HUOLETTAA! poika alle 1v rokotettu eilen ja nyt tosi kipeä... :(

  • Viestiketjun aloittaja huolesta soikeena
  • Ensimmäinen viesti
meillä
kans saatiin molemmat piikit yhtä aikaa, minä ja lapset 1v ja 3v. 1vuotiaalle nousi kuume ja oli itkuinen. Minulla ja 3 vuotialla oli vain lihaskipua. ei meille mitään yskiä,nuhia tms tullut.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Todennäköisesti on rokotuksesta johtuvaa eräs tuttava sai kanssa piikin eilen ja yli 39 asteessa kuume huitelee vaikka lääkkeitä on annettu. Turha sinne terv asemalle on mennä heti ku ei tuo 39 asteen kuume ole lapselle niin paljoa kuin aikuiselle. Ja vaikka olisi possunuhaa nii hoito on sama kuin flunssassa. En pahalla tarkoita mutta miksi otit piikin lapselle vaikka todennäköisesti tiesit että siitä voi tulla oireita?
otettiin rokote viikko sitte 4v.-astmaatikollemme (lääkärin vahvasta suosituksesta). tyttö ei saanut mitään oireita vaikka hänen kohdallaan tosiaan pelkäsin kun on jatkuvasti joku hengitystietulehdus! en vaan osannut epäillä että kuopus nyt reagoisi näin vahvasti... vaikka olenkin kauhujuttuja lukenut... ajattelin että itse tauti olisi pahempi! ja sitä mieltä olen kyllä edelleen... pelkään vaan että tämä onkin nyt se tauti...
No sitten ymmärrän täysin miksi otitte sen meillä on rokotettu myös astmaatikko poika. Mutta jos rokotteesta voisi saada kyseisen taudin ei sitä jaettaisiin enään. Mitä kuume lääkettä olet antanut lapsellesi?
60mg buranaa peräpuikkona. kaksi on vasta mennyt. yhden annoin yöllä ja yhden nyt aamupäivästä kun kuume oli reilun 39 eikä poika pystynyt nukkumaankaan. tunnin nukkui lääkkeen jälkeen... :(
 
sh-äiti
kyllä molemat rokotteet voi nataa samaan aikaan ihan huoletta, MUTTA sinulta olisi pitänyt kysyä lupa siihen rokottamiseen. Meillä 1v9kk ikäoinen tyttö sai molemmat samalla kertaa ja hiukka nosti lämpöä seur pnä. Mutta taas kaverin alle 1v tyttö sai kovan kuumeen 40astetta joka kesti kolmisen päivää. Samaan aikaan oli yskää ja nuhaa. Eli voi ola että rokotus nosti kuumeen mutta saattaa olla että alla oli jo piilevä virustauti kun ottivat rokotteen.
Oireenmukaisesti hoidat vain lastasi, kuumeen alentaminen on tärkeää jos noin kova kuume. Vaikkakaan sitä parasetamolia ei hirveesti suositella rokotteen jlk annettavan niin tottakai järjenkäyttö on sallittua ja täytyy puntaroida kumpiko nyt on tärkeämpää, se että saan korkean kuumeen laskemaan vai joku muu...
 
faktaa
Vie lapsesi lääkäriin, jos...
Keskiviikko 4.11.2009 klo 19.09

...alle 15-vuotiaalla on influenssan kanssa jokin seuraavista oireista:


Influenssafakta: Vie lapsesi lääkäriin, jos...



- Hengitysvaikeuksia, iho sinertää tai on harmaa.

- Ei juo tarpeeksi.

- Oksentaa voimakkaasti tai jatkuvasti.

- Pikkulapsi on ärtyisä eikä halua olla sylissä.

- Influenssan oireet häviävät, mutta palaavat takaisin.

