Huomauttaisitko asiasta kauniisti vai olisitko hiljaa vaikka tuntuukin pahalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapset kasvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lapset kasvaa

Vieras
Meillä 2 lasta.
Ikäeroa n. 3 vuotta.
Kun pienempi täytti vuoden verran toi isoisä lahjan tietysti päivänsankarille mutta kertoi myös kovaan ääneen miten oli vaikea löytää yhtä iso paketti myös isommalle lapselle.
Kummaksuin asiaa että miksi tuosta stressiä kun vain pienemmällä oli juhlat ja esim. karkkiaski olisi isommalle riittänyt. Ja vaikka ei olisi mitään tuonut niin se ei olisi ollut paha asia koska halutaan opettaa lapsille että saavat olla jokainen vuorollaan päivänsankareina eikä silloin tarvitse muiden saada paketteja.
Sitten koitti esikoisen synttäri joihin sama isoisä tuli VALTAVAN paketin kanssa ja kun tämä pienempi, 1½ vuotias oli myös vastassa niin isoisä vain totesi että "nyt ei ole *********lle mitään. Nyt on vain *****lle. Nyt ei sinulle ********** olekaan isoisällä mitään kun on ***** juhlat".
Pahoitin siitä vähän mieltäni mutta en sanonut mitään. Mieheni kyllä lupasi asiasta huomauttaa mutta ei sitä koskaan tehnyt.

Nyt juhlittiin taas pienempää ja etukäteen jo sanoin miehelleni että toivon että tuo esikoisen lahjominen kuopuksen syntymäpäivillä olisi jäänyt siihen yhteen kertaan ( ajatuksena siis se että isoisä olisi ajatellut että kun on pikkusisaruksen ekat synttärit niin esikoisen olisi helpompi sopeutua siihen kun saisi silloin paketin itsekin mutta että osaisi jo isompana sitten varautua siihen ettei häntä lahjota pikkusisaruksen juhlapäivänä ) mutta niin vaan tuotiin paketti taas esikoisellekin vaikka oli kuopuksen juhlat. :(

Minua niin harmittaa tämä.
Toki muutkin vieraat ovat tuoneet jotain pientä ( ei toki kaikki vieraat ) myös sisarukselle kun synttäreille ovat tulleet mutta kyseessä ei siis tosiaankaan mitenkään hikihatussa "samankokoista pakettia" etsineitä ihmisiä vaan jotain pientä muistamista ja MOLEMMIN PÄIN. Myös pienempi saa isompien juhlissa.
Ainoastaan tämä isoisä ostaa vaan esikoiselle kuopuksen juhlapäivinä mutta ei kuopukselle kun esikoinen juhlii vaan oikein kovaan ääneen moneen kertaan toistaa että "tänään ei hän saa kun hänellä ei ole juhlia" :(

Sanoisitko jo asiasta, ihan ystävällisesti, vai antaisitko vain olla?

Alkuperäinen kirjoittaja Lapset kasvaa:
Meillä 2 lasta.
Ikäeroa n. 3 vuotta.
Kun pienempi täytti vuoden verran toi isoisä lahjan tietysti päivänsankarille mutta kertoi myös kovaan ääneen miten oli vaikea löytää yhtä iso paketti myös isommalle lapselle.
Kummaksuin asiaa että miksi tuosta stressiä kun vain pienemmällä oli juhlat ja esim. karkkiaski olisi isommalle riittänyt. Ja vaikka ei olisi mitään tuonut niin se ei olisi ollut paha asia koska halutaan opettaa lapsille että saavat olla jokainen vuorollaan päivänsankareina eikä silloin tarvitse muiden saada paketteja.
Sitten koitti esikoisen synttäri joihin sama isoisä tuli VALTAVAN paketin kanssa ja kun tämä pienempi, 1½ vuotias oli myös vastassa niin isoisä vain totesi että "nyt ei ole *********lle mitään. Nyt on vain *****lle. Nyt ei sinulle ********** olekaan isoisällä mitään kun on ***** juhlat".
Pahoitin siitä vähän mieltäni mutta en sanonut mitään. Mieheni kyllä lupasi asiasta huomauttaa mutta ei sitä koskaan tehnyt.

