huolestuttaa

  • Viestiketjun aloittaja Herpes
  • Ensimmäinen viesti
Herpes
Sain viime viikolla herpeksen estokuurin jota on syötävä raskauden loppuun asti 4tbl/päivässä. Jotenkin huolestuttaa syödä noin paljon lääkkeitä kun on raskaana. Neuvolalääkärihän sen kyllä määräsi.... mutta silti. Onko kukaan muu syönyt estolääkkeitä? Tuliko mitään sivuvaikutuksia? Viikkoja mulla kasassa 32
 
täälläkin
Mulle sanottiin että lääkkeitä suositellaan nykyään vaan jos herpes on uusiutunut raskausaikana usein. Estolääkitys ei kuulemma välttämättä estä viruksen eritystä, ja vauvan riski saada tauti on joka tapauksessa aika pieni. Mä en siis syönyt lääkkeitä, mutta eipä kai niistä olisi suurta haittaakaan ollut.

 
mie
Mulla oli jo aivan eka viikoilla herpes ekan kerran. Se kuulemma voi uudestaan putkahtaa raskauden aikana milloin vaan ja siksi neuvolan lääkäri sanoi, että raskauden loppuvaiheessa aloitetaan estolääkitys. Eikä tuo 4 tabua päivässä ole sen enempää kuin esim. silloin kuin söin lääkekuurin herpeskeen. Muistelin että söin 4 vai olikohan 5 tabua/vrk herpeksen ollessa ""päällä"". Älä huoli, kyllä raskauden aikana lääkkeet määrätään vain tosi tarpeeseen. Pääasia on ettei vauva saa syntyessään tartuntaa, koska silloin on tosi vakavat asiat kyseessä.
 
Se herpes!
Mullakin on nyt raskauden aikana kerran ollut herpes ja söin lääkettä n.4-5 kertaa päivässä. Kieltämättä huolestuttaa, että aiheutuiko lääkkeistä sikiölle jotain.. Ja sain lääkäriltä reseptin loppuraskauden estolääkitykseen, mutta sitten eräs toinen lääkäri sanoi mulle, että missään tapauksessa niitä lääkkeitä ei saisi syödä, ovat kuulemma sen verran vahvoja. Onko joku syönyt lääkkeitä ja kaikki on vauvalla ollut hyvin yms.?
 
Mie
Tuo on kyllä kummallista että lääkäri on kirjoitttanut reseptin valmiiksi. Lekuri sanoi minulle, että joka kerta kun/jos herpes tulee täytyy käydä lääkärissä. Ja sit loppuvaiheessa katsotaan tilanne taas.
Lääkärini mukaan herpes lääkkeestä ei ole haittaa sikiölle ja mikäli herpestä ei hoida se voi aiheuttaa keskenmenon. Herpes raskausaikana harvoin tarttuu sikiöön. Sen sijaan synnytyksessä olevat herpesrakkulat ovat vakava haitta vauvalle.
Menkää googleen ja hakusanaksi vaikkapa herpes ja raskaus, niin huolet häviää.
 
Täh
Puhutteko te nyt genitaaliherpeksestä.
Entä huuliherpes, onko siitä haittaa? Mulla on ollut sellainen jo lapsesta asti ja aina välillä pari kertaa vuodessa kukkii ylähuuli tai nenän alunen.
 

Yhteistyössä