Huolissaan

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Mitä mieltä: tuttavan kuudesluokkalainen on usein yksin viikonloppu öitä kun vanhemmat baarissa ja jäävät välillä jatkoille yöksikin. Onko ok? Saattavat olla monena viikonloppuna peräkkäin ja molempina päivinäkin välillä. Tästä ei voi puhua, koska loukkaantuu heti, yritetty on. Mutta mun mielestä lapsi tarvis vielä vanhempiaan öisinkin. Mä olen pohdiskellut että onko tää edes laillista vai jo heitteille jättöä?

Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
Olisiko 12-vuotiaan yksin olemiset sitten suotavampaa jos mamma ja isukki ois töissä yövuoroja tai viikonloppuja?

Mun mielestä sen ikäisen ei pitäisi olla yksin öitä missään tilanteessa. Ehkä siinä tilanteessa olisi ok, jos vanhempi olisi selvinpäin (töissä), jossain ihan lähellä ja pääsisi heti kotiin, jos toisella olisi joku hätänä... ja lapsi olisi luonteeltaan sellainen, että uskaltaisi yksin olla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Karmeeta :eek: Meidän kuudesluokkalainen ei haluais missään nimessä jäädä yksin yöksi.
No ei se tuo kaverinkaan lapsi sinne riemumielin jää. Mä en vaan oikeen tiedä miten asiaan pitäs puuttua vai pitäskö mitenkään. Heidän mielestään lapsi on jo kyllin iso olemaan yksin kotona, mä oon taas erimieltä. Tää on jotenkin tosi vaikea asia mulle, kun kaveristani muuten tykkään mutta tää asia on jotenkin tabu...ei puhuta hän loukkaantuu heti.

Alkuperäinen kirjoittaja kleopatra84:
Olisiko 12-vuotiaan yksin olemiset sitten suotavampaa jos mamma ja isukki ois töissä yövuoroja tai viikonloppuja?
Meillä järkätään mun äiti näissä tilanteissa meille yöksi.
Tosin eihän kaikilla ole tämmöstä mahdollisuutta. Mut ajattelisin että työ on vähän pakottavampi syy kun ryyppääminen.

Kx3
Ei ole ok. Minusta on lastensuojeluasia. Lastensuojelulaissa puhutaan "iän ja kehitystason mukaisen huolenpidon ja valvonnan turvaamisesta" jokaiselle lapselle ja minusta 12-vuotias on liian nuori ollakseen jatkuvasti öitä yksin kotona. Hän ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt (vaikka kuinka älykäs ja kehittynyt lapsi muuten olisikin) vastaamaan itsestään pitkiä aikoja ilman aikuisen apua. Sitä paitsi kun mukana on vanhempien alkoholinkäyttö, on tilanne lapselle varmasti vielä paljon pelkoja herättävämpi kuin tilanne olisi, jos vanhemmat olisivat työn takia poissa. Silloinkin tilanne olisi vähintäänkin arveluttava. Vanhemmat varmasti loukkaantuvatkin jos asiasta yrität keskustella, koska jossain takaraivossaan tietävät kyllä tekevänsä lapselleen vahinkoa.

Mulla lapset kohta 12 v. enkä jättäis niitä edes kahdestaan yksin yöksi kotiin, saati sitten yksin. Kyllä ton ikäinen on vielä lapsi. Ja saa raasu sitten vielä kuunnella, kun humalaiset vanhemmat palaa kotiin :ashamed: jos palaa...

ap
Kertokaa mitä minun pitäisi tehdä? En haluaisi ilmoittaa, kun kyse nyt kuitenkin on kaveristani ja hänen perheestään toisaalta en pysty juttelemaan asiasta hänelle kun loukkaantuu tai oikeammin suuttuu. Tää alko viime kesänä tää yksin jättö ennen sitä oli aina lastenvahti tai lapsi oli jossakin, mutta nyt ei ole. Vanhemmat molemmat työssä käyviä ja kunnollisia viikolla mutta toi viikonloppu juominen on aika kovaa. Ja tosiaan kyse ei ole mistään parilla käymisestä vaan ihan kunnolla juomisesta toinen heistä saattaa aloittaa jo aamulla tissuttelun viikonloppuna. Niin ja lapsi on kyllä fiksu ikäisekseen ja sellainen vähän pikkuvanha. Mä oon vaan jotenkin huolissaan lapsesta mutta silti mun kantti ei taida riittää kaverista ilmoituksen tekoon. Jotenkin olen koko ajan salaa toivonut että joku naapureista ois soittanu tai puuttunut asiaan..

