Huom. te, joilta on poistettu viisaudenhammas leikkaamalla

• Viestiketjun aloittaja "Kukka"
  • Ensimmäinen viesti
"Kukka"
Minulta leikattiin eilen oikealta alhaalta viisaudenhammas. Ien oli ollut tulehtunut jo jonkin aikaa ennen poistoa. Muutaman päivän ajan olen syönyt antibioottikuuria - se jatkuu vielä ylihuomiseen. Alaleuka on tuolta oikealta edelleen melkoisen turvonnut ja nyt huomasin, että turvonnut kohta punoittaa! Kuuluukohan asiaan? Siis iho punoittaa turvonneessa kohdassa.

Mites teillä muilla - millaisia kokemuksia kirurgisista poistoista?

"hmm"
Voipi olla pahasti tulehtunut jos noin turvottaa ja punottaa. Eikai siihen muuta syytä ole. Onko kipeä? Kannattaa soittaa vaikka päivystykseen ja kysyä mitä sille pitää tehdä ja huomenna näytille, jos siellä on jo mätää.
Mulla on niin kauan siitä kun mun alaviisaudenhampaat leikattiin, etten oikeen ees musita miten ne parani. Muistan vaan että verta vuoti kauheen kauan ja suu maistu ja hais ihan kamalalta. ei kyllä tulehtunut sen enempää.
Miehellä poistettiin just hammas ja sillä turpos poski. Oli tulehtunut. Sai antibiootit (niitä ei ollu annettu ennemmin) ja vahvaa suuhuuhdetta.

"myy"
Mulla leikattiin viisaudenhampaat kaikki neljä kerralla sairaalassa. Muistelen että kolmantena päivänä leikkauksen jälkeen turvotus oli pahimmillaan. En saanut riittävää kipulääkitystä, joten viikon verran olin todella kipeä sen jälkeen, söin Panadolia ja buranaa reseptivapaana kumpaakin yhtäaikaa polin neuvosta, muuta ei määrätty.

Jos vähänkään epäilyttää tuo tulehdus niin kannattaa ottaa yhteyttä sinne missä operoivat. Tulehdus voi sieltä ikenistä ja leuasta levitä. Varsinkin iun kuuria on enää noin vähän jäljellä, saattaa olla että nuo syömäsi eivät tehoa juuri tuohon tulehdukseen.

"Ewa"
Kyllä minulla oli poski viisurileikkauksen jälkeen ainakin kolme päivää ihan turvonnut ja punainen, mutta se lähti itsekseen pois ja viikon kuluttua ei näkynyt enää mitään. Punotus johtui ainakin osittain siitä, kun turvotus ikään kuin venytti ihoa ja se näytti punaisemmalta. Kun kerran sinullakin on antibioottikuuri meneillään, tuskin on syytä huoleen. Mutta jos turvotus ja punotus ei ala kolmen päivän kuluessa leikkauksesta yhtään helpottaa niin varmaan kannattaa ainakin soittaa hammashoitajalle ja kysyä neuvoa.

"vieras"
Kyllä mulla ainakin oli poski turvoksissa muutaman päivän, pahin taisi olla leikkausta seuraavana päivänä. Sitten kun turvotus alkoi laskea, niin jäljelle jäi vielä pitkäksi aikaa kunnon violetti mustelma. Näytin siltä kuin olisin saanut turpaan. :D

Verta vuosi leikkauspäivän iltaan asti ja saattoi vähän tirahtaa vielä seuraavanakin päivänä, en muista. Söin jäätelöä paljon ja vältin kaikkea ruokaa mistä saattaisi jäädä muruja tms. suuhun.

Huuhtele suu nopeasti vedellä syömisen jälkeen, mutta älä purskuttele turhaan! Älä myöskään ronki sitä leikkauskohtaa kielellä (eikä tietenkään sormillakaan). Antibioottikuuri kun on päällä, niin ei pitäisi olla mitään hätää. Parantele rauhassa ja ota iisisti.