Lähde THL, STM
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sellaset ohjeethan on annettu, että lapsi pitää viedä lääkäriin jos hän on ärtyisä eikä viihdy sylissä. Valitettavasti tässä tilanteessa ei voi tietää, onko kyse sikainfluenssasta vaiko rokotereaktiosta. Minusta voisit mennä terveyskeskukseen lapsen kanssa. Voit vedota siihen, että toimit julkisuudessakin annettujen ohjeiden mukaisesti, eli lapsi lääkäriin, koska on ärtyisä eikä viihdy sylissä.
siihen vetosinkin kun soitin mutta sanotaan vaan koko ajan että rokotteesta johtuu. terveyskeskukseen eivät edes ota sikainfluenssapotilaita, kun nuo rokottamiset vie niin paljon hoitajia...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
kyllä molemat rokotteet voi nataa samaan aikaan ihan huoletta, MUTTA sinulta olisi pitänyt kysyä lupa siihen rokottamiseen. Meillä 1v9kk ikäoinen tyttö sai molemmat samalla kertaa ja hiukka nosti lämpöä seur pnä. Mutta taas kaverin alle 1v tyttö sai kovan kuumeen 40astetta joka kesti kolmisen päivää. Samaan aikaan oli yskää ja nuhaa. Eli voi ola että rokotus nosti kuumeen mutta saattaa olla että alla oli jo piilevä virustauti kun ottivat rokotteen.
Oireenmukaisesti hoidat vain lastasi, kuumeen alentaminen on tärkeää jos noin kova kuume. Vaikkakaan sitä parasetamolia ei hirveesti suositella rokotteen jlk annettavan niin tottakai järjenkäyttö on sallittua ja täytyy puntaroida kumpiko nyt on tärkeämpää, se että saan korkean kuumeen laskemaan vai joku muu...
olenkin antanut ibuprofeiinia, mutten sitäkään mitenkään jatkuvalla syötöllä.
 
Tk
Olen 35v mies 87kg. Sain reilu viikko sitten molemmat piikit, seuraavana yönä oli kova kuume en tiedä tarkalleen kuinka paljon, kun en löytänyt yöllä mittaria. Aamulla oli 37,4 ja olo oli silloin paljon parempi verrattuna yöhön. Noin viikon ajan oli välillä huono olo. En ihmettele, jos pienelle lapselle tulee kuumetta ja muita oireita piikeistä, kun ison miehenkin saa suht huonoon kuntoon.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja faktaa:
Vie lapsesi lääkäriin, jos...
Keskiviikko 4.11.2009 klo 19.09

...alle 15-vuotiaalla on influenssan kanssa jokin seuraavista oireista:


Influenssafakta: Vie lapsesi lääkäriin, jos...



- Hengitysvaikeuksia, iho sinertää tai on harmaa.

- Ei juo tarpeeksi.

- Oksentaa voimakkaasti tai jatkuvasti.

- Pikkulapsi on ärtyisä eikä halua olla sylissä.

- Influenssan oireet häviävät, mutta palaavat takaisin.

Lähde THL, STM
olen lukenut nämä ja vetosin mm.tuohon kärttyisyyteen kun soitin. kuitenkin vakuuttelevat että johtuu rokotteesta ja jos oireet eivät katoa noin kahdessa vuorokaudessa niin sitten vasta pääsee lääkäriin...
 
Onko sulla nestemäistä Panadolia? Sitä voi antaa Buranan kanssa yhtä aikaakin, ja suun kautta lääke imeytyy varmemmin.

Kyllä mä uskon, että hyvin voi nostaa noin korkean kuumeen, monet on kertoneet jopa 40 asteen kuumeesta. Meillä nousi Panadolin ja Pronaxenin kera 38.2:een, eli uskon, että ilman lääkkeitä olis ollut vähintään se 39. (Tyttö on kuumekouristaja, et sen takia lääkittiin jo heti kun lähti nousuun.) Ja edelleen on kuumetta, rokotuksesta nyt hieman yli 1 vrk.
 
