Huolestuttaa!!

Lapseni on kaksi vuotta. En tiedä onko tämä normaalia minusta ei ja mitä pitäisi tehdä...
2-vuotias lapseni on sanonut pari kertaa äiti puree mun pippeliä, se ei ole normaalia. Hän myös kieriskelee unipeittonsa kanssa niin, että on "kiihottunut".. En tiedä mitä pitäisi tehdä, lähinnä vaan itkettää ajatus siitä, että hänellä on jokin häiriö.
 
Missä yhteydessä lapsi on sanonut että äiti puree pippeliä? Hassulta kuulostaa kyllä..

Mutta toi unipeiton (??) kanssa kieriskely.. Mitä tarkotitat sillä että on "kiihottunut"? Onko silloin unessa vai hereillä,jos hereillä mitä puhuu tms? Olethan tiennyt että esim pienen pojan (vauvankin) pippeli "kasvaa" kun on pissahätä/pissa just tulossa? Muuten lapsen ääntelyt,eleet jne on luultavasti vaan aikuisen tulkintaa että olisi "kiihottunut" tms.. Tai onko lapsi mahdollisesti nähnyt kun äiti ja isi "on sillai"? Jos on niin saattaa ihan viattomasti matkia;lapsethan muutenkin matkii aikuisia kaikessa..
 
Tuossa iässähän lapset oikein imevät vaikutteita ympäristöstä. Sanoja, eleitä, ilmeitä, mitä vaan. Eniten näitä vaikutteita saadaan telkkarista, vanhemmilta/isovanhemmilta ja jos lapsi on hoidossa, niin sieltä. On monia, jotka valittelevat lapsensa oppineen rumia sanoja tarhaan mentyään. Hupsista vaan ja joku päivä se oma lapsi lasketteleekin ne P:t ja V:t kuin vanha tekijä. Omakin poikamme hokee joskus V-sanaa vaikkei sitä kummoisemmin kotona viljelläkään. Tuossa iässä ne lapset ovat kuin pesusieniä, ja se kertakin riittää.

Mitä tulee kiihottumiseen, niin ihan pienet vauvatkin kokevat mielihyvää omien sukupuolielimiensä koskettelusta sitä sen kummemmin minään "pahana" asiana mieltäen. Eipä tässä asiassa siis suurta poikkeusta tee 2-vuotiaskaan. Mahdollisesti lapsenne on vielä nähnyt jonkun tuollaisen sänkykohtauksen telkkarista, tai teidän vanhempien osalta, mutta en mä sitä vielä minään hälyyttävänä näkisi. Kyseessä on kuitenkin vasta 2-vuotias.

Kiinnitä myös huomiota siihen, miten itse reagoit, kun tapaat lapsesi tekemästä noin. Kyseessä on kuitenkin luonnollinen asia, jota lapsi ei voi vielä käsittää. Jos jokin tuntuu hyvältä, eikö ole vain normaalia, että niin silloin tehdään? :) Jos reagoit asiaan negatiivisesti, lapsi voi hämmentyä, ja/tai etenkin 2-vuotiaan uhman tyyliin tehdä sitä jatkossa ihan vain tahallaan. ;)
 
ööh,älä ainakaan ajattele tuommoista "häiriönä". se on kuitenkin vasta pieni lapsi. ja meilläkin 16kk poika hokee "tissipippeli"jonka on itse keksinyt :D koska se tietää että se on joskus naurattanut muita. kai se peitossa kieriskely on kivaa varsinkin ilman vaippaa ja muutenkin se alapää on vielä niin ihmeellinen asia että sitä voi tutkia ilman mitään häiriöitä :) erikoista on kyllä tuo "äiti puree" mutta ei sitä muut voi sanoa mitä se sitten tarkoittakaan. luultavasti ei yhtään mitään :D
 

Yhteistyössä