Minulta poistettiin viikon välein kaikki neljä. Ne olivat aika mitättömät, mutta puruarat. Eivät oiken sopineet joukkoon. Kuukauden olin sitten pyöreäposkisena ja antibioottipökkyrässä. Kolme hammasta lähti sovinnolla ihan vaan halkaisemalla ja pihdeillä. Vasemmalla alhaalla oli sitkeämpi, jonka hammaslääkäriaseman hammaskirurgi tuli vakilääkärin avuksi leikkaamaan pois. Hieman leukaluusta otettiin sivusta pois ja kaadettiin hammas sivukautta ulos. Se hieman tulehtui ja turvotti punaisena, mutta viikon kuluttua ei enää näkynyt mitään. Pari päivää vaan jomotti..

"Viera"
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?catalog=yasalescatalog&productid=2043735(yabasecatalog)&category=suujahampaat(yasalescatalog)/suuvedet(yasalescatalog)

Saithan mukaan kotihoito-ohjeen? Antibioottikuurin lisäksi voit käyttää tätä liuosta.

Multa poistettiin kerralla kolme viisaudenhammasta ja yks tavallinen hammas. Aivan järkyttävä olotila tuon jälkeen. Naama aiva turvoksis ja suu niin kipiä, että nestemäinenki ruoka teki kipiää. Turvotus laski sitte vähitellen ja olotila parani.

"joku"
Mulla ihan kamala kokemus. Helvetilliset kivut alkoivat muutama tunti poiston jälkeen. En saanut antibiootteja, vaan hammaslääkäri käski syömään särkylääkkeitä (olisi varmaan pitänyt syödä tulehduskipulääkettä kuten buranaa mutta söinkin vain panadolia). Kivut olivat pahimmat ekat 3 päivää mutta särkylääkkeitä meni 3 kertaa päivässä 2 viikon ajan. 10 kertaa pahempi kokemus kuin synnytys!

"Kukka"
Aihe herättää näköjään runsaasti muistoja ;)

Kiitos näistä tiedoista. Luulenpa, että vielä pari päivää tarkkailen tilannetta ja jos kuume nousee eikä punoitus katoa, niin sitten soittelen lääkärille.

Minulla on käytössäni hampaiden ja suun pesuun purskuteltava cordosyn-aine. Sillä lienee tarkoitus hyökätä pöpöjen kimppuun leikkauskuopassa, joka minulla näyttää tikkausten myötä melko suljetulta.

vierass
Höh? Mulla leikattiin kaikki neljä yhtäaikaa enkä mä musita pahemmin mitään kipuja? Mä kyllä sain jotain Panacodiakin reseptillä eikä tuntunut missään. Just ennen tikkien poistoa kylläkin aivastin kerran ja silloin mä luulin, että kaikki tikit repes yhtäaikaa :D

Lailailo
Missään nimessä sitä reikää ei saa mennä puhdistamaan eikä sörkkimään millään. Ei saa myöskään purskuttaa, näin mulle neuvottiin kun viisurit poistettiin. Turvotusta voi olla jopa viikonkin.

"vieras"
Kummallista että sitä kipulääkitystä pihtaillaan joka paikassa, tuntuu ettei minkään leikkauksen jälkeen saa ku panadolia ja buranaa. Kyllä sen verran pitäisi saada, ettei tarvitsisi kipua potea : /

vierailija
Ei missään tapauksessa saa mennä puhdistamaan poistokuoppaa! Paremmin se paranee, kun ruuan tähteiden antaa olla vaan -kyllä ne sieltä pois tulee itselläänkin. t. Hammashoitaja
Joulu pilalla!Hammaslääkäri poisti ikenen tulehtuneen osan ylä poskihampaasta!Poski turvoksissa säteilee ylös ohimoon ja alaleukaan oikealla puolella 7 vrk operaatiosta purskutus ainetta annettiin ei antibioottia mitä tehdä???Pullo harjalla käski väliä hangata 0,7 mm oliko oikein?APUA!

Yhteistyössä