HOITAJA
Normaali kuumereaktio rokotteeseen liittyen. Voi tulla myös räkätauti ja yskä. Ja voi tulla "isommat" oireet kun sai kausi-influenssapiikin samaan aikaan. Paranee kyllä, tämä ja huominen voi mennä.
 
vietasvieras
Alkuperäinen kirjoittaja suru:
voimia sinne! minusta lapsesi sai rokotteesta possutaudin, VAIKKA kuinka monet yrittää sitä toitottaa, ettei ole mahdollista, mutta eihän tässä voi muustakaan olla kyse enää. (saahan esim. jotkut hinkuyskänkin rokoktteesta, vaikkei siinä ole eläviä viruksia). koita jaksaa ja jospa pieni rakkasi parantuu pian eikä jäisi mitään pysyvää!

erittäin vastuutonta tuikata kaks piikkiä tuosta vaan, vaikkei teillä ole ollut edes puhetta, että haluatte kerralla molemmat. :/ elohopea yksistään saattaa lattaa todellakin pikku elimistön sekaisin ja sairaaksi.
Kun sitä tautia EI VOI saada rokotteesta... :D Usko itseäsi fiksumpia, eli asiantuntijoita. Oikeasti, tästä löytyy tietoa kyllä, ei tarvitse uskoa meidän sanaan.. :)

Ja otapa selvää siitä minkälaisesta "elohopeasta" rokotteessa on kyse, niin et luule vääriä tämänkään asian suhteen..
 
sh-äiti
Minä en oikeen ymmärrä mikä nyt on niin akuuttijuttu että lapsi pitäisi viedä lääkäriin. Itse en ainakaan tahtoisi sinne lähteä jonottamaan kuullakseni vain että"voi olla joku virustauti tai rokotteesta johtuvaa ja oireenmukaisesti sitä hoidat". Itse ainakin ihan huoletta seurailisin tilannetta kotona JOS vaan saisin lapsen jotenkin edes juomaan eli nesteytettyä. Eipä ne varmasti siellä tohtorilla mitään tekisi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Onko sulla nestemäistä Panadolia? Sitä voi antaa Buranan kanssa yhtä aikaakin, ja suun kautta lääke imeytyy varmemmin.

Kyllä mä uskon, että hyvin voi nostaa noin korkean kuumeen, monet on kertoneet jopa 40 asteen kuumeesta. Meillä nousi Panadolin ja Pronaxenin kera 38.2:een, eli uskon, että ilman lääkkeitä olis ollut vähintään se 39. (Tyttö on kuumekouristaja, et sen takia lääkittiin jo heti kun lähti nousuun.) Ja edelleen on kuumetta, rokotuksesta nyt hieman yli 1 vrk.
parasetamolia ei ymmärtääkseni saanut antaa rokotteen yhteydessä/jälkeen. siksi olen antanut buranaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja HOITAJA:
Normaali kuumereaktio rokotteeseen liittyen. Voi tulla myös räkätauti ja yskä. Ja voi tulla "isommat" oireet kun sai kausi-influenssapiikin samaan aikaan. Paranee kyllä, tämä ja huominen voi mennä.
no sitä yskäähän mä tässä erityisesti ihmettelen! mistä voi tietää ettei ole kyse itse taudista???
 
Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Alkuperäinen kirjoittaja suru:
voimia sinne! minusta lapsesi sai rokotteesta possutaudin, VAIKKA kuinka monet yrittää sitä toitottaa, ettei ole mahdollista, mutta eihän tässä voi muustakaan olla kyse enää. (saahan esim. jotkut hinkuyskänkin rokoktteesta, vaikkei siinä ole eläviä viruksia). koita jaksaa ja jospa pieni rakkasi parantuu pian eikä jäisi mitään pysyvää!