Nyt juhlittiin taas pienempää ja etukäteen jo sanoin miehelleni että toivon että tuo esikoisen lahjominen kuopuksen syntymäpäivillä olisi jäänyt siihen yhteen kertaan ( ajatuksena siis se että isoisä olisi ajatellut että kun on pikkusisaruksen ekat synttärit niin esikoisen olisi helpompi sopeutua siihen kun saisi silloin paketin itsekin mutta että osaisi jo isompana sitten varautua siihen ettei häntä lahjota pikkusisaruksen juhlapäivänä ) mutta niin vaan tuotiin paketti taas esikoisellekin vaikka oli kuopuksen juhlat. :(

Minua niin harmittaa tämä.
Toki muutkin vieraat ovat tuoneet jotain pientä ( ei toki kaikki vieraat ) myös sisarukselle kun synttäreille ovat tulleet mutta kyseessä ei siis tosiaankaan mitenkään hikihatussa "samankokoista pakettia" etsineitä ihmisiä vaan jotain pientä muistamista ja MOLEMMIN PÄIN. Myös pienempi saa isompien juhlissa.
Ainoastaan tämä isoisä ostaa vaan esikoiselle kuopuksen juhlapäivinä mutta ei kuopukselle kun esikoinen juhlii vaan oikein kovaan ääneen moneen kertaan toistaa että "tänään ei hän saa kun hänellä ei ole juhlia" :(

Sanoisitko jo asiasta, ihan ystävällisesti, vai antaisitko vain olla?

Sanoisin. Ja jos ei mene perille niin ei tarvis tulla juhliinkaan ennen kuin tajuaa.

Tietenkin sanoisin. Olisihan se vaikeaa, mutta mun lapset ei saisi kärsiä siksi että mä en kehtaa sanoa. Eikö sun miehellä käy pienempi sääliksi? Jos vaikka saisi sen suunsa auki.

Koetan saada miehen sanomaan asiasta ( on hänen isänsä kyseessä siis ). Jos ei saa sanotuksi niin sanon itse.
Kuitenkin tuolloin esikoisen synttäreillä oikeasti tuli itku kun huomasin että kuopus ei saanut mitään mutta olin sillon ihan alussa raskaana ja tunteet pinnassa.
Nyt en itkuun purskahtanut kesken synttäreiden mutta koko päivän tuntui sydämessä kurjalta ja nyt illalla väsyneenä miettiessä ihan tippakin tulee silmään ( nyt tosin viimeisilläni raskaana :D :D ).
Tuntuu pahalta vaikka eihän päivänsankari asiaa tietenkään vielä tajunnut.

Oikeasti nyt on pakko sanoa että säälittää isoisä.

eli ekalla kerralla toi isot lahjat molemmille ja sinä kummeksuit asiaa ja näytit tyytymätöntä naamaa.

no sitten yritti parantaa tapansa ja tuoda vaan sille päivänsankarille,mutta taas meni väärin.

ja nyt toi pienen lahjan taa sille sisarelle, mutta taas meni väärin.

Oikeasit, minun tai miehen isä kumpikaan ei ole koskaan ostanut lapsillemme ythään mitään. He katsovat että miesten ei edes kuulu ostaa mitään. Olisin ihastunut ja onnellinen jos jompi kumpi joskus muistaisi lapsiamme syntymäpäivänä tai ostaisi kunnollisen tarpeellisen ison lahjan.

