupasta jokun, jossa imetään letkun päästä. Tosin apteekista ois saanut jonkun vastaavan, mutta paljon halvemman!!! Kaupan vekottimella ei päässyt nenään sisälle niinkuin apteekin imulla ja musta se oli hyvä juttu... Mä kun olen sellainen liian innokas joskus.

Laitoin ensin kunnolla keittosuolatippoja odottelin jonkin aikaa. Sitten imettiin. Yleensä yks kerta iltayöstä riitii, joskus uusittiin. Tdn ei mitenkään tuntunut kivalle, mutta sitten nukuttiin taas ihan hyvin. Vain huonoimpina öinä käytin nuhatippoja. Ne tukkii säännöllisesti ja pitkään käytettynä nenää. :(

Yhtään korvatulehdusta ei onneksi ole ollut. Niin ja sängynpääty ulos ja tuttia mahdollisimman vähän ja sille hyvä pesu ja keitto niin ei pöpöt leviä. Isommille purkkaa suuhun niin ilmaistoituu puket.

Ja näillä neuvoilla toisille tulee vaan se tulehdus eikä mahda mitään.
 
Meillä poika 4v ja vaan yksi korvatulehdus sairastettu!Nuhaa ollan sairastettu kyllä muidenkin puolesta.Johtuukohan osaksi myös korvan
rakenteesta ja mistä lie.Kolmevuotiaaksi oltiin kotona ja sitten päiväkotiin.Niitä pöpöjäkin pitää saada vähän että vastustuskyky kehittyy.H uomasin silloin 3-vuotiaana että vastustuskyky oli jo kehittynyt kun päiväkodissa riehuvat oksennustaudit yms.eivät aina tarttuneet!Se antoi voimaa ajatella että elämä sittenkin kantaa ja eteenpäin mennään!


 
Meillä on pienellä myös nuhaa nyt jo toista päivää ja mielestäni tuo Näs-Frida nenäniistäjä on tosi hyvä, olen myös laittanut ensin keittosuolatippoja ja antanut hetken vaikuttaa ja sitten olen imenyt tuolla friidalla räät pois. Hyvin on neiti saanut nukuttua aina sen jälkeen. Tuo on ihan citymarketista ostettu ja siinä oli niitä venttiilejä mukana, joita en ole kylläkään käyttänyt kun enemmän tehoa saa ilman niitä.

Apteekista saa säilöntäaineetonta Otrivin nenätippoja jos on oikein paha tilanne, olen sitten niitä käyttänyt yöksi. Pienillä jos he ovat kovin tukossa niin korvakäytävät eivät pääse ilmastoitumaan ja silloin ne helposti tulehtuvat, eli mielestäni kannattaa lasta niistää. Esikisellani oli eka korvatulehdus jo 2kk iässä, vaikka oli pelkällä rintamaidolla :/ . Paranemisiin! =)
 
Huomenta!

Viime yö meni jo paremmin, kiitos hyvien vinkkien :). Illalla hengiteltiin pehmeää höyryä isin suihkun aikana! Vähän keittosuolatippoja ja ostettiin varmuuden vuoksi se niistäjäkin (apteekin), mutta ei sitä räkää hirveemmin tullu. Nukkumaan mennessä neiti oli suhteellisen "hyvän kuuloinen", mutta noin tunnin unien jälkeen alko tukkonen tuhina - kuorin miedon sipulin, laitoin sen pakastuspussiin ja vähäksi aikaa neitin pään lähelle sänkyyn. Loppuyö menikin sitten tosi hyvin ja herätettiin neiti syömään klo 6 (ois nukkunu pitempäänkin, mutta halus jo tarkistaa että kaikki ok) eli yö meni hyvin. Katellaan millaseks päivä kehittyy, olis talonmaalausta tiedossa...Mistähän alkais!?
 

Yhteistyössä