Huolestunut ensisynnyttäjä

Terve kaikille!
Olen tällä hetkellä viikoilla 40+3, ja neuvolassa todettiin, että vauvan pää ei ole vieläkään kiinnittynyt. Terveydenhoitaja esitti asian tosi "mukavalla" tavalla, eli hänen mielestään vauvan pää ei ole ehkä kiinnittynyt sen takia, että vauva ei mahdu tulemaan alateitse. Kuitenkaan tätä asiaa ei ole lähdetty tutkimaan sen tarkemmin! Vähän itseä huolestuttaa, kun asian on annettu mennä näinkin pitkälle, ilman mitään synnytystapa-arviota! Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia?
 
Tuosta koosta mie en tiedä, mutta ei tuon meidän neitinkään pää kiinnittyny ennen kun synnytyksessä. Eikä kumminkaan ollu mitenkään normaalia isompi (51 cm, 3365 g) ja mahtu oikein loistavasti tulemaan, kolmen tikin verran mie repesin, osin varmaan siksi, että koko ponnistusvaihe ei kestäny kun 9 min.

Lisäystä sen verran, että neiti siis syntyi käynnistettynä viikolla 42+2.<br><br>
 
jenni87 harmaana
Höpö höpö. Mulla on molemmat kiinnittynyt vasta synnytyksen aikana. Toisen pää ei ollut kiinnittynyt edes silloin kun kohdunsuu oli 6cm auki ja synnytyslääkäri päätti vauhdittaa hommaa kalvojen puhkaisulla. Mulla ilmeisesti ei pää päässyt kiinnittymään kun lapsivettä oli niin paljon, näin myöskin kohdunsuun avautuminen jumitti... siis toisen lapsen kohdalla. Ekan kohdallahan lapsivesi meni ja sitten alkoi supistukset, silloin täytyi tilata ambulanssi.

Ja siis siitä mahtumisesta... Vaikka kumpikaan ei ole kiinnittynyt, niin molemmat olleet yli neljäkilosia, nuorempi jopa 4630g! Ja sutjakkaa ovat ulos tulleet kun saippuapalat. :D
 
Saatatpa olla jo synnyttämässä/synnyttänyt, mutta sanon samaa. Mulla lapsi syntyi 40+2 ja edellispäivän neuvolassa vielä pää heilui, hieman oli laskeutunut, mutta oli vielä kuitenkin ylhäällä.

Synnytyksessä sitten laskeutui, tiedä sitten toiko se pidennystä synnytykseen, mutta ei todellakaan tarkoita, etteikö mahtuisi tulemaan. Suurimmalla osalla ei oikeasti ole fyysistä estettä, etteikö lapsi mahtuisi tulemaan alakautta. Toki näitä on ja jos vaikka sinulla tällainen tilanne olisi, niin varmasti sitten kätilöt osaavat lukea tilannetta ja sektiolla otetaan, jos näin on tarpeen.

Rohkeutta synnytykseen - pärjäät kyllä!
 
Meidän poika heilutteli päätään ahkerasti vielä synnytyksen käynnistyttyäkin. Salissa ollessa kätilö vaan tuumasi, että pää täälä heiluu ja kohdunsuu oli auki jo vaikka kuinka monta senttiä... missä vaiheessa sitten mahtanut oikeen edes kiinnittyä toinen?
Ja meidän poika oli syntyessään suhteellisen kookas yksilö, himpun päälle 4 kiloa. Hyvin mahtui tulemaan alakautta ulos ja isompikin vauva mahtuisi tulemaan ilman sen kummempia ongelmia (lääkärin mukaan).
Mutta jos sinua huolestuttaa mahtuuko teidän vauva, niin vaadi päästä pikaisesti synnytystapa arvioon. Eihän sieläkään mitään 100% varmaan saada tietää, mutta edes jotain suuntaa antavaa.
 

Yhteistyössä