Kuopuksesi ei tajua kunnolla koko synttäreistä vielä mitään. Ihmevalitusta joka asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
sanoisin, musta ok tuoda just joku pieni "lohdutuslahja" mutta pitää tällöin olla tasapuolista! =)

Näin minäkin ajattelen. Viedään itsekin aina jotain pientä kun esim. kummilapsen synttäreille mennään :) Isolle sisarukselle vesipyssy, uimarengas, vähän karkkia, tehtäväkirja tms. :)
Ja minusta se on ihan kiva tapa mutta en ikinä voisi toteuttaa sitä vain toisin päin. Että toisen juhliin mennessä ei sitten toiselle veisikään mitään. :(
Enkä ymmärrä sitäkään miksi "ei päivänsankarin" paketin pitäisi olla yhtä SUURI kuin päivänsankarin? :o
Siis joku pikkujuttu riittää lapselle varsin hyvin. Ja oikeasti haluan että jokainen meidän lapsista saa vuorollaan olla se päivänsankari mutta eihän sitä kohta erota jos toinenkin saa aina synttäreillä yhtä paljon, yhtä suuria paketteja :(

Tietenkin täytyy sanoa.

Sitten kun lapset kasvavat ja tuo homma jatkuu, tulee lasten välille ja lasten ja isoisän suhteeseen ongelmia.

Isoisä ei taida tajuta olevansa todella ilkeä pienemmälle, mutta pienen lapsenne takia teidän on huomautettava tästä. Hän ei osaa puolustaa itseään

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Oikeasti nyt on pakko sanoa että säälittää isoisä.

eli ekalla kerralla toi isot lahjat molemmille ja sinä kummeksuit asiaa ja näytit tyytymätöntä naamaa.

no sitten yritti parantaa tapansa ja tuoda vaan sille päivänsankarille,mutta taas meni väärin.

ja nyt toi pienen lahjan taa sille sisarelle, mutta taas meni väärin.

Oikeasit, minun tai miehen isä kumpikaan ei ole koskaan ostanut lapsillemme ythään mitään. He katsovat että miesten ei edes kuulu ostaa mitään. Olisin ihastunut ja onnellinen jos jompi kumpi joskus muistaisi lapsiamme syntymäpäivänä tai ostaisi kunnollisen tarpeellisen ison lahjan.

Kuopuksesi ei tajua kunnolla koko synttäreistä vielä mitään. Ihmevalitusta joka asiasta.

En minä hänelle asiasta mitään ole sanonut enkä nyrpeää naamaa näyttänyt. Sitä tässä juuri kyselin että mitä muuta ajattelevat, sanoisivatko asiasta kauniisti että juhlissa täytyy sisaruksia kohdella SAMALLA tavalla eikä suosia aina toista.

Minusta jos kuopuksen juhlissa esikoinen saa paketin niin silloin kuopuksenkin täytyy saada esikoisen juhlissa. Se on tasapuolisuutta!

Meidän lasten isoisät katsovat olevansa oikeutettuja olemaan miehinä täysin kädettömiä ja heidän ei tarivtse osata sellaisia juttuja kuin lahjojen osto lasetnlapsille.

Joten mielesätni inhotavaa ja naurettavaa puhista, ihan helkkarin sama mitä tämä isoisä tekee niin väärin menee.

tutkitko yhtä tarkasti miten muut puhuvat millä sävylä ja mitä tuovat?

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Tietenkin täytyy sanoa.

Sitten kun lapset kasvavat ja tuo homma jatkuu, tulee lasten välille ja lasten ja isoisän suhteeseen ongelmia.

Isoisä ei taida tajuta olevansa todella ilkeä pienemmälle, mutta pienen lapsenne takia teidän on huomautettava tästä. Hän ei osaa puolustaa itseään

Ei isoisä sitä tietenkään kiusallaan tee! :) Tykkää kyllä molemmista lapsista varmasti mutta asia kuitenkin vaivaa minua.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota..:
.. mä oon lukenut ihan identtisen aloituksen joskus aikaisemminkin: kyllä on pieniä ihmisten huolet - onneksi !

Lapselle se, että isovanhemmat kohtelevat lapsenlapsiaan epätasa-arvoisesti, ei ole pikkuasia. Ja kun asiasta voi pienelle tulla todella paha mieli ja jopa vaikuttaa itsetuntoonsa, niin kyllä siihen pitää vanhempien puuttua.

sanoisin, musta ok tuoda just joku pieni "lohdutuslahja" mutta pitää tällöin olla tasapuolista! =)

Ettäkö oikein pitää lohduttaa lohdutuslahjoilla niitä lapsia, joilla ei ole synttärit? Noinko opetatte lapselle empatiakykyä?