Kx3
Alkoholistien ja "muiden viinaan menevien" (jotka siis eivät tunnusta alkoholin olevan ongelma) lapset yleensä on pikkuvanhoja, kun joutuvat huolehtimaan itsestään liian varhain (kokemuksesta tiedän, itse lapsena olen katsellut vanhemman juomista). Lastensuojeluilmoitus ei sinänsä vielä merkitse muuta kuin sen, että asiaa tutkitaan. Voithan ilmaista huolesi jollekin ammattilaiselle, jolla on ilmoitusvelvollisuus (kaikilla lasten kanssa työtä tekevillä on), jos et halua itse soittaa ilmoitusta. Lapselle tekisit kyllä suuren palveluksen, jos auttaisit häntä. Vanhemmatkin ehkä ymmärtäisivät tekemäänsä vahinkoa paremmin ja muuttaisivat tapojaan. Onko sulla joku joka vois sun puolesta soittaa? Tunnetko lapsen opettajaa? Opettajalle voisi luottamuksellisesti asiasta kertoa ja sanoa, että toivot, ettei nimesi tule missään keskusteluissa ilmi. Opettajat osaavat yleensä hoitaa nämä asiat hienotunteisesti. Toisena vaihtoehtona (ja ehkä vielä parempana) lapsen koulun terveydenhoitaja. Toivottavasti tästä on jotain apua.

vieras
En tunne opettajaa tai en oikein tiedä kelle uskaltasin puhua..ehkä se terkka ois hyvä. Mä jotenkin pelkään että jostain tulee mun nimi tietoon en tiedä tyhmää, mutta silti en tavallaan haluaisi puuttua heidän asiaan vaikka nyt täällä asiaa mietinkin..

Kx3
Lapsen edun mukaista olis, että puuttuisit. Sillä ei näytä olevan ketään, joka puolustaisi sitä tässä tilanteessa. Kerro sille koulun terkalle, se ei sun nimeäs mainitse. Ei saa muuten sossukaan mielestäni kertoa, kuka ilmoituksen on tehnyt, ellei henkilö itse anna lupaa kertoa.

kinuski
Eikö 12-vuotiaan saa jo lain mukaan jättää yksin yöksi, vai oliko se raja 13v? Mutta jos lapsi ei halua jäädä, niin minusta ei saisi jättää, vaikka olisi 15v. Kyllä varmaan silti itse voisin 12-vuotiaan jättää vaikka kaverin kanssa, mikäli olisivat järkeviä 12-vuotiaita ja suostuisivat jäämään. Tuo omani on vasta 8v, mutta on sen sortin tohottaja että tokkopa uskaltaa jättää vielä 18-vuotiaanakaan yksin :D

ap
Niin saako jättää lain mukaan yöksi ja välillähän menee seuraavaan päivään jos vanhemmat jääneet jatkopaikkaan? Sitäkin olen paljon pohtinut. Voikohan sille terkalle soittaa ihan nimettömänä, ottaako silloin asian tosissaan?

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Eikö 12-vuotiaan saa jo lain mukaan jättää yksin yöksi, vai oliko se raja 13v? Mutta jos lapsi ei halua jäädä, niin minusta ei saisi jättää, vaikka olisi 15v. Kyllä varmaan silti itse voisin 12-vuotiaan jättää vaikka kaverin kanssa, mikäli olisivat järkeviä 12-vuotiaita ja suostuisivat jäämään. Tuo omani on vasta 8v, mutta on sen sortin tohottaja että tokkopa uskaltaa jättää vielä 18-vuotiaanakaan yksin :D

Mä en tiedä onko sellaista rajaa. Ainakin, jos poliisit joutuvat viemään humaltuneen lapsen kotiansa ja vastassa ei ole ketään tai aikuiset paikalla ovat täysin humalassa itsekin, tulee lastensuojeluilmoitus ja lapsi viedään... mikä se nyt paikka sitten onkaan... Näin olen siis joskus uutisista tai vastaavasta kuullut.

Kx3
Miksei voisi nimettömänäkin soittaa, kokeile.

Lapsen yksin kotiin jättämisestä tässä vastaus lastensuojelun keskusliitolta:

"Minkä ikäisen lapsen saa jättää yksin kotiin?

T & J 21.04.2004

Vastauksemme

Lapsen yksin oleminen kotona on asia, jota kaikkia vanhemmat joutuvat useaan kertaan miettimään, koska asiaan ei ole yksiselitteistä ikärajaa. Lisäksi yksin olemisen turvallisuus riippuu myös siitä ajasta, kuinka kauan lapsen pitäisi olla yksin. Mikään laki ei määrää asiasta.

Pientä lasta, joka ei osaa avata ulko-ovea tai soittaa tarvittaessa apua itselleen, en jättäisi lainkaan yksin. Lisäksi yksinoloa lapsen kanssa tulisi harjoitella, aloittaen lyhyestä ajasta ja vähitellen yksinoloa pidentäen. Tavallistahan on, että kouluiän alkaessa lähes jokainen lapsi joutuu olemaan ainakin jonkin aikaa yksikseen. Ja tässä iässä itsenäistyminen ja pärjääminen selvästi vahvistuvatkin.

Yksin olemisesta kannattaisi keskustella lapsen kanssa. Jotkut lapset jäävät mielellään, toisia taas yksinolo ahdistaa. Tärkeää on, että sekä lapsi että aikuinen tuntevat, että lapsen yksinolo on turvallisesti järjestetty. Lapsen kanssa keskustellaan, mitä kotona voi ja saa itsekseen tehdä, mihin puhelinnumeroihin voi soittaa, jos tulee ikävä, keiden naapureiden luo voi tarvittaessa mennä. Illalla nukkumaanmenon aikaan lapset eivät yleensä halua olla yksin. "

Eli laissa ei ikärajoja ole, mutta tuossa tilanteessa ei mielestäni ole epäselvää onko lapsella turvallinen olo vai ei (siis ei varmasti ole).

Yhteistyössä