huolimattomuuttako? (päiväkoti)

  • Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
niin onkohan huolimattomuutta? mulle hoidon alkaessa kovasti painotettiin että kyllä täällä pihalla katotaan lasten perään,kun mua alkoi ´hirvittää hirveä lapsi lauma, ja aina kuulemma tietävät missä menee oman ryhmän lapset

heti eka kerta ku hain lasta hoidosta ja kysyin että missäs lapsi on niin hoitajat mm,öö,tota...ja hetken päästä siitä nää hoitajat havaitsivat missä lapseni menee. tulin hieman sovittua aiemmi lasta hakee ja hoitajat siellä sitte paskaa keskenään puhuivat. se siitä luottamuksesta että katsovat perään ja tietävät.

kaiken lisäksi mua ihmetyttää miksi h. pitää olla isoja kiven möhkäleitä(koristamassa) päiväkodin pihaa ku ne on vaarallisia,sinne ku laps kiipee ja hyppää alas,kolauttaa pään kiveen niin jes.

enkä ymmärrä miksi ovet pitää olla niin että päsee osastolta toiselle,ja uloskin ihan itse. kaskun jos mun laps lähtee ulos niin kyllä se ajan kanssa aidanki yli pääsee(ei ehkä ehjänä on meinaan niin kova kiipee että huh huh.

kaiken lisäksi siinä ryhmässä ulos lähettäessä pari 3v tyttöä lähetetäään edeltä kahdestaan eteiseen pukemaan! hoitajat muitte lasten kaa perässä joskus useamman minuutin päästä

-sitten ajavat pyörillä pihalla(laatoilla),olen vienyt kypärän päiväkotiin mutta kertaakaan se ei ole ollut lapsella päässä kun haen hänet.
 
Hillevi Hiiri
Siis kuvitteletko oikeasti, että hoitajat pitäisi silmä kovana juuri sun lastasi silmällä? Kyllähän he tietää missä lapsi on, se on pihalla. Lapset liikkuu pihalla, ei ne paikallaan pysy. Se, ettei hoitaja pysty sekunnissa paikallistamaan lastasi muiden joukosta (ethän pystynyt itsekään ;) ) ei ole huolimattomuutta, vaan ihan luonnollista. En jaksaisi nipottaa tuollaisesta.
Tottakai osastolta toiselle pääsee itse. Se on päiväkoti eikä vankilan eristysselli-osasto.
Ulos pääsee myös itse, mutta ei saa mennä. Kaikki lapset tietää sen. Ja kyllä sitä valvotaan.
Se, että osa lapsista lähetetään ensin eteiseen pukemaan, on ihan normaalia. Ei siinä täydy koko ajan olla vieressä kyttäämässä.
Meidän lasten päiväkodissa ei saa ajaa pyörällä pihalla. Pyörällä saa tulla päiväkotiin, mutta portin sisäpuolella sitä ei saa ajaa, vaan se pitää taluttaa telineeseen, eikä sillä saa ajaa ulkoilun aikana. Tämä asia on mielestäni mainitsemistasi jutuista ainoa, jossa on jotain outoa, ja ottaisinkin asian puheeksi päiväkodissa.
Sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että olet valittajatyyppiä....ei pahalla.
 
Ihme nipottaja oot
Idea:
Hoida lapsesi kotona ja pidä hänet kuplamuovissa, niin ei tarvitse murehtia tällaistakaan. Uskomatonta, että kivetkin pitäisi lakaista tieltä ettei lapsi vaan kaadu ja loukkaa :headwall:. Eikä aikuisen kuulu seistä koko ajan sentin päässä lapsesta, ei edes päiväkodissa.
 
jos pihalla on vaikka 30 lasta, niin ei kai missään päiväkodissa voida tietää tarkasti joka hetkellä, missä jokainen lapsi on juuri nyt. Ehkä he katsovat vain että nyt nuo (pekka, viljo, tauno ja kusti) menivät laskemaan mäkeä ja nuo 5 tyttöä menivät kiipeilytelineen taakse. Eivät hoitajat välttämättä heti huomaa, jos vaikka kusti onkin juuri mennyt tyttöjen luo kiipelytelineen taakse. Joka lapsella pitäisi olla oma hoitaja, että voisi tietää koko ajan kaikkien lasten tarkan olinpaikan. se nyt on vaan mun mielipide....
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
niin onkohan huolimattomuutta? mulle hoidon alkaessa kovasti painotettiin että kyllä täällä pihalla katotaan lasten perään,kun mua alkoi ´hirvittää hirveä lapsi lauma, ja aina kuulemma tietävät missä menee oman ryhmän lapset

heti eka kerta ku hain lasta hoidosta ja kysyin että missäs lapsi on niin hoitajat mm,öö,tota...ja hetken päästä siitä nää hoitajat havaitsivat missä lapseni menee. tulin hieman sovittua aiemmi lasta hakee ja hoitajat siellä sitte paskaa keskenään puhuivat. se siitä luottamuksesta että katsovat perään ja tietävät.

kaiken lisäksi mua ihmetyttää miksi h. pitää olla isoja kiven möhkäleitä(koristamassa) päiväkodin pihaa ku ne on vaarallisia,sinne ku laps kiipee ja hyppää alas,kolauttaa pään kiveen niin jes.

enkä ymmärrä miksi ovet pitää olla niin että päsee osastolta toiselle,ja uloskin ihan itse. kaskun jos mun laps lähtee ulos niin kyllä se ajan kanssa aidanki yli pääsee(ei ehkä ehjänä on meinaan niin kova kiipee että huh huh.

kaiken lisäksi siinä ryhmässä ulos lähettäessä pari 3v tyttöä lähetetäään edeltä kahdestaan eteiseen pukemaan! hoitajat muitte lasten kaa perässä joskus useamman minuutin päästä

-sitten ajavat pyörillä pihalla(laatoilla),olen vienyt kypärän päiväkotiin mutta kertaakaan se ei ole ollut lapsella päässä kun haen hänet.

muistappas että se ei aina ole päiväkodin henkilökunnan vika jos siellä on esim. pulaa hoitajista, se on kunta/kaupunki joka hoitaa nuo jutut. uskon että ei ole montaa sellaista päiväkotia jotka eivät kieltäytyisi lisätyövoimasta. ja toiseenkin se on myös kunnan tehtävä siirtää ne kivet sieltä pois yms. mutta esim. jos miu lapsen päiväkodin pihalla olis kivi niin antaisin olla vaan! oppiipahan kiipeämään. emmie ole häntä komentamassa alas kotonakaan jos tahtoo puuhun kiivetä (ei ole kyl viel tahtonut) se on sitten miun asia olla varmistamassa se ettei tipu.
ja sitten toisekseen. se on päiväkoti, ei mikään vankila. ei siellä ovia voi pitää ihan mahottomasti lukossa. tietenkin se on outoa jos esim alle 4 vuotiaat menee yksin ulos ja yleensä se käytäntö on että siellä joku aikuinen on ulkona odottamassa ennenkuin kukaan lapsista tulee ulos.
mutta sie voit aina valittaa! eiku johtavalle lastentarhanopettajalle tai kuka nyt onkaan johdossa siellä niin yhteyttä ja asiat ilmi! eihän se ole kivaa että asiat vaivaa
 
Ajatelkaa... meidän lasten tarhassa on muutama puu, jossa lapset saavat kiipeillä jos itse sinne pääsevät. Siellä on sovittu, että mitään pyöriä yms. ei saa puun alle viedä (josta voisi nousta oksalle) eikä kovin korkealle saa kiivetä. Minusta nämä kiipeily- jutut ovat vain hyväksi lapsille... kehittää tasapainoa ja ketteryyttä.
 
vieras
Hmmm... Itse hoitajana pyrin siihen että tiedän AINA missä oman ryhmän lapset liikkuu... Mutta tilanteita jossa aina ei pysy ajan tasalla on esim. se jos joudut menee riitaan väliin, sillä aikaahan lapset kerkiää vaihtaa leikkipaikkaa. Ja aina ne hoitajat ei puhu paskaa... Onhan siinä saattanut olla tilanne josta on pitänyt heti välittömästi infota muille että kaikki tietää ja sitä ei oo voinu(niin ku yleensä) hoitaa palaverissa tai muussa vastaavassa tilanteessa.
Minkä ikästen ryhmässä sun muksu on? Ite olen alle kolmevuotiaitten ryhmässä töissä ja meilläkin kyllä osastolta toiselle ja uloskin pääsee liikkuu ihan ilman avaimia MUTTA meillä on leikkihuoneen ovessa portti eli sieltä ei niin vaan livistetä ja yleensä jos on vessatuksia ja muita niin vähin erin leikkarista hoitaja päästää vessaan, jossa toinen aikuinen on vahtimassa tai sit jos on vähän lapsia ni mennään kaikki kerralla. Pienimmät vessa vahti vuorossa oleva hoitaja hakee ihan siitä portilta. Ja meillä kyl näkee leikkarista vessan ovelle. Ja ei meillä kyllä lapset yksin pääse pukemaan, johtuu ehkä siitä että tarviivat niin paljon apua.
Onko nuo pyörät millä ajavat päiväkodin vai lasten omia? Meilläkin taitaa yksi kolmipyörä löytyä varastosta, mut omia pyöriä ei saa pihalle tuoda. Aika usein muksut tolla kolmipyörällä ajelee(siis isommat, kun nuo meijän pienet ei oikeen viel hallitse kyseistä taitoa), mutta en oo ainakaan kuullu et kukaan vanhempi ois halunnut pyöräilykypärää lapsensa päähän. Mutta ymmärrän jos pyöriä on useempia ja vauhti sen mukasta niin...
Mutta ehkä sun kannattaa ottaa hoitopaikassa sinua huolestuttavat asiat puheeksi! Koska ei ne asiat täällä puimalla parane!
 
niin ja siis ne kolmipyörät on päiväkodin omia,aina pihalla,kuin lapsetkin,ja tää mun jässikkä on ainoa ryhmästään joka osaa ajaa niillä ja vauhdilla. niin enkä mä tarkoitakkaan että pitäisi lukollisia olla,mutta minusta on outoa että ko.päiväkodissa ei ole sellaisia portteja joita lapset ei saa auki,sillähän se ulos karkaaminen olisi estetty,.

ja milloinkahan 2-3v on totellut 100% aikuisten sääntöjä?? kyllähän lapset tietää mutta on toinen juttu kuinka paljon totellaan,eikö?

ja joo kyllä mua huolestuttaa koska tunnen lapseni,ja koska hänen terveys on tärkeintä.

-minusta paikassa missä on lapsia hoidossa pitäisi olla tehty kaikki mahdollinen turvallisuuden eteen. hmm.pitäisikö vihjata tuttavalleni (toimittaja) miten kaksplussalla äiteet on sitä mieltä että kypärä ei ole pakollinen. kyllä mä haluan että mun hurjapäällä on aina kypärä kun ajaa pyörää,pitäähän isommillakin olla,miksi ei sittren 3v??

 

Yhteistyössä