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Meidän lasten isoisät katsovat olevansa oikeutettuja olemaan miehinä täysin kädettömiä ja heidän ei tarivtse osata sellaisia juttuja kuin lahjojen osto lasetnlapsille.

Joten mielesätni inhotavaa ja naurettavaa puhista, ihan helkkarin sama mitä tämä isoisä tekee niin väärin menee.

tutkitko yhtä tarkasti miten muut puhuvat millä sävylä ja mitä tuovat?

Täh?
Vaikka kyseessä olisi siskoni tai ystäväni, tai äitini tai ihan kuka tahansa muukin niin asia vaivaisi minua ihan yhtä paljon.
Muuten tullaan isoisän kanssa oikein hyvin juttuun eikä minkään muun asian suhteen ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Ainoastaan tämä ( varmaankin isoisän tahaton ) suosiminen toista lasta kohtaan vaivaa mieltäni.

.. mä oon lukenut ihan identtisen aloituksen joskus aikaisemminkin: kyllä on pieniä ihmisten huolet - onneksi !

Ei tää mikään maailman loppu olekaan. Kyllä sitä suurempiakin murheita on. Mutta pieni asia mikä vaivaa ja minusta lapsia täytyy kohdella tasavertaisesti.
En ymmärrä miten joku voisi antaa isovanhempien kohdella lapsenlapsiaan eritavoin eikä edes tuntuisi pahalta?

Alkuperäinen kirjoittaja naiset naiset:

Ettäkö oikein pitää lohduttaa lohdutuslahjoilla niitä lapsia, joilla ei ole synttärit? Noinko opetatte lapselle empatiakykyä?

"naiset naiset" lukee viestejä kuin piru raamattua...

pidä suusi. minun lasteni isoisä ei tuo lapsille mitään, kun avioeron myöt hylkäsi heidät. joskus lähettää - hyvin satunnaisesti - jommallekumalle jotakin. et sin voi aikuisia määräillä. ole hiljaa ja etsi ongelmasi jostakin muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
meneppä sanomaan niin ei ole pian koko äijä teidän elämässä enää, mutta sittenhän on TASAPUOLISTA. Voi että jotkut jaksaakin...

Ei hän meidän elämästä tuon asian vuoksi kokonaan poistuisi :D Minkälaisia ihmisiä teillä oikein lähipiirissä on? :D
Hän varmasti tekee tämän ajattelemattomuuttaan, ehkä kuvittelee että tämä pienempi ei vielä ymmärrä mutta isompi ymmärtää ja siksi häntä pitää lahjoa, mutta minusta ( vaikka pienempi ei sitä vielä ymmärräkään ) pitää lapsien olla samalla viivalla isovanhemmillekin ;)

Luulen että asiasta sanomalla hän vain ottaisi neuvosta vaarin. Silti tuntuu vaikealta mennä puuttumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei tää mikään maailman loppu olekaan. Kyllä sitä suurempiakin murheita on. Mutta pieni asia mikä vaivaa ja minusta lapsia täytyy kohdella tasavertaisesti.
En ymmärrä miten joku voisi antaa isovanhempien kohdella lapsenlapsiaan eritavoin eikä edes tuntuisi pahalta?

just . ihan kui 1v tai 2v miettisi ja muistaisi että mitä toinen sai ja mitä hän.

hanki oikea elämä ja etsi ongelmat muualta. nälkäisiä lapsia on paljon, jopa suomessa. olisiko vapaaehtoistyö mitään?

Me annetaan vain sankarille lahja ja meän lapsista vain sankari saa paketin. LAsten pitää oppia ettei kaikkien tarvi aina saada. pitää elämässä tulla pettymyksiäkin.

Yhteistyössä