erittäin vastuutonta tuikata kaks piikkiä tuosta vaan, vaikkei teillä ole ollut edes puhetta, että haluatte kerralla molemmat. :/ elohopea yksistään saattaa lattaa todellakin pikku elimistön sekaisin ja sairaaksi.
Siitä Rokotteesta ei voi tulla sikainfluenssaa kuollut virus ei tartuta tautia! Se että 2 piikkiä annetaan kerralla ei vaikuta muuten kuin että lisää riskiä saada oireita kuten kuumetta, nuhaa yskää yms. Ja se elohopea määrä mikä rokotteessa on niin on niin pieni että poistuu elimistöstä hyvin lyhyen ajan kuluessa :)
sano miten se elohopea pääsee ikinä sieltä poistumaan? ja ei pitäiskään saada itse possutautia rokotteesta, mutta miten ihmeessä SATTUMALTA melkeen kaikki sairastuu viikon sisällä koaan kuumeeseen ja vaikeaan tautiin.? tässä oikeesti jokin mättää. :(
Elohopea haihtuu jo huoneen lämmössä joten kun ihmiskeho on vielä lämpimämpi niin haihtuu varmasti. Jokaisessa rokotteessa on omat sivuvaikutukset! Kiellätkö sinä lääkäreitä rokottamasta omia lapsiasi millään tahansa rokotteella. Jokaisessa rokotteessa on riskit ja tässä hyvin yleinen oire on kuume, nuha yms.. Ja eipä tuo tauti kovin vaikea ole nuha ja kuume kyllä hellittävät ja nimen omaan on painoitettu oireiden hoitoa kuten kuumelääkettä kuumeesee, ripulissa/oksentaessa paljon nesteitä yms... Mutta ei tietenkään voi tietää onko ap:n lapsi saanut tartunnan jo ennen rokottamista ja suojahan on vasta 2 viikon kuluttua rokotteen saamisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Onko sulla nestemäistä Panadolia? Sitä voi antaa Buranan kanssa yhtä aikaakin, ja suun kautta lääke imeytyy varmemmin.

Kyllä mä uskon, että hyvin voi nostaa noin korkean kuumeen, monet on kertoneet jopa 40 asteen kuumeesta. Meillä nousi Panadolin ja Pronaxenin kera 38.2:een, eli uskon, että ilman lääkkeitä olis ollut vähintään se 39. (Tyttö on kuumekouristaja, et sen takia lääkittiin jo heti kun lähti nousuun.) Ja edelleen on kuumetta, rokotuksesta nyt hieman yli 1 vrk.
parasetamolia ei ymmärtääkseni saanut antaa rokotteen yhteydessä/jälkeen. siksi olen antanut buranaa.
Saa antaa. Kysymys oli siitä, ettei kannata antaa ennaltaehkäisevästi. Lisäksi ko. uutisessa kerrottiin, ettei sitä parasetamolia tule vaihtaa mihinkään muuhun kuumelääkkeeseen, kuten ibuprofeeniin. Parasetamoli on siis se pienin paha siinä suhteessa, mutta sitäkään ei kannata antaa ennaltaehkäisevästi.
 
HOITAJA
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HOITAJA:
Normaali kuumereaktio rokotteeseen liittyen. Voi tulla myös räkätauti ja yskä. Ja voi tulla "isommat" oireet kun sai kausi-influenssapiikin samaan aikaan. Paranee kyllä, tämä ja huominen voi mennä.
no sitä yskäähän mä tässä erityisesti ihmettelen! mistä voi tietää ettei ole kyse itse taudista???
Kyllä tämä on nyt rokotuksesta, uskot nyt itsekin niin ja lopetat pelkäämisen! Katsot rauhassa huomiseen ja huomista päivääkin vielä.
Oma lapseni sai kunnon räkätaudin ko. rokotteesta, meni ohi 3-4 päivän kuluttua. Lämpöä oli sen puolitoista vuorokautta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Minä en oikeen ymmärrä mikä nyt on niin akuuttijuttu että lapsi pitäisi viedä lääkäriin. Itse en ainakaan tahtoisi sinne lähteä jonottamaan kuullakseni vain että"voi olla joku virustauti tai rokotteesta johtuvaa ja oireenmukaisesti sitä hoidat". Itse ainakin ihan huoletta seurailisin tilannetta kotona JOS vaan saisin lapsen jotenkin edes juomaan eli nesteytettyä. Eipä ne varmasti siellä tohtorilla mitään tekisi.
en ole ennen nähnyt lastani näin kipeänä. ehkä tämä on vain rokotereaktio, mutta olen huolissani kun toinen itkee ja kiukkuaa vaan. yskii, ei saa nukuttua yskältään ja kuume koko ajan yli 39...

ehkä olen sitten vaan hysteerinen mutta ihmettelen mistä voi tietää ettei kyse ole jo sikainfluenssasta? :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Onko sulla nestemäistä Panadolia? Sitä voi antaa Buranan kanssa yhtä aikaakin, ja suun kautta lääke imeytyy varmemmin.

Kyllä mä uskon, että hyvin voi nostaa noin korkean kuumeen, monet on kertoneet jopa 40 asteen kuumeesta. Meillä nousi Panadolin ja Pronaxenin kera 38.2:een, eli uskon, että ilman lääkkeitä olis ollut vähintään se 39. (Tyttö on kuumekouristaja, et sen takia lääkittiin jo heti kun lähti nousuun.) Ja edelleen on kuumetta, rokotuksesta nyt hieman yli 1 vrk.
parasetamolia ei ymmärtääkseni saanut antaa rokotteen yhteydessä/jälkeen. siksi olen antanut buranaa.
Saa antaa jos oireeseen tarvitsee, thl lääkäri julkisuudessa sanoi, että panadol kaikkein vähiten sitä tehoa alentaa, vaikkakin tämä uusin tutkimus osoittaa että sekin mahdollisesti voi alentaa kun imeväisikäisillä tutkittiin. Parasetamoli on näistä paras vaihtoehto silti ja ei ole suositeltavaa antaa mitään muuta korvaavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Todennäköisesti on rokotuksesta johtuvaa eräs tuttava sai kanssa piikin eilen ja yli 39 asteessa kuume huitelee vaikka lääkkeitä on annettu. Turha sinne terv asemalle on mennä heti ku ei tuo 39 asteen kuume ole lapselle niin paljoa kuin aikuiselle. Ja vaikka olisi possunuhaa nii hoito on sama kuin flunssassa. En pahalla tarkoita mutta miksi otit piikin lapselle vaikka todennäköisesti tiesit että siitä voi tulla oireita?
otettiin rokote viikko sitte 4v.-astmaatikollemme (lääkärin vahvasta suosituksesta). tyttö ei saanut mitään oireita vaikka hänen kohdallaan tosiaan pelkäsin kun on jatkuvasti joku hengitystietulehdus! en vaan osannut epäillä että kuopus nyt reagoisi näin vahvasti... vaikka olenkin kauhujuttuja lukenut... ajattelin että itse tauti olisi pahempi! ja sitä mieltä olen kyllä edelleen... pelkään vaan että tämä onkin nyt se tauti...
No sitten ymmärrän täysin miksi otitte sen meillä on rokotettu myös astmaatikko poika. Mutta jos rokotteesta voisi saada kyseisen taudin ei sitä jaettaisiin enään. Mitä kuume lääkettä olet antanut lapsellesi?
60mg buranaa peräpuikkona. kaksi on vasta mennyt. yhden annoin yöllä ja yhden nyt aamupäivästä kun kuume oli reilun 39 eikä poika pystynyt nukkumaankaan. tunnin nukkui lääkkeen jälkeen... :(
Voisithan kysyä lääkäriltä pronaxen reseptiä tämä auttaa paremmin kuumeesee ja me ollaan joskus lastenklinikalta saatu korkean kuumee hoitamiseen ohjeeksi antaa 3tunnin välein ensin buranaa taas kolme tuntia ja sitten panadolia eli vuoron perää. Mutta soita ja kysy voitko antaa tuolla yhdistelmällä tai voisiko lääkäri kirjoittaa pronaxen reseptin:)
 

Yhteistyössä