G
Greippi
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Eikä se synnyttäneisyyskään vielä mitään kerro. Samallakin ihmisellä toinen synnytys voi olla lähes kivuton ja toinen taas erittäin kivulias. Kätilöt ovat varmasti synnytyksen asiantuntijoita, mutta vain synnyttäjä itse on oman kipunsa asiantuntija.Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:Kaikki kätilöt eivät ole itse synnyttäneet. Väittäisin, että synnytyskipua ei pysty kuvittelemaan(oikeanlaiseksi ainakaan), ennen kuin sen itse kokee.
Tiedän kyllä, että jokainen synnytys ei ole samanlainen. Vertailukohteita löytyy omista synnytyksistänikin. Silti väitän, että synnytyskipua ei osaa millään tavalla kuvitella, ennen kuin sen on kokenut. Vaikka se olisikin erilaista joka kerta niin silti se on synnytyskipua, jota ei voi oikein muihin kiputyyppeihin verrata. Luulen, että kätilöt usein turtuvat kivun näkemiseen ja siksi vähättelevät puudutusten tarvetta. Hoitamaton kipu on aina pahasta niin äidille, kuin vauvallekin.
Eiks synnytys ole kuitenkin luonnollinen tapahtuma ja siihen kuuluu kipu. Jos ihmiset yrittää saada kivutonta synnytystä niin mun mielestä mennään metsään ja kovaa.
Eihän synnytyksen tarvitse olla täysin kivuton, mutta kipua on hyvä lievittää siedettäväksi. Vaikka synnytys on yhtä luonnollinen tapahtuma kuin kuolemakin, molempiin voi kuitenkin liittyä niin voimaksat kipua, että sitä ei ihminen kestä.
jos ihminen ei sitä kestä, niin mites sitten synnytettiin vuosisata sitten? ilmeisesti aika moni selvisi hengissä kivuista, johtuen luultavasti siitä, että perimätietona tiedettiin synnytysasennot ja liikkumiset ja hengitystekniikat.
Aika moni myös kuoli. Miksi palata ajassa taaksepäin, kun kipuun on nykyään saatavana helpotusta? Kipua voi ja kannattakin hoitaa, jos on tarvetta.
Tuskin ne kipuun kuitenkaan kuolivat, vaan ihan muihin